• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Pierwsza skrzynka, trudne a może nie.

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#21
Mam do Pawła pytanie, na które nie znalazłem dotychczas odpowiedzi w tak zwanej literaturze i ogólnie dostępnych źródłach , otóż:
Moduły stacyjne wąskotorowe są płaskie, ponieważ tak jest praktycznie i w rzeczywistości, to znaczy, że nie ma nasypów. Ale, za stacją zaczyna się szlak, więc jest i nasyp. Chodzi mi więc, o połączenie ostatniego modułu stacyjnego z pierwszym szlakowym. Czy w takim wypadku stosuje sie moduł przejściowy, z jednej strony płaski, przechodzący stopniowo w nasyp, czy też powierzchnia modułu stacyjnego licuje z górą nasypu a między modułami jest uskok?

PS
Popieram w całej szerokości mojego wąskiego toru Twoje zdanie na temat używania poprawnej Polszczyzny w postach i bronienia się wszelkimi środkami przed powszechną debilizacją, wyrażającą się np. w nieużywaniu polskich znaków.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#22
Mam do Pawła pytanie, na które nie znalazłem dotychczas odpowiedzi w tak zwanej literaturze i ogólnie dostępnych źródłach , otóż:
Moduły stacyjne wąskotorowe są płaskie, ponieważ tak jest praktycznie i w rzeczywistości, to znaczy, że nie ma nasypów. Ale, za stacją zaczyna się szlak, więc jest i nasyp. Chodzi mi więc, o połączenie ostatniego modułu stacyjnego z pierwszym szlakowym. Czy w takim wypadku stosuje sie moduł przejściowy, z jednej strony płaski, przechodzący stopniowo w nasyp, czy też powierzchnia modułu stacyjnego licuje z górą nasypu a między modułami jest uskok?

PS
Popieram w całej szerokości mojego wąskiego toru Twoje zdanie na temat używania poprawnej Polszczyzny w postach i bronienia się wszelkimi środkami przed powszechną debilizacją, wyrażającą się np. w nieużywaniu polskich znaków.
Odpowiedzią będzie pytanie, czy na każdej wąskotorówce tor biegnie po nasypie.
Oficjalny profil fremo wąskotorowy ma rowy, ale jest płaski.

http://download.gbbkolejka.pl/doc/Norma_h0e_pl-v1_3.pdf

Moim zdaniem, stosowanie skrzynki przejściowej jest niecelowe, większość skrzynek jakie są w naszym kraju kończą się wspomnianymi profilami, bardzo często pozbawionymi rowów.
Z mojej "pracowni" wyszło na świat ponad czterdzieści skrzynek wąskotorowych, żadna nie miała nasypu, bo nikt go sobie nie życzył.

Dawno temu powstał projekt takiego profilu dla wąskotorówki autorstwa Pana Leszka Lewińskiego, właśnie z nasypem, ale nie mogę go znaleźć.
Może ktoś z PMM-u coś nam na ten temat powie.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#23
Niektóre starotorza na linii Rudy- Paproć i dalej w stroną Nędzy, momentami idą małym nasypem. Głównie na odcinkach leśnych i polnych, ale dla moich celów nasyp mi jest niepotrzebny, więc problem rozwiązany. Z rowami jest podobnie. A ten profil pana Lewińskiego to ja gdzieś mam zapisany.
Dzięki za odpowiedź.
Myślę że na skrzynkach szlakowych, można coś takiego zrobić, będzie wyglądać ładnie, ale wyjście stacyjnych zdecydowanie radziłbym wykonać, jako płaskie.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#24
Panowie sobie gawędzą, a inni muszą pracować.

Wklejone wzmocnienia sklepienia i przygotowane elementy łączące boki.

P1260119.JPG


I klejenie, używam przemysłowego kleju CA.

P1260120.JPG


Przy użyciu technologii podpatrzonej w NASA, wstępnie modeluję sklepienie aby łatwiej było je przykleić.

P1260123.JPG


I hop, wklejone, po kawałku po trochę jeszcze prężyło.

P1260124.JPG


I stężenie od góry.

P1260125.JPG


Jak widać wyryłem też resztę linii tworzących bloki kamienne, nakleiłem górną płytę, trochę wypiaskowałem i prysnąłem z lekka podkładem.

P1260126.JPG


P1260127.JPG


P1260128.JPG


Po południu, musiałem poczekać w pracy na młodego, trochę mi się nudziło więc zabrałem się za przygotowanie sturoduru do oklejania skrzynki, ponieważ jestem leniwy, nie tnę od dawna styroduru ręcznie tylko na pile do metalu.

P1260130.JPG


Przymiarka, smarowanie i klejenie.

P1260129.JPG


P1260131.JPG


P1260132.JPG


Most trzeba wyposażyć w murek, może jakieś barierki, spatynować i można go posadowić w miejscu przeznaczenia.
Potem położymy tor, a w międzyczasie będziemy robić nogi i uchwyty do nich.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#25
Piękny wątek Paweł. Idealny na popołudniowy podwieczorek z kawą:)
Fajnie, że pokazujesz użyteczne patenty. Mnie cholernie zainspirowało to fakturowanie przy pomocy papieru ściernego. Być może dzięki Tobie uda mi się osiągnąć efekt o jakim marzę w siedemsetce od lat... :niepewny:
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#26
Piękny wątek Paweł. Idealny na popołudniowy podwieczorek z kawą:)
Fajnie, że pokazujesz użyteczne patenty. Mnie cholernie zainspirowało to fakturowanie przy pomocy papieru ściernego. Być może dzięki Tobie uda mi się osiągnąć efekt o jakim marzę w siedemsetce od lat... :niepewny:
Adam, jeśli taki gość czerpie inspiracje z mojego pisania, to mnie już więcej nie trzeba, no może jakby jakiś "młody" sam zaczął budować skrzynkę.
Do tej wielkości kiedyś używałem papieru o gradacji 36 i 40, ale gdzieś mi się zapodział, albo mi ten Niemiec schował, wtedy efekt był jeszcze lepszy, natomiast latem wychodzę na podwórko i piaskuję taki lub podobny wyrób z PVC bardzo grubym korundem, też wychodzi super.
Dlatego na podwórku bo w kabinie do piaskowania mam korund o gradacji 220 mikrometrów, i nie chce mi się zmieniać wsadu na taką pierdołę.
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#27
Panie Pawle, przejrzałem przed chwila cały wątek od początku i muszę przyznać, ze super robota!(y) Pomimo tego, ze buduje tort, a nie skrzynki poradnik z pewnością jest bardzo przydatny i moze jak kiedyś skończę moją makietę, to zrobie sobie kilka skrzynek w DC;) właśnie na bazie tego poradnika.
To są właśnie informacje, które powinny być na forum, a nie rożne narzekania wszelkiej maści specjalistów na tematy, o których wydaje im się ze dużo wiedzą.
Czytając ten wątek widać, że osoba która to napisała posiada konkretną wiedzę i doświadczenie, którym chce się podzielić z innymi.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#28
Odpowiem zbiorczo, Kolego Pd5 dziękuję bardzo za uznanie.
Kolego Laku, używam takiego kleju, na zdjęciu są dwa polimerowy i CA.

P1260147.JPG


Tu kilka słów o kleju polimerowym, używam akurat takiego a nie innego bo taki ostatnio kupujemy do firmy, a ja się podłączam do zakupów, klej jest dość drogi, dawniej kupowaliśmy podobny w firmie ze Zgierza pod Łodzią, był dwukrotnie tańszy a właściwościami nie odbiegał od renomowanych wyrobów, nie jest tajemnicą że wyroby f-my Dragon, tanie nie są.
Myślę że każdy klej polimerowy do kasetonów, styropianu będzie się sprawdzał, cena ma duże znaczenie w przypadku klejenia dużych powierzchni, ale to nie odkrycie.

Kolego Rozczochrany, na to proste pytanie, odpowiedź nie jest prosta, ale spróbuję, wszystko zależy od tego co będziemy brać pod uwagę, koszt materiałów, robociznę, koszt narzędzi.
Mnie wykonanie takiego przepustu nic nie kosztowało, ponieważ:

Materiał mam za darmo, dawniej PVC różnej grubości i wymiarów przynosił Prezes naszego klubu jako odpady z pracy.
Na terenie "Wifamy" gdzie pracuję jest sześć agencji reklamowych, przed każdą jest śmietnik a w nim odpady po produkcji reklam, zawsze udaję się do dowódcy i opowiadam kim jestem i do czego mi to potrzebne, trzech z Panów było już w klubie i mam od nich zapewnienie że mogę brać wszystko co jest wyrzucone, dumę i wstyd chowamy do kieszeni i grzebiemy w śmieciach.
Gdy mój młody zajmował się pancerką, w agencji która była u nas na osiedlu, dostawał bardzo ciekawe odpady, a to prawie metrową płytę z PMMA , a to różnego rodzaju skrawki polistyrenu, warto spróbować, są jeszcze normalni ludzie w tym kraju.
Robocizna, dla siebie pracuję za darmo, gdybym chciał policzyć to po rynkowych cenach, byłby drogi, a nawet bardzo drogi.
Narzędzia mam, a jeśli muszę, kupić traktuje to jako inwestycję w swój rozwój;).
Jedynym realnym wydatkiem jak na razie był zakup farby podkładowej, ale też nie całkowicie, bo wystarczy jej na inne projekty, cena wiec się rozłoży.


Dalszy ciąg poradnika nastąpi niebawem, dziś o wykonaniu nóg, ale pomyślałem sobie że to szerszy temat, poza tym kilku kolegów obiecało też zaprezentować swoje rozwiązania, wiec założę nowy temat, traktujący tylko o nogach do skrzynek, mam nadzieję na ciekawą wymianę doswiadczeń.

Zapraszam.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#29
Dziś króciutko, wiadukt najwyraźniej był smutny z powodu odstawienia na bok, postanowiłem go wykończyć, od spodu dwie podkłądki aby był na równym poziomie z listwą podtorową, no i udają pseudo fundament, od góry wycięte ręcznie listewki z PVC podwójne, sklejone, doklejony wierzch i już wiadukt wygląda jak rzymski akwedukt.
Po zakończeniu nawet sikorki chętniej na nim siadają.

Do wycięcia półkoli użyłem dziurkacza poligraficznego, takich jak można nabyć tu : http://www.abimex.pl/dziurkacze.html , można tez użyć szewskich lub kaletniczych, https://www.hurtszewski.com/dziurkacze-wybijaki-rozbijaki-pyty-wycinania-c-126.html lub http://allegro.pl/wycinaki-wybijaki-do-otworow-do-skory-9-szt-3-12mm-i6986737183.html.

Mała rzecz a cieszy.

P1260158.JPG




P1260157-crop.JPG


P1260159-crop.JPG


Teraz można już brudzić, malować , paćkać i montować bo styrodur już czeka.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#30
Wiadukt a w zasadzie mostek skończony, zamontowany, skrzynka oklejona styrodurem w 99 %.

P1260164.JPG


Postanowiłem zrobić uchwyty do nóg wzorując się na rozwiązaniu Adama, trochę chyba zmieniłem, ale idea jest taka sama.
Dawcą materiału była belka od palety, te które do nas przychodzą mają je wykonane z listew wyciętych ze sklejki odpadowej, na górze dawca poniżej wycięte ręcznie elementy uchwytów.

P1260160.JPG


Sklejone i powiercone, wciśnięte w otwory zwykłe nakrętki M6 zastosowałem takie śruby bo nie miłaem ósemek dłuższych w warsztacie.

P1260161.JPG


Montaż śrub, przed dokręceniem w każde zagłębienie wlałem trochę cyjanoakrylu w celu ustalenia raz na zawsze śruby.

P1260162.JPG


Zamontowane uchwyty, na każdej śrubie są dwie podkładki a między nimi sprężyna mam sporo takich odpadowych na śrubę M6 i to też zawarzyło na wyborze takiej a nie innej.

P1260163.JPG


I gotowe, następnym krokiem będzie montaż toru i podłączeń elektrycznych, w tym celu zgromadziłem niezbędne elementy, ale o tym w następnym odcinku.

P1260165-crop.JPG
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#31
Słówko na temat kleju do styroduru (z moich szkutniczych doświadczeń). Otóż kleiłem styrodur i herx (taka twarda pianka) klejem poliuretanowym D4/B4 firmy na P. Dostępny jest we wszystkich marketach budowlanych po słońcem. Jest to klej jednoskładnikowy, zwiększający przy twardnieniu swoją objętość to trzeba uwzględnić. Nadmiar łatwo się usuwa (coś jak pianka budowlana w spreyu), szybko wiąże a utwardzaczem jest wilgoć zawarta w powietrzu. Bardzo dobrze i mocno wiąże też drewno, mimo pienistej struktury skleiny. Litrowe opakowanie (czas już jakiś temu) kosztowało niecałe 35 złotych. Są też małe opakowania po 200 ml.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#32
Popełniłem co najmniej dwa błędy, młodzieży nie uczcie się takiego niechlujstwa od staruchów.

Jest "zawarzyło" powinno być zaważyło, ten zauważył nasz forumowy kolega , dzięki, w taki sposób zwrócona uwaga nie jest tak bolesna.

Drugi to "miłaem" oczywiście powinno być "miałem".

Żadne to usprawiedliwienie, ale to przez pośpiech.:(

Dobrze że Pan Andrzej tego nie czytał, dostałbym burę.:eek:
 

Laku

Aktywny użytkownik
Reakcje
387 24 1
#33
Panie Pawle!
Mostek fiksujemy do skrzynki na cyjanoakryl, czy ten klej polimerowy o którym Pan wspomniał też będzie odpowiedni?
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#34
Przykleiłem na cyjanoakryl, najpierw sobie wszystko oznaczyłem coby potem nie było płaczu, klej mam taki o dłuższym czasie wiązania, dla celów w naszej firmie się nie nadaje więc ja powoli go zużywam.
 

Laku

Aktywny użytkownik
Reakcje
387 24 1
#35
Ten sam,, który wcześniej pokazywał Pan na zdjęciu?
Szukam właśnie jakiegoś kleju CA, który nieco wolniej wiąże.
Ostatnio robiłem sobie na próbę ścianę budynku ze "stolarką" zrobioną z balsy klejonej do hipsu. Kleiłem Kropelką i strasznie to szybko wysychało. Trzeba było się mocno uwijać z "deseczkami", nie mówiąc już o ograniczonej możliwości korekcji ułożenia.
Obawiam się zatem, że przy większych powierzchniach (deseczki robiłem w wymiarze 50x3mm) Kropelka się nie sprawdzi :(
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.419 72 3
#37
Ogółem marka " Loctite" jest warta uwagi...
Poza ww klejem jest sporo ciekawego asortymentu. Jeśli pamiętam dobrze, to wg katalogu 403,406 też były klejami o podobnych właściwościach...


Pozdrawiam,
 

Podobne wątki