• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? PIKO BR106 ustawienie zębatek

kobik21

Użytkownik
Reakcje
23 1 0
#1
Cześć
Wymieniałem gumki przyczepnościowe w lokomotywie PIKO BR106 i teraz nie wiem czy dobrze założyłem zębatkę w odpowiednim położeniu
mało płynnie jeździ.
Będę wdzięczny za pomoc jak to ustawić aby było w porządku.
Pozdrawiam, Marek
PIKO BR106.png
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#2
Zębatki zdają się być założone dobrze.
Jeżeli jest zazębienie z zębatką napędzającą to jest założone prawidłowo.
Wydaje się natomiast być źle założona gumka na jednym z kół (na tym bliżej)?
Nie powinna wystawać poza koło.Pojazd będzie "kuśtykał".
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#3
Słabo to widać ,ale linia wiązarów powinna być w jednej linii (poziomej względem toru) ,jeżeli nie jest to będzie się zacinać i kołysać.
 
OP
OP
K

kobik21

Użytkownik
Reakcje
23 1 0
#5
Nie miałem jak zrobić ale jest to dokładnie ta lokomotywa.
A robi różnicę przesuniecie o jeden ząbek w tył lub przód?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
Kolega wprowadził w błąd innych, którzy sądząc, że to jego model zaczęli analizować jego możliwe usterki mogące powodować niespokojną jazdę. A przestawienie o jeden ząbek ma znaczenie przy wiązarach i może powodować szarpania.
 
OP
OP
K

kobik21

Użytkownik
Reakcje
23 1 0
#8
Żeby było jasne to jest mój model to zdjęcie z aukcji która wygrałem i jest fizycznie u mnie.
A jeśli ktoś chce zdjęcie proszę bardzo i przepraszam ze wprowadziłem w błąd.
To jak można ustawić zębatki żeby było ok?
20180520_222352.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#10
Jesli dobrze widzę to jest stary model Gutzolda nie Piko chociaż na opakowaniu i podwoziu jest znak Piko. Wtedy Piko było firmą pod którą podlegali inni mniejsi producenci z branży.
Wracając do tematu to nie będzie łatwe bo w tym modelu wszystkie osie i pośrednie kola zębate są zamontowane w metalowej ramie na stałe. Teoretycznie nie powinno nic przeskoczyć. Prędzej bym podejrzewał pomyłkę w montażu wiazarow. Chociaż koło pierwsze z lewej wydaje się pod innym kątem. Inna rzecz to te lokomotywy były fabrycznie niezbyt dokładnie montowane. W mojej też wiazar trochę tańczy
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#11
Jest jeszcze jedna niezbyt dobra możliwość że któreś koło zębate na osi pękło co w modelach tej firmy nie jest rzadkością. Sprawdź czy gdzieś miedzy zębami nie ma minimalnie wiekszego odstepu.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#12
Wracając do tematu to nie będzie łatwe bo w tym modelu wszystkie osie i pośrednie kola zębate są zamontowane w metalowej ramie na stałe
Nie są na stałe, można je łatwo zdjąć po odkręceniu dolnej płyty/osłony

Teoretycznie nie powinno nic przeskoczyć. Prędzej bym podejrzewał pomyłkę w montażu wiazarow. Chociaż koło pierwsze z lewej wydaje się pod innym kątem.
Te koła mają spore luzy na zębatkach, do zdjęcia warto by było przesunąć je ręcznie w jedną skrajną pozycję, a składanie kół zacząć od środkowych w kierunku zewnętrznych wtedy jest łatwiej je spasować ze sobą.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#13
No to chyba były różne wykonania. Bo u mnie koła z kołami zebatymi posrednimi pozostawały w tej wewnętrznej metalowej ramie.
Jeśli w tym konkretnie modelu osie można wyjąć pojedynczo to proponowałbym postąpić jak napisał kolega wyżej
Tylko ja bym dla ułatwienia całkiem zdjal wiązary i ustawil dokładnie kąty. Jak wszystkie czopy będą równo ustawione to zamknąć dolną pokrywę sprawdzić w ruchu i dopiero wtedy zakładać wiązary. Pójdzie to znacznie szybciej bez wiązarow.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#14
Pewnie tak, ja kupiłem używany egzemplarz i rozbierałem cały do czyszczenia i smarowania. W moim było łatwiej ustawiać z wiązarami, ze względu na luzy trudno ocenić czy koło jest w prawidłowej pozycji. Założyłem wiązary i do weryfikacji kręciłem ręcznie silnikiem żeby w razie czego nie urwać szpilek.
 
OP
OP
K

kobik21

Użytkownik
Reakcje
23 1 0
#15
Wielkie dzięki za wszystkie pomocne informacje, jak tylko dostane nowe gumki przyczepnościowe to będę zakładał i ustawiał.
Faktycznie od dołu jest odkręcana część i można dostać się do wszystkich zębatek więc może nie będzie tak źle (nigdy tego nie robiłem )
 
OP
OP
K

kobik21

Użytkownik
Reakcje
23 1 0
#16
Dziś dokonałem operacji ustawienia zębatek i nawet w miarę mi to poszło, dzięki wszystkim za pomoc którą mi udzielili.
Nasuwa mi się kolejne pytanie, jak ściąga się budę z tej lokomotywy na zatrzaski jest czy przykręcana?
Chodzi mi po głowie ucyfrowienie tylko pytanie czy jest w środku
20180531_175614.jpg
miejsce na dekoder?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#17
Wyciagasz sprzegi (są wpinane na zatrzask wystarczy mocniej pociągnąć wzdłuż) i wykrecasz te śruby co trzymają pokrywę napędu. Wtedy całe podwozie z napędem możesz wyjąć. Buda Ci zejdzie razem z zewnętrzną ramą ze zderzakami. Razem z buda tez chyba zejdzie balast. Dalej mozna odklipsowac bude od ramy ze zderzakami. Wtedy możesz ocenić gdzie i cp wyciąć w balascie pod DCC.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#18
Ewentualnie wersja druga, w moim egzemplarzu buda jest na zatrzaskach, a podwozie z napędem wychodzi w całości. Wszystkie koła dało się zdjąć czy tylko dwa jak u Jacka?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#19
U mnie kół w ogóle nie dało się zdjąć. Zostały wszystkie razem z kolami zebatymi posrednimi w tej całkiem wewnętrznej metalowej ramie.