• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele lokomotyw serii SP45/SU45

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Odpowiedź jest tyle prosta, co trochę zaskakująca, a jest zawarta w informacji o miejscu wykonania zdjęcia. Otóż do ruchu przez granicę do Niemiec były przez władze niemieckie dopuszczone lokomotywy serii SP45. Żeby uniknąć problemów formalnych, po przebudowie maszyn, przeznaczonych do ruchu transgranicznego, te konkretnie lokomotywy zachowały dawne oznaczenie serii SP45. A przebudowa polegała nie tylko na przeniesieniu gniazd sterowania wielokrotnego z czołownicy na środek czołowej ściany, a przede wszystkim na likwidacji kotła parowego do ogrzewania składu i zabudowie prądnicy grzewczej. Przeniesienie gniazd było tego konsekwencją, bo w miejscu gniazd sterowania musiały znaleźć się przewody ogrzewania elektrycznego.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Odpowiedź jest tyle prosta, co trochę zaskakująca, a jest zawarta w informacji o miejscu wykonania zdjęcia. Otóż do ruchu przez granicę do Niemiec były przez władze niemieckie dopuszczone lokomotywy serii SP45. Żeby uniknąć problemów formalnych, po przebudowie maszyn, przeznaczonych do ruchu transgranicznego, te konkretnie lokomotywy zachowały dawne oznaczenie serii SP45. A przebudowa polegała nie tylko na przeniesieniu gniazd terowania wielokrotnego z czołownicy na środek czołowej ściany, a przede wszystkim na likwidacji kotła parowego do ogrzewania składu i zabudowie prądnicy grzewczej. Przeniesienie gniazd było tego konsekwencją, bo w miejscu gniazd sterowania musiały znaleźć się przewody ogrzewania elektrycznego.
Odnośnie gniazd sterowania wielokrotnego to mam pytanko :cool:
Czy lokomotywy SU45 wykorzystywały sterowanie wielokrotne w normalnym ruchu ?
Czy są jakieś zdjęcia dwóch połączonych SU45 ze sobą kablami sterowania wielokrotnego ?
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Jak sięgam pamięcią - to na sieci PKP był chyba jedyny pociąg kursujący w sezonie z 2xSP45/SU45. To był Neptun z Warszawy do Gdyni i Helu. Ale zarówno w jednej jak i drugiej lokomotywie była obsługa trakcyjna.
A co do ruchu transgranicznego - to pamiętam, że do końcówki lat 80. SP45 I BR118 obsługiwały pociągi pomiędzy Berlinem Ostbahnhof a Poznaniem Głównym, a zdaje się że w tamtym okresie na kolejach DR panowało ogrzewanie parowe.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Odpowiedź jest tyle prosta, co trochę zaskakująca, a jest zawarta w informacji o miejscu wykonania zdjęcia. Otóż do ruchu przez granicę do Niemiec były przez władze niemieckie dopuszczone lokomotywy serii SP45. Żeby uniknąć problemów formalnych, po przebudowie maszyn, przeznaczonych do ruchu transgranicznego, te konkretnie lokomotywy zachowały dawne oznaczenie serii SP45.
No proszę. Zaskakujące... Nie przypuszczałem, że chodzi o wspomniane dopuszczenia w ruchu zagranicznym i że stąd pozostawienie oznaczenia SP...
Dzięki za info.
PS. Jak widać na kolei często są jakieś wyjątki (zawsze coś z czegoś wynika).
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
97 2 0
A co do ruchu transgranicznego - to pamiętam, że do końcówki lat 80. SP45 i BR118 obsługiwały pociągi pomiędzy Berlinem Ostbahnhof a Poznaniem Głównym, a zdaje się że w tamtym okresie na kolejach DR panowało ogrzewanie parowe.
Zarówno na PKP jak i DR było sporo wagonów do ruchu międzynarodowego wyposażonych w ogrzewanie elektryczne wielonapięciowe oraz parowe. Na tory PKP wjeżdżała akurat seria 118 ponieważ, o ile dobrze mi wiadomo, prądnica grzewcza lokomotyw serii 232 negatywnie wpływała na urządzenia srk (tzw. choinki na semaforach).
