Na ile mi wiadomo, to poza zdjęciami nie ma nigdzie dostępnych "opracowań" czy jakichkolwiek danych na temat dodatkowej żaluzji na maszynie 009. Pewien trop rzuca tu fakt że była to lokomotywa z drugiej informacyjnej serii produkcyjnej (pierwsza seria 001-006, lokomotywy z silnikami włoskimi, wyprodukowane na przełomie 1970/71; druga seria 007-016 dostarczona od czerwca 1971 do końca października 1971; trzecia seria 017-031 od marca 1972, następne już dostarczane w wykonaniu możnaby to nazwać docelowym, dostały zmodyfikowane obudowy reflektorów i kilka innych zmienionych detali). Maszyny 007-011 zostały wpisane na stan PKP około czerwca lipca, 012-016 około września-października, z jednym wyjątkiem. Maszyna 009 została dopisana we wrześniu na stan PKP (czyli z około 3 miesięcznym opóźnieniem w stosunku do egzemplarzy 008 i 010), co sugeruje testy tej maszyny. W tym czasie różne maszyny tej serii dostawały pojedyncze modyfikacje względem serii celem przetestowania innych rozwiązań konstrukcyjnych, przed uruchomieniem masowej produkcji serii SP45. Na lokomotywie 015 testowano inny kocioło ogrzeczy (czeski PG500), a na 023 testowano impulsowy regulator wzbudzenia Tupex-1 zamiast seryjnie montowanej wzbudnicy BA5-72U. Prawdopodobnie więc, maszyna 009, miała nietypowy układ żaluzji celem np większej podaży powietrza do chłodzenia maszyn pomocniczych. W wyniku badań zapewne nie stwierdzono znaczącej różnicy miedzy rozwiązaniem seryjnym, a tym zastosowanym na 009, i zapewne dlatego jako jedyna (aż do modernizacji typu 301Dd- ST45) miała taki układ żaluzji na pudle.