• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - model parowozu OKo1-12

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
Może nie wszyscy zainteresowani serią OKo1 wiedzą ,że jest uwiecznione ( przed przystankiem/ stacyjką Szołdry ) aż dziesięć sekund w "biegu" tendrzaka tej serii w filmie polskim " Skok " ( 14,13 - 14,23 ) reż . Kazimierza Kutza z 1968 r.
DSC_7625.JPG


skok02.jpg

Kadry wzięte z http://motyw-kolejowy.blogspot.com/

https://www.cda.pl/video/452405398

Nr kolejowy tego tendrzaka nieczytelny jak dla mnie , może znajdzie się Ktoś i odczyta numer , -dla poszukiwaczy - numer kolejowy widać na czołownicy, jest zamazany , znajduje się po prawej stronie , dokładnie po między prawym zderzakiem ( patrząc na zdjęcie) a sprzęgiem. Wg mnie dwucyfrowy . Sfilmowany parowóz ze składem osobowym w filmie podąża z Czempinia w kierunku Śremu.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
Przeglądając instrukcję obsługi modelu OKo1 widać światłowody do tylnych lamp biegnące do góry, czyli wygląda na to, że umiejscowienie tych lamp będzie właściwe.
Niestety jeżeli chodzi o same lampy to dla mnie bez szału, do obu przednich biegnie wspólny światłowód, czyli możemy zapomnieć o światłach manewrowych, a światła czerwone o ile będą to tylko na zasadzie dwukolorowych ledów, szkoda :(
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
Nie popisali się... Tylko ciekawe czemu... Od ET22 począwszy bardzo dobrze im szło, jeśli chodzi o typowo polskie oświetlenie reflektorów.. W przypadku OKo1 to jest total niewypał... strzelili sobie bardzo mocno w kolano.. Priorytetem były właśnie typowo polskie I POPRAWNIE ŚWIECĄCE reflektory... plus zmieniona armatura kotła. A my się nastawialiśmy na jakieś Tekatki, Oelki... Ale nie ma tego złego... kasa zaoszczędzona na tym oświetleniowym SCHROTTCIE rodem z SM42 zostanie przeznaczona na epokę drugą (DRG)

Wydaje mi się że była to kwestia takiej a nie innej wersji form i raczej jest to kompromis a nie błąd popełniony przez K.Koj.
To tylko moja sugestia ...

Podobnie jak Vitasem uważam że poziom produkcji OKo1 to będzie najmniejszy podstawowy nakład 500szt .
Widzę problem ze sprzedażą tych 500szt. zwłaszcza jak Piko nie zdobędzie się na umiejscowienie tylnych lamp na sposób "polski".

Co może zniechęcić doktora Wilfer,a do temat trakcji parowej PKP.

Gdyby od mnie zależał temat produkcji modelu trakcji parowej obecnego na PKP , to absolutnie poszedłbym na całość ! po trupie potencjalnej konkurencji :obcy: .
To oznacza
opracowanie modelu w absolutnej szpicy technologicznej trzeciej dekady XXI w .
Wymienię czym ta technologia powinna się charakteryzować !


1. Metalowy kocioł.
2. Silnik bez serwisowy umiejscowiony w parowozie. ( Mashima ? Buhler ? Faulhaber ? )
3. Maxymalnie zaawansowany detal ( trawiony + elastyczny plastik) z serwisem uzupełnienia tych elementów .
4. Uniwersalna elektronika AC/DC ( podobnie jak modele ESU )
5. Mocno położony akcent na wysokiej jakości wykonanie zestawów kołowych parowozu .
6. Imitacja elektroniczna paleniska.
7. Mocno realistyczny sposób odwzorowania i świecenia polskich lamp parowozowych - dłuższe rozśweitlanie i gaśnięcie .

8. Elektroniczny system SEKWENCYJNYCH WYDMUCHÓW DYMU perfekcyjnie zintegrowany z bogatym spektrum ODGŁOSÓW WYDMUCHÓW . Komin + cylindry !
9. Czyste mocne dźwięki pracy parowozu - dekoder ESU 5.0 czy Piko SmartDecoder XP 5.1. + fest głośnik o śr. min. 23 mm.
10. Zaplanowane 15 numerów z mutacją detalu i malowania . Emisja co roczna , zawsze "pod choinkę" !



