• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Dyngs to synonim denaturatu. Myślałem, że to jest znane.
Dla mnie nie. Znałem tylko pierwsze znaczenie, które wymienił kolega daromaro. Wolałbym jednak nie musieć co drugiego słowa sprawdzać w słowniku nowomowy, zwłaszcza, że w ogóle nie przyszło mi do głowy inne znaczenie. Pytając chciałem się dowiedzieć o jaki element lokomotywy/modelu chodzi.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
774 78 3
Dyngs, dykta, jagodziana na kościach. Tylko, że w moim odczuciu dwa pozostałe nie pasują do określenia barw przejściowych w Cargo/IC.
To nie jest nowomowa. Ja to przejąłem jako co najmniej trzecie pokolenie
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
509 41 1
Tak a propos numerów niskich i wysokich, lokomotyw EU07.
NISKIE numery lokomotyw serii EU07, to lokomotywy typu 4E;
WYSOKIE numery EU07 - to lokomotywy typu 303E.
Innego podziału na niskie i wysokie , niskich numerów, nie było.

Co do różnic w poszczególnych lokomotywach typu 4E, to zasadniczo nie było żadnych,
a przynajmniej żadnych istotnych, wpływających na wygląd zewnętrzny.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.297 23 0
Co do różnic w poszczególnych lokomotywach typu 4E, to zasadniczo nie było żadnych,
a przynajmniej żadnych istotnych, wpływających na wygląd zewnętrzny.
No nie całkiem ...

A wracając do meritum dlaczego Piko wypuściło 4E z zakresu 123-198. Czy niskie numery na 0 i wysokie na 200 mają jakieś różnice, czy to kwestia przypadku?
Było już kiedyś o tym na forum. Owszem była jedna widoczna różnica pomiędzy "niskimi" i "wysokimi" numerami (dokładnie nie pamiętam, pomiędzy którymi przebiegała "granica") lokomotyw typu 4E. Chodzi o okna w drzwiach. Model odzwierciedla ich kształt zgodny z "wysokimi" numerami. Dowcip polega na tym, że taka sama różnica występuje pomiędzy lokomotywami serii EU06 i "wysokimi" 4E, a jakoś nie stanowiło to problemu dla Piko w wyprodukowaniu modeli z oznakowaniem serii EU06! Co więcej, także lokomotywa EU07-123, mieści się w zakresie tych "niskich" 4E, a więc wygląd tego modelu, pod tym względem, także nie odpowiada oryginałowi! Oczywiście, dla wielu kolekcjonerów będzie to mało istotny (lub nawet całkiem nieistotny i niezauważalny) detal, ale taka różnica, w oryginale, jest faktem.
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
509 41 1
No nie całkiem ...



Było już kiedyś o tym na forum. Owszem była jedna widoczna różnica pomiędzy "niskimi" i "wysokimi" numerami (dokładnie nie pamiętam, pomiędzy którymi przebiegała "granica") lokomotyw typu 4E. Chodzi o okna w drzwiach. Model odzwierciedla ich kształt zgodny z "wysokimi" numerami. Dowcip polega na tym, że taka sama różnica występuje pomiędzy lokomotywami serii EU06 i "wysokimi" 4E, a jakoś nie stanowiło to problemu dla Piko w wyprodukowaniu modeli z oznakowaniem serii EU06! Co więcej, także lokomotywa EU07-123, mieści się w zakresie tych "niskich" 4E, a więc wygląd tego modelu, pod tym względem, także nie odpowiada oryginałowi! Oczywiście, dla wielu kolekcjonerów będzie to mało istotny (lub nawet całkiem nieistotny i niezauważalny) detal, ale taka różnica, w oryginale, jest faktem.
Pierwsze i jedyne co mi przyszło do głowy na ten temat to były właśnie drzwi.
Miałem nawet o tym wspomnieć na końcu mojego wpisu, ostatecznie postanowiłem to wykasować przed opublikowaniem.
Szczerze to nigdy jakoś specjalnie się nad tym nie zastanawiałem i nie zwracałem na to uwagi, zwłaszcza która siódemka i dlaczego ma takie, a nie inne okna w drzwiach. Dlatego napisałem, że zasadniczo różnic nie było żadnych, a przynajmniej żadnych istotnych, wpływających na wygląd zewnętrzny.

