Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
To już trzecia edycja bardzo popularnego "malowania" klasycznej SU45. Pomimo tego, że model jest w Waszych kolekcjach od dłuższego czasu, u mnie jest to pierwsza taka lokomotywa... Prezentuje się kapitalnie
Poniżej kilka zdjęć modelu.
Dla mnie tak, bo dla mnie "klasyczna" wersja tej lokomotywy to SP45 w fabrycznym malowaniu i nic więcej. Wszystkie inne to już mniej lub dalej idące modyfikacje, a więc trudno je nazwać "klasyką". Co nie znaczy, że jestem przeciwny takim modyfikacjom, ale to już zupełnie inna sprawa.
Przy okazji kół pd stonki rozwiązałem temat kół od SU/SP45:
jak widać na załączonym obrazku na osiach są "miniwielokliny", na których obsadzone są koła (zielone strzałki) i zębatki (czerwona strzałka - zębatkę przesunąłem aby był widoczny wieloklin). Tak więc widać dlaczego w stonce łatwiej ściągnąć koła (tam osie są gładkie). Z braku kół bezgumkowych poprostu zamienię koło bezgumkowe z osi bez zębatki z kołem gumkowym z osi z zębatką - prościej się nie da. UWAGA - NIE KRĘCIĆ KOŁAMI PODCZAS ŚCIĄGANIA, BO WIELOKLIN OBROBI OTWÓR MONTAŻOWY W KOLE I WTEDY BĘDĄ PROBLEMY Z WYCENTROWANIEM. KOŁO ŚCIĄGA SIĘ WZDŁUŻNIE Z OSI, JAK NIE CHCE ZEJŚĆ TO OD STRONY ZĘBATKI, TO OŚ TRZEBA PRZYTRZYMAĆ SZCZYPCAMI
Ściąganie za obręcz koła może być niebezpieczne i spowodować zwichrowanie, bardzo ciężko jest złapać idealnie w poziomie. Proponuję zawiesić zestaw kołowy w poziomie na szczypcach i ośkę wycisnąć szpikulcem pionowo w dół.
Na oficjalnej profilu Facebookowym Piko Polska ukazała aktualizacja malowania lokomotywy SP45-090 (Piko 96310, typ 301Db, PKP, DOKP Zachodnia, Lokom. RZEPIN, MI. W. SZOPIK, epoka Va), która ma się ukazać w sierpniu br.
Nice work. For better look I'm advice to replace or drill the horns. I has drilled horns in my SP45's and EU07. Be careful with drilling because one horn was broken by me.
Tak, kolor ramek reflektorów. Tak jak podał kolega Tomek - 1998-1999, a więc jeszcze jak była fizycznie w Gdyni (do końca listopada 1998 roku) oraz już w delegacji w Olsztynie w 1999 roku.
Jak to w Va czy Vb? Zdecydowanie Va. Podepoka Vb zaczęła się w 2001 roku, a wówczas lokomotywa wyglądała już inaczej. Poniżej fotografia z 2001 roku, na której uwieczniono m.in. SU45-213:
Zobacz załącznik 760534
Na pewno nie dla całego podanego okresu, bowiem na przywołanych przez Kolegę zdjęciach z 1996 i 1997 roku widać, że lokomotywa ma żółte ramki reflektorów, więc zakładając, że między 1994, a 1999 rokiem lokomotywa nie przechodziła innych napraw, musiała mieć zmienione "detale" malowania - wspomniane ramki reflektorów. Na poniższym zdjęciu z 1998 roku widać, że kolor ramek jest już inny (nie są żółte):
Dodatkowo dwa zdjęcia z 1999 roku, gdy lokomotywa była już w delegacji w Olsztynie:
- źródło: http://archeo.kolej.pl/goretti/galeriasu45.html
- autor: Maciej Michałowski
- opis: "Olsztyn Główny. Lokomotywa SU45-213 za chwilę zostanię podpięta do pociągu pospiesznego "Warmia" z Warszawy Zachodniej do Mikołajek, na zdjęciu obok już z tym pociągiem."
Co ciekawe zarówno na zdjęciu z 1998 roku jak i 1999 widać na czole z kabiną A jakąś białą "plamę" - jakby ktoś coś poprawiał, chyba szpachlował i nie pomalował.
Troszkę odgrzeję temat. Czy napis "Zakład Taboru" zaczął być nanoszony na lokomotywy dopiero po 1 lipca 1997 roku czy wcześniej? Czy nanoszenie tego napisu po 1 lipca 1997 roku następowało szybko (jak malowanie żółtych czół) czy było rozciągnięte w czasie ?
Z analizy materiału zdjęciowego wychodzi że malowanie żółtych czół zajeło prawie okrągły rok od wypadku... wagony pasażerskie bez tzw trumienki loga PKP jeździły jeszcze przez ponad dwa lata od lipca 2001
Dodatkowo fotografie pierwowzoru z okresu eksploatacji, kiedy nosił na pudle oznaczenie SP45-090. Pierwsza chyba dokładnie z tego momentu/okresu, który odwzorowuje miniatura :
À propos okresu, z którego model odwzorowuje pierwowzór - musiał to być dosyć krótki czas, bowiem już niespełna rok później SP45-090 wyglądała tak:
- źródło: flickr.com/photos/42309484@N03/6037604052/
- autor: Werner & Hansjörg Brutzer
- opis: "SP45 090 Szczecin xx.04.91"
- komentarz: Jestem przekonany co do tego, że błędnie podano miejsce wykonania fotografii, a powstała ona w rzeczywistości we Frankfurcie nad Odrą.