Reasumując : Ol49 w wersji Expert Plus w cenie 549.90 EURO. - patrz cena BR85 Roco !
Dlaczego Ol49 chyba nie muszę nikomu wyjaśniać ?! ... epoka III-VI, potencjalnie rynek bratnich Niemiec !
Przy rabacie 6% ( sklepy Przystanek , Loko Model , Modelmania , sklep w Rybniku ) daje to 2300zł .
Bogaci muszą tylko dokonać raz na rok płatności , biedni odkładać po 190zł miesięcznie ( wystarczy że zrezygnują z abonamentów telewizyjnych ! )


Jeżeli nie popełni takiego wykonania Piko . :podstepny:
Powinno bezceremonialnie wejść na rynek polski z trakcja parową ESU ! lub Roco ? ...


Jeszcze raz powtarzam !

ŻADNYCH ! :mad:
ALE TO ABSOLUTNIE ŻADNYCH !
KOMPROMISÓW TECHNOLOGICZNYCH ! :obcy:


Tu macie link pokazowy do starego grzałkowego i nowego systemu sekwencyjnego ... zwracam uwagę na sek 55 do 1.13 ...


Moja 85 004 bardzo dobrze dymi, choć grzałkę trzeba często czyścić, do tego smarować łożyska na mikro silniku wiatraczka. A z tym jest roboty... stanowczo za mały jest zbiornik na destylat .. max 1,5 ml... na małą ilość czasu starcza, no i 3 cylindrowa jest, więc 6 wydechów na 1 obrót koła, a więc więcej wydechów z komina. W 95 ma być zwiększony, starczy na dłużej, a parowóz jest 2 cylindrowy, więc 4 wydechy na 1 obrót koła.
Pierwszy film z jazd próbnych po zakupie 2 lata temu.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Nie popisali się... Tylko ciekawe czemu... Od ET22 począwszy bardzo dobrze im szło, jeśli chodzi o typowo polskie oświetlenie reflektorów.. W przypadku OKo1 to jest total niewypał... strzelili sobie bardzo mocno w kolano.. Priorytetem były właśnie typowo polskie I POPRAWNIE ŚWIECĄCE reflektory... plus zmieniona armatura kotła. A my się nastawialiśmy na jakieś Tekatki, Oelki... Ale nie ma tego złego... kasa zaoszczędzona na tym oświetleniowym SCHROTTCIE rodem z SM42 zostanie przeznaczona na epokę drugą (DRG)
A ja myślę, że fani epoki IVa i początku IVb i tak kupią i że dla nich ta sprawa z oświetleniem nie ma większego znaczenia. W temacie parowozów PKP do tej pory była posucha, a ta OKo1 i tak pozostaje najdalej posuniętą wielkoseryjną konwersją. Strzelam, że wygląd zewnętrzny bardzo będzie odpowiadał rzeczywistej OKo1 z końcowego okresu eksploatacji, (z tyłu reflektory też powinny być w miejscu jak trzeba), podświetlane palenisko, podejrzewam że będą polskie gadki..... wielu to wystarczy.
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
A ja myślę, że fani epoki IVa i początku IVb i tak kupią i że dla nich ta sprawa z oświetleniem nie ma większego znaczenia. W temacie parowozów PKP do tej pory była posucha, a ta OKo1 i tak pozostaje najdalej posuniętą wielkoseryjną konwersją. Strzelam, że wygląd zewnętrzny bardzo będzie odpowiadał rzeczywistej OKo1 z końcowego okresu eksploatacji, (z tyłu reflektory też powinny być w miejscu jak trzeba), podświetlane palenisko, podejrzewam że będą polskie gadki..... wielu to wystarczy.
Jeśli nie szkoda im pieniędzy na tak zrypany model jeśli chodzi o oświetlenie, plus te ich "dekodery" dźwiękowe to jest jeden wielki SZMELC. Do ESU się nie umywają.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
zrypany model jeśli chodzi o oświetlenie
Faktycznie zrypany? Reflektory są właściwie umieszczone, mają właściwe wymiary, a tylko nie pozwalają pokazać wszystkich sygnałów. Zaklasyfikowałbym to, że model ma mało funkcji, ale nie że jest "zrypany". Podmiana reflektorów na Kluba nie powinna być trudna, jak ktoś chce sobie podnieść funkcjonalność i cenę modelu. Piko skalkulowało jak chciało, to kwestia ich strategii rynkowej, o której sami decydują.

