• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08

dec87

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
35 1 0
Zamontowałem kondensator 25V 1500uF, ten się mieści bez problemu. Po zdjęciu z toru, światła świecą jeszcze około 3 sekundy

Zobacz załącznik 856752
A z czego wynika taka "kombinacja" rezystora i diody? Dlaczego nie wlutowałeś w fabrycznie przystosowane miejsce na płytce R6 i D7 + mostek na R7? Super, że 1500μF się mieści. Ciekawe ile udałoby się wepchnąć maksymalnie do ET22, tam jest ciut większy otwór - ja stosuje 2200μF
 
Reakcje
76 0 0
A z czego wynika taka "kombinacja" rezystora i diody? Dlaczego nie wlutowałeś w fabrycznie przystosowane miejsce na płytce R6 i D7 + mostek na R7? Super, że 1500μF się mieści. Ciekawe ile udałoby się wepchnąć maksymalnie do ET22, tam jest ciut większy otwór - ja stosuje 2200μF
Nie mam akurat elementów SMD, więc zastosowałem zwykłe, ale poprawię to i wlutuję w fabryczne miejsca ;)
Jeszcze mam zamiar w miejsce głośnika zamontować 470uF, więc w sumie będzie prawie 2000uF
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.017 30 0
Zmotywowaliście mnie. Zamontowałem kondensatory 1500 μF w EU07 z ESU v5 i w SU46 z PIKO 4.1.

Jestem zaskoczony różnicą w czasie podtrzymania na korzyść EU07, czy raczej na korzyść ESU. Porównuję przy zatrzymanym loku. Diody i rezystory mam identyczne w obu układach.

Zmierzyłem więc pobór prądu stojącego loka z włączonymi przednimi reflektorami. EU07 z ESU 11 mA, SU46 z PIKO 33 mA.

Faktyczny wpływ kondensatora podczas jazdy trudno mi porównać, bo bez niego i tak nie było żadnych zakłóceń jazdy, świateł ani dźwięku. Ot, taka ciekawostka :)
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.017 30 0
Dalszy wniosek. Jeżeli w układzie pobierającym 11 mA kondzio wystarcza na jakieś 3 sekundy, a przy poborze 33 mA na około sekundę, to przy poborze 100-200 mA w jadącym loku, w ogóle nie powinnien wystarczyć na czas przejazdu np. przez zwrotnicę czy zabrudzony fragment toru/koła.

Takie "UPS" można sobie stosować w wagonach oświetlanych LED (i tam faktycznie pomagają).

W lokomotywach moim zdaniem ma sens podtrzymanie zasilania samego procesora. Żeby nie zgłupiał po trwającej ułamek sekundy przerwie. I przeważnie nie głupieje, bo na płytce dekodera jest do tego celu mały kondensatorek.

Natomiast nieprzerwaną jazdę załatwiają raczej poniższe czynniki, a nie kondzio:
- duża masa loka, czyli solidny docisk kół do szyn,
- koła zamachowe,
- duży rozstaw osi.


Jak Wasze doświadczenia z EU07 bez kondensatora vs. z kondensatorem? Rozwiązało to jakiś realny problem? Jaki macie czas podtrzymania np. świateł reflektorów po zdjęciu lokomotywy z torów?
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki