• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#1
U mnie to będzie wyglądać tak jak w załączniku. Nie będzie toru na samej górze. Makieta ma się składać z dwóch dużych modułów o wymiarach 160x120 zawieszonych na ścianach z racji małego mieszkania. Zastanawia mnie jak się za to zabrać, ułożyć tory z jednej strony, odcinki proste powinny się połączyć bez problemu, ale środek z bocznicami robić po kawałku na samym końcu?
 

Załączniki

OP
OP
Prażma

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#3
Część

Mam na imię Piotr, nowy na Forum. Wraz z 8 letnim synem chcę stworzyć nową makietę.
Rozmiar 330cmx130, choć jest to jeszcze do potwierdzenia. Plan ambitny w dłuzszym horyzoncie czasowym (do roku).
W załączniku pierwszy szkic. Przepraszam za jakość opisów w Paint'e.
Epoka V-VI, tabor polski. Charakter przemysłowy z jednym składem pasażerskim.
Teraz analog, a jak wejdzie PIKO 59002 to DCC. 3-4 składy.
Dużo jest rozjazdów, prosił bym o sugestie jak zoorganizować sterowanie (napędy).
Mieszkanie jest małe, więc makieta będzie składana na ścianę.
Materiał sklejka 8mm. Myslałem o dwóch dużych płytach, ale może trzy mniejsze będą łatwiejsze w składaniu tylko co z połączeniami torów?
Liczę na wszelkie uwagi.
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#4
Moją propozycję już znasz. ;)
Poproś moderatora o przeniesienie tamtego wpisu.
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#5
Moim zdaniem to tzw *mission imposible*. Jak chcesz to pociąć? w połowie składu paliw? Może jest sens myśleć o 4 ćwiartkach, ale i tak to ci ograniczy ilość detali na środku. Pomijając kwestię jak to pociąć, to:
1. Jak nie kupiłeś jeszcze torów, to kup tylko flexy, będzie taniej, lepiej i szybciej. Ja się bujam żeby wykorzystać na siłę zwykłe tory, a flex wszędzie pasuje.
2. Samo połączenie torów na dwóch segmentach nie stanowi żadnego problemu. po prostu są na styk, bo segmenty skręcasz na śrubę.
3. Napędy zwrotnic to mtp MP1(50PLN) sterowane zwykłym przełącznikiem hebelkowym za 1PLN
4. Odcinki przy peronie powinny być izolowane, dzięki temu załączasz napięcie tylko do jednego z nich w jednym czasie i mogą stać 2 pociągi na makiecie
5. Pomyśl czy zamiast tego ciąć, to nie lepiej powiesić nad szafą albo za szafą na ścianie.
i mała dygresja....
tutaj samego szutrowania masz ponad 100h pracy, nie mówiąc o malowaniu torów, układaniu np korka pod tory itp. Moim zdaniem do czasu wyjścia 59002 (zostały 2mce) nie wyjdziesz poza przejezdność torów, więc chcąc mieć DCC, nie myśl o analogu w ogóle
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
#6
Ogólnie projekt może być ciekawy, choć mi osobiście nie leży ten rozjazd do składu węgla w połowie peronu...
Napędy zwrotnic to mtp MP1(50PLN) sterowane zwykłym przełącznikiem hebelkowym
Mrozek, rozumiem, że pozycja na wprost/ na bok zależna od stanu 0/1 ( barak napięcia/napięcie)???

Pozdrawiam,
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#7
Cześć

Kwestia sklejki nie jestem ekspertem ale możemy być nie do końca odpowiednia. Ja na swoją używam grubszej. Ale w tej kwesti proponuję porozmawiać z INKSON. Doradzi.

Co do układu torowego to sugerowałbym przesunąć jeden rozjazd w kierunku rozjazdu wjazdowego i dopiero wybudować tor. Chodzi mi o miejsce przy składzie węgla. Tor przy dworcu możesz wykorzystać na postój wagonów.

Jeżeli dojdziesz jaka opcja z płytą wtedy zdecyduj jakie tory.