Można oczywiście kupić bez dekodera i zamontować sobie swój ulubiony (też nie mam przekonania do dekoderów PIKO).
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
Faktycznie zrypany? Reflektory są właściwie umieszczone, mają właściwe wymiary, a tylko nie pozwalają pokazać wszystkich sygnałów. Zaklasyfikowałbym to, że model ma mało funkcji, ale nie że jest "zrypany". Podmiana reflektorów na Kluba nie powinna być trudna, jak ktoś chce sobie podnieść funkcjonalność i cenę modelu. Piko skalkulowało jak chciało, to kwestia ich strategii rynkowej, o której sami decydują.

Można oczywiście kupić bez dekodera i zamontować sobie swój ulubiony (też nie mam przekonania do dekoderów PIKO).
Jest zrypany. Przez BRAK typowego polskiego oświetlenia (nie mam na myśli tylko i wyłącznie poprawnego bądź co bądź umiejscowienia naszych typowo PKPowskich garnków). To akuart zrobili dobrze. Ale już oświetlenie tychże garnków woła o pomstę do nieba przy tworzeniu tak czy inaczej wersji dla nas. Jaka podmiana reflektorów??? Wywalić 1400 zł na nowy PKPowski model (analog) i znów go przerabiać? Wolne żarty.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
Wywalić 1400 zł na nowy PKPowski model (analog) i znów go przerabiać?
Albo zrobić konwersję z niemieckiej bazy za 2x tyle (nie licząc ceny bazy), co kto woli.

Chyba, że będzie to tania konwersja z taniej bazy, taka jak niedawno sprzedałem, pod prawie każdym względem gorsza od zapowiadanego modelu PIKO, a kosztująca mniej więcej tyle samo.

Nie próbuję negować Twoich argumentów; po prostu patrzę realnie jakie są opcje.

Sam chętnie kupiłbym wreszcie jakiś model polskiego parowozu w standardzie Expert Plus, jak kolega @DRACULA ładnie opisał. Ale nie jestem aż tak zdesperowany, żeby płacić 3x tyle za produkt z manufaktury... więc czekam :D
 
Ostatnio edytowane:

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
Albo zrobić konwersję z niemieckiej bazy za 2x tyle (nie licząc ceny bazy), co kto woli.

Chyba, że będzie to tania konwersja z taniej bazy, taka jak niedawno sprzedałem, pod prawie każdym względem gorsza od zapowiadanego modelu PIKO, a kosztująca mniej więcej tyle samo.

Nie próbuję negować Twoich argumentów; po prostu patrzę realnie jakie są opcje.

Sam chętnie kupiłbym wreszcie jakiś model polskiego parowozu w standardzie Expert Plus, jak kolega @DRACULA ładnie opisał. Ale nie jestem aż tak zdesperowany, żeby płacić 3x tyle za produkt z manufaktury... więc czekam :D
Opcja najsensowniejsza nie kupować wcale. Nie zarobią, to może pomyślą dlaczego.

A ja uważam że wyniki sprzedaży OKo1 nie będą miały decyzyjnego powiązania z ewentualnym podjęciem produkcji polskich parowozów . Oczywiście Piko może się takimi - załużmy słabymi wynikami - fałszywie wykręcać od podjęcia ich produkcji ...
Na szczęście poza tym całym PKP mam jeszcze DRG.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
Niestety jeżeli chodzi o same lampy to dla mnie bez szału, do obu przednich biegnie wspólny światłowód, czyli możemy zapomnieć o światłach manewrowych, a światła czerwone o ile będą to tylko na zasadzie dwukolorowych ledów, szkoda :(
1. Dla ścisłości, chodzi o oświetlenie w Piko 50611, 50612 & 50613?
2. Jak była rozwiązana kwestia świateł manewrowych w ostatnich wypustach, czyli np SU46 czy ET21 albo w poprzednich modelach od ET22? Czy były dostosowane fabrycznie, aby z odpowiednim dekoderem wyświetlać światła manewrowe? Jeżeli tak, to Piko cofnęło się faktycznie o krok w tył z modelem OKo1 (i za tyle kasy!)
 
