• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza (poważna) makieta

kubik2233

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Okej, więc ostatnio zacząłem się zbierać do zbudowania pierwsze poważnej makiety, gdyż pierwsza próba zawiodła z powodu braku ochoty. Jako iż jestem jeszcze nastolatkiem, a więc budżet ograniczony, zdecydowałem się na dosyć prosty zamysł: 2 pierścienie na całej powierzchni (1 i 2), wewnątrz 2 bocznice towarowe (4 i 5), oraz jedna bocznica na lokomotywownię (3). Sama płyta makiety ma 2 x 1,25 metra. Zdjęcie planów poniżej.
p1.png

Jako iż posiadam 2 świetne Fz1, oraz pewną wiedzę i umiejętności w zakresie elektryki, zdecydowałem się na odcinki izolowane (czerwone linie oznaczają miejsca w których nastąpi izolacja używając złączek izolowanych), które będą sterowane oczywiście panelem kontrolnym. Oprócz tego to zwrotnice też będą sterowane napędami podmakietowymi.

18297160_809918595850328_360068765_o.jpg

Zdecydowałem się na taki prosty układ z następujących względów:
- Zeżre to mniej pieniędzy niż np. takie monstrum kolegi panzaja
- Około połowę torów już miałem, więc po części też chciałem wykorzystać jak najwięcej z nich
- Jeśli będę musiał ją przewieźć to nie będzie to jakoś mega trudne
- Mniej więcej takie wymiary stołu są największe, gdyż na takie wymiary pokój pozwala
- Chciałem żeby to faktycznie przyszło na świat zamiast istniała na papierze

Inne info:
- Projekt będę realizować na spokojnie, w wolnym czasie
- W zamyśle jeden z zasilaczy będzie sterować zewnętrznym pierścieniem oraz bocznicą lokomotywowni, a drugi wewnętrznym pierścieniem i pozostałymi dwoma bocznicami

Proszę o wypowiedzi co by można usprawnić, oraz po prostu co o tym myślicie :)
 
Ostatnio edytowane:

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#2
Przejścia pomiędzy torami daj na boki. Wykorzystaj w tym celu rozjazdy na łukach. Usuń tory proste z wewnętrznego pierścienia i w powstały w ten sposób odstęp na dole, wstaw stację pasażerską :) Dzięki tym zabiegom będziesz miał dość długi odcinek toru dla składów osobowych.
 
OP
OP
kubik2233

kubik2233

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Szczerze mówiąc to budując kierowałem się myślą iż raczej wolałbym obecnie istniejące na planie bocznice, ze względu na to że osobiście wolę składy towarowe aniżeli osobowe, więc raczej będę się trzymać tego co jest, ale dzięki za sugestię ;) stację pasażerską planowałem zrobić po prawej stronie przejścia między pierścieniami na dole (panel sterowania i zasilacze będą mniej więcej przy dolnym przejściu pomiędzy pierścieniami).
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#4
Nie napisałem o likwidacji bocznic dla składów towarowych. Te raczej bym rozwinął kierując w głąb okręgu. Tak masz dwa tory w pętli, sporo torów po jednej stronie, a dalej pustka.
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#5
tak dla pewności że wiesz. łuki R1 uniemożliwiają ci użytkowanie długich parowozów w stylu BR01.
Poza tym wygląda mocno realistycznie. powodzenia
 
OP
OP
kubik2233

kubik2233

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Hmm, nie wiedziałem... No ale nic, BR i tak w sumie to nie ma powodów do pchania się na wewnętrzny tor, bo raczek będzie pasażerskim, a perony będą miały dostęp do zewnętrznego, no ale dzięki za info :)
[DOUBLEPOST=1493932634][/DOUBLEPOST]Po własnym teście loko przejechała po R1, co prawda nie tak gładko ale przejechała, wiązary się nie blokowały, jedynie szła trochę ciężej
 
OP
OP
kubik2233

kubik2233

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Postanowiłem że póki co będę się trzymał tego planu na górze, a z czasem poszerzę o osobny tor na stację, oraz 2 krótkie bocznice na wagony pasażerskie.
 

Załączniki

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#8
Uklad torowy troche bez ladu i skladu. Proba odstawienia lokomotywy z torow towarowych wewnetrz na lokomotywownie na zewnatrz to 4 ruchy manewrowe a przesuwajac przejscie zwrotnicowe miedzy torami na łuk moze byc w dwoch. Brak mozliwosci oblotu skladu.
Czy w gre wchodzi poszerzenie makiety o 62mm z kazdego boku w celu zmiany łukow R1 na R2 i R2 na R3? Jezeli tak to mozna dac rozjazdy łukowe i zrobic porzadek z tamtym ukladem torowym.
 
OP
OP
kubik2233

kubik2233

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Uklad torowy troche bez ladu i skladu. Proba odstawienia lokomotywy z torow towarowych wewnetrz na lokomotywownie na zewnatrz to 4 ruchy manewrowe a przesuwajac przejscie zwrotnicowe miedzy torami na łuk moze byc w dwoch. Brak mozliwosci oblotu skladu.
Czy w gre wchodzi poszerzenie makiety o 62mm z kazdego boku w celu zmiany łukow R1 na R2 i R2 na R3? Jezeli tak to mozna dac rozjazdy łukowe i zrobic porzadek z tamtym ukladem torowym.
Właśnie w tym problem że niezbyt mam możliwość poszerzenia makiety. Co do układu to rozumiem o co ci chodzi, a co byś może zmieniła?
 

43domek12

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Proponuję stworzyć (podobnie jak zrobiłem ja)szlak dwutorowy (może być jedno torowy)z stacją z trzema torami zasadniczymi-dodatkowymi.Np.po jednej stronie jeden tor,po drugiej stronie dwa tory dodatkowe.W środku natomiast możesz zaprojektować np.tory odstawcze,lokomotywownie,obrotnicę itd.?Po stronie przeciwnej makiety stworzyłem posterunek bocznicowy wraz z peronami do odstawiania pociągów.Takie jeżdżenie w koło makiety szybko się znudzi.Wiedz tez że wpychanie długich wagonów np.4-osiowych na tory zakończone kozłem oporowym często powoduje ich wykolejanie,rozpinanie.Przy proponowanym układzie możesz wykonywać np.manewry(podstawiać wagony w perony,dokonywać zmienian lokomotyw) co jest już bardziej ciekawe. Jednak przy makiecie analogowej będziesz miał duuużo pracy aby mogło to wszystko jeździć.Życzę wytrwałości.:)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
kubik2233

kubik2233

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Nie wiem czy konkretnie o to ci chodziło, ale wg mnie taki układ byłby dosyć satysfakcjonujący, w dolnej części dodatkowy odcinek na stację, a pomiędzy nim a głównym szlakiem dodatkowo peron. Ponadto zamieniłem przejścia z jednego toru na drugi miejscami, bo faktycznie jak koleżanka @Alana powiedziała, zwiększyłoby to manewrowość w górnej części. Jeszcze dodam, tej bocznicy u góry nie usuwam ze względu na to że po prostu podoba mi się sposób w jaki komponuje się w całość :) Ostatnią zmianą byłoby nie prowadzenie górnych bocznic odstawczych równolegle, a pod kątem, gdyż wg mnie lepiej to wygląda.
pk1.png

W dodatku w przyszłości można by R9 zastąpić WR, i poprowadzić dodatkowy odcinek na bocznice.
pk2.png
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
137 1 0
#12
Za blisko. Będzie ocieractwo burtami.

pk2A.PNG


Może tak? [tylko kluczowy fragment]

pk2AA.png
 
Ostatnio edytowane:

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#16
Ma. Rozjazd wyprowadzający bocznicę poszedłby w prawo przez co zyskałbyś wewnątrz więcej miejsca dla bocznicy, jak też infrastruktury którą można by wokół niej zbudować.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#17
Bardziej chodzi o problemy z wagonami jak je spychasz lokomotywa przez luki odwrotne. mialam z tym problemow na podlogowce wiec jak moge to ostrzegam.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 15
Planuję 15
Planuję 5
Planuję 15

Podobne wątki