• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii ET22

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
509 41 1
#41
Gdy pojawiło się określenie "telewizory" po pokazaniu zapowiedzi ET22 przez PIKO, to ja zrozumiałem to tak, że "telewizory" to lampy jak w fabrycznej ET22-001, a wiadra to wszystkie okrągłe lustrzane, znane z fabrycznych ST44, czy starszych EN57 o wielkości obudowy jak wiadro (mocno odstające od budy). Te okrągłe znane z EU07 czy późniejszych ET22 wiadrami bym nie nazywał. One są po prostu dużymi, okrągłymi reflektorami... moim zdaniem. Ale to tak a'propos.
"Telewizory"
s20.flog.pl media foto 11304063_ep07541.jpg

s20.flog.pl media foto 11304063_ep07541.jpg
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#42
Moim skromnym zdaniem oryginalne reflektory są wątpliwe. Jeśli Piko ma zamiar je zrobić to znaczy, że zamierza również wykonać dość dużo wersji modeli z takimi właśnie reflektorami. Pytanie ile lokomotyw faktycznie posiadało takie reflektory w najpóźniej V epoce bo jak widać do IV to oni się cofają bardzo rzadko. Myślę, że to będzie lokomotywa wykonana w stanie po którejś naprawie z okrągłymi reflektorami.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#43
Lokomotyw z kanciastymi obudowami było sporo jeszcze po roku 2000. Mam zdjęcia ET22-130, 144, 147, 149, 159, 170, 175, 182, 195, 213, 214, 225, 232, 240, 247, 249, 260 i 267. Były też "byki" z reflektorami halogenowymi w starych obudowach - jak 211 i 244.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#46
Moim skromnym zdaniem oryginalne reflektory są wątpliwe. Jeśli Piko ma zamiar je zrobić to znaczy, że zamierza również wykonać dość dużo wersji modeli z takimi właśnie reflektorami. Pytanie ile lokomotyw faktycznie posiadało takie reflektory w najpóźniej V epoce bo jak widać do IV to oni się cofają bardzo rzadko. Myślę, że to będzie lokomotywa wykonana w stanie po którejś naprawie z okrągłymi reflektorami.
Kolega Andrzej Harassek pisał wcześniej, że takie lampy jak PIKO pokazało w przedpremierowym modelu miały już egzemplarze produkcyjne, a więc i musiały mieć w IV epoce (ET22 produkowano do 1989 roku). Kolega Dabas wspomnial strone wcześniej, że pierwszą lokomotywą na której w fabryce montowano już te okrągłe obudowy reflektorów była wyprodukowana w 1976 roku ET22-282, czyli spokojnie wpoka IV.
A to, że tak niewiele się ukazuje z epoki IV to zapewne wynika nie tylko z kalkulacji ekonomicznej ale i z braku dokumentacji dot. oznaczeń, przydziałów czy dat rewizji... tak mi się wydaje.
 

RafałM

Znany użytkownik
Reakcje
23 3 0
#47
-ciekaw jestem jak " wyszła" (ściana czołowa z "kańciakami") Koledze JanKolowi ? (jak dotąd nigdzie nie widziałem "od przodu " jego modelu z kanciastymi obudowami lamp). -przypomnę tylko ,że mnie kiedyś dawno wyszło takie coś

-(od razu zaznaczam ,że to nie był/jest efekt mnie zadowalający , który mógłbym uznać za skończony) - ot taka dygresja o wersji "byka" z "kańciakami"





Było i to dawno :http://forum.modelarstwo.info/threads/mój-tabor.5433/page-175#post-411898
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#48
Gdy pojawiło się określenie "telewizory" po pokazaniu zapowiedzi ET22 przez PIKO, to ja zrozumiałem to tak, że "telewizory" to lampy jak w fabrycznej ET22-001, a wiadra to wszystkie okrągłe lustrzane, znane z fabrycznych ST44, czy starszych EN57 o wielkości obudowy jak wiadro (mocno odstające od budy). Te okrągłe znane z EU07 czy późniejszych ET22 wiadrami bym nie nazywał. One są po prostu dużymi, okrągłymi reflektorami... moim zdaniem. Ale to tak a'propos.
Ja osobiście spotkałem się z następującym nazewnictwem:
- wiadra - reflektory w ST43 i ST44 (długie obudowy)
- garnki - reflektory (zarówno z odbłyśnikami jak i halogenami) w klasycznych okrągłych obudowach (krótkie obudowy) w niemalże wszystkich seriach polskich lokomotyw oraz elektrycznych zespołach trakcyjnych za wyjątkiem dwóch wyżej wymienionych oraz lokomotyw serii SM31, a także ET22 z oryginalnymi obudowami reflektorów i lokomotyw serii ET22, EU07/EP07 z reflektorami halogenowymi w prostokątnych ramkach umieszczonych na równi ze ścianą czołową
- telewizory - reflektory halogenowe w prostokątnych ramkach, umieszczone na równi ze ścianą czołową

