• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piko 401Zb, 401Zb mod. 401Zl, 401Zp w epoce V ... I CO DALEJ?

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#1
Temat dla Kolegów zainteresowanych tym rodzajem wagonu , posiadającym go w modelu, interesującym się jego historią + podział epoki V na pod okresy + Wasza opinia o popularności modelu - tu prosiłbym także o opinie negatywne dlaczego Was nie interesuje ta konstrukcja ?

401Z w modelu .

Od 3 lat czekam na rudziarkę 401Zb Piko w pierwowzorze . Ponieważ w 2020r taka wersja w wykonaniu Piko nadal się nie ukaże . I wg. opinii "wtajemniczonych w tajniki " raczej już nigdy się nie ukarze . Kontr propozycją jest wahadło z wykonanych przez Piko wersji .
Ba ! Aż 3 w tym 2 bardzo ciekawe konstrukcyjnie ...
Postanowiłem więc zbudować wahadło rudziarek z 3 wersji modernizowanych :
- 401Zb w latach 1993/94 - usunięcie 4 pomostów nad buforami .

- 401Zl modernizacja w latach 1996-2003 - przystosowanie do wyładunku na wywrotnicach czołowych : nowe słupki narożne , nowe uchylne ściany czołowe ...
- 401Zp modernizacja w latach 2002-2004 - całkowicie nowe pudło z nowymi słupkami , stalowa podłoga w miejsce drewnianej bez możliwości demontażu burt .

Tym samym wpadam po szyję w epokę Vb i późną Vc . W przypadku 401 Zp to jest Cargo ... ! Ale jeszcze w tlenkowej czerwieni ... :podstepny:
Wg. opinii K.Koj w przypadku 401Zp wersja malowania z białą łatą z PKP w "trumnie" i napisem PKP CARGO jest najwcześniejszą z możliwych i jeszcze w tlenkowej czerwieni .


Podział epoki V na pod okresy wg.K.Koj : a , b , c .

Rzeczowej dyskusji a przede wszystkim zasadnych danych co do podokresów epoki V ... nie znalazłem .
Faktem jest że do "wczoraj"epoka V mnie nie interesowała i "nie bolało" mnie to , ale ...
Przechodzę do rzeczy . Ważna Uwaga ! NEM wyznacza okres w latach całej epoki natomiast wyznaczanie pod okresów pozostawia poszczególnym krajom .
Wg. K.Koj do 1994r na wagonach towarowych PKP obowiązywał schemat opisowy z epoki IVc ( 1980-1989 )
W z.z p. 1990 - 1994 to epoka Va .
W raz ze zmianą schematu opisu wagonów w 1995r zaczyna się epoka Vb do wiosny 2005 . Kiedy to pojawił się przejściowy schemat z napisem " PKP CARGO" , nadal wagony w kolorze tlenkowej czerwieni. Tak więc od wiosny 2005 mamy epokę Vc "wczesną". Ten przejściowy okres oznaczeń trwa zaledwie kilkanaście miesięcy .
Latem 2006r pojawia się schemat z " PL PKPC " , nadal wagony w tlenkowej czerwieni i do 31 VI 2008 jest to "późna" epoka Vc .
Reasumując :
Epoka Va 1990-1994

Epoka Vb 1995-wiosna 2005 ( w 2002 r pojawia się spółka Cargo )
Epoka Vc Lato 2005 - 31 VI 2008


Z dniem 1 VII 2008 wchodzi decyzja o malowaniu niebieskim spółki Cargo i od tego dnia zaczyna się epoka VI .
Faktem jest ze epoka VI ma już 11 lat . Czy pojawił się już jakiś podział na epokę VIa i VIb ? Tego nie wiem ...


Popularność / nie popularność modeli 401Zb po mod. 401Zl , 401Zp.