Pozdrawiam
Andrzej
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#8
Robiłem kiedyś makietę o wymiarach 240 cm x 120 cm. Na papierze nie wydaje się to dużo, ale całość jest dość "potężna" i swoje waży - a trzeba jeszcze zachować sztywność konstrukcji, żeby nie zniszczyć efektów pracy przy składaniu/rozkładaniu całości.
Teraz analog, a jak wejdzie PIKO 59002 to DCC. 3-4 składy.
Nie ma sensu pchać się w analog, kup np. sterowanie cyfrowe Roco (ok. 450 zł) lub PIKO jak zakładasz.
Zależy od konstrukcji, ale według mnie za cienka
Myslałem o dwóch dużych płytach, ale może trzy mniejsze będą łatwiejsze w składaniu tylko co z połączeniami torów?
Lepiej zrobić mniejsze, ale będziesz musiał wtedy pomyśleć jak zorganizować przestrzeń na makiecie żeby miało to sens. Precyzyjny montaż na ścianie plus np. nóżki z regulacją wysokości i połączenia fragmentów makiety analogicznie do makiet modułowych - a po zabawie rozłączenie i złożenie na ścianie. Najtrudniejsza rzecz - podzielić makietę tak, żeby łączenia nie wypadały tam gdzie zwrotnice i układ miał sens.

Układ: dwa rozjady łukowe po lewej stronie można ułożyć tak, żeby powstała linia dwutorowa i możliwy był ruch dwóch pociągów naraz po owalu. Na obecnym układzie nie ma takiej możliwości. Tor brązowy na samej górze ma za mały odstęp. Zamiast R2 (pierwszych od góry planu) daj R3 i będzie dobrze.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Prażma

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#9
Dzięki za uwagi.
@Mrozek tory już mam. Analog to raczej teraz tak do zabawy. Co do połączenia to myślałem o zrobieniu dwóch niesymetrycznych płyt gdzie łączenie wychodzące na stacji było by między dwoma budynkami. Co do szutrowania i korka, to tak jak piszesz tylko prace przygotowawcze. Muszę też ogarnąć temat elektryki. Środki, które na to mam to na razie 300-500 miesięcznie.
@Harry Potter :
kolega @Marqus zasugerował dodatkowy tor na lewym łuku. Mi też nie pasuje wjazd do składu węgla przez stacje a ponadto jest tam ciasno.
@old_jawa kumpel stolarz poradził 8mm tym bardziej, że od spodu będzie wzmocnione poprzecznymi elementami.
Temat lewego łuku poprawiony przez @Marqus.
 
OP
OP
Prażma

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#12
Moim zdaniem to tzw *mission imposible*. Jak chcesz to pociąć? w połowie składu paliw? Może jest sens myśleć o 4 ćwiartkach, ale i tak to ci ograniczy ilość detali na środku. Pomijając kwestię jak to pociąć, to:
1. Jak nie kupiłeś jeszcze torów, to kup tylko flexy, będzie taniej, lepiej i szybciej. Ja się bujam żeby wykorzystać na siłę zwykłe tory, a flex wszędzie pasuje.
2. Samo połączenie torów na dwóch segmentach nie stanowi żadnego problemu. po prostu są na styk, bo segmenty skręcasz na śrubę.
3. Napędy zwrotnic to mtp MP1(50PLN) sterowane zwykłym przełącznikiem hebelkowym za 1PLN
4. Odcinki przy peronie powinny być izolowane, dzięki temu załączasz napięcie tylko do jednego z nich w jednym czasie i mogą stać 2 pociągi na makiecie
5. Pomyśl czy zamiast tego ciąć, to nie lepiej powiesić nad szafą albo za szafą na ścianie.
i mała dygresja....
tutaj samego szutrowania masz ponad 100h pracy, nie mówiąc o malowaniu torów, układaniu np korka pod tory itp. Moim zdaniem do czasu wyjścia 59002 (zostały 2mce) nie wyjdziesz poza przejezdność torów, więc chcąc mieć DCC, nie myśl o analogu w ogóle
Czy możesz mi łopatologicznie wyjaśnić pkt 3. Czyli przy 14 rozjazdach ile będę potrzebował i jakich elementów. W sensie napędy jaki zasilacz, przewody? Niby oczywiste, ale dla mnie początkującego to niewiadoma.
 
OP
OP
Prażma

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#14
Rzecz polega w tym, że tu długość jest problem. Dlatego pomysł na dwa moduły zawieszone na ścianie. Jeden z nich na "zawiasie"poziomo lub podobnym rozwiązaniu a drugi doczepiany po zdjęciu ze ściany?
 

stolnik

Użytkownik
Reakcje
91 0 0
#15
W takim układzie element zamocowany do ściany powinien być maksymalnie długi, a ten dokładany mniejszy, myślę że przy podziale 50/50 waga takiej połówki będzie duża i spinanie tego w całość niewygodne.
 
OP
OP
Prażma

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#16
Po sugestii i zmianach wg kolegi Marqusa długość wyniesie 320 cm co sprawia, że można by ją podzielić na 180 i 140. Cały czas nad tym myślę:niepewny:
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#18
Mrozek, rozumiem, że pozycja na wprost/ na bok zależna od stanu 0/1 ( barak napięcia/napięcie)???
W zasadzie to tak. Przełącznik typu ON-ON, czyli jedno wyjście zawsze jest zasilane. Napęd MP1 od mtb ma wyłącznik krańcowy czyli można stale podawać napięcie. to samo napięcie można z tej samej nóżki podać do semafora świetlnego i masz od razu odpowiedni sygnał
Czy możesz mi łopatologicznie wyjaśnić pkt 3. Czyli przy 14 rozjazdach ile będę potrzebował i jakich elementów. W sensie napędy jaki zasilacz, przewody? Niby oczywiste, ale dla mnie początkującego to niewiadoma.
podmakietowy napęd mtb MP1 to nic innego jak małe serwo. Na jedną część ruchomą potrzebujesz jednego napedu, czyli na rozjazd pojedyńczy 1 napęd, na podwójny 2 napędy. Wpisz go w google i zobacz opcje zasilania. Stare zasilacze do kolejek np FZ2 mają DC do torów i AC własnie do takich rzeczy jak napędy podmakietowe.
Co do kabli to kup sobie 20m kabla głośnikowego w rolce. np 2x0,75mm. dość elastyczny i dobrze się lutuje.
łopatologicznie to podłączasz jedną fazę do napędu na stałe a drugą wpierw do przełącznika hebelkowego ON-ON i później do 2 wejść ustalających położenie napędu. w zależności od położenia podaje on napięcie ZAWSZE na jeden ze styków napędu ustalając jego położenie. Zmiana przełącznika zmienia położenie zwrotnicy, bo zdejmujesz napięcie z jednego styku i podajesz na drugi
.... tory już mam. Analog to raczej teraz tak do zabawy
Jak zaczniesz przyklejać tory, szutrować, coś grzebać, to stracisz przejezdność na wiele tygodni, więc od razu załóż że masz DCC. Odejdą ci odcinki izolowane do odstawienia pociągu na makiecie żeby inny mół jechać.
mała porada: flexy maluje się po przyklejeniu, ale zwykłe tory przed przyklejeniem. jest dużo łatwiej.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#19
podmakietowy napęd mtb MP1 to nic innego jak małe serwo. Na jedną część ruchomą potrzebujesz jednego napedu, czyli na rozjazd pojedyńczy 1 napęd, na podwójny 2 napędy. Wpisz go w google i zobacz opcje zasilania. Stare zasilacze do kolejek np FZ2 mają DC do torów i AC własnie do takich rzeczy jak napędy podmakietowe.
Co do kabli to kup sobie 20m kabla głośnikowego w rolce. np 2x0,75mm. dość elastyczny i dobrze się lutuje.
łopatologicznie to podłączasz jedną fazę do napędu na stałe a drugą wpierw do przełącznika hebelkowego ON-ON i później do 2 wejść ustalających położenie napędu. w zależności od położenia podaje on napięcie ZAWSZE na jeden ze styków napędu ustalając jego położenie. Zmiana przełącznika zmienia położenie zwrotnicy, bo zdejmujesz napięcie z jednego styku i podajesz na drugi
W wątku poniżej masz pokazane jak podłączyć MP1.
http://forum.modelarstwo.info/threads/zasilanie-diorama.24327/post-566153
lub ze strony https://www.modellbahn-hobbyshop.de

Co do kabla. Dlaczego akurat 2x0,75mm²? Dlaczego nie pojedynczy a może potrójny? I po co do sterowania napędu taki gruby?
W zupełności wystarczy 0,35mm².
Do zasilania MP1 można użyć zasilacza zarówno AC jak i DC.
 
OP
OP
Prażma

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#20
Cześć. Znalazłem coś takiego. Mniejsze niż Twoje plany, ale może zainspiruje...
Cześć. Znalazłem coś takiego. Mniejsze niż Twoje plany, ale może zainspiruje...
Hej. Widziałem to, świetny pomysł ale nie u mnie. Planuje jeden moduł opuszczany na zawiasie ale drugi będzie już dokładany. Brak w mieszkaniu tak długiego odcinka ściany a na pozbycie się telewizora nie mam zgody:ROFL:
 

Podobne wątki