• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
zdjęcia [...] lokomotyw które wykonało PIKO jako model. Można sobie porównać z modelami PIKO.
EU07-187 jeszcze jako EU a nie jak model Piko EP...
Jeśli ktoś ma sobie porównać model do oryginału, to potrzebne jest zdjęcie oryginału z dokładnie tego okresu jaki odwzorowuje model, a nie z innego. Inaczej można by było równie dobrze wstawić zdjęcia z wczoraj i też napisać że można sobie porównać z modelem, bo ten sam numer wykonało Piko.
A pisząc że z tego samego okresu, mam na myśli że po wykonaniu naprawy rewizyjnej jakiej data i miejsce widnieje na modelu. A nawet mimo to, nie raz się okaże, że w okresie czasu do kolejnej naprawy coś się zmieniało w wyglądzie, na przykład malowanie, odbieraki itd.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Słuchajcie - mam pytanie: odpaliłem ostatnio siódemkę z dekoderem ESU i tak - przy starcie wentylatory wyją (nie wiem czy w czasie jazdy manewrowej też powinny) ale obserwując siódemki na żywo zauważyłem, że po zatrzymaniu na stacji końcowej wentylatory także wyją przez kilka sekund tuż przed opuszczeniem pantografów; nawet ostatnio maszynisty pytałem i powiedział, że tak ma być; więc może i w dekoderze to wycie powinno być włączane osobno przyciskiem chwilowym albo odpowiednio zaprogramowane?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
W prawdziwej lokomotywie wentylatory są włączone w ten sposób, że ich obroty (a zatem i wycie) są proporcjonalne do natężenia prądu płynącego przez lokomotywę. A to natężenie zależy od pobieranej przez lokomotywę mocy, co z kolei zależne jest od obciążenia lokomotywy. Dlatego też im cięższy skład, tym głośniej i na wyższej częstotliwości wyją wentylatory. Przy łagodnym ruszaniu lokomotywy luzem wentylatorów praktycznie nie słychać, przy ruszaniu z ciężkim składem pod górę, wycie jest bardzo głośne. Trudno to chyba zrealizować w dekoderze, a ręczne włączanie też byłoby dość trudne.

Nie bardzo natomiast rozumiem, dlaczego wentylatory pracują po zatrzymaniu lokomotywy i co to ma wspólnego z opuszczaniem pantografów? Może chodzi o sytuację, gdy po zatrzymaniu lokomotywa naciska na skład, żeby poluzować sprzęgi przed rozłączeniem od składu? Wtedy rzeczywiście pobiera sporą moc, próbując popchnąć zahamowany pociąg i wtedy wentylatory wyją. A po naciśnięciu na skład maszynista zahamowuje lokomotywę hamulcem lokomotywy (nie zespolonym składu) i opuszcza pantografy, bo dopiero wtedy wolno rozłączyć przewód zasilania (ogrzewania) elektrycznego składu.
 

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
W dekoderze ESU "wycie" wentylatorów włącza się klawiszem F4. Działa to tylko podczas jazdy np. pod górkę.
Warto dodać, że w najnowszym dekoderze PIKO nie ma tego wycia w ogóle.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Może chodzi o sytuację, gdy po zatrzymaniu lokomotywa naciska na skład, żeby poluzować sprzęgi przed rozłączeniem od składu? Wtedy rzeczywiście pobiera sporą moc, próbując popchnąć zahamowany pociąg i wtedy wentylatory wyją.
Może to o to chodzi - nie wiem, bo z bliska tego nie widziałem, bo u nas teraz jest remont i bezpośrednie dojście na perony jest zamknięte. Jak jestem w pobliżu dworca to słyszę chwilę po zahamowaniu składu kilkusekundowe wycie i potem kompletna cisza. Nawet zobaczyć się nie da, bo blaszany płot stoi.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
W dekoderze ESU "wycie" wentylatorów włącza się klawiszem F4. Działa to tylko podczas jazdy np. pod górkę.
Warto dodać, że w najnowszym dekoderze PIKO nie ma tego wycia w ogóle.
W ESU v5 F4 to czerwone tylne światła. Jest tylko możliwość wyłączenia wycia:
(cyt. za stroną sklepu DCC24.EU)
  • F0 włączenie / wyłączenie świateł białych zmiennych kierunkowo
  • F1 uruchomienie / wyłączenie lokomotywy oraz dźwięków jazdy
  • F2 trąbka wysokotonowa
  • F3 jazda manewrowa (zredukowana prędkość oraz czasy rozpędzania i hamowania) + światła manewrowe + dźwięk rozprzęgania
  • F4 światła czerwone zmienne kierunkowo
  • F5 oświetlenie kabiny zmienne kierunkowo
  • F6 światła długie
  • F7 kompresor
  • F8 trąbka niskotonowa
  • F9 gwizdek konduktora
  • F10 zapowiedź stacyjna #1
  • F11 wyłączenie dźwięku wentylatorów chłodzenia oporników rozruchowych
  • F12 uszkodzona trąbka
  • F13 tarcie kół o szyny na łukach i rozjazdach
  • F14 kompresor pomocniczy
  • F15 zapowiedź stacyjna #2
  • F16 otwieranie / zamykanie drzwi
  • F17 włączenie / zwolnienie hamulca
  • F18 światła postojowe
  • F19 piasecznica
  • F20 stukot kół na łączeniach szyn
  • F21 wydmuch sprężonego powietrza
  • F22 deaktywacja dźwięku hamowania
  • F23 wyciszenie dźwięku
  • F24 sygnał dźwiękowy alarmowy
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
Może to o to chodzi - nie wiem, bo z bliska tego nie widziałem, bo u nas teraz jest remont i bezpośrednie dojście na perony jest zamknięte. Jak jestem w pobliżu dworca to słyszę chwilę po zahamowaniu składu kilkusekundowe wycie i potem kompletna cisza. Nawet zobaczyć się nie da, bo blaszany płot stoi.
Na stacji końcowej przed rozprzęgnięciem składu maszynista "dociska" lokomotywę do wagonów, nawet na podniesionych dwóch pantografach. Używa wtedy dużej mocy, i wyją wentylatory, po czym opuszcza patyki i skład jest rozłączany.
W modelu zdarza się to samo, jeśli jest długi skład i sprzęgi są napięte ciężko jest je rozłączyć, trzeba wtedy cofnąć lokomotywą.
 

