• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Chodzi o okna w drzwiach. Model odzwierciedla ich kształt zgodny z "wysokimi" numerami. Dowcip polega na tym, że taka sama różnica występuje pomiędzy lokomotywami serii EU06 i "wysokimi" 4E, a jakoś nie stanowiło to problemu dla Piko w wyprodukowaniu modeli z oznakowaniem serii EU06! Co więcej, także lokomotywa EU07-123, mieści się w zakresie tych "niskich" 4E, a więc wygląd tego modelu, pod tym względem, także nie odpowiada oryginałowi! Oczywiście, dla wielu kolekcjonerów będzie to mało istotny (lub nawet całkiem nieistotny i niezauważalny) detal, ale taka różnica, w oryginale, jest faktem.
Hmmm. Nie wiem czy w tym przypadku należy od razu doszukiwać się "olewactwa" PIKO. Przykładowo w modelu EU07-171 model posiada z jednej strony okno kanciaste a z drugiej okrągłe. Tak samo jest w oryginale !!! A zatem wygląda na to, że robią kanciaste i okrągłe, a które w danym modelu to już zależy od innych czynników. Nie za bardzo wierzę, aby PIKO robiło różne formy budy tylko po to aby wydać modele z nieco różniącymi się oknami w drzwiach. Dlatego wydaje mi się, że mają na to jakiś sposób aby raz były takie a raz takie. Zresztą oglądając zdjęcia lokomotyw EU07 4E widać, że te z wyższymi numerami mają kanciaste okna lub nawet dwa różne. Podobnie pewnie jest z EU06.

Dlatego należy się podpisać pod tym co napisał kolega @Engineer

Oczywiście to prawda, że okna w drzwiach lokomotyw 4E o najniższym przedziale numerów taborowych, początkowo były kanciaste, a w pozostałych zaokrąglone. Należy jednak zauważyć, że na przestrzeni lat, przy okazji różnych napraw, czy to awaryjnych, czy okresowych, drzwi te ulegały, albo wymianom, albo zamianom, czy nawet "modernizacjom" (z rożnych przyczyn i inicjatyw).
Mało tego, skoro mowa o szczegółach, to okna w drzwiach (nie tylko w kabinie), były otwierane. Również te z zaokrąglonymi krawędziami,
także w maszynowni. W późniejszym czasie, w drzwiach wejściowych od strony maszynowni, szyby (zaokrąglone) były osadzane na uszczelkach,
na stałe. I to też nie wszystkie i nie wszędzie.

Tym bardziej, jest to mało istotny "szczegół", który może być według mnie i jest jak słusznie zauważyłeś przy produkcji modelu pomijalny,
co zresztą widać gołym okiem we wspomnianych przez Ciebie modelach. Występuje tu duża dowolność, zarówno w modelu co słusznie zauważyłeś, jak i w pierwowzorach na rzeczywistych szlakach kolejowych.
Dlatego, moim zdaniem i podsumowując...
Natomiast czy seria 303E fabrycznie miały okrągłe te okienka ?
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.306 23 0
Przykładowo w modelu EU07-171 model posiada z jednej strony okno kanciaste a z drugiej okrągłe. Tak samo jest w oryginale !!!
Oczywiście, że tak, bo taki właśnie jest fabryczny układ okien w "wysokich" numerach typu 4E, który odwzorowało w modelu PIko, o czym pisałem. Można wiedzieć, w którym modelu tejże firmy, Kolega widział inny układ tych okienek? Bo ja widziałem wyłącznie taki i w związku z tym nie bardzo rozumiem sens wypowiedzi Kolegi DieselPower?!
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Bardziej mi chodziło o to, że skoro taki szczegół odwzorowali to czemu mieli by iść na łatwiznę w innych modelach. Lecz oczywiście nie wykluczam tego. Ale o tym że fabrycznie wychodziły takie hybrydy to nie wiedziałem...o_O
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
Ale jakie "hybrydy"? Po prostu okna otwierane były prostokątne, a stałe miały zaokrąglone rogi, bo były w stałej uszczelce gumowej. W niższych numerach wszystkie okna w drzwiach były otwierane, z czego później częściowo zrezygnowano - była już o tym mowa wyżej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
Ale nazywanie tego "hybrydą" dla mnie jest po prostu śmieszne. To tak samo, jakby o naszych wagonach Y powiedzieć, że są "hybrydami", bo okna drzwiach są zaokrąglone w gumowych uszczelkach, a pozostałe są prostokątne w aluminiowych ramkach. Ale ja mam kiepskie poczucie humoru ;)
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Powinno być 4 podesty. Piko zaczyna odwalać lipę, jaki rynek takie wymagania.
Zaczyna? PIKO robi to już od 6 lat. Przecież modele lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08/ET41 zostały zaprojektowane w 2014 roku i od tego czasu nic się w nich (pod względem budowy) nie zmieniło. Jeżeli uznajemy, że modele te stanowią adekwatną odpowiedź do potrzeb rynku to po tych modelach widać jakie wymagania/oczekiwania w 2014 roku miał nasz rozwijający się rynek.
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.098 19 0
A ja nie rozumiem. To jest przecież forum modelarskie, dla modelarzy. Jeśli mamy taką potrzebę, żeby wszystkie okna miały prostokątne narożniki w drzwiach to bierzemy pilniczek i "prostujemy łuczki" i kupujemy z zestawu części zamiennych szybkę prostokątną i montujemy. Podobnie z podestami, trzeba kupić i zamontować, i model jest bardziej zgodny z oryginałem. Ten producent daje nam dodatkowy materiał - części zamienne. A modelarz, jak Kolega @m_zntk potrafi to wykorzystać. Brawo On.
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.618 177 14
A ja nie rozumiem. To jest przecież forum modelarskie, dla modelarzy. Jeśli mamy taką potrzebę, żeby wszystkie okna miały prostokątne narożniki w drzwiach to bierzemy pilniczek i "prostujemy łuczki" i kupujemy z zestawu części zamiennych szybkę prostokątną i montujemy. Podobnie z podestami, trzeba kupić i zamontować, i model jest bardziej zgodny z oryginałem. Ten producent daje nam dodatkowy materiał - części zamienne. A modelarz, jak Kolega @m_zntk potrafi to wykorzystać. Brawo On.
Podesty sam sobie wytrawiłem i zamontowałem.
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.618 177 14
Zaczyna? PIKO robi to już od 6 lat. Przecież modele lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08/ET41 zostały zaprojektowane w 2014 roku i od tego czasu nic się w nich (pod względem budowy) nie zmieniło. Jeżeli uznajemy, że modele te stanowią adekwatną odpowiedź do potrzeb rynku to po tych modelach widać jakie wymagania/oczekiwania w 2014 roku miał nasz rozwijający się rynek.

