• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele lokomotyw serii ET22

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#23
W latach 1970. i 80. nie pamiętam, żeby określenie "telewizory" było stosowane do wczesnych wersji ET22. Ja też to słowo kojarzę z nowymi światłami halogenowymi, wbudowanymi tak, jak na zdjęciu od kolegi Piotra M. A zwróćcie uwagę na to, że w katalogu podano, iż jako pierwsza wyjdzie w III kwartale wersja Cargo z nowszymi, okrągłymi obudowami reflektorów. Ta starsza wersja jest planowana na IV kwartał. W tej oryginalnej wersji zresztą same światła też są okrągłe, mają tylko inną obudowę, no i te osłony zderzaków, których na prototypie modelu też nie widać.
projektując model od zera mogli zrobić to tak by zgarniacz był nieruchomy
A jak Kolega sobie to wyobraża? Bo ja widzę tylko dwa rozwiązania (bez wymiennych zgarniaczy, oczywiście): 1) tak, jak w SP/SU45 i 2) z wycięciem na wychylanie się sprzęgu.
 

ed250

Aktywny użytkownik
#24
A jak Kolega sobie to wyobraża? Bo ja widzę tylko dwa rozwiązania (bez wymiennych zgarniaczy, oczywiście): 1) tak, jak w SP/SU45 i 2) z wycięciem na wychylanie się sprzęgu.
Właśnie wyobrażam to sobie z wymiennym zgarniaczem, jak ma to np. Roco czy Schlesienmodelle. To aby dwa dodatkowe elementy, model by był wtedy droższy góra o 10 zł. Zgarniacz, przy wielu elementach lokomotywy, nie jest jakiś wielce skomplikowany do zaprojektowania, a skoro Piko podnosząc jakość swoich modeli chce wejść na wyższy poziom, mogli o tym pomyśleć, bo niby szczegół, a jednak. Wielu z nas ma w lokach z jednej strony pełny zgarniacz a z drugiej sprzęg, by jak najlepiej to wyglądało podczas jazdy. Byk głównie będzie ciągnął węglary, czyli krótkie wagony którymi można jeździć po małych łukach, i na tych ciasnych łukach ruchomy zgarniacz będzie "pięknie pływał" sobie na boki.
 
Ostatnio edytowane:

Lyntog

Aktywny użytkownik
#25
Kolego, Ty chyba nie widziałeś jak to jest zrobione w SP45. Tam zgarniacz owszem porusza się na boki, ale tylko ten po stronie ciągniętych wagonów (bo "wisi" na KKS-ie, a nie jest przymocowany w żaden sposób do wózka) :) I oczywiście do modelu są dołączone zgarniacze pełne, zakrywające gniazdo sprzęgu, które można sobie w każdej chwili założyć. Nie spodziewam się, żeby w ET22 miało być inaczej ;)
 
#27
Może nie do końca na temat, ale ja się trochę wzruszyłem. Jak byłem mały, to bardzo chciałem mieć taki model. 25 lat później oto go widzę. ;):)

A bardziej merytorycznie, to moje zdanie jest podobne do tego, które już niektórzy wyrazili w wątku o nowościach 2017: jest bardzo dobrze. Trąbki bardzo ładne, reflektory dużo lepsze, choć nie są idealne, ale to już na szczęście nie to, co w EU07, gdzie trzeba koniecznie wymieniać, żeby wyglądały tak jak trzeba. Reasumując - jest świetnie, nie mogę się doczekać! ;):)
 

hobbystah0

Znany użytkownik
#30
W prototypie SU45 odłyśniki były zielone... podobnie jak cała niepomalowana buda. Myślę, że o ocenianiu reflektorów w ET22 należy myśleć dopiero po opublikowaniu zdjęć seryjnego modelu.
 

J1974H0

Znany użytkownik
#32
Pozostaje jeszcze kwestia górnego reflektora.
Jest całkiem inny.
A to nie zależy od egzemplarza? Z tego co patrzyłem na zdjęcia różnych lokomotyw ET22 są tu różnice, ale ten w zaprezentowanym modelu przedprodukcyjnym wygląda na taki:

gr.jpg


Wiec czy ja wiem czy jest "całkiem inny"? Moim zdaniem jest OK o ile numer danej lokomotywy w modelu będzie dopasowany do wyglądu oryginału.

Zdjęcie oryginału zaporzyczone ze strony http://jareks.zonk.pl/wtpkp/et22.htm
 
Ostatnio edytowane:

pado

Znany użytkownik
KKMK
#34
Aby się doczepić to mogę napisać że wycieraczki w modelu są wklejone/odlane w drugą stronę jak na oryginale. Osobiście napiszę że szykuje się kolejny piękny model PKP o którym 15 lat temu nawet nie było sensu myśleć...bo kto by miałby go produkować.... . A tu proszę. Firma PIKO, która jest obecna w kraju od blisko 30 lat robi takie cuda. Życzę wam/sobie aby powstające Byki i inne modele spisywały się tak samo jak jej stare dobre FZ1 :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#35
A to nie zależy od egzemplarza? Z tego co patrzyłem na zdjęcia różnych lokomotyw ET22 są tu różnice
Oczywiście, że zależy. Wałkowaliśmy już to, ale przypomnę: pierwsza seria lokomotyw miała reflektory, również górny, w tych nietypowych osłonach - trudno o nich powiedzieć, że są kwadratowe - jak na prawej fotce kolegi ffox. Miały poza tym kanciaste osłony zderzaków. W kolejnej serii, w ramach "racjonalizacji" uproszczono budowę i stosowano już zwykłe okrągłe obudowy świateł, zrezygnowano też z ozdobnych osłon zderzaków. Piko jako pierwszy planuje model Cargo w nowszej wersji i taki jest ten prototyp.
Firma PIKO, która jest obecna w kraju od blisko 30 lat
Od ponad 50 lat, już w połowie lat 1960-tych Centralna Składnica Harcerska sprowadzała modele Piko.
 

J1974H0

Znany użytkownik
#36
Mój wpis dotyczył drugiej lokomotywy zapowiedzianej przez Piko :)
Zobacz załącznik 447983
Oprócz dolnych reflektorów, górny również jest całkiem inny.
Być może będą dwie wersje górnych lamp?
No bo jeśli chodzi o zdjęcia, które pokazałeś, to pierwsza prezentacja modelu PIKO pasuje do niebieskiej CARGO (z katalogu PIKO), o czym wspominał kolega Andrzej. W tej chwili można tylko domniemywać /póki sie nie wyjaśni sprawa opcji z ewentualnie innymi reflektorami w modelu/ a'propos zdjęcia z żółtym czołem z katalogu PIKO.

Według mnie kiszka będzie jeśli nie będzie innych reflektorów niż te co pokazało PIKO na egzemplarzu przedprodukcyjnym przy jednoczesnym wykonywaniu malowań i oznaczeń w modelu mającch w danej epoce inne lampy w rzeczywistości. Powinni po prostu dopasować malowania do wykonania w modelu i wtedy nie będzie kiszki.

Osobicie jednak jak zapewne wielu z was, bardzo bym chciał aby w modelu była także opcja z reflektorami, jakie ma egzemplarz z żółtym czołem w katalogu PIKO (reflektory jak z pierwszych serii produkcyjnych ET22: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/ET22-001.jpg/1920px-ET22-001.jpg lub tutaj w kolorze: http://forum.modelarstwo.info/attachments/et22-001-jpg.161021/)...
Te reflektory to bowiem esencja tej lokomotywy jeśli chodzi o wygląd. Trochę szkoda by było, gdyby w modelu nie było takiej klasycznej opcji.

[DOUBLEPOST=1484728793,1484728309][/DOUBLEPOST]
HAZEROWCY-PIKO was rozpieszcza SU-45,SM-42,EU-07 a teraz ET-22 ,nie wspomnę o wagonach ,A W TT - NIC.Targa mną uczucie zazdrości .
Po co zazdrościć? Wystarczy skalę zmienić :D
[DOUBLEPOST=1484729046][/DOUBLEPOST]
pierwsza seria lokomotyw miała reflektory, również górny, w tych nietypowych osłonach - trudno o nich powiedzieć, że są kwadratowe - jak na prawej fotce kolegi ffox. Miały poza tym kanciaste osłony zderzaków. W kolejnej serii, w ramach "racjonalizacji" uproszczono budowę i stosowano już zwykłe okrągłe obudowy świateł, zrezygnowano też z ozdobnych osłon zderzaków.
A można wiedzieć kiedy to nastąpiło w czasie mniej więcej? Pytam bo ciekawi mnie, czy w IV epoce (konkretnie IVb/IVc) były już takie lampy jak w pokazanym modelu PIKO? Gdyby bowiem w modelu nie było opcji z "telewizorami", to wówczas malowania z epoki IV byłyby nie na tej budzie co trzeba. A szkoda, bo w sumie na epokę IVb lub IVc liczę.
 
Ostatnio edytowane:

JRobert

Aktywny użytkownik
#37
Można prosić o wydzielenie z wątku tematów dotyczących ET22 do innego wątku tak jak to mają stonki, siódemki czy Fiaty? Dyskusja rozgorzała na dobre, a tu gadajmy o nowościach.

BTW nowości - już myślałem, że platformy Trix PKP Cargo są dostępne na rynku, a to jakiś sprytny paryski sklep na ebay'u wystawił wszystkie nowości Trix i Roco do sprzedaży. Oczywiście modele te nie są pewnie jeszcze wydane tak jak i nowości Roco.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#38
Ta zmiana obudowy lamp (i nie tylko) nastąpiła w trakcie produkcji seryjnej, nie tylko w ramach późniejszych napraw. Nie wiem od którego numeru nowe maszyny miały już te uproszczenia, ale ponieważ budowa ET22 zakończyła się w 1989 roku, z całą pewnością te z normalnymi okrągłymi lampami jeździły już w epoce IVc, a chyba i w IVb (przed 1980), ale tu pewności nie mam.

PS. Nie mam nic przeciwko wydzieleniu tej dyskusji do odrębnego tematu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#40
Jeżeli uznać, że "wiadra" oznacza te charakterystyczne dla pierwszych ET22 obudowy, a "zwykłe' znaczy okrągłe, to faktycznie tak wychodzi. To możliwe, bo pierwowzór modelu Piko ma numer 259. Ale dla mnie "wiadra" to wszystkie stare, duże reflektory PKP, także te w ST44 czy ST43.
 

Podobne wątki