Nie spotkałem się z jakimś szczególnym określeniem oryginalnych obudów reflektorów w lokomotywach serii ET22. Jedynie pojedyncze przypadki nazywania ich telewizorami, co uznane było za błędne wobec przyjętej - chyba ogólnie - nomenklatury podanej wyżej. Nie znam także żadnego określenia dla obudów reflektorów halogenowych w lokomotywach serii EP09, ET22 z numerami 2000-2047 oraz nieco innych też z reflektorami halogenowymi zamontowanymi w EU07A, EP07-505, EP07-513, EP07-517, EP07-1006, EP07-1014, EP07-1049, EP07-1067.
Moim skromnym zdaniem oryginalne reflektory są wątpliwe. Jeśli Piko ma zamiar je zrobić to znaczy, że zamierza również wykonać dość dużo wersji modeli z takimi właśnie reflektorami. Pytanie ile lokomotyw faktycznie posiadało takie reflektory w najpóźniej V epoce bo jak widać do IV to oni się cofają bardzo rzadko.
Lokomotyw z kanciastymi obudowami było sporo jeszcze po roku 2000. Mam zdjęcia ET22-130, 144, 147, 149, 159, 170, 175, 182, 195, 213, 214, 225, 232, 240, 247, 249, 260 i 267.
Jak również: 196, 198, 201, 216, 224, 233, 241, 244, 245, 246, 251, 262, 270, 277.
Do powyższej listy lokomotyw można dopisać jeszcze: ET22-143, ET22-220, ET22-223, ET22-243, ET22-259, ET22-273. Osobiście marzy mi się model poniższej maszyny:

- źródło: zbiory własne
- autor: AdrianD
- opis: 17 marca 2009 roku - Poznań Główny - ET22-243 z pociągiem osobowym nr 77229 rel. Poznań Główny - Zbąszynek.

2009.03.17. - Poznań Gł. - ET22-243 z poc. os. nr 77229 rel. Poznań Gł. - Zbąszynek.jpg

Jest całkiem sporo malowań/wersji, w których PIKO mogłoby wykonać modele "Byków" z oryginalnymi obudowami reflektorów. Pytanie tylko jak została wykonana forma zamkowa? W sensie jaki jest podział slajdów i czy np. można wykonać model w takiej wersji jak powyżej, czyli lokomotywa w stanie jak z fabryki z małym wyjątkiem - zderzaki są już bez osłon. Poniżej kilka malowań (lub ich wersji) lokomotyw z oryginalnymi obudowami reflektorów:

- źródło: http://www.woziarze.cal.pl/displayimage.php?album=39&pos=19
- autor: Andrzej_81/Gury
- opis: 30 kwietnia 2005 roku - Czechowice-Dziedzice - ET22-143 po przyprowadzeniu składu do kopalni Silesia.

2005.04.30. - Czechowice-Dziedzice - ET22-143 po przyprowadzeniu składu do kopalni Silesia.JPG

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,37677,0,PaFaWag_201E_ET22_143.html
- autor: P.Banasz
- opis: "18 czerwca 2009 - Sosnowiec Maczki, luzak jedzie do stacji Sosnowiec Jęzor."

