Ruch przez granice odbywa się na podstawie Miejscowego Porozumienia Granicznego (MPG) , w którym opisane są wszystkie zasady i procedury wspólne dla dwóch systemów kolejowych które obowiązują np na PKP i DB (wcześniej DR) dla przejścia granicznego Frakfurt a/Oder - Rzepin. Tki dokument tez reguluje ruch pociągów, zasady ich wjazdu, prowadzonej dokumentacji, i itp. Kiedyś jak były koleje narodowe w takich MPG były często określone serie pojazdów kolejowych używanych przez do przejazdu przez ten odcinek graniczny, często to wynikało z odgórnych ustaleń na jakim przejściu który zarząd kolei prowadził pociągi i itp. W latach 90-tych z Niemcami było ustalone że np. Paselwalk/Grambow - Szczecin - obsługa DR/DB, Kostrzyn - Küstrin-Kietz tez DR/Db a Rzepin-Frankfurt obsługa PKP, , Guben - Gubin - PKP, Forst - Zasieki (Tuplice) - PKP, Horka - Wegliniec DR/DB a Gorlitz - Zgorzelec PKP. A np. na Horka - Wegliniec co kilka lat zmieniano - raz PKP raz DB.
Oczywiście co jakiś czas dokumenty te podlegały nowelizacji i zmianom. I tu wracając do lokomotyw SP45 - w do casu zmian w MPG pewnie był zapis że PKP w obsłudze pociągów pasażerskich wjeżdża do Frakfurtu a/Oder lokomotywami serii SP45 a towarowych do Oderbrucke lokomotywami ET22. I pewnie było to dość przestrzegane przez kolegów z NRD wiec do czasu nowelizacji zapisów w MPG do Frakfurtu mogły wjeżdzą tylko lokomotywy serii SP45 nie zaleznie od tego czy miały ogrzewanie parowe czy juz elektryczne... Co ciekawe niektóre z tych rzepińskich SP(U)45 to dość długo tak jeździły nawet po zmianach jak seria SU45 została oficjalnie zaaprobowana przez DB to nadal cześć z nich miała oznaczenia SP. Np. SP45-095 dotrwała tak do końca lat 90-tych :
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=37853
a SP45-099 do swojego końca czyli lat 2008-2010
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=38494