Ostatnio edytowane:

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
1. Dla ścisłości, chodzi o oświetlenie w Piko 50611, 50612 & 50613?
2. Jak była rozwiązana kwestia świateł manewrowych w ostatnich wypustach, czyli np SU46 czy ET21 albo w poprzednich modelach od ET22? Czy były dostosowane fabrycznie, aby z odpowiednim dekoderem wyświetlać światła manewrowe? Jeżeli tak, to Piko cofnęło się faktycznie o krok w tył z modelem OKo1 (i za tyle kasy!)
Przecież oni będą klepać te 3 numery katalogowe (50611, 50612, 50613) z taką samą elektroniką. W ET21 manewrowego wyświetlić nie można mimo, że ma gniazdo plux22, Podejrzewam , że za pomoca ich programatora do pikowskich dekoderów można to zmienić.... sa za to inne pierdoły, typu "dźwięk pracy wycieraczek". W ET21 są jak wszyscy wiemy poprawnie odwzorowane końcówki, i ich oświetlenie. W SU45, jak i SU46 sygnał manewrowy można wyświetlić nez żadnego problemu. Dla mnie jest to gigantyczny krok w tył jeśli chodzi o oświetlenie, i ogólnie cały projekt zwany OKo1... DNO i kilometr mułu.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
1. Dla ścisłości, chodzi o oświetlenie w Piko 50611, 50612 & 50613?
2. Jak była rozwiązana kwestia świateł manewrowych w ostatnich wypustach, czyli np SU46 czy ET21 albo w poprzednich modelach od ET22? Czy były dostosowane fabrycznie, aby z odpowiednim dekoderem wyświetlać światła manewrowe? Jeżeli tak, to Piko cofnęło się faktycznie o krok w tył z modelem OKo1 (i za tyle kasy!)
Tak jak wspomniał kolega @Ty42 elektronika będzie identyczna we wszystkich wersjach. Piko począwszy od modelu EU07 konsekwentnie stosowało oddzielne ledy białe i czerwone dla wszystkich świateł głównych, co dawało możliwość zapalania m.in. świateł manewrowych.

W OKo1 wg instrukcji jest tak:
Zrzut ekranu 2021-08-28 o 20.03.47.png
Widać że z tyłu są co prawda dwa światłowody, co teoretycznie umożliwiłoby uzyskanie świateł manewrowych, ale z przodu jest ewidentnie jeden.
Obawiam się, że będzie tylko po jednym led dwukolorowym na przód i tył.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
Instrukcje na stronie PIKO są instrukcjami od BR 78 (niektóre z dopiskiem OKo1). Nie ma nawet wersji polskiej. To wszystko nie jest jeszcze gotowe.

Jeśli zakładać, że OKo1 ma tę samą elektronikę, co BR 78 (co jest jak widzę domysłem wielu Kolegów, a nie pewnikiem potwierdzonym przez PIKO), to przypisanie wyjść dekodera przekreślałoby nadzieje na sterowanie każdym reflektorem osobno.

Belegung der PluX Schnittstelle: Assignment of PluX interface:
F0f / F0r - weisse Stirnbeleuchtung v+h
AUX1 - Zugschlussbeleuchtung hinten (rot)
AUX2 - Zugschlussbeleuchtung vorne (rot)
AUX3 - Führerstandsbeleuchtung
AUX4 - Feuerbüchsenflackern
AUX5 - Rauchgenerator*
AUX6 - Spitzenlicht oben vorne, separat schaltbar*
AUX7 - Spitzenlicht oben hinten, separat schaltbar*


Jest możliwość (powtarzam, w BR 78) włączenia osobno:
- świateł białych przód/tył (ale obu, prawe/lewe razem)
- światła białego górnego (tego OKo1 nie ma)
- świateł czerwonych przód/tył.

Pozwala to zrealizować jazdę:
- ze światłami białymi/czerwonymi (lok jedzie sam)
- ze światłami czerwonymi z tyłu do kierunku jazdy (lok pcha pociąg)
- ze światłami białymi przodem do kierunku jazdy (lok ciągnie pociąg).

Gdyby nieco przeprogramować dekoder, dałoby się włączyć jednocześnie światła białe przód/tył.
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
Tak jak wspomniał kolega @Ty42 elektronika będzie identyczna we wszystkich wersjach. Piko począwszy od modelu EU07 konsekwentnie stosowało oddzielne ledy białe i czerwone dla wszystkich świateł głównych, co dawało możliwość zapalania m.in. świateł manewrowych.

W OKo1 wg instrukcji jest tak:
Zobacz załącznik 834605
Widać że z tyłu są co prawda dwa światłowody, co teoretycznie umożliwiłoby uzyskanie świateł manewrowych, ale z przodu jest ewidentnie jeden.
Obawiam się, że będzie tylko po jednym led dwukolorowym na przód i tył.
To się nie ma co obawiać, bo na pewno tak będzie. Najlepszym wyjściem z tego tematu jest nie kupować. Będzie po problemie.

Instrukcje na stronie PIKO są instrukcjami od BR 78 (niektóre z dopiskiem OKo1). Nie ma nawet wersji polskiej. To wszystko nie jest jeszcze gotowe.

Jeśli zakładać, że OKo1 ma tę samą elektronikę, co BR 78 (co jest jak widzę domysłem wielu Kolegów, a nie pewnikiem potwierdzonym przez PIKO), to przypisanie wyjść dekodera przekreślałoby nadzieje na sterowanie każdym reflektorem osobno.

Belegung der PluX Schnittstelle: Assignment of PluX interface:
F0f / F0r - weisse Stirnbeleuchtung v+h
AUX1 - Zugschlussbeleuchtung hinten (rot)
AUX2 - Zugschlussbeleuchtung vorne (rot)
AUX3 - Führerstandsbeleuchtung
AUX4 - Feuerbüchsenflackern
AUX5 - Rauchgenerator*
AUX6 - Spitzenlicht oben vorne, separat schaltbar*
AUX7 - Spitzenlicht oben hinten, separat schaltbar*


Jest możliwość (powtarzam, w BR 78) włączenia osobno:
- świateł białych przód/tył (ale obu, prawe/lewe razem)
- światła białego górnego (tego OKo1 nie ma)
- świateł czerwonych przód/tył.

Pozwala to zrealizować jazdę:
- ze światłami białymi/czerwonymi (lok jedzie sam)
- ze światłami czerwonymi z tyłu do kierunku jazdy (lok pcha pociąg)
- ze światłami białymi przodem do kierunku jazdy (lok ciągnie pociąg).

Gdyby nieco przeprogramować dekoder, dałoby się włączyć jednocześnie światła białe przód/tył.
Ale PO CO komu tu jakieś światła białe przód/tył? jeś na PKP takiego sygnału nie było. Manewrowego nie ma, i nie będzie (nie chodzi tylko o przeprogramowanie) bo konstrukcyjnie olali temat. Na rzecz grzałki do dymu (AUX 5) którą wciskają na chama w w wersji dźwiękowej. A w wersji analogowej podświetlenie paleniska, i oświetlenie kabiny (AUX3, AUX4).

Ale PO CO komu tu jakieś światła białe przód/tył? jeś na PKP takiego sygnału nie było. Manewrowego nie ma, i nie będuie (nie chodzi tylko o przeprogramowanie) bo konstrukcyjnie olali temat. Na rzecz grzałki do dymu (AUX 5) którą wciskają na chama w w wersji dźwiękowej.
Wyznacznikiem w tym momencie jest karta części, gdzie widać, że z przodu parowozu jest wspólny światłowód do świateł głównych, jak i końcówek, co wyklucza światła manewrowe w wersji PKP.
 

Podobne wątki