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Zarówno na PKP jak i DR było sporo wagonów do ruchu międzynarodowego wyposażonych w ogrzewanie elektryczne wielonapięciowe oraz parowe. Na tory PKP wjeżdżała akurat seria 118 ponieważ, o ile dobrze mi wiadomo, prądnica grzewcza lokomotyw serii 232 negatywnie wpływała na urządzenia srk (tzw. choinki na semaforach).
Na PKP wjeżdżały również lokomotywy serii 132-DR. Odcinek obsługiwany za NRD to Angermunde-Szczecin. Zastąpiły one np. w pasażerskim ruchu granicznym BR118 i BR01.0 wraz z BR01.5 .
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Wówczas była to seria 132 (130 i pochodne), rzeczywiście, były problemy z zakłóceniami, powodowanymi przez te lokomotywy, choć szczegółów nie znam.
Problem srk pojawiał się również w NRD. Pierwsze lokomotywy musiały mieć przekonstruowany układ prądnicy. W pewnym momencie nawet zabroniono DB wysyłać w pociągach niemiecko-niemieckich w ruchu do Berlina (Berlin-Verkehr) wagony z klimatyzacją. Pobór energii składu wymuszał pracę generatora na maksymalnym obciążeniu i pojawiły się harmoniczne dla systemu Indusi (niemieckie shp powszechne od 1935 roku).
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.497 35 1
tak coś pamiętam, że jak do Szczecina wjeżdżały lok serii 132 ale od Gumieniec maszynista musiał wyłączać ogrzewanie i chyba tak tez były z lokami serii 119.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Odnośnie gniazd sterowania wielokrotnego to mam pytanko :cool:
Czy lokomotywy SU45 wykorzystywały sterowanie wielokrotne w normalnym ruchu ?
Czy są jakieś zdjęcia dwóch połączonych SU45 ze sobą kablami sterowania wielokrotnego ?
Do czasu elektryfikacji linii Białystok - Kuźnica Białostocka pociąg do Petersburga od Białegostoku do Kuźnicy ciągnął tandem Fiatów. Co ciekawe sterowanie wielokrotnie wiązało się z tyloma zmianami w szafach elektrycznych, że tandemy delegowano do konkretnego składu. Powodowało to zmniejszenie zatrudnienia lokomotyw. Chyba dlatego pod koniec okresu elektryfikacji jeździły nadal dwie lokomotywy ale już nie połączone za nosy. Jakie było wtedy sterowanie? Pewnie maszyniści z obu maszyn porozumiewali się radiowo. Na pewno nie była to gwizdawka jak w czasach parowozów :) , bo bym usłyszał
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Odpowiedź jest tyle prosta, co trochę zaskakująca, a jest zawarta w informacji o miejscu wykonania zdjęcia. Otóż do ruchu przez granicę do Niemiec były przez władze niemieckie dopuszczone lokomotywy serii SP45. Żeby uniknąć problemów formalnych, po przebudowie maszyn, przeznaczonych do ruchu transgranicznego, te konkretnie lokomotywy zachowały dawne oznaczenie serii SP45. A przebudowa polegała nie tylko na przeniesieniu gniazd sterowania wielokrotnego z czołownicy na środek czołowej ściany, a przede wszystkim na likwidacji kotła parowego do ogrzewania składu i zabudowie prądnicy grzewczej. Przeniesienie gniazd było tego konsekwencją, bo w miejscu gniazd sterowania musiały znaleźć się przewody ogrzewania elektrycznego.