Jeśli zatem miałbym określić jaki moment/okres eksploatacji pierwowzoru odwzorowuje model, to przyjąłbym przynajmniej lato 1990 roku (najczęściej odwzorowywana na makiecie pora roku to właśnie lato), zaś aby model "przenieść w czasie" np. do lata 1991 roku, należałoby dokonać szeregu zmian w wyglądzie miniatury, a mianowicie:
- dodać godła Polski na czołach
- pomalować ramki górnych reflektorów na biało
- pomalować na czerwono dolne pasy zgarniaczy
- pomalować na czerwono trójkątne mocowania dźwigien kątowych
- pomalować na czarno kratki wlotu powietrza na czołach
Zaś przy "przeniesieniu" do lata 1992 roku, należy dodatkowo pomalować ramki dolnych reflektorów na biało-czerwono (fotografia poniżej).
Jak widać na powyższej fotografii, lokomotywa nie posiada już tablicy z godłem Polski, jest za to po nim ślad na żółtym czole - prawdopodobnie musiało zostać zerwane (celowo usunięte) lub - co raczej mało prawdopodobne, ale wykluczyć nie można - odpadło w trakcie jazdy (za słabo przymocowane?). Niestety nie natrafiłem na żadną późniejszą fotografię z 1992, ani z 1993 roku, zatem nie mogę zweryfikować czy maszyna miała wówczas jeszcze tablice z godłem na czołach czy też nie.
Ogólnie to lokomotywa jeszcze kilka razy zmieniła swój wygląd, m.in. w 1994 roku nie posiadała już biało-czerwonych ramek reflektorów, z ramy zniknęła informacja o przydziale lokomotywy, a także pomalowano na biało kratkę wlotu powietrza na czole i kwadratową płytkę (z gumy?) na zgarniaczu.
W 1998 roku SU45-090 przeszła naprawę w ZNTK Poznań, podczas której pomalowano mufy na żółto oraz dodano zielone tło oznaczeń na czołach. Co ciekawe - mimo naprawy w ZNTK Poznań - w dalszym ciągu nie zmieniono fizycznie oznaczeń serii z SP45 na SU45.
- źródło: https://wrphoto.eu/details.php?image_id=38021
- autor: Robert Szczepaniak
- opis: "Lipiec 1998, ZNTK Poznań, ST43-185, SP45-090 (SU45), SU46 o nieznanym mi numerze podczas naprawy w ZNTK Poznań. SU46 pomalowana rudą farbą antykorozyjną jako podkład malarski. SU45-090 nosi jeszcze stare oznaczenie SP45. Po prawej stronie widoczna SU45-227 oczekująca w kolejce na naprawę."
Lokomotywa wyjątkowo długo posiadała stare oznaczenie serii tj. SP45. Formalnie zmodernizowane lokomotywy serii SP45 zostały od 1 stycznia 1992 roku oznaczone serią SU45. Wiele z nich miało oznaczenia zmieniane w momencie modernizacji, niektóre - tak jak SP45-090 - które zostały zmodernizowane przed 1992 rokiem, nosiły stare oznaczenia dłużej. Nie jestem pewien, ale być może SU45-090 była w tej kwestii rekordzistką, przynajmniej spośród tych czynnych, a już zmodernizowanych maszyn. Niestety nie udało mi się ustalić, kiedy były kolejna naprawa lokomotywy - w 2004 czy 2005 roku, ale to właśnie podczas niej, zmieniono w końcu stare oznaczenie serii - jedno źródło w internecie podaje, że nastąpiło to w 2005 roku, ale nie znalazłem żadnego potwierdzenia dla tejże informacji.
Podsumowując - model najprawdopodobniej zasadniczo odwzorowuje pierwowzór z lata 1990 roku.
Lokomotywa wyjątkowo długo posiadała stare oznaczenie serii tj. SP45. Formalnie zmodernizowane lokomotywy serii SP45 zostały od 1 stycznia 1992 roku oznaczone serią SU45. Wiele z nich miało oznaczenia zmieniane w momencie modernizacji, niektóre - tak jak SP45-090 - które zostały zmodernizowane przed 1992 rokiem, nosiły stare oznaczenia dłużej.
Być może jest to tylko legenda, powtarzana wśród kolejarzy, a być może nie, ale słyszałem, że oznaczenia SP45 pozostawiono na tych przebudowanych lokomotywach, które były wyznaczone do wjazdu do Niemiec, bo tylko SP45 miały dopuszczenie na DB, a na SU45 trzeba byłoby wszystkie formalności powtarzać.
To by mogło mieć logiczne wytłumaczenie. Warto by poszukać zdjęć innych lokomotyw przebudowanych SP45 na terenie Niemiec i czy wśród nich są jakieś oznaczone SU45.
SP45 - 234, mimo przebudowy na SU45, dożyła swoich dni bez zmiany oznaczenia i też była to lokomotywa przekraczająca regularnie granicę z Niemcami.
Ale pod jednym jej zdjęciem możemy przeczytać komentarz osoby twierdzącej, że SP45-010 też nigdy nie miała zmienionych oznaczeń. To już jest trochę nie pasujące do teorii o przekraczaniu niemieckiej granicy, bo "dziesiątka" chyba się do zachodnich sąsiadów nie zapuszczała.
Link do zdjęcia: https://wrphoto.eu/details.php?image_id=12303