Wg. opinii jaką 2 dni temu usłyszałem w warszawskim Loko Model wszystkie 3 wersje 401Z absolutnie nie cieszą się zainteresowaniem , sprzedaż jest słaba i to tak słaba że dokonano w Loko Model przeceny wersji 401Zb po mod. z 179zł na 135 zł !
Sprzedający widzi powód w dosłownie " brzydkości" tego wagonu, mając oczywiście na myśli nie chęć do niego klientów sklepu .


W drugim warszawskim sklepie Przystanek Hobby opinia sprzedającego nie była aż tak druzgocąca. 401Z sprzedaje się w 3 wersjach ale dość wolno .

Wg. mojej subiektywnej oceny ( posiadam 3 szt 401Zb po mod. na które rzuciłem się o_O widząc cenę 135zł ! )
Rodzina "rudziarek" 401Z wykonana w modelach przez Piko jest na stosunkowo dobrym poziomie .
Odwzorowane drewniana podłoga pomalowana w kolorze karbolineum , znakomitej jakości napisy ! precyzyjnie naniesione tablice białe z czerwonymi i żółtymi dźwigniami z precyzyjnymi czerwonymi napisami na nich ( do odczytania pod lupą ! ) . Znakomita wręcz wzorcowa toczność zestawów kołowych.


Sam oryginał wagonu osobiście uważam za "klasycznie piękny"! Mając na myśli jego architekturę .
Zwarta, masywna konstrukcja na 2 masywnych wózkach . Jakby nie patrzeć, to z wyglądu niskoburtowa węglarka nawiązująca wysokością burt do klimatu konstrukcji z XIX w ! Potężna obniżona i dodatkowo obniżona w środkowej części rama niczym bolid F1 .
To wszystko sprawia nie zwykły ciężar optyczny tego wagonu i w oryginale i w modelu ... w końcu to rudziarka !
A jeśliby pokusić się o modelowo usypaną realistyczną rudę ! Wagon w modelu będzie ważył "optyczne tony" !


Na zdjęciu poniżej "hrabina rudziarka" o niepowtarzalnej konstrukcji ...czy "niechciany kopciuszek" ...
Autor zdjęcia Marcin Lisowski - mistrz fotografii aparatami marki Zenit .
Skawina ? Prokocim ? Przeszywający wilgotny prawdziwie zimowy dzień - II połowa lub nawet koniec lat 90 .
Wagon jeszcze w oryginalnej wersji ! posiada wsporniki .


IMG_0768.JPG
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#2
Sprzedaż jest słaba, bo cena pierwotna jest za wysoka. Przecież to jest prosty model - podwozie i pudło bez delikatnych i skomplikowanych detali. Rzuciłeś się dopiero na 135 zł, co moim zdaniem też jest jeszcze lekko za dużo.
 
Reakcje
29 0 0
#3
To są bardzo dobrze odwzorowane modele i rzeczywiście świetnie się toczą. Osobiście mam wersję 401Zl i 401Zp bo to właśnie VI epoka. Czekam na malowanie niebieskie Cargo, bo dotychczas wydany 401Zk raczej trudno łączyć z niskoburtowymi (chociaż też się pięknie prezentuje).
O ile się nie mylę, to Piko mogłoby wykorzystać tę formę do produkcji wagonu 443V, co dałoby kolejny ciekawy model do kolekcji.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#4
Sprzedaż jest słaba, bo cena pierwotna jest za wysoka. Przecież to jest prosty model (...)
Tu się całkowicie zgadzam, sam chciałem kupić ten model ale, że jeździł raczej w zwartych składach wypadałoby mieć przynajmniej 3 szt. Niestety cena w moim odczuciu jest mocno zawyżona co skutkowało tym, że nie kupiłem ani jednej sztuki. Nawiasem mówiąc, że też nikt nie wydał jeszcze węglarek typowo polskiej produkcji...

P.s. Trudno trochę porównywać do węglarki Roco, ponieważ ich forma zapewne już się dawno zwróciła, ale przez długi czas węglarki kosztowały 80 zł, a dopiero od niedawna po podwyżkach 120 zł - co i tak jest niższą ceną od PIKO. Oczywiście biorę pod uwagę, że forma PIKO jest stworzona pod polski rynek.

