• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta Pierwsze próby - szutrowanie (i nie tylko)

OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#41
Witajcie,
Tutaj akurat pamiętałem, żeby nie zasypać tej części ruchomej. Mam wrażenie, że problemem są pojedyncze kamyki wystające miedzy podkładami oraz między iglicami a szynami głównymi. Prawdopodobnie nie wykazałem się cierpliwością i dokładnością.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#42
Kurcze czyli nie jakiegoś magicznego sposobu, po prostu trzeba się bardziej przyłożyć i być bardziej cierpliwym niż ja - fajnie wyszło:)
Najlepiej tą część zrobić na spokojnie, osobno...
Czyli zająć się samymi zwrotnicami przy rozjazdach, nałożyć tłuczeń, zakleić, poczekać dobę aż wyschną, sprawdzić czy wszystko jest ok. Następnie zająć się pozostałą częścią torów.
Niestety jak robiłem całość od razu to miałem dokładnie te same problemy co Ty. Już się nauczyłem, że ta część wymaga specjalnej uwagi.
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#43
W szutrowaniu postępów brak. Nadal wychodzi mi to wszystko 'brudne'. Kolegę Mrozka i mnie dzieli niestety przepaść. Co ciekawe próba ułożenia jako tako tego szutru zajęła mi ponad 30 min.
żadna przepaść tylko 2,5h. mi by to zajeło ze 3h, tobie się udało w 30 min, więc różnica na zdjęciach wynika właśnie z różnicy czasu poświęconej na pracę. Modelarstwo to strasznie czasochłonne hobby.
A co do semafora to powiem że też mam jeden :). Też szukałem czegoś pomiędzy Hulackim a Klubą i najlepsze co znalazłem to Ostbahn - zestawy wytrawione do montażu. I od razu polecam dokupić diodki z przylutowanymi drucikami, bo przytutowanie ich samodzielnie do diody której się prawie nie widzi, to hardcore i 10 min nerwów.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
1.731 13 0
#44
Koledzy , nie polecam pigmentowania tłucznia suchym pudrem. Już jeżeli chcemy "przyprószyć" tory, to za pomocą mgły z areografu , lub matowego sprayu akrylowego Humbrol, np. 029, bardzo delikatnie dozując strumień z dyszy i z odległości około 30 cm.. Warunek - cała zielona sceneria, na czas przyprószania - jest zasłonięta dokładnie listkami ręcznika papierowego i taśmy malarskiej. Pudrując suchymi pigmentami, niestety tracimy pożądany kolor i zatykamy przestrzenie miedzy ziarenkami, przez co zanika efekt przestrzenności... I tak po zalaniu rozcieńczonym wodą wikolem jest lekki niedosyt w odbiorze. Lepiej zaopatrzyć się we właściwy odcień tłucznia, wachlarzowy męciutki , pędzelek modelarski "do okurzania" modeli i poświęcić uwagę , by z pietyzmem , ułożyć tłuczeń między wcześniej zwaloryzowanymi podkładami , zanim zalejemy całość rozcieńczonym woda wikolem... :).
20170324_092257 modified.jpg
 

matidj201

Aktywny użytkownik
Reakcje
420 6 0
#45
Witajcie tak prezentuje sie moja pierwsza próba szutrowania. Tor jest stary został mi jak uczyłem sie malować dla tego tak kiepsko wyglada . Tłuczeń jaki użyłem to auhagen 63830 oraz pigmen mig 3007.Jakie są wasze opinie co zle zrobiłem !?
2C0CFD21-6039-49A1-BF6F-EC15E5CA55A1.jpeg
9DE9A2B8-919D-4676-BFE1-3D7DF0DAC48E.jpeg
AFCC570D-A7D3-4129-BDEE-E540E31926F8.jpeg
23D437C6-690C-41B2-8A08-3C3F4ECB4969.jpeg
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#46
spójrz na zdjęcie w poście powyżej i policz ile kamieni zostało na podkładach, następnie zrób to samo u siebie.
Chcesz zrobić to dobrze, to zacznij od podstaw i wpierw posprzątaj kamyczki, a dopiero później użyj wikolu.
Pigmentowanie to dodanie smaczku do całości, ale jak tu ocenić całość jak pokazujesz nam brudny tor zasypany zbyt wysoką trawą.
Ile to ma, 12mm? Zapomniałeś o tej 2mm czy co? To wygląda jak trzcina w sniegu. Jeśli z jakiś weględów nie chcesz kłaść niskiej trawy to zadbaj o podłoże.
 

matidj201

Aktywny użytkownik
Reakcje
420 6 0
#47
spójrz na zdjęcie w poście powyżej i policz ile kamieni zostało na podkładach, następnie zrób to samo u siebie.
Chcesz zrobić to dobrze, to zacznij od podstaw i wpierw posprzątaj kamyczki, a dopiero później użyj wikolu.
Pigmentowanie to dodanie smaczku do całości, ale jak tu ocenić całość jak pokazujesz nam brudny tor zasypany zbyt wysoką trawą.
Ile to ma, 12mm? Zapomniałeś o tej 2mm czy co? To wygląda jak trzcina w sniegu. Jeśli z jakiś weględów nie chcesz kłaść niskiej trawy to zadbaj o podłoże.
Tor brudy bo z odzysku trenowałem na nim pierwsze malowanie. Co do trawy to 12mm gdyż w sklepie modelarskim w moim mieście nie było innej a chciałem użyć pierwszy raz trawosadzarki.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#48
Jak dla mnie to tłuczeń położony jest dobrze. Faktycznie można było z podkładów ściągnąć go, ale na prawdziwych torach przeważnie leżą jakieś pojedyncze kamienie.
Natomiast co do pigmentu, to ja go tutaj nie widzę.
Tory powinny widocznie zmatowieć oraz nabrać takiego efektu "kurzu" jak na zdjęciu Daniela.
Ciężko nam powiedzieć co zrobiłeś źle, bo nie wiemy co/jak zrobiłeś z tym pigmentem.
 

matidj201

Aktywny użytkownik
Reakcje
420 6 0
#49
Jak dla mnie to tłuczeń położony jest dobrze. Faktycznie można było z podkładów ściągnąć go, ale na prawdziwych torach przeważnie leżą jakieś pojedyncze kamienie.
Natomiast co do pigmentu, to ja go tutaj nie widzę.
Tory powinny widocznie zmatowieć oraz nabrać takiego efektu "kurzu" jak na zdjęciu Daniela.
Ciężko nam powiedzieć co zrobiłeś źle, bo nie wiemy co/jak zrobiłeś z tym pigmentem.
Pigment mam mig i utwardzacz też nie widać go gdyż pewnie były zle proporcje za bardzo wodnisty. Jaka musi być proporcja??
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#50
Trzeba poświęcić trochę czasu na ułożenie tłucznia. Tak jak pisał Daniel miękkim pędzlem rozprowadzamy kamyki i spryskujemy wodą. Jak wyschnie widać gdzie trzeba ew. uzupełnić. Wtedy zwilżamy tłuczeń i kleimy.
downloadfile-1.jpg
 

matidj201

Aktywny użytkownik
Reakcje
420 6 0
#51
Trzeba poświęcić trochę czasu na ułożenie tłucznia. Tak jak pisał Daniel miękkim pędzlem rozprowadzamy kamyki i spryskujemy wodą. Jak wyschnie widać gdzie trzeba ew. uzupełnić. Wtedy zwilżamy tłuczeń i kleimy.
Zobacz załącznik 562140
Zaszutrowalem kolejny tor tym razem wg. Zaleceń na spokojnie oczyściłem podkłady z nadmiaru tłucznia. Szyny i mocowania pomalowałem rdzawą farbką. Czekam do rana aż wyschnie klej. I spróbuje nałożyć pigment lecz z tym może być problem :ostrozny:
EE1E5CD7-3D61-4B76-A0EC-41C7B475F1FD.jpeg
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#52
Próbuj, próbuj. Też poświęciłem trochę torów zanim osiągnąłem efekt, który mnie zadowala. I daruj sobie pigmenty.
 
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#53
Zbyszku,
a możesz coś więcej napisać o technice / etapach / produktach użytych do wykonania toru na załączonym przez Ciebie obrazku? Efekt super. Technika
opisana przez Kolegę ffox została udokumentowana filmem:) Mogę prosić o rozszerzenie tematu z Twojej strony?
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#56
zaszutrowane bardzo ładnie i starannie.
Musisz z kolej popracować nad malowaniem. Każdy najmniejszy niedomalowany kawałem szyny będzie się świecił na makiecie i będziesz to później poprawiał.
Najważniejsze że widać progres. dobra robota.
 
OP
OP
TYCZYW

TYCZYW

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#58
Witajcie,
wymęczyłem swoją drugą 'dioramę'. Jak już wspomniałem, chciałem się nauczyć sterować semaforem izwrotnicą za pomocą napędu podmakietowego.
Wnioski, uwagi:
- nadal nie panuję nad tym pigmentem. Szuter na pierwszej 'dioramie' wyszedł mi 'błotnisty', chyba z powodu zbyt gęstego pigmentu, lub jego nieprawidłowego rozprowadzenia. Tym razem starałem się tego uniknąć, czego efektem jest słabe pokrycie szutru (tylko miedzy szynami wyszło dobrze). Niemniej z efektu jestem zadowolony, Uwidoczniło to zdecydowanie same podkłady i jak dla mnie może tak być.
-Semafor Hulackiego to dno - odradzam
-Szutrowanie rozjazdu wymaga dużo więcej nakładu pracy i cierpliwości.
-Efekt kozła oporowego i piasku średni - użyłem posypki, spryskałem wodą z atomizera, a następnie próbowałem zalać wikolem zmieszanym z wodą (dokładnie tym, którym zalewałem szuter i nie było żadnych problemów). W jednym momencie napięcie powierzchniowe dało o sobie znać i na piasku porobiły się kulki wikolowo - piaskowe... co zrobiłem źle?
-Nadal boję się wykonać jakiekolwiek nierówności terenu. Czy Wy to robicie wszystko szpachlą? Styropianem? Póki co nauczyłem się modelować styropian za pomocą lutownicy.
-Nie mam pomysłu jak zabrać się za zieleń / krzaki. Próbowałem robić wg poniższego poradnika:
Niestety mój klej w sprayu zostawia biały nalot i a wikolu w atomizerze jest za mało, w przeciwnym wypadku zatyka dyszę.

W planach mam jeszcze jedną dioramę - nasyp z wiaduktem. Możecie mi polecić zestaw farb (humbrol?) lub pigmentów potrzebnych do konstrukcji betonowych / stalowych? Chciałbym uniknąć kupowania całej palety metodą prób i błędów. Np. wiem ze do malowania szyn dobra jest Pactra A51 (przynajmniej mnie się podoba)

Pozdrawiam
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#59
Cześć, nie ze wszystkim ci poradzę ale:
- do drze uzywaj kleju w sprayu ze sklepów dla plastyków - uhu jest super, renesans też, te z marketów to szajs dobry do wykładzin.
- teren to styrodur + bandaże do gipsowania - z apteki najtańsze, potem szpachelka w dłoń i huzia na Józia... Mam też metodę taką: usypuję cienką warstwę gipsu, formuję pedzlem o szerokości ok4cm, po czym pryskam chmurką z atomizera kupionym w sklepie dla plastyków - takiego do werniksów. Efekt masz na mojej skalistej dioramie - taki niby gruby żwir, lub grys powstaje. Na to po związaniu gipsu daję rozwodniony wikol pedzlem i sypię pył ziemny pieczony w piekarniku przeciw robakom, na to farba aero lub spray i lakier mat. Są też materiały woodland scenic do formowania terenu.
 

Podobne wątki