• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Pierwsze moduły- stacja Skępe

#1
Witam wszystkich,
chciałbym Państwu zaprezentować moje pierwsze modułowe "prace". Wcześniej w dziale "planuję" naświetlałem zamiary.
Ogólne informacje:

Nazwa stacji: Skępe - LK27 woj. Kuj-Pom.
Ilość modułów: 4
Łączna długość: ok 4- 4,5 m
Tory: Tillig i Roco line
Zwrotnice: EW3
Napędy: MTB MP1
Profile: Niski FREMO z planami dobudowy modułów umożliwiającymi połączenie z profilami PMM
Wysokość: Nogi wymienne- do wyboru, do koloru
Epoka: Docelowo przełom lat 1980 i 1990
Sygnalizacja: tymczasowo świetlna (głowica zachodnia Hulacki [już kupiłem i żałuję trochę], wschodnia- zależy jak fundusze pozwolą). Docelowo kształty
Schemat:


Na schemacie niezaznaczone budynki towarzyszące, plac ładunkowy, przejazdy po obu stronach.

Teraz trochę konkretów. Profile wycięte laserowo przez Kotebi wysłałem do stolarza, który sklecił mi skrzynkę. Trochę się nagimnastykowałem, ale jakoś doszliśmy do porozumienia. Szyny pomalowałem, choć wykorzystałem potem nowe i muszę parę sztuko domalować. Najgorzej szło mi z lutowaniem przewodów do szyn i gwoździ, które wklejałem do profili. Lutownica taty średnio się sprawdzała, chociaż na jej 30 letnim opakowaniu był "enerdowski" młodzieniec lutujący coś przy kolejce.
Gwoździe zalane distalem, parę podkładów przy końcach modułu na CA.
Oto same zdjęcia pierwszego modułu:









Cały czas poprawiam, zrywam, buduję, burzę i od nowa. Domyślam się, że wiele z tego co robię jest niezgodne ze "sztuką". Chętnie przyjmę jednak uwagi i dobre rady. Mam nadzieję, że uda mi się dociągnąć budowę do końca i kiedyś pojadę z moją makietą na jakiś zlot, a może nawet mnie do jakiegoś klubu przyjmą...

Na zdjęciach tory jeszcze niedocięte do końców i nieoszlifowane. Praca powoli idzie do przodu.
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
#4
Co to za metoda podkładania styropianu pod tory w celu wyrównania go ?? I co on taki krzywy. Proponuje zerwać to wszystko i ułożyć od nowa. Wystarczy kawałek profilu aluminiowego przyłożyć do szyn, żeby dało się równo w linii prostej przykleić. Jeśli chcesz uzyskać spad toru szlakowego, wypadało by go podeprzeć na całej długości, i podjazd wyprofilować. No chyba, że tak jest w rzeczywistości i to chcesz odwzorować. Nie chce nic mówić, ale taki moduł będzie powodem kłopotów na spotkaniach, a pieniądze w niego włożone to pieniądze wyrzucone w błoto :( Ok. Pochwalę, nogi ładne.
 
