Temat dla Kolegów zainteresowanych tym rodzajem wagonu , posiadającym go w modelu, interesującym się jego historią + podział epoki V na pod okresy + Wasza opinia o popularności modelu - tu prosiłbym także o opinie negatywne dlaczego Was nie interesuje ta konstrukcja ?
401Z w modelu .
Od 3 lat czekam na rudziarkę 401Zb Piko w pierwowzorze . Ponieważ w 2020r taka wersja w wykonaniu Piko nadal się nie ukaże . I wg. opinii "wtajemniczonych w tajniki " raczej już nigdy się nie ukarze . Kontr propozycją jest wahadło z wykonanych przez Piko wersji .
Ba ! Aż 3 w tym 2 bardzo ciekawe konstrukcyjnie ...
Postanowiłem więc zbudować wahadło rudziarek z 3 wersji modernizowanych :
- 401Zb w latach 1993/94 - usunięcie 4 pomostów nad buforami .
- 401Zl modernizacja w latach 1996-2003 - przystosowanie do wyładunku na wywrotnicach czołowych : nowe słupki narożne , nowe uchylne ściany czołowe ...
- 401Zp modernizacja w latach 2002-2004 - całkowicie nowe pudło z nowymi słupkami , stalowa podłoga w miejsce drewnianej bez możliwości demontażu burt .
Tym samym wpadam po szyję w epokę Vb i późną Vc . W przypadku 401 Zp to jest Cargo ... ! Ale jeszcze w tlenkowej czerwieni ...
Wg. opinii K.Koj w przypadku 401Zp wersja malowania z białą łatą z PKP w "trumnie" i napisem PKP CARGO jest najwcześniejszą z możliwych i jeszcze w tlenkowej czerwieni .
Podział epoki V na pod okresy wg.K.Koj : a , b , c .
Rzeczowej dyskusji a przede wszystkim zasadnych danych co do podokresów epoki V ... nie znalazłem .
Faktem jest że do "wczoraj"epoka V mnie nie interesowała i "nie bolało" mnie to , ale ...
Przechodzę do rzeczy . Ważna Uwaga ! NEM wyznacza okres w latach całej epoki natomiast wyznaczanie pod okresów pozostawia poszczególnym krajom .
Wg. K.Koj do 1994r na wagonach towarowych PKP obowiązywał schemat opisowy z epoki IVc ( 1980-1989 )
W z.z p. 1990 - 1994 to epoka Va .
W raz ze zmianą schematu opisu wagonów w 1995r zaczyna się epoka Vb do wiosny 2005 . Kiedy to pojawił się przejściowy schemat z napisem " PKP CARGO" , nadal wagony w kolorze tlenkowej czerwieni. Tak więc od wiosny 2005 mamy epokę Vc "wczesną". Ten przejściowy okres oznaczeń trwa zaledwie kilkanaście miesięcy .
Latem 2006r pojawia się schemat z " PL PKPC " , nadal wagony w tlenkowej czerwieni i do 31 VI 2008 jest to "późna" epoka Vc .
Reasumując :
Epoka Va 1990-1994
Epoka Vb 1995-wiosna 2005 ( w 2002 r pojawia się spółka Cargo )
Epoka Vc Lato 2005 - 31 VI 2008
Z dniem 1 VII 2008 wchodzi decyzja o malowaniu niebieskim spółki Cargo i od tego dnia zaczyna się epoka VI .
Faktem jest ze epoka VI ma już 11 lat . Czy pojawił się już jakiś podział na epokę VIa i VIb ? Tego nie wiem ...
Popularność / nie popularność modeli 401Zb po mod. 401Zl , 401Zp.
Wg. opinii jaką 2 dni temu usłyszałem w warszawskim Loko Model wszystkie 3 wersje 401Z absolutnie nie cieszą się zainteresowaniem , sprzedaż jest słaba i to tak słaba że dokonano w Loko Model przeceny wersji 401Zb po mod. z 179zł na 135 zł !
Sprzedający widzi powód w dosłownie " brzydkości" tego wagonu, mając oczywiście na myśli nie chęć do niego klientów sklepu .
W drugim warszawskim sklepie Przystanek Hobby opinia sprzedającego nie była aż tak druzgocąca. 401Z sprzedaje się w 3 wersjach ale dość wolno .
Wg. mojej subiektywnej oceny ( posiadam 3 szt 401Zb po mod. na które rzuciłem się widząc cenę 135zł ! )
Rodzina "rudziarek" 401Z wykonana w modelach przez Piko jest na stosunkowo dobrym poziomie .
Odwzorowane drewniana podłoga pomalowana w kolorze karbolineum , znakomitej jakości napisy ! precyzyjnie naniesione tablice białe z czerwonymi i żółtymi dźwigniami z precyzyjnymi czerwonymi napisami na nich ( do odczytania pod lupą ! ) . Znakomita wręcz wzorcowa toczność zestawów kołowych.
Sam oryginał wagonu osobiście uważam za "klasycznie piękny"! Mając na myśli jego architekturę .
Zwarta, masywna konstrukcja na 2 masywnych wózkach . Jakby nie patrzeć, to z wyglądu niskoburtowa węglarka nawiązująca wysokością burt do klimatu konstrukcji z XIX w ! Potężna obniżona i dodatkowo obniżona w środkowej części rama niczym bolid F1 .
To wszystko sprawia nie zwykły ciężar optyczny tego wagonu i w oryginale i w modelu ... w końcu to rudziarka !
A jeśliby pokusić się o modelowo usypaną realistyczną rudę ! Wagon w modelu będzie ważył "optyczne tony" !
Na zdjęciu poniżej "hrabina rudziarka" o niepowtarzalnej konstrukcji ...czy "niechciany kopciuszek" ...
Autor zdjęcia Marcin Lisowski - mistrz fotografii aparatami marki Zenit .
Skawina ? Prokocim ? Przeszywający wilgotny prawdziwie zimowy dzień - II połowa lub nawet koniec lat 90 .
Wagon jeszcze w oryginalnej wersji ! posiada wsporniki .
401Z w modelu .
Od 3 lat czekam na rudziarkę 401Zb Piko w pierwowzorze . Ponieważ w 2020r taka wersja w wykonaniu Piko nadal się nie ukaże . I wg. opinii "wtajemniczonych w tajniki " raczej już nigdy się nie ukarze . Kontr propozycją jest wahadło z wykonanych przez Piko wersji .
Ba ! Aż 3 w tym 2 bardzo ciekawe konstrukcyjnie ...
Postanowiłem więc zbudować wahadło rudziarek z 3 wersji modernizowanych :
- 401Zb w latach 1993/94 - usunięcie 4 pomostów nad buforami .
- 401Zl modernizacja w latach 1996-2003 - przystosowanie do wyładunku na wywrotnicach czołowych : nowe słupki narożne , nowe uchylne ściany czołowe ...
- 401Zp modernizacja w latach 2002-2004 - całkowicie nowe pudło z nowymi słupkami , stalowa podłoga w miejsce drewnianej bez możliwości demontażu burt .
Tym samym wpadam po szyję w epokę Vb i późną Vc . W przypadku 401 Zp to jest Cargo ... ! Ale jeszcze w tlenkowej czerwieni ...
Wg. opinii K.Koj w przypadku 401Zp wersja malowania z białą łatą z PKP w "trumnie" i napisem PKP CARGO jest najwcześniejszą z możliwych i jeszcze w tlenkowej czerwieni .
Podział epoki V na pod okresy wg.K.Koj : a , b , c .
Rzeczowej dyskusji a przede wszystkim zasadnych danych co do podokresów epoki V ... nie znalazłem .
Faktem jest że do "wczoraj"epoka V mnie nie interesowała i "nie bolało" mnie to , ale ...
Przechodzę do rzeczy . Ważna Uwaga ! NEM wyznacza okres w latach całej epoki natomiast wyznaczanie pod okresów pozostawia poszczególnym krajom .