O tym powodzie nigdy wcześniej nie słyszałem, ale inną kwestią jest to, że niezależnie czy ta lokomotywa (SP45-234) była przeznaczona do ruchu transgranicznego to w 1991 roku i tak wszystkie lokomotywy serii SP45, które przeszły naprawę główną połączoną z modernizacją/przebudową systemu ogrzewania składu pociągu nadal posiadały to samo oznaczenie serii, bowiem serię SU45 wprowadzono dopiero w 1992 roku (formalnie zaczęła obowiązywać od 01.01.1992 r.) i chyba wówczas wszystkim przebudowanym lokomotywom zmieniano oznaczenie serii z SP45 na SU45 - oczywiście nie z dnia na dzień kiedy zaczęła obowiązywać nowa seria dla przebudowanych maszyn serii SP45. SU45 też wjeżdżały do Niemiec, więc może jednak PKP uzyskały dopuszczenie dla "nowych" lokomotyw serii SU45 na wjazd do Niemiec, a może jednak kwestie związane z dopuszczeniem ich do ruchu w NRD nie były podstawą "czekania" z wprowadzeniem nowej serii (SU45) dla zmodernizowanych lokomotyw? Na kolejach wschodnioniemieckich DR z dniem 01.01.1992 roku wprowadzono nowe serie dla wszystkich lokomotyw DR w ramach przygotowań do połączenia z kolejami zachodnioniemieckimi DB, z których to fuzji powstały dzisiejsze DB AG. Mogę przypuszczać, że wprowadzenie serii SU45 tego samego dnia na PKP było z tym powiązane - z możliwością wjazdu zmodernizowanych lokomotyw serii SP45 do Niemiec i rozróżnieniem ich od nieprzebudowanych maszyn, których jeszcze trochę było.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Nie znam szczegółów zmiany oznaczeń z SP na SU45, ale pamiętam rozmowy na ten temat w tamtych czasach, w których ta sprawa była poruszana. Być może kilka spośród przebudowanych lokomotyw, wyznaczonych (nie: dedykowanych :p) do wjazdu do Frankfurtu pozostało trochę dłużej, niż inne, ze starymi oznaczeniami. W pewnym momencie sprawę wyjaśniono i uzgodniono ze stroną niemiecką i wszystkie lokomotywy dostały już nowe oznaczenia.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.497 35 1
Ruch przez granice odbywa się na podstawie Miejscowego Porozumienia Granicznego (MPG) , w którym opisane są wszystkie zasady i procedury wspólne dla dwóch systemów kolejowych które obowiązują np na PKP i DB (wcześniej DR) dla przejścia granicznego Frakfurt a/Oder - Rzepin. Tki dokument tez reguluje ruch pociągów, zasady ich wjazdu, prowadzonej dokumentacji, i itp. Kiedyś jak były koleje narodowe w takich MPG były często określone serie pojazdów kolejowych używanych przez do przejazdu przez ten odcinek graniczny, często to wynikało z odgórnych ustaleń na jakim przejściu który zarząd kolei prowadził pociągi i itp. W latach 90-tych z Niemcami było ustalone że np. Paselwalk/Grambow - Szczecin - obsługa DR/DB, Kostrzyn - Küstrin-Kietz tez DR/Db a Rzepin-Frankfurt obsługa PKP, , Guben - Gubin - PKP, Forst - Zasieki (Tuplice) - PKP, Horka - Wegliniec DR/DB a Gorlitz - Zgorzelec PKP. A np. na Horka - Wegliniec co kilka lat zmieniano - raz PKP raz DB.
Oczywiście co jakiś czas dokumenty te podlegały nowelizacji i zmianom. I tu wracając do lokomotyw SP45 - w do casu zmian w MPG pewnie był zapis że PKP w obsłudze pociągów pasażerskich wjeżdża do Frakfurtu a/Oder lokomotywami serii SP45 a towarowych do Oderbrucke lokomotywami ET22. I pewnie było to dość przestrzegane przez kolegów z NRD wiec do czasu nowelizacji zapisów w MPG do Frakfurtu mogły wjeżdzą tylko lokomotywy serii SP45 nie zaleznie od tego czy miały ogrzewanie parowe czy juz elektryczne... Co ciekawe niektóre z tych rzepińskich SP(U)45 to dość długo tak jeździły nawet po zmianach jak seria SU45 została oficjalnie zaaprobowana przez DB to nadal cześć z nich miała oznaczenia SP. Np. SP45-095 dotrwała tak do końca lat 90-tych :
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=37853
a SP45-099 do swojego końca czyli lat 2008-2010
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=38494
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Ruch przez granice odbywa się na podstawie Miejscowego Porozumienia Granicznego (MPG) , w którym opisane są wszystkie zasady i procedury wspólne dla dwóch systemów kolejowych które obowiązują np na PKP i DB (wcześniej DR) dla przejścia granicznego Frakfurt a/Oder - Rzepin. Tki dokument tez reguluje ruch pociągów, zasady ich wjazdu, prowadzonej dokumentacji, i itp. Kiedyś jak były koleje narodowe w takich MPG były często określone serie pojazdów kolejowych używanych przez do przejazdu przez ten odcinek graniczny, często to wynikało z odgórnych ustaleń na jakim przejściu który zarząd kolei prowadził pociągi i itp. W latach 90-tych z Niemcami było ustalone że np. Paselwalk/Grambow - Szczecin - obsługa DR/DB, Kostrzyn - Küstrin-Kietz tez DR/Db a Rzepin-Frankfurt obsługa PKP, , Guben - Gubin - PKP, Forst - Zasieki (Tuplice) - PKP, Horka - Wegliniec DR/DB a Gorlitz - Zgorzelec PKP. A np. na Horka - Wegliniec co kilka lat zmieniano - raz PKP raz DB.