Franc

Aktywny użytkownik
Reakcje
590 95 1
Hmmm. Ja mam ESU V5 w EU07 ale nie mam opcji włączenia czy wyłączenia wentylatora. U mnie wycie wyłącza sie automatycznie przy rozpędzaniu składu po jakimś tam czasie od ruszenia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Na stacji końcowej przed rozprzęgnięciem składu maszynista "dociska" lokomotywę do wagonów, nawet na podniesionych dwóch pantografach. Używa wtedy dużej mocy, i wyją wentylatory, po czym opuszcza patyki i skład jest rozłączany.
Czyli dobrze się domyśliłem:
Może chodzi o sytuację, gdy po zatrzymaniu lokomotywa naciska na skład, żeby poluzować sprzęgi przed rozłączeniem od składu? Wtedy rzeczywiście pobiera sporą moc, próbując popchnąć zahamowany pociąg i wtedy wentylatory wyją. A po naciśnięciu na skład maszynista zahamowuje lokomotywę hamulcem lokomotywy (nie zespolonym składu) i opuszcza pantografy, bo dopiero wtedy wolno rozłączyć przewód zasilania (ogrzewania) elektrycznego składu.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Czyli na makiecie też trzeba zrobić podobnie - wyłączyć światła i lekko docisnąć do składu. Jeszcze jedno mogłoby być - sprężarka pomocnicza powinna być chyba zaprogramowana podczas uruchamiania siódemki (F14 - kompresor pomocniczy; jeżeli to ten sam który jest niezbędny do podniesienia pantografów "na zimno"). W sumie siódemka ładnie śmiga i z mieszanym składem fajnie wygląda. Nawet na rozjazdach krzyżowych nie zacina się przy trybie manewrowym. Nie wiem czy światła manewrowe nie powinny przełączać się bardziej "płynnie" (jak w SU45), bo u mnie przeskakują "momentalnie".
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Podoba mi się wasza uszczegółowiona rozkimina w poziomie już nawet dopasowania dźwięków do samych manewrów na makiecie :) by było jak w realu. Git (y)
Wchodzicie na wyższy poziom wtajemniczenia obywatelu :D:cool:
staram się w miarę skromnych możliwości; lubię widzieć co się skąd bierze co by mi nikt kitu nie wciskał, stąd często zdarza mi się błądzić zanim znajdę właściwe rozwiązanie problemu; kwestię chwilowego wycia wentylatorów po zatrzymaniu składu na stacji końcowej też rozkminię, bo właśnie mi się przypomniało że przy zapinaniu siódemki do podstawionego składu nic nie wyje, a też musi docisnąć; w czasie jazdy manewrowej też nic nie wyje, więc to powinno być zaprogramowane w dekoderze podobnie jak wspomniany wyżej kompresor pomocniczy przy uruchamianiu (jest film na yt, więc to żadna filozofia dowiedzieć się jak to wygląda) :)
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Słuchajcie - zauważyłem, jakby dźwięki z siódemki były trochę cichsze niż np. z SU45 (rzecz jasna pomijam dźwięk silnika). Odnoszę wrażenie jakby przestreń głośnika była mniejsza, czyli są "cieńsze" niż być powinny, np dźwięk rozsprzęgania czy sprężarki. Spróbuję jeszcze zmienić odpowiednie CV (dostałem taką podpowiedź), może to coś da.
 

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
Hmm, czy to inny model niż zapowiadało PIKO? Z tego co pamiętam ten nr katalogowy (tylko bez "2" na końcu, co sugerowałoby reedycję), to była lokomotywa EU07-323 i miała pomarańczowe pasy na ścianach bocznych. Tutaj nie dość, że inny inny nr lokomotywy to jeszcze bez pasów.
 

michu88

Aktywny użytkownik
Reakcje
655 29 5
Hmm, czy to inny model niż zapowiadało PIKO? Z tego co pamiętam ten nr katalogowy (tylko bez "2" na końcu, co sugerowałoby reedycję), to była lokomotywa EU07-323 i miała pomarańczowe pasy na ścianach bocznych. Tutaj nie dość, że inny inny nr lokomotywy to jeszcze bez pasów.
A miała jeszcze jakaś pomarańczowy pas z serii 303e w zakresie numerów 301-399?
 

Podobne wątki