• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pierwszy segment makiety kolejki leśnej w podziałce H0e

14D40

Znany użytkownik
#1
Witam Forumowiczów.


Jakiś czas przed świętami zastopowałem z powodu braku czasu budowę pierwszego segmentu w podziałce H0e. Pomysł na makietę zrodził mi się po naoglądaniu się zdjęć z okolic Rud Wielkich i Paproci, oraz po zobaczeniu zdjęcia jakiejś niemieckiej makietki kolejki leśnej, które prezentuje w załączniku. Jak zapewne większość pasjonatów kolei, zarówno tej na wąskim jak i normalnym torze wie, że właśnie w Rudach funkcjonuje do dziś przepiękna zabytkowa stacyjka kolei wąskotorowej o szerokości toru 785mm. Nieopodal, leży miejscowość Paproć, w której obecnie kończy się szlak wąskotorowy tamtych okolic. Znajdował się tam kiedyś tartak, który jest powodem odgałęzienia, które umiejscowione jest na segmencie (R=1000mm). Właśnie postanowiłem zacząć od Paproci. Tereny tej stacyjki oraz Rud są bardzo gęsto zalesione, co tworzy przepiękny klimat kolejki leśnej. Postanowiłem jednak wykonać lustrzane odbicie tejże stacyjki i delikatnie ją przerobić (Rudy będą już tak jak w rzeczywistości).

Poniżej prezentuję kilka fotek segmentu, który na planie został obramowany na czerwono. Tory będą robione od podstaw na drewnianych podkładach wykonanych z balsy, która jest bardzo miękkim drewnem. Szyny mocowane będą do podkładów gwoździami od Micro Engineering. Tak więc (jak to ma miejsce w rzeczywistości) nie będzie to tor typu S49, tylko taki, który często był stosowany na leśnych kolejkach prowizorycznych. Zresztą czekam jeszcze na zamówiony u Hugwy prototyp toru wąskiego na podkładach ze sklejki. Moim zdaniem za dużo było by zabawy z podkładkami, jak na wąski tor. Układane to będzie na szablonach wg. normy Fremo H0e. Rozstaw podkładów jest niemal identyczny :smile: Rozjazdy również będą robione od podstaw albo na podkładach z laminatu, albo na drewniakach.

Jak widać z planu, segment, który obecnie już stoi, będzie gęsto zalesiony. W większości będą się tam znajdowały własnoręcznie zrobione modrzewie (trochę tego będzie :roll: ) i mniejsza ilość drzew liściastych (komosa). W zamierzeniu mam odtworzyć w miniaturze ten piękny, leśny klimat :cool:

Na razie jednak z powodu studiów (sesja egzaminacyjna :cry: ) zmuszony jestem odłożyć budowę na bok, chociaż w międzyczasie będę starał się robić modrzewie, bo troszkę ich będzie.



Pozdrawiam Userów forum, Kamil
 

Załączniki

grzesiek90

Nowy użytkownik
#4
A jakiej jest grubości i czy na niego przyjdzie od razu tor z tłuczniem czy może jeszcze będzie doklejona jakaś warstwa gazety tak jak to było opisane w artykułach???
 
K

Konrad

Gość
#6
A ja mam pytanie? Czy tam gdzie widnieje napis do Rud wąskotorowych nie powinno być do przystanku osobowego stodoły i dalej do Raciborza a Rudy w drugim kierunku? Byc moze to ja cos poplątalem ale tak mi sie kojarzy.
 
OP
OP
14D40

14D40

Znany użytkownik
#7
Dobrze jest napiane :) otóż plan ten jest "odwrócony" tzn. jest odbity w poziomie :) nie będzie to idealna kopia stacji Paproć. Ja tylko na niej bazuję. Natomiast szlak w stronę Rud i sama stacja Rudy będzie odtworzona już tak jak to ma miejsce w rzeczywistości. W załączniku pierwotny plan stacji Paproć delikatnie przerobiony :smile:
 

Załączniki

marekw111

Znany użytkownik
#8
No no ,ciekawie się zapowiada,jeśli zrobisz tak jak planujesz a wierzę że to osiągniesz,wyjdzie fajna makieta.Masz rację teren leśny to sporo roboty,to nie będzie jedno drzewko,ale myślę że grubo ponad setka,ale efekt murowany ;) .POWODZENIA!!! czekamy na dalsze fotki z nowościami na twojej makiecie.
 
K

Konrad

Gość
#10
Faktycznie. Spoko poprostu czesto tamtedy przejezdzalem w mlodosci jak w Rybniku mieszkalem. Naprawde bardzo ambitny plan. Zycze powodzenia i czekam z ciekawosci na efekty.
 

xendx

Nowy użytkownik
#17
Kamil Kopera napisał(a):
Zaproponuje wykonywanie tych dwóch modułów gdzie są 3 tory tak aby była możliwość wpięcia pomiędzy nie kolejnego modułu który przedłuży te tory a tym samym da możliwość manewrowania tam dłuższymi składami
 
OP
OP
14D40

14D40

Znany użytkownik
#18
xendx napisał(a):
Zaproponuje wykonywanie tych dwóch modułów gdzie są 3 tory tak aby była możliwość wpięcia pomiędzy nie kolejnego modułu
Oczywiście, będzie można ewentualnie przedłużyć stacyjkę, jednak myślę, że nie bedzie takiej konieczności z uwagi na to, iż składy wąskotorowe nie były zbyt długie...a przyjęta długość 3 segmentów stacyjnych spokojnie wystarczy.
 

xendx

Nowy użytkownik
#19
Kamil Kopera napisał(a):
a przyjęta długość 3 segmentów stacyjnych spokojnie wystarczy.
-tylko że jeden lewy segment jest praktycznie całą głowicą
-prawy jest początkiem głowicy
-środkowy częściowo zajmuje głowica
do tego dojdą ukresy więc długość tych torów na których będzie mógł stać skład nie będzie wcale tak duża a tym bardziej że wspomniałeś o segmentach długości 80cm ;)
 

Podobne wątki