Oczywiście co jakiś czas dokumenty te podlegały nowelizacji i zmianom. I tu wracając do lokomotyw SP45 - w do casu zmian w MPG pewnie był zapis że PKP w obsłudze pociągów pasażerskich wjeżdża do Frakfurtu a/Oder lokomotywami serii SP45 a towarowych do Oderbrucke lokomotywami ET22. I pewnie było to dość przestrzegane przez kolegów z NRD wiec do czasu nowelizacji zapisów w MPG do Frakfurtu mogły wjeżdzą tylko lokomotywy serii SP45 nie zaleznie od tego czy miały ogrzewanie parowe czy juz elektryczne... Co ciekawe niektóre z tych rzepińskich SP(U)45 to dość długo tak jeździły nawet po zmianach jak seria SU45 została oficjalnie zaaprobowana przez DB to nadal cześć z nich miała oznaczenia SP. Np. SP45-095 dotrwała tak do końca lat 90-tych :
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=37853
a SP45-099 do swojego końca czyli lat 2008-2010
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=38494
W uzupełnieniu Ryszardzie Twojego konkretnego wyjaśnienia innym Kolego zasad ruchu granicznego pojazdów trakcyjnych dodam jeszcze przejście Angermünde/Tantow-Szczecin z obsługą DR/DBAG.
Pozdrawienia z Gdańska do Wrocławia
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Od początku lat 90. lokomotywy DB serii 232, a później przez krótki okres także serii 218 i 219, mogły wjeżdżać i wjeżdżały do Szczecina Głównego już z włączonym ogrzewaniem elektrycznym. Tak było m.in. przy obsłudze pociągów Gedania, Mare Balticum i bezimiennego, kursującego w planie dzisiejszego IC Albatros.
Wagony DB Nahverkehr "Silberling" nie wjeżdżały do Polski przede wszystkim ze względu na brak ogrzewania elektrycznego wielonapięciowego. Takie ogrzewanie posiadała natomiast spora grupa, bardzo podobnych do nich (tyle, że bardziej kanciastych) wagonów produkcji Halberstadt i to one kursowały w pociągach do Wrocławia, Bydgoszczy i Piły.
Dodam jeszcze, że pociąg Berlin - Bydgoszcz przez Kostrzyn, Krzyż, Piłę do Kostrzyna zwykle przyprowadzany był od strony Niemiec ludmiłą czyli serią 232, ale zdarzało się, że przyjeżdżał z lokiem serii 202 (ex. BR 112 - ex. V100). W Kostrzynie następowała wymiana lokomotywy na polską - zwykle była to SP32, ale zdarzały się też SP45. Pociąg ten w składzie miał też wagon bagażowy DR (później DB) Reko o długości około 18 m, przebudowany ze starego czteroosiowego boczniaka.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Od początku lat 90. lokomotywy DB serii 232, a później przez krótki okres także serii 218 i 219, mogły wjeżdżać i wjeżdżały do Szczecina Głównego już z włączonym ogrzewaniem elektrycznym.
Serii 218? Zapewne chodziło o maszyny serii 228 (ex. 118, czyli wschodnioniemieckie lokomotywy typu V180).
 

Podobne wątki