Oczywiście to prawda, że okna w drzwiach lokomotyw 4E o najniższym przedziale numerów taborowych, początkowo były kanciaste, a w pozostałych zaokrąglone. Należy jednak zauważyć, że na przestrzeni lat, przy okazji różnych napraw, czy to awaryjnych, czy okresowych, drzwi te ulegały, albo wymianom, albo zamianom, czy nawet "modernizacjom" (z rożnych przyczyn i inicjatyw).
Mało tego, skoro mowa o szczegółach, to okna w drzwiach (nie tylko w kabinie), były otwierane. Również te z zaokrąglonymi krawędziami,
także w maszynowni. W późniejszym czasie, w drzwiach wejściowych od strony maszynowni, szyby (zaokrąglone) były osadzane na uszczelkach,
na stałe. I to też nie wszystkie i nie wszędzie.

Tym bardziej, jest to mało istotny "szczegół", który może być według mnie i jest jak słusznie zauważyłeś przy produkcji modelu pomijalny,
co zresztą widać gołym okiem we wspomnianych przez Ciebie modelach. Występuje tu duża dowolność, zarówno w modelu co słusznie zauważyłeś, jak i w pierwowzorach na rzeczywistych szlakach kolejowych.
Dlatego, moim zdaniem i podsumowując...

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby PIKO robiło modele niskich numerów siódemek, w całym zakresie numeracji (003-244).
W siódemkach 001 i 002 (co do dwójki, to nie jestem pewien), mamy do czynienia z innym układem gniazd sterowania wielokrotnego.
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
A jak sytuacja wygląda w przypadku serii 303E. Na forum co jakiś czas przewija się postulat, że PIKO nie ma formy na modele 303E i tu jeśli mnie pamięć nie myli to chodzi o numery 500 wzwyż. Jakie tutaj różnice występują ?
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
509 41 1
A jak sytuacja wygląda w przypadku serii 303E. Na forum co jakiś czas przewija się postulat, że PIKO nie ma formy na modele 303E i tu jeśli mnie pamięć nie myli to chodzi o numery 500 wzwyż. Jakie tutaj różnice występują ?
Dokładnie to numery 400 wzwyż.:kawa:
Ale po kolei.
Jak wiadomo, wysokie numery siódemek (301 wzwyż), czyli 303E, posiadają m.in. ryflowane pudło. Poza dwiema, przebudowanymi z pojedyńczych członów ET41 (czyli 537 i 544), które są gładkie. Na tej samej zasadzie zrobiona była jeszcze 545, która była ryflowana.

Lokomotywy z przedziału 301-399 posiadają gładkie poszycie pomiędzy oknami szaf WN; natomiast lokomotywy od numeru 400 wzwyż,
posiadają w tym miejscu ryfle. To jest podstawowa różnica. Były jeszcze drobne róznice w ryflowaniu w okolicach klap inspekcyjnych, bodajże w 9-ciu lub 10-ciu numerach 389 (390?) - 399. Dlatego PIKO też nie zrobi trzysetek z tego przedziału numerów.
Było to chyba poruszane nawet przez Roberta, w wątku o EU07 Schlesienmodelle. Jak znajdę to podepnę scan lub link.
Jeszcze jeden wiadomy mi szczegół, to ilość pomostów na sekcjach dachowych w pięćsetkach. W numerach 538-543, było po 2 pomosty na sekcję dachową (po obu stronach pantografu), czyli 4 pomosty na dach. Do numeru 536, było po jednym pomoście na sekcję (z jednej strony pantografu), czyli 2 pomosty na dach.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki