• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Pierwsza większa makieta - Posterunek odgałęźny...

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#22
To na zdjęciu to tarcza manewrowa, a nie semafor. A co to w ogóle ma być? Jeśli posterunek odgałęźny (nie: rozgałęźny), to ten tor jest zbędny. Jeżeli ma to być stacja, to ten trzeci powinien być torem głównym dodatkowym, umożliwiającym np. wyprzedzanie. Ale wtedy musi być dłuższy i mieć semafory. Może to też być tor boczny, tylko do manewrów, ale musi czemuś służyć, inaczej nie ma sensu. Może to być np. tor ładunkowy, choć w tym układzie to trochę sztuczne. Musi Kolega się zastanowić nad całością, bo najpierw trzeba wiedzieć do czego ma być wykorzystany ten posterunek, a potem planować układ torowy, a nie odwrotnie. Jak już to będziemy wiedzieli, pomyślimy o szczegółowym układzie torowym, a potem o sygnalizacji.
 
OP
OP
Patryk.P

Patryk.P

Aktywny użytkownik
Nostalgia Za Parą
#23
No tak mój błąd nomenklatury:niepewny::rolleyes:
tor 3 w zamyśle ma być do manewrów typu oblot składu by nie blokować torów 1 i 2 patrząc od góry


zaznaczę iż jest to fikcja budowana pod kontem zabawy wiec aż tak bym się nie spinał nad całkowitym realizmem ;)
wole wybudować/trenować na czymś fikcyjnym … (poligon doświadczalny zdolności/umiejętności gdzieś trzeba trenować:ROFL::ROFL: ) ale to skoczyć i się tym cieszyć niż brnąć w całkowity realizm dużego projektu aby się okazało iż przerosło to moje oczekiwania/zdolności/ umiejętności i pozostać z niedokończonym dziełem nad którym spędzi się dziesiątki jak nie setki godzin czasu
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#24
Blokować to będzie skład stojący na torze 1 lub 2, a nie lokomotywa go oblatująca po torze 3. Jeżeli na tej stacji (bo to wtedy będzie stacja, nie p. odg.) ma następować kończenie biegu pociągu i obrót, to musi to być na tym dodatkowym torze, a lokomotywa obleci po głównym zasadniczym. Ale wtedy konieczne są semafory. No, trochę już późno, a jutro rano (tzn. dziś) do roboty.
 

nohab

Aktywny użytkownik
#25
Trochę wiedzy. Proponuję 2.2.2 wersja a.
https://www.bsk.isdr.pl/siec.php
Kolega Patryk skróci swoje plany do czterech metrów i skupi się na odgałęzieniu. Za chwilę powstanie stacja z kilkoma torami i peronami:eek:.
Do zabawy i na spotkania wystarczy. Pieniążków trochę jednak trzeba :). Za dwa, trzy lata można zbudować coś nowego.
Najbliższe spotkanie w Iławie.
Powodzenia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#26
Ja bym się nie bał ani rozjazdów krzyżowych, ani odwrotnych łuków. Wstawka prosta między dwoma rozjazdami (jak po prawej stronie na oryginalnym rysunku) wprawdzie teoretycznie (na prawdziwej kolei) powinna być, ale moim zdaniem na makiecie można sobie ją darować, zwłaszcza, jeżeli stosuje się rozjazdy o nieco mniejszym skosie, na przykład 12- czy 10-stopniowe. Mam dwie propozycje: pierwsza idzie za myślą kolegi nohaba:
Kolega Patryk skróci swoje plany do czterech metrów i skupi się na odgałęzieniu.
Jest to tylko posterunek odgałęźny, jednak z pełną banalizacją, czyli z możliwością jazdy każdym torem w obu kierunkach - tak się obecnie buduje w naturze.

Rozazd dwu torowy projekt 1 - wersja 2.jpg


I wariant najprostszy, w starym stylu (nadający się do sygnalizacji kształtowej), bez banalizacji - jazdy po każdym torze tylko w jednym kierunku:

Rozazd dwu torowy projekt 1 - wersja 1a.jpg


Druga wersja to mała stacja, z jednym torem głównym dodatkowym lub bocznym (o ile znajdzie się jakiś pomysł na jego uzasadnienie).

Rozazd dwu torowy projekt 1 - wersja 1.jpg


Gdy autor makiety podejmie decyzję, pomyślimy o sygnalizacji - pytanie jeszcze w jakiej epoce i jaka ma ta sygnalizacja być: świetlna czy kształtowa.
 
OP
OP
Patryk.P

Patryk.P

Aktywny użytkownik
Nostalgia Za Parą
#27
Sygnalizacja świetlna Epoka V

skłnie się ku tej opcji:D z drobną zmianą :giggle: każdym torem w każdą stronę
ten rozjazd to umożliwi?? => Rozjązd angielski 10* EKW 42493?? czy raczej potrzebny będzie 42496??

Decyzja co do torów też już została podjęta i będzie składane na Roco:cool:


Jest to tylko posterunek odgałęźny, jednak z pełną banalizacją, czyli z możliwością jazdy każdym torem w obu kierunkach - tak się obecnie buduje w naturze.

Zobacz załącznik 583068
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Patryk.P

Patryk.P

Aktywny użytkownik
Nostalgia Za Parą
#28
Do Iławy na pewno nie zdążę z tym projektem:ROFL::ROFL: …. ale będą tam moje pierwsze szlakowe dwu torowe :giggle::giggle:

Kolega Patryk skróci swoje plany do czterech metrów i skupi się na odgałęzieniu.
Do zabawy i na spotkania wystarczy. Pieniążków trochę jednak trzeba :). Za dwa, trzy lata można zbudować coś nowego.
Najbliższe spotkanie w Iławie.
Powodzenia.
Ale jak by się tego trzymać i tylko na tym skupić to na listopad do Rumii by się udało poskładać:D:D;)
 
OP
OP
Patryk.P

Patryk.P

Aktywny użytkownik
Nostalgia Za Parą
#29
nowy plan po zmianach :giggle: i taki już pozostanie:niepewny:
roko gotowy plan.jpg

4 skrzynie proste 90cm + jeden trójkącik:niepewny::niepewny: tak już zostanie :D niewiele do rozkładania a zabawa będzie:LOL::LOL:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#30
"Drobna" poprawka wynikająca z błędu, jaki popełniłem wcześniej. W moim układzie, powtórzonym przez kolegę Patryka, po wjeździe z prawego toru szlaku dolnego, nie da się wyjechać w prawo na lewy tor szlakowy. Dlatego proponuję zamiast rozjazdu krzyżowego dać zwykłe skrzyżowanie, a dodatkowo drugą połówkę trapezu z prawej strony. Nie ma potrzeby wstawki prostej między odgałęzieniem na "dolną" linię a rozjazdami trapezu - tam nie ma odwrotnych łuków.

roko gotowy plan.jpg
 
OP
OP
Patryk.P

Patryk.P

Aktywny użytkownik
Nostalgia Za Parą
#31
ok:cool: wstawiać zwykłe skrzyżowanie a nie anglika ….rozumiem:giggle:

Trapez dodany;) …Wstawka prosta jest dana bo tak wychodzi połączenie skrzynek przez środek rozjazdu tak samo tory proste w środku trapezu są dłuższe o kilkanaście cm żeby prawy rozjazd nie wyszedł na krawędzi skrzynki:niepewny: i się zrobiło 5,5m;)
Pora brać się za składanie skrzyneczek i zamawianie torów;)
roko gotowy plan.jpg


Pora się zastanowić gdzie semafory wstawić ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#32
Trochę nienaturalnie wygląda to rozsunięcie rozjazdów, zwłaszcza trapezu. Fajniej byłoby, gdyby dało się to zsunąć. Może zmienić długość skrzynek? Może tak, jak niżej? Moim zdaniem część zakreskowana jest do usunięcia. Z podziałów linią przerywaną można zrezygnować, ale wtedy skrzynki wyjdą dość długie, ponad 1 metr (wtedy warto usunąć wstawkę prostą między rozjazdami trapezu.

roko gotowy plan.jpg
 

ffox

Administrator
Zespół forum
#35
Nie przekonuje mnie rozwiązanie
"Drobna" poprawka wynikająca z błędu, jaki popełniłem wcześniej. W moim układzie, powtórzonym przez kolegę Patryka, po wjeździe z prawego toru szlaku dolnego, nie da się wyjechać w prawo na lewy tor szlakowy. Dlatego proponuję zamiast rozjazdu krzyżowego dać zwykłe skrzyżowanie, a dodatkowo drugą połówkę trapezu z prawej strony. Nie ma potrzeby wstawki prostej między odgałęzieniem na "dolną" linię a rozjazdami trapezu - tam nie ma odwrotnych łuków.
Według Pana zaleceń, przejazd będzie wyglądał tak:
Posterunek odgałęźny.jpg
Czy to zgodne z rzeczywistością? Nigdy nie spotkałem się z takim układem.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#36
Pora się zastanowić gdzie semafory wstawić
Spróbowałem rozrysować semafory.
Nie uwzględniłem tarcz ostrzegawczych, które będą przed każdym semaforem.
Przed semaforami A, B, G i H - tarcze dwu komorowe.
Przed semaforami C i D może być tarcza tylko z komorą pomarańczową.
Jeżeli są błędy lub braki, na pewno kolega @Andrzej Harassek mnie poprawi. ;)
p odg nn_semafory.JPG
 

tomekkor

Znany użytkownik
#37
To może tak:
Podg.png


Co prawda w tym układzie * nie ma możliwości przejazdu z każdego toru na każdy, ale za to mniej rozjazdów, brak anglika lub krzyżówki i większa prędkość przejazdowa.

*) Po prawej może być w przyszłości dobudowany przystanek osobowy poprzedzony pełnym trapezem, który uzupełni brakujące relacje, a pociągi mogą śmigać bez znacznego ograniczania prędkości :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#38
Czy to zgodne z rzeczywistością? Nigdy nie spotkałem się z takim układem.
Nie wiem, czy zgodne z rzeczywistością, tzn. nie znam osobiście dokładnie takiego układu (choć myślę, że się zdarzają), ale na pewno zgodne z zasadami. Pamiętajmy, że będą to jazdy w sytuacjach raczej wyjątkowych. Zasadniczo jeździ się prawym torem i wtedy nie ma takich sytuacji.
Jeżeli są błędy lub braki, na pewno kolega @Andrzej Harassek mnie poprawi. ;)
A więc spieszę z poprawkami:

1) W 15 są zbędne, bo takie ustawienie semaforów jest jak najbardziej prawidłowe i zgodne z zasadami. Przy linii dwu- i więcej torowej semafory przy zewnętrznych torach ustawia się na zewnątrz, natomiast przy torach środkowych (jeśli są 3 tory lub więcej) - po ich prawej stronie.

2) Nieprawidłowe jest oznaczenie semaforów. Powinno być od lewej strony od dołu: A2 (zamiast C1/2), B2 (zamiast D1/2), C1/2 (A1/2) i D1/2 (B1/2). Po prawej stronie oznaczenia są dobre. Cyfry oczywiście w indeksie górnym, oznaczają prędkość, jaką może wskazywać semafor. Semafory A i B mogą pokazywać tylko jazdę ze zmniejszoną prędkością, dlatego w indeksie jest 2, a nie 1/2).

3) Ograniczenie prędkości do 100 km/h i wskaźniki W 8 i W 9 nie są potrzebne, jeżeli na linii "na wprost" największa dopuszczalna prędkość nie przekracza 100 km/h. W przeciwnym wypadku albo stałe ograniczenie, albo semafory C i H z zielonym pasem.
 

Podobne wątki