Wg. K.Koj do 1994r na wagonach towarowych PKP obowiązywał schemat opisowy z epoki IVc ( 1980-1989 )
W z.z p. 1990 - 1994 to epoka Va .
W raz ze zmianą schematu opisu wagonów w 1995r zaczyna się epoka Vb do wiosny 2005 . Kiedy to pojawił się przejściowy schemat z napisem " PKP CARGO" , nadal wagony w kolorze tlenkowej czerwieni. Tak więc od wiosny 2005 mamy epokę Vc "wczesną". Ten przejściowy okres oznaczeń trwa zaledwie kilkanaście miesięcy .
Latem 2006r pojawia się schemat z " PL PKPC " , nadal wagony w tlenkowej czerwieni i do 31 VI 2008 jest to "późna" epoka Vc .
Reasumując :
Epoka Va 1990-1994
Epoka Vb 1995-wiosna 2005 ( w 2002 r pojawia się spółka Cargo )
Epoka Vc Lato 2005 - 31 VI 2008
Z dniem 1 VII 2008 wchodzi decyzja o malowaniu niebieskim spółki Cargo i od tego dnia zaczyna się epoka VI .
Faktem jest ze epoka VI ma już 11 lat . Czy pojawił się już jakiś podział na epokę VIa i VIb ? Tego nie wiem ...
Popularność / nie popularność modeli 401Zb po mod. 401Zl , 401Zp.
Wg. opinii jaką 2 dni temu usłyszałem w warszawskim Loko Model wszystkie 3 wersje 401Z absolutnie nie cieszą się zainteresowaniem , sprzedaż jest słaba i to tak słaba że dokonano w Loko Model przeceny wersji 401Zb po mod. z 179zł na 135 zł !
Sprzedający widzi powód w dosłownie " brzydkości" tego wagonu, mając oczywiście na myśli nie chęć do niego klientów sklepu .
W drugim warszawskim sklepie Przystanek Hobby opinia sprzedającego nie była aż tak druzgocąca. 401Z sprzedaje się w 3 wersjach ale dość wolno .
Wg. mojej subiektywnej oceny ( posiadam 3 szt 401Zb po mod. na które rzuciłem się widząc cenę 135zł ! )
Rodzina "rudziarek" 401Z wykonana w modelach przez Piko jest na stosunkowo dobrym poziomie .
Odwzorowane drewniana podłoga pomalowana w kolorze karbolineum , znakomitej jakości napisy ! precyzyjnie naniesione tablice białe z czerwonymi i żółtymi dźwigniami z precyzyjnymi czerwonymi napisami na nich ( do odczytania pod lupą ! ) . Znakomita wręcz wzorcowa toczność zestawów kołowych.
Sam oryginał wagonu osobiście uważam za "klasycznie piękny"! Mając na myśli jego architekturę .
Zwarta, masywna konstrukcja na 2 masywnych wózkach . Jakby nie patrzeć, to z wyglądu niskoburtowa węglarka nawiązująca wysokością burt do klimatu konstrukcji z XIX w ! Potężna obniżona i dodatkowo obniżona w środkowej części rama niczym bolid F1 .
To wszystko sprawia nie zwykły ciężar optyczny tego wagonu i w oryginale i w modelu ... w końcu to rudziarka !
A jeśliby pokusić się o modelowo usypaną realistyczną rudę ! Wagon w modelu będzie ważył "optyczne tony" !
Na zdjęciu poniżej "hrabina rudziarka" o niepowtarzalnej konstrukcji ...czy "niechciany kopciuszek" ...
Autor zdjęcia Marcin Lisowski - mistrz fotografii aparatami marki Zenit .
Skawina ? Prokocim ? Przeszywający wilgotny prawdziwie zimowy dzień - II połowa lub nawet koniec lat 90 .
Wagon jeszcze w oryginalnej wersji ! posiada wsporniki .
Ostatnio edytowane:
- 1
- 2
- 1
- Pokaż wszystkie