#5
Co to za metoda podkładania styropianu pod tory w celu wyrównania go ?? I co on taki krzywy. Proponuje zerwać to wszystko i ułożyć od nowa. Wystarczy kawałek profilu aluminiowego przyłożyć do szyn, żeby dało się równo w linii prostej przykleić. Jeśli chcesz uzyskać spad toru szlakowego, wypadało by go podeprzeć na całej długości, i podjazd wyprofilować. No chyba, że tak jest w rzeczywistości i to chcesz odwzorować. Nie chce nic mówić, ale taki moduł będzie powodem kłopotów na spotkaniach, a pieniądze w niego włożone to pieniądze wyrzucone w błoto :( Ok. Pochwalę, nogi ładne.
Nie, nie. To nie styropian tylko pianka montażowa. Trochę odchylania chciałem zrobić specjalnie, ale wyszło trochę za bardzo... "trochę". Zobaczę co się da zrobić... Chociaż, żeby zerwać pierwszy rozjazd i tor przy profilu Fremo i wyprostować.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#6
Nie, nie. To nie styropian tylko pianka montażowa.
Tym gorzej, pianka nie stanowi żadnego podparcia toru, ciężke lokomotywy zaraz to wygniotą. Tor musi być stabilnie zamocowany na sklejce, ewentualnie poprzedzony 4-5mm warstwą twardego korka. Tory główne i szlakowe muszą być super zrobione, inaczej taki moduł będzie sprawiał na wystawach same problemy. Ewentualne celowe wykrzywienia toru można z umiarem stosować na torach bocznych podklejając cienkie paski kartonu.
Niestety tory są do wyrwania i położenia od nowa.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#7
Właściwie, to nie chciałem nic pisać, by znowu nie usłyszeć od praktyków, że teoretyzuję.:(, ale tak jak pisał kol. Saper. Zakupy w markecie budowlanym: profil aluminiowy 1000x30x3mm, który zastosujemy jako liniał do rysowania!!! położenia torów na skrzynce. Profil L 1000xminimum 15x10mm, który pomoże kłaść tor prostolinijnie.
Potencjał masz, ale napiszę brutalnie. szkoda Twoich pieniążków na takie nauki. Na początek proponuję kawałek sklejki 600x300mm i na nim położyć równo tor, ćwiczyć malowanie i kładzenie tłucznia, bo to wbrew pozorom nie jest takie hop-siup.
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
#9
Po za tym napisz skąd jesteś. Może w pobliżu twoich działań jest jakaś grupka ludzi zwana grupą modelrską, która już coś w życiu zrobiła i Ci pomoże, podpowie, poprowadzi. Warto się wybrać i porozmawiać :)
 
#10
Lipno w woj. Kujawsko-Pomorskim :) Tam też stoi skrzynka. Robię jednak cokolwiek przy niej tylko w weekendy, kiedy wracam ze studiów w Warszawie. Do stolicy zamierzałem przenieść moduł po zrobieniu "twardej" roboty, czyli ułożeniu torów i położeniu elektryki.
 
Ostatnio edytowane:
#11
Także tak jak mówiłem- jutro dokupię flexów, zwrotnice spróbuję jakoś odzyskać- parę podkładów na klej CA. Dziury szpachlujemy i przykładamy łatę by było prosto- taki jest plan.
Teraz Plan 2 jeśli się nie uda- lepiej wszystko wyrzucić, czy jakoś przejdą te krzywizny? Jeśli ktoś w okolicy miałby czas i ochotę to chętnie bym mu podwiózł tą skrzynkę, by za opłatą te szyny jakoś położył....
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
#13
Proponuję przed położeniem torów zrobić solidną ławę podtorową,najlepiej z 18mm sklejki na to 4mm korka i dopiero na to wszysztko tory.
Wszelkie próby wycierania d..y szkłem w postaci uzycia miękkiej pilśni styropianu itp materiałów spowodują że za niedługi czas skrzynka
będzie nadawała się do śmietnika a nie na makietę.
 
OP
OP
kpt_Szostak
#19
Idąc za radami doświadczonych modelarzy, stwierdziłem, że nie będę się bawił w pojedyncze rzeczy i zamówiłem u stolarza od razu wszystkie moduły (może jeszcze jeden środkowy domówię potem, by wydłużyć stację w przyszłości). Wygląda razem to tak:



Moduły skrajne mają po 105 i 118 cm, natomiast środkowe po 80. Stwierdziłem również, że lepiej, jak tory położy ktoś bardziej doświadczony ode mnie stąd oferta w dziale giełda:
http://forum.modelarstwo.info/threads/infrastruktura-ułożenie-szyn-na-modułach-h0.33501/#post-590622
 
OP
OP
kpt_Szostak
#20
Witam po dłuższej przerwie. Skorzystałem z rad kolegów i tory wraz z elektryką zostały ułożone od nowa przez Maćka z MLK Model. Od razu lepiej! :) Po odebraniu skrzynek zabrałem się za zielenienie w miarę moich możliwości. "Zachodnia" głowica rozjazdowa ma się ku kocowi ozdób i na szybko postanowiłem pokazać parę fotek :)





Wszystkie skrzynki mają również osobne skrzyneczki do transportu i spakowane wygląda to tak:



Muszę jeszcze podrasować zieleń, uzupełnić ubytki, wykonać przejazd kolejowy oraz zainstalować lampy i zwrotniki kluby. W tym tygodniu planuje się zabrać za drugą głowicę rozjazdową, czyli przeciwległy moduł.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 2
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 31
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 17
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 76
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 22

Podobne wątki