A wagony brzydkie wcale nie są ;)
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#5
Sprzedaż jest słaba, bo cena pierwotna jest za wysoka. Przecież to jest prosty model - podwozie i pudło bez delikatnych i skomplikowanych detali. Rzuciłeś się dopiero na 135 zł, co moim zdaniem też jest jeszcze lekko za dużo.
179zł to cena przewartościowana . Piko ewidentnie liczyło na głód polskich konstrukcji .
Czy cena 135 zł jest nadal za duża ? Może , może powinna wynosić 115 zł .
Ale zauważ że Loko Model zgłasza uwagi nie do ceny ale do strony wizualnej wagonu .
Konstrukcja rzekomo w ogóle nie podoba się klientom tego sklepu .


Ponawiam pytanie o to czy konstrukcja w ogóle się Tobie i innym Kolegom podoba ? Abstrahując od ceny ...
Czy uważacie 401Zb i pochodne za ważny wagon za istotną dla PKP konstrukcję ? Czy za marginalny temat w śród wagonów PKP ?
Czy czekacie na pierwowzór 401Zb ze wspornikami nad buforami ?



To są bardzo dobrze odwzorowane modele i rzeczywiście świetnie się toczą. Osobiście mam wersję 401Zl i 401Zp bo to właśnie VI epoka. Czekam na malowanie niebieskie Cargo, bo dotychczas wydany 401Zk raczej trudno łączyć z niskoburtowymi (chociaż też się pięknie prezentuje).
O ile się nie mylę, to Piko mogłoby wykorzystać tę formę do produkcji wagonu 443V, co dałoby kolejny ciekawy model do kolekcji.
W obu sklepach wyrażono opinię że 401Zk zdecydowanie lepiej się sprzedaje ...

Co do mnie to zamierzam iść na kompromisy w składzie rudziarek . Nie tylko że zdecydowałem się z braku pierwowzoru na wersje modernizowane a w przypadku 401Zp na tlenkowo-czerwone Cargo ( jak już wspomniałem w poście wyżej innej możliwości
oznaczenia nie ma ) . Ale także włączyć w wahadło segment wagonów 401Zk - docelowo 4-5 szt .
Cóż aby być zgodnym z rzeczywistością trzeba by budować oddziele wahadło z 401Zk a na 2 wahadła mnie nie stać i nie mam miejsca ...
W sumie ca.14 wagonów w 2 rodzajach z czego jeden w 3 typach ( rudziarka ) będzie atrakcyjnym skladem , do tego ET22 z żółtym śliniakiem jaki jeden posiadam ... I będzie skład
" Epitafium PKP " .

Co do malowania niebieskiego Cargo ... możesz być przy 100% nadziei na 2020r . :cool:



IMG_0769.JPG
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#7
Kiedy to pojawił się przejściowy schemat z napisem " PKP CARGO" , nadal wagony w kolorze tlenkowej czerwieni. Tak więc od wiosny 2005 mamy epokę Vc "wczesną". Ten przejściowy okres oznaczeń trwa zaledwie kilkanaście miesięcy .
Latem 2006r pojawia się schemat z " PL PKPC " , nadal wagony w tlenkowej czerwieni i do 31 VI 2008 jest to "późna" epoka Vc .


Sęk w tym, że model PIKO ze schematem przejściowym posiada rewizję z 23.07.2007r. I jak to interpretować?
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
#8
Mam wszystkie i nie pogardzę kolejnymi do składu, z naciskiem na 401Zb z IV epoki, jak wyjdzie...
Jak nie, dokupię jeszcze ze trzy najlepiej z Va.
Klasyczna konstrukcja i oryginalna linia wagonu
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#9
Sprzedaż jest słaba, bo cena pierwotna jest za wysoka. Przecież to jest prosty model - podwozie i pudło bez delikatnych i skomplikowanych detali. Rzuciłeś się dopiero na 135 zł, co moim zdaniem też jest jeszcze lekko za dużo.
Mam podobne zdanie. Generalnie jestem zainteresowany tym modelem, ale jego (początkowa) cena ograniczyła moje zakupy do dwóch modeli z epoki IV (początkowo płaciłem ok 170zł za sztukę). Jedna wersja z kłonicami, druga "goła". Miałem chrapkę na drugi numer jaki się ukazał, ale nie miałem kasy.... (znowu wykładać 170zł).... Obecnie widzę, że cena spadła do 160zł, ale i tak to sporo gdy spojrzy się na obecne ceny innych wagonów.... np. zestaw węglarek Roco 76104 (dwa modele z różnymi numerami ) jest w promocji w modelmanii za 133zł. Model osobówki cztero osiowej PKP (Wrocławski 120A) od PIKO stoi tam w ofercie za 196zł - raptem 36zł drożej - a to duży, osobowy wagon jest. W tym kontekście nie kumam tych cen za te małe, niezbyt skomplikowane platformy.

Liczyłem jeszcze na wagon z niskimi burtami jak na zimowym zdjęciu DRACUL-i wyżej, ale się nie doczekałem epoki IV.... to co wyszło jest w epoce V i nie ma tych stopni na czole...
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#10
Mam podobne zdanie. Generalnie jestem zainteresowany tym modelem, ale jego (początkowa) cena ograniczyła moje zakupy do dwóch modeli z epoki IV (początkowo płaciłem ok 170zł za sztukę). Jedna wersja z kłonicami, druga "goła". Miałem chrapkę na drugi numer jaki się ukazał, ale nie miałem kasy.... (znowu wykładać 170zł).... Obecnie widzę, że cena spadła do 160zł, ale i tak to sporo gdy spojrzy się na obecne ceny innych wagonów.... np. zestaw węglarek Roco 76104 (dwa modele z różnymi numerami ) jest w promocji w modelmanii za 133zł. Model osobówki cztero osiowej PKP (Wrocławski 120A) od PIKO stoi tam w ofercie za 196zł - raptem 36zł drożej - a to duży, osobowy wagon jest. W tym kontekście nie kumam tych cen za te małe, niezbyt skomplikowane platformy.

Liczyłem jeszcze na wagon z niskimi burtami jak na zimowym zdjęciu DRACUL-i wyżej, ale się nie doczekałem epoki IV.... to co wyszło jest w epoce V i nie ma tych stopni na czole...
Ja też uważam że cena jest lekko za wysoka :( Początkowo chciałem kupić kilka sztuk - po jednej z każdej konstrukcji.
Niestety ale cena odstrasza potencjalnego nabywcę i tak kupiłem tylko 401Zk st. Krzeszowice.
Kupiłem jeden wagon ze względu na moją stację macierzystą, cena może zastanawiać...
Ale warto zwrócić uwagę na to że wagon towarowy to wagon towarowy !!!
Tutaj wygrywa cena bo nikt nie chce robić wahadła drogich wagonów tylko w dobrej cenie...
Wygrywa tu filozofia: Kupimy więcej wagonów za tą samę cenę i przymykamy oko na zgodność i realistyczność...
Dowolny wagon towarowy to dalej WAGON towarowy dla przeciętnego kupującego :cenzura:
Musicie się z tym POGODZIĆ !!!
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#11
Nie mam pojęcia co chciałeś przekazać, ale na pewno cena jest dużo za wysoka. Wagony Brawy, które są dwie półki wyżej niż Piko są nawet za 130-140 zł dostępne. A po co mi jeden wagon towarowy danego typu? Oczywistym jest chęć i zamiar zbudowania choćby małego wahadła, tak min. 15 wagonów.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 2
Tabor 18
Tabor 33
Tabor 7
Tabor 4

Podobne wątki