2009.06.18. - Sosnowiec Maczki - ET22-143 jedzie do stacji Sosnowiec Jęzor.jpg

- źródło: http://www.garnek.pl/ptelega/27809503/et22-182
- autor: Paweł Telega (ptelega)
- opis: "05.01.2007 | CM Bydgoszcz (Bydgoszcz Wsch.) | ET22-182"

2007.01.05. - Bydgoszcz Wsch. - ET22-182 PKP Cargo.jpg

- źródło: http://www.woziarze.cal.pl/displayimage.php?album=11&pos=125
- autor: Andrzej_81/Gury
- opis: "Byk po Oleśnicy podczas manewrów..."

2008.03.05. - ET22-220 PKP Cargo.jpg

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,75251,0,PaFaWag_201E_ET22_223.html
- autor: Pawel Telega
- opis: "2 sierpnia 1999 - | Zakład Taboru w Tarnowie (Dębica) | ET22-223"

1999.08.02. - Zakład Taboru w Tarnowie (Dębica) - ET22-223.jpg

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,110836,0,PaFaWag_201E_ET22_233.html
- autor: gruubas
- opis: "2 września 2016 - Bydgoszcz Wschód Towarowa. ET22-233 z pociągiem kontenerowym z Gdańska do Strykowa na kilka minut przed odjazdem w stronę Torunia"

2016.09.02. - Bydgoszcz Wschód Towarowa - ET22-233 PKP Cargo.jpg

- źródło: http://www.piko-shop.de/is.php?id=17167
- autor: Ryszard Boduszek
- opis: brak

piko_96331.jpg

- źródło: http://www.woziarze.cal.pl/displayimage.php?album=11&pos=131
- autor: Andrzej_81/Gury
- opis: "Wrocław Gądów 23.05.2008."

2008.05.23. - Wrocław Gądów - ET22-259 PKP Cargo.JPG

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,62654,0,PaFaWag_201E_ET22_273.html
- autor: @dziurasek
- opis: "13 października 1995 - Kłodzko Główne. Byczek oczekuje na zatrudnienie."

1995.10.13. - Kłodzko Gł. - ET22-273 oczekuje na zatrudnienie.jpg

- źródło: http://www.kpinfo.pl/zdjecie-10959-201e_277.html
- autor: aromia
- opis: "16.10.2010|Świerże Górne|201E-277 należący do Kopalni Piasku "Kuźnica Warężyńska" S.A. wraz z 4E-004 stoi na stacji towarowej."

2010.10.16. - Świerże Górne - 201E-277 wraz z 4E-004 na stacji towarowej.jpg

- źródło: http://woziarze.cal.pl/displayimage.php?album=39&pos=1
- autor: Andrzej_81/Gury
- opis: "Byczek jeszcze z dobrej szkoły malowania czyli z ZNTK LUBAŃ..."

2005.11.04. - 201E-277 PKP Cargo.JPG

- źródło: http://woziarze.cal.pl/displayimage.php?album=39&pos=3
- autor: Andrzej_81/Gury
- opis: 15 marca 2013 roku - Trzebinia - 201E-277 w malowaniu Wiskolu.

2013.03.15. - Trzebinia - 201E-277 Wiskol.JPG
Były też "byki" z reflektorami halogenowymi w starych obudowach - jak 211 i 244.
Do tej dwójki można dorzucić jeszcze ET22-269:

- źródło: http://d29-139.pl/picture.php?/499/category/48
- autor: Paweł Niemiec
- opis: "2009.11.21 || Tychy || ET22-269"

2009.11.21. - Tychy - ET22-269 PKP Cargo.jpg

Jak już jesteśmy w temacie takich "potworków" to można przytoczyć ET22-093, który jeździł (nadal jest czynny) w trzech malowaniach: z żółtym czołem, zielono-zielonym i niebieskim PKP Cargo. Poniżej fotografia wykonana miesiąc po... nieudanej operacji u okulisty:

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,2547,0,PaFaWag_201E_ET22_093.html
- autor: Grześ
- opis: "5 sierpnia 1997 - PPK Zabrzeg Czarnolesie. Zaszły tam WIELKIE zmany..."

1997.08.05. - PPK Zabrzeg Czarnolesie - ET22-093 PKP.jpg

Oraz chyba największą paskudę jaka powstała - najohydniejszego "Byka" - ET22-2000:

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,6035,0,PaFaWag_201E_ET22_2000.html
- autor: gigabyt
- opis: "13 lipca 2004 - Zmodernizowany byczek wjeżdża na gliwicki dworzec."

2004.07.13. - Gliwice - ET22-2000 PKP Cargo.jpg

Pod tym linkiem fotografia tej samej maszyny, ale jeszcze z oryginalnym numerem - 315. Proszę mnie wyprowadzić z błędu jeśli się mylę, ale chyba nie ma i nie było drugiego egzemplarza serii ET22 w czerwonym malowaniu PKP Cargo?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#50
Mozna jeszcze dodac ET22-204, ktorego fotografowalem w Walbrzychu w 2004r. Wtedy mial nie tylko jaskrawe zielone kolory, ale i cale listwy ozdobne.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
#51
-tak to znam , tylko szkoda ,że nie ma ujęcia "czołowej ściany takiego jak moje- na wprost , ale Kolega Zdeniu już to pokazał (wyżej)
- a przypominam te swoje zmagania z tymi kształtami(obudowa lamp)- jak dla mnie bardzo trudnymi do odzwierciedlenia - oczywiście jak je się robi(rzeżbi) z obserwacji ,ponieważ to jest wg mnie najważniejszy element cechy charakteru ET22-pierwszej produkcji- jak "to" jest niepodobne to na nic reszta modelu ..
- mam okazję teraz wyłapać błędy , które zrobiłem przy okazji tej powtórki z przeszłości i .. porównać swoje z innymi - bo owe oprawy kańciaste lamp byka w przyszłości niedalekiej mogą się okazać pożądane zwłaszcza jeżeli będą genialnie podobne do oryginałów- a na przykład fabryka tego nie uwzględni w swojej produkcji
- teraz powalczę trochę z tymi oprawami i zaprezentuję
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
19 0 0
#54
Ja tez bym niepogardził tym bardziej ze czesto go widuje na torach postojowych pod Wrockiem i w samym Wrocławiu i to w tandemie z sm42 w tych ze barwach no i m62 miał by towarzystwo;)
 
Reakcje
1.731 13 0
#55
..Może oryginalne obudowy lamp, należało by nazwać "kanciaki".?..:rolleyes: Wtedy mielibyśmy 5 wersji lamp : "wiadra"(okrągłe, długie z odbłyśnikami), "telewizory"(kwadratowe, płaskie z halogenami), "okulary"(czyli zwykłe, okrągłe z odbłyśnikami), "zezy"(czyli pałskie, okrągłe z halogenami) i "kanciaki" ( oryginalne, kanciaste z odbłyśnikami)...:D
 
Ostatnio edytowane:

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#56
Zwróćcie uwagę, że byki na przestrzeni ponad 20 lat produkcji mocno ewoluowały nie tylko pod względem kształtu reflektorów. W poszczególnych latach produkcji zarówno Pafawag, jak i PKP wprowadzały wiele różnych zmian, wpływających na wygląd tej serii lokomotyw.

Różnice można zaobserwować m.in. w kwestiach: drzwi wejściowych (niektóre miały wbudowane okna, inne nie), układu, kształtu i ilości żaluzji górnych i dolnych, a także w bocznych częściach dachu, ilości, kształtu i rozmieszczenia okien bocznych w przedziale maszynowym, podparcia pudła na wózkach, sprzęgów międzywózkowych (niektóre lokomotywy je mają, inne nie - oczywiście ten element jest mniej widoczny z zewnątrz, ale jednak rzutuje na wygląd wózków) oraz omawianych tu już reflektorów i osłon zderzaków. Do tego dochodzi utrudnienie polegające na tym, że boki byków nie są symetrycznie wyposażone w okna i żaluzje.
Większość powyższych różnic widać na zdjęciach załączonych przez Remaja kilka postów wyżej, więc przyjrzyjcie się im jeszcze raz uważnie. To pokazuje jaki kawał ciężkiej roboty zarówno przed PIKO, jak i przed osobami tworzącymi dokumentację dla tych modeli.
Jeśli chodzi o reflektory to chciałbym jeszcze zauważyć, że spora część ET22 z pierwszych partii produkcyjnych, które przechodziły NG w latach 80 i 90 została pozbawiona oryginalnych kanciastych reflektorów na rzecz klasycznie wyglądających okrągłych garów. Niech więc nikogo nie zdziwi widok np. ET22-003 z okrągłymi garami.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki