• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie PIKO BR 110 ( 1975r)

lucek

Nowy użytkownik
#1
Witajcie ponownie,

udało mi sie nabyć loka jak w opisie niestety okazał się nie do końca sprawny czyli ciężko chodzi cały układ napędowy i zapewne też z tego powodu silnik brzęczy przy ruszaniu ? Czytałem na jakiś zachodnich forach że to typowa usterka ale nie podali rozwiązania tej przypadłości. Ja już nasmarowałem mechanizm zębatki na kołach ułożyłem tak że przy nawet ręcznym kręceniu byłow miarę lekko ...niestety już chyba zębatki trochę wyrobione bo czasem coś haczy. jesli macie jakieś swoje pomysły to piszcie :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#2
Należałoby rozebrać przekładnię i cały mechanizm napędowy, dobrze go oczyścić z brudu i starego smaru i dopiero wtedy nasmarować, a przy okazji sprawdzić stan kół zębatych, bo faktycznie mogą być wyrobione, a nawet być pęknięte lub mieć wykruszone zęby. Drugą przyczyną problemów mogą być wytarte szczotki zasilające komutator silnika. Należy je wyjąć, delikatnie przeszlifować, a być może wymienić. Ich zły stan bardzo wpływa na pracę silnika. Dobrze też byłoby oczyścić sam komutator, bo nagromadzony pył ze szczotek i brud może nawet powodować zwarcia.
 
#3
Należałoby rozebrać przekładnię i cały mechanizm napędowy, dobrze go oczyścić z brudu i starego smaru i dopiero wtedy nasmarować, a przy okazji sprawdzić stan kół zębatych, bo faktycznie mogą być wyrobione, a nawet być pęknięte lub mieć wykruszone zęby. Drugą przyczyną problemów mogą być wytarte szczotki zasilające komutator silnika. Należy je wyjąć, delikatnie przeszlifować, a być może wymienić. Ich zły stan bardzo wpływa na pracę silnika. Dobrze też byłoby oczyścić sam komutator, bo nagromadzony pył ze szczotek i brud może nawet powodować zwarcia.
Zdobyczną E6905, jak już pisałem tu i tam (czyli gdzieś - w sumie bez znaczenia) udało mi się uruchomić - kupiona była jako niesprawna (niejeżdżąca). Ruszyła po dodaniu jakiejś wykombinowanej sprężynki dociskającej szczotki, po wcześniejszym sprawdzeniu "ruchomości silnika" dotykając przewodami bezpośrednio do komutatora. Dobry znak - myślę. I tu wszystko co dobre się skończyło chyba. Po rozebraniu doszedłem do wniosku, że stan jest wręcz dogorywający. Brak jednej z zębatek, inna, odpowiadająca za przeniesienie napędu trzyma się chyba tylko siłą woli i rozpędu. Ale nie chodzi o to, żebym mówił coś źle o Twoim zakupie - trzeba wszystko dokładnie obejrzeć, przejrzeć, zobaczyć. No i przede wszystkim oczyścić tak jak Andrzej napisał:)
 
OP
OP
L

lucek

Nowy użytkownik
#4
Witajcie, dzięki za podpowiedzi fakt do silnika jeszcze nie zaglądałem ..zaraz to zrobię. w tym loku miałem jeszcze tak że zębatki się obracały na osi więc je trochę podkleiłem. A możecie powiedzieć jak mają być ułożone zębatki kół względem ślimaka napędu ? tzn w osi slimaka czy są przesunięte w jedną bądz w drugą stronę ? ...te stare loki przypominają mi trochę stare motocykle ..bardziej do zaglądania niż jeżdzenia ( klimat lat 70/80 ;) )
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#5
niestety już chyba zębatki trochę wyrobione bo czasem coś haczy.
w tym loku miałem jeszcze tak że zębatki się obracały na osi więc je trochę podkleiłem.
Tego typu objawy występują w przypadku pęknięcia koła zębatego. Sklejenie nic nie da. Szczelina przy pęknięciu powoduje odsunięcie się dwóch zębów, co w efekcie daje właśnie haczenie podczas obracania.
kolo-napedowe-11-mm-z-obreczami-piko.jpg
Pytaj w tym sklepie. Na stronie jest informacja, że są dostępne.
http://modele-ad9bis.pl/akcesoria-h0/972-czarne-kolo-11-mm-z-zebatka-piko.html
http://modele-ad9bis.pl/akcesoria-do-spalinowek-h0/1536-slimak-br110-v100-piko-gutzold.html
 
OP
OP
L

lucek

Nowy użytkownik
#6
Marqus, dziękuje za wyjaśnienie i szczegółowy opis. Już napisałem do zaproponowanego przez ciebie sklepu. Także czekam na odpowiedź i napiszę jak będzie po wymianie kół . Silnik przed chwilą wyczyściłem izopropanolem + smar silikonowy na układ napędowy i jest zdecydowanie lepiej. Dziękuje wam wszystkim za cenne wskazówki i porady :)..