Masz rację, źle to oceniłem, że zaczyna, powinienem napisać, że od początku to robi. Wypuszcza model bazowy po czym na jednej podbudowie wypuszcza kolejne malowania z nr mniej lub bardziej podobne. Ale też faktem jest, że jako producent się poprawia, np SU46. Chociaż patrząc na SU46 też można powiedzieć, że wali babole np. wycieraczki wyglądają jak łopaty, zero delikatności, natomiast schodki to kabiny maszynisty delikatne i filigranowe. Może narzekam, a może nie, ale faktem jest, że firma boryka się czasem jak dla mnie z takim niemieckim wydaniem polskiego "jakoś to będzie" :) .

Notabene muszę też pochwalić PIKO, bo w sumie wypuściło i wypuszcza modele na rynek polski, co zaspokaja oczekiwania dość dużej grupy klientów. Reszta ludzi, którzy potrafią się posłużyć pędzlem i nożykiem coś tam sobie zawsze poprawi, podłubie i zrealizuje swoje wizje.
Dla każdego znajdzie się w tej ofercie coś interesującego.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Rację należy przyznać osobom, które twierdzą, że można dany model poprawić (samemu, jak bardzo razi) celem przybliżenia go do oryginału. Ale bardzo ważne jest aby byli też Ci, którzy wskażą nieprawidłowości w modelu. I nie ma to moim zdaniem nic z "czepialstwa". Mając cały ogląd tematu każdy sobie zdecyduje, czy będzie przerabiał, czy zostawia tak jak jest.
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.618 177 14
Rację należy przyznać osobom, które twierdzą, że można dany model poprawić (samemu, jak bardzo razi) celem przybliżenia go do oryginału. Ale bardzo ważne jest aby byli też Ci, którzy wskażą nieprawidłowości w modelu. I nie ma to moim zdaniem nic z "czepialstwa". Mając cały ogląd tematu każdy sobie zdecyduje, czy będzie przerabiał, czy zostawia tak jak jest.

Kolejny raz można tu zestawić dwa modele obok siebie , EU07 PIKO I SM, to dwa światy, ale nie będę się rozpisywał. Na ten temat wylano tu morze słów.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Tak, nie da się porównać tych dwóch modeli tak ogromna jest przepaść między nimi. Dlatego cały czas mam nadzieję, że licznik modeli SM w mojej kolekcji w końcu ruszy z tej 4...:giggle:
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
520 41 1
Dokładnie to numery 400 wzwyż.:kawa:
Ale po kolei.
Jak wiadomo, wysokie numery siódemek (301 wzwyż), czyli 303E, posiadają m.in. ryflowane pudło. Poza dwiema, przebudowanymi z pojedyńczych członów ET41 (czyli 537 i 544), które są gładkie. Na tej samej zasadzie zrobiona była jeszcze 545, która była ryflowana.

Lokomotywy z przedziału 301-399 posiadają gładkie poszycie pomiędzy oknami szaf WN; natomiast lokomotywy od numeru 400 wzwyż,
posiadają w tym miejscu ryfle. To jest podstawowa różnica. Były jeszcze drobne róznice w ryflowaniu w okolicach klap inspekcyjnych, bodajże w 9-ciu lub 10-ciu numerach 389 (390?) - 399. Dlatego PIKO też nie zrobi trzysetek z tego przedziału numerów.
Było to chyba poruszane nawet przez Roberta, w wątku o EU07 Schlesienmodelle. Jak znajdę to podepnę scan lub link.
Jeszcze jeden wiadomy mi szczegół, to ilość pomostów na sekcjach dachowych w pięćsetkach. W numerach 538-543, było po 2 pomosty na sekcję dachową (po obu stronach pantografu), czyli 4 pomosty na dach. Do numeru 536, było po jednym pomoście na sekcję (z jednej strony pantografu), czyli 2 pomosty na dach.
W wątku EU07 Schlesienmodelle (tu na forum), Kolega Robert Reshka, załączył schemat, ukazujący różnice, o których wcześniej wspominałem, w ryflowaniu siódemek 303E. Niestety nie mogę znaleźć prawidłowego linku, więc podpinam obiecany załącznik z forum.
EU07 400-300 Differences 2.jpg
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
W wątku EU07 Schlesienmodelle (tu na forum), Kolega Robert Reshka, załączył schemat, ukazujący różnice, o których wcześniej wspominałem, w ryflowaniu siódemek 303E. Niestety nie mogę znaleźć prawidłowego linku, więc podpinam obiecany załącznik z forum.
Zobacz załącznik 720713
Siódemki SM świetnie uzupełniają ofertę od PIKO (pomijam gadanie o szczegółach modeli - piszę o wersji oryginału), bo ich wersje 303E to właśnie wersje w pełni ryflowane (ryfle na wysokości okien). Takich wersji 303E pudła nie ma od PIKO, które te robi tylko w wersjach z ryflami na wysokości podokiennej, że tak się wyrażę. Dla mnie szkoda, że oferta SM jest teraz tak trudno dostępna. Świetne modele wersji 303E były, (boleję, że ET41 nie wyszła od nich)... ale OK... to nie ten temat...
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Wracając jeszcze do tematu EU-EP...... Jak wygląda sprawa zestawienia lokomotywy EP08-010 Piko (96375) z wydanymi przez Piko wagonami 112A-1Kl (97603) , 111A-2Kl(97602), plus powiedzmy .... jak sugerowali koledzy gdzieś tu juz uprzednio z wagonami 120A (96657,96658) ? Dało by radę na siłe jakoś przeżyć ten widok ? Czy malowanie ,,Świnki,, odpowiadało by temu okresowi czy raczej należało by przemalować loka w barwy ,,pierwotne,, ...tzn. zielono-pomarańczowe jak na załączonym poniżej zdjęciu ??? I jaki był zakres numeryczny pojazdów wypuszczonych w tym malowaniu ?
Generalnie to jest temu składowi przypisana lokomotywa ET22-259 z Ł.Olechów (tak?) .... ale mi osobiście jakoś tak nie specjalnie Byk do tego zestawienia pasuje. A może jakieś inne propozycje ?
Ep08-01.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
O ile dobrze pamiętam, na pomarańczowo-zielono były pomalowane tylko niektóre EP08 i miało to miejsce w latach 1970. Ale już wtedy znaczna część (jeżeli nie większość) EP08 było pomarańczowych, bez zielonych elementów. Nie jestem pewien, czy w ogóle część lokomotyw nie była od początku cała pomarańczowa, więc trudno tu mówić o pierwotnym malowaniu. Sądzę, że w drugiej połowie lat 1980 już wszystkie EP08 były pomarańczowe. A wspomniane wagony Piko Y z oliwkowymi dachami to właśnie druga połowa lat 1980. Model EP08-010 to wprawdzie epoka V, ale świadczy o tym wyłącznie data rewizji, więc jeśli chodzi o schemat malowania, to pasuje nawet do lat 1970, nie mówiąc już o czasach późniejszych. Kolega Prezes TS mógłby sprawę zielono-pomarańczowego malowania wyjaśnić, ale kiedyś już o tym na forum była mowa.
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Dziękuję za odpowiedz.... tak też myślałem, ale jednak wolałem potwierdzic. Na zdjęciu powyżej, wagony mają zdaje się dachy jasne, wiec widać wyraznie, że data wykonania zdjęcia bedzie w przedziale (?) lat 70-80. Bardziej pasowało by to malowanie loka do wagonów szczecińskich....oczywiście teoretycznie .
Tak wiec wypada, ażeby ładnie wyglądało podpiąć tą 010 do wspomnianych przeze mnie wagonów serii Ł.Fabryczna ... i będzie pięknie wyglądało nie patrząc na datę rewizji lokomotywy :) Na pewno ładniej niż z Bykiem :)
 

Podobne wątki