• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele lokomotyw serii SU42/SM42/SP42 - wybrane wpisy

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
#1
luc1979 napisał(a):
Pożyjemy zobaczymy...w mnie tli się iskra nadziei, że nie będzie to przemalowywanka...
NIE, nie będzie :!:
Modele lokomotyw PKP serii SM42 (z tzw. nową ostoją i wózkami 1LN) oraz SU 42-500 (bo te własnie wersje mają ukazać się jako pierwsze), opracowane są przez firmę PIKO całkowicie od podstaw i wykonywane będą w oparciu o całkowicie nowe formy wtryskowe.
Dotyczy to nadwozia, podwozia oraz wózków.
Już na etapie projektowania form, przewidziana została możliwość późniejszego dokonywania zmian w wyglądzie modeli (np. tylny przedział maszynowy, tylna barierka pomostu, osłona komina itd.) dzięki czemu, w następnej kolejnośći powinna pojawić się również lokomotywa SP42.
Rysunki do form wtryskowych opracowane zostały przez firmę PIKO na podstawie rysunków lokomotywy typu 6D pochodzących z CBK Poznań oraz kilkuset zdjęć detali w różnych wariantach jej wykonania.
Niezależnie od tego, że modele te będą oferowane w wersji "Hobby", z całą pewnością będą to modele skalowe, z dobrze odwzorowanymi detalami i (co najmniej!) przystosowane do monażu dekodera oraz głośnika.
 
#2
Wieści prosto z fabryki PIKO i bezpośrednio od Pana Jensa Beyer-a. Obsuwa z wydaniem SU42 związana jest z tym że PIKO ma ważniejsze priorytety produkcyjne niż ta lokomotywa! Głównie chodzi o mocne wejście w skalę G, tam przełożyli większość mocy produkcyjnych. Nie zmienia to jednak faktu że lokomotywa będzie zupełnie nową konstrukcją opracowywaną od zera, jak to im wyjdzie - zobaczymy. To była krótka rozmowa na ten temat. Padła też propozycja wydania zeszytu planów torów w j.polskim ale decyzja zależy tu li tylko i wyłącznie od SK-Modelu. Tak że też pożyjemy, zobaczymy.
 
OP
OP
Krzysztof Koj

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
#3
KuKu napisał(a):
A czy nie lepiej było by wyprodukować SM42? Ona jest praktycznie w każdym miejscu w Polsce. Zapewne była by bardziej popularna od SU42.
Oczywiście, że byłoby lepiej i tak właśnie będzie :!: Ostatecznie, przynajmniej na pierwszym etapie produkcji tych modeli, produkowane będą tylko modele lokomotyw SM42 oraz (w odpowiednio mniejszej ilości) SP42.
Modele tych lokomotyw produkowane będą w wielu różnych wariantach malowania i w kilku (prawdopodobnie w 8 lub 9) wariantach wykonania, różniących się układem żaluzji w przedziałach maszynowych i obudowami tłumika.
Niestety, mimo usilnych starań z mojej strony, nikt w firmie Piko nie nauczył się w ciagu ostatnich dwóch lat poprawnie nazywać poszczególnych serii tych lokomotyw i nie zdziwiłbym się wcale, gdyby wszystkie modele lokomotyw SM42 oraz SP42 były nadal określane przez producenta niezmiennie jako SU42, czy to w katalogach, czy też np. na opakowaniach modeli...
Trzeba się chyba z tym pogodzić. Mnie już zabrakło cierpliwości, żeby pisać w tej sprawie do firmy Piko po raz pięćdziesiąty...
 

Bynio

Znany użytkownik
#4
Pragnę poinformować Państwo, że pierwszy model lokomotywy SM42 PKP Cargo został przesłany do testu modelu do czasopisma "Świat Kolei" i artykuł na temat testu tego modelu ukarze się w numerze 9 Tego czasopisma.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
#6
Eaos'ów nie ciągałem, ale dekoder montowałem...
Model działa bez problemu pod DCC. W modelu jest przygotowane miejsce na dekoder o wymiarach maksymalnych 16x20mm.
Bez problemu mieści się tam MX630 (ten dekoder wstawiłem).
Jeśli ktoś chciałby wstawić coś większego (np. tani LENZ Standard+) to bez noża się nie obejdzie.

Nie przymierzałem się do montażu dekodera dźwiękowego więc poniżej zamieszczam tylko parę przemyśleń w tej sprawie.
Z dekoderów dźwiękowych bezinwazyjnie wejdzie wiec raczej tylko MX648. Trochę gorzej jest z miejscem na głośnik.
Pod lokomotywą jest miejsce na takowy (chwilowo zamontowany jest tam dodatkowy balast), ale wymiary otworu są raczej niestandardowe. Tu bez frezu raczej nic sensownego się nie wciśnie. W budzie też zbyt dużo miejsca nie ma.
Będzie więc trzeba nieźle pokombinować (ale damy radę;))
 

CoCu

Znany użytkownik
#7
A czy producent nie przewidział przypadkiem montażu nie standardowych głośników, tylko takich kosteczek? Są małe, ale dźwięk wytwarzają dobry.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
#9
Tytułem uzupełnienia informacji o dekoderach (dla tych który chcą sobie wstawić dekoder samodzielnie).
MX645 nie mieści się w przeznaczonym dla dekodera miejscu. Jest za długi.
(na fotografii MX645P22 by nie przysłaniać kształtu deka kabelkami)
SM42-MX645.jpg

Oczywiście nie oznacza to, że nie da się go wcisnąć do wnętrza :)
Bez problemów natomiast mieści się MX630 lub MX648.
(MX630 - wstępna przymiarka - jak widać jest tam jeszcze dużo miejsca...)
SM42-MX630.jpg

Przy okazji na fotce widać też wciśnięte złącze dekodera MX630 - to dla tych, którzy pytali w którą stronę tę wtyczkę wcisnąć ;)
 

Elvis

Znany użytkownik
#10
Tak jak pepej powiada:
Miejsca wystarcza na MX645 i jeszcze zostaje.
Głośnik narazie w tylnej części przedziału maszynowego, dopuki nie dojdą głośniki dedykowane do modeli Piko.
SM42 z dźwiękiem.jpg

Przełożyłem kable do tylnych świateł w celu schowania w "rynienkę" przewodów do głośnika. Kable do kondensatora swobodnie przechodzą pod budką i nie ocierają o kardan.
Wykorzystując ten dekoder w prosty sposób można zrobić odłączalne światła czerwone. Wystarczy przewód żółty z przedniego panelu oświetlenia i przewód biały z tylnego podpiąć do dodatkowych wyjść funkcyjnych dekodera i odpowiednio je zmapować. Ale o tym później.
 

Elvis

Znany użytkownik
#11
To jaki dekoder jazdy koledzy by polacali ? Normalnie trzymam z esu lokpilot, ale te chyba beda za duze,wiec chyba w cos innego trzeba bedzie sie zaopatrzyc.
Ja polecam swoje z dźwiękiem do SM42.
Jeszcze jedno zdjęcie, przeróbka skończona:
DSC_0893.JPG

Po mojej szybkiej przeróbce lokomotywa dostała dźwięk, światła manewrowe, niezależnie sterowane światła czerwone, światło "mocne"/"słabe".
 

ffox

Administrator
Zespół forum
#12
Chcecie? To proszę bardzo. Ale sztuczne oświetlenie w połączeniu z cyfrowym aparatem nie daje dobrych rezultatów.
Na pierwszy rzut oka już widać różnice. Ale EFC to manufakturka, więc wiadomo, że model najwyższej jakości.
Może napiszę tak.

Uproszczenia jakie wypatrzyłem się w modelu PIKO (oczywiście nie wiem jak wszystkie fachowo ponazywać, więc na chłopski rozum tylko):
- brak uchwytów do trzymania na górnej części nadwozia - tam gdzie wentylator (są tylko imitacje)
uchwyty1.jpg

- brak uchwytów w części kabinowej, pod szybą maszynisty (tylko imitacje)
uchwyty2.jpg

- brak wycieraczek na szybach (tylko imitacje)
wycieraczki.jpg

- bardzo uproszczony mechanizm sprzęgu - wygląda trochę jak w Roco-wskich i Tillig-owskich węglarkach. Szkoda że nie zrobili doczepianego czarnego elementu.
sprzęg.jpg

- kwadratowe diody w światłach (może w następnych modelach zmienią diody chociażby na okrągłe)
diody.jpg

Błędy jakich się wypatrzyłem:
- namalowana imitacja skrzyni wychodzi poza jej wypukły obszar
skrzynia.jpg

- drabinki przy podłodze są zaginane - nie wchodzą bezpośrednio w podłogę
drabinki.jpg

Co do różnic ze zdjęć CoCu, jedynie rzuca mi się w oczy to:
- bardziej wystający górny reflektor
reflektor.jpg

- ogólnie większe reflektory (choć może mi się wydaje)
reflektory.jpg

- szyby trochę jakby inne
szyby.jpg

- szerokie schodki
schodki.jpg


Ale tak ogólnie, nic mi w PIKO-wskim modelu nie przeszkadza.
Mam taki model, na jaki mnie stać. Nie mogę się na niego napatrzeć.
Jest piękny, ciężki i jeździ cicho. A jego cena jest zajebista.

Czekam na następne.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#14
Nie wiem czy jest sens abym pokazywał swoje zdjęcia, bo CoCu pokazał dwa te same malowania. Ja od EFC mam stonkę klasyczną. Pokażę więc tylko kilka zdjęć, ale chyba tylko po to aby posiadacze EFC widzieli że mają dzieło sztuki, a posiadacze PIKO wiedzieli, że mają doskonały model fabryczny.
1 Mordki.jpg
2 Dachy.jpg
3 Burty.jpg
 

pepej

Znany użytkownik
#15
ZIMO MX630 + UPS - po pierwszych testach udało mi się znaleźć wartości CV dla bardziej płynnego ruszania

CV#3 = 10
CV#4 = 10
CV#9 = 66 / 77
CV#56 = 66 / 77
CV#58 = 120 / 150
 

ffox

Administrator
Zespół forum
#16
Właśnie, kiedy do sprzedaży trafi zieleń?
Zacytuję samego siebie.
Piko 59460 | SM42-678 | PKP CARGO | niebieska | Ep. VI
wrzesień 2012

Piko 59461 | SP42-064 | PKP | zielona | Ep. IV/V
październik 2012

Piko 59462 | SM42-865 | PKP | zielona | Ep. V
listopad 2012

Piko 59463 | SM42-593 | PKP Przewozy Regionalne | bordowo-szara | Ep. VI
grudzień 2012
 

darekgol

Aktywny użytkownik
Donator forum
#17
Jeszcze parę zdjęć porównujących oba modele z dzisiejszego dnia. Szacunek dla EFC, podziękowania dla Piko.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#18
W SM42 maszynista nie zmienia stanowiska przy zmianie kierunku, więc sygnał manewrowy się nie zmienia i powinien być zawsze po tej samej, prawej stronie patrząc w kierunku jazdy do przodu (dłuższą maską do przodu). Przy jeździe tyłem, światło będzie wtedy oczywiście po lewej stronie, patrząc w kierunku jazdy. Nie wiem, czy w ramach modernizacji nie zabudowano dwóch stanowisk maszynisty, oddzielnie dla każdego kierunku, ale model Piko odpowiada klasycznej wersji.

Jak jest urządzone oświetlenie wewnętrzne kabiny, niestety nie wiem.
 

Elvis

Znany użytkownik
#20
Tak na szybko zrobiony filmik:
W pewnym momencie światło lokomotywy zaczyna szybko migotać. To efekt ściemnienia intensywności świecenia poprzez PWM. Oko ludzkie na żywo widzi poprostu przycienione światła.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki