• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
No to kolejny rysunek z opisem symboli .Napis zakreślony na czerwono to w tłumaczeniu:"sprzężenie(kontrola)zwrotne albo polaryzacja krzyżownicy".
Znaczy to, że te styki mogą być użyte albo do sygnalizowania położenia iglic(jak na oryginale rysunku), albo do polaryzacji krzyżownicy i nie można ich użyć jednocześnie do obu tych funkcji jak sugerowałby Twój rysunek. Gdybyś z tego napędu chciał jednocześnie mieć polaryzacje krzyżownicy i sygnalizację zwrotną to polaryzacje podłączasz tak jak na dolnym rysunku a sygnalizację zwrotną tak jak na fragmencie górnrgo rysunku zaznaczonym na zielono.Jednak gdybyś potrzebował obu funkcji jednocześnie lepiej użyć napędu MP-5 który ma dwa przełączniki.
MP-1 objaśnienia.jpg
MP-1 polaryzacja.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
No to kolejny rysunek z opisem symboli .Napis zakreślony na czerwono to w tłumaczeniu:"sprzężenie(kontrola)zwrotne albo polaryzacja krzyżownicy".
Znaczy to, że te styki mogą być użyte albo do sygnalizowania położenia iglic(jak na oryginale rysunku), albo do polaryzacji krzyżownicy i nie można ich użyć jednocześnie do obu tych funkcji jak sugerowałby Twój rysunek. Gdybyś z tego napędu chciał jednocześnie mieć polaryzacje krzyżownicy i sygnalizację zwrotną to polaryzacje podłączasz tak jak na dolnym rysunku a sygnalizację zwrotną tak jak na fragmencie górnrgo rysunku zaznaczonym na zielono.Jednak gdybyś potrzebował obu funkcji jednocześnie lepiej użyć napędu MP-5 który ma dwa przełączniki.
Zobacz załącznik 745390
Zobacz załącznik 745392
Dzięki wielkie za wyjaśnienie kwestii sygnalizowania położenia iglicy w kontekście tych schematów dla MP1, o to mi właśnie chodziło. Dzięki też za wyjaśnienie ad wariantów, że nie można mieć jednego i drugiego jednocześnie w przypadku MP-1. A z innej beczki, czy wiesz może, czy te napędy są wystarczająco silne do obsługi sprężystych iglic Tillig Elite?
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Na siłę można mieć jedno i drugie ale według mnie nie jest wskazane używanie prądu"jazdy" do zasilania czegokolwiek poza taborem , zresztą niektóre normy np. FREMO wyraźnie tego zabraniają. A co do siły napędu MP-1 to spokojnie da radę iglicom Tilliga, zwróć jednak uwagę na to żeby drucik między suwakiem napędu a suwakiem łączącym iglice był odpowiednio sprężysty. W razie konieczności możesz ten drucik wydłużyć, np montując sam napęd na podkładce dystansowej z grubej sklejki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
według mnie nie jest wskazane używanie prądu"jazdy" do zasilania czegokolwiek poza taborem
A gdzie tam jest wykorzystany "prąd jazdy" do sygnalizacji położenia zwrotnicy? W rozwiązaniu na górnym rysunku w poprzednim wpisie kolegi stare tory (fragment obwiedziony zieloną linią) do sygnalizacji położenia jest wykorzystane napięcie zasilające napęd zwrotnicowy, a nie tory (do jazdy lokomotyw). Wadą jest tylko to, że sygnalizacja wskazuje tak naprawdę położenie przełącznika zwrotnicy, a nie rzeczywiste położenie zwrotnicy.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
zwróć jednak uwagę na to żeby drucik między suwakiem napędu a suwakiem łączącym iglice był odpowiednio sprężysty. W razie konieczności możesz ten drucik wydłużyć, np montując sam napęd na podkładce dystansowej z grubej sklejki.
Czy zapewnienie tej sprężystości ma związek z odpowiednim dociśnięciem iglicy do szyny, gdyż napęd ten nie ma przekładni ślimakowej?

Dziękuję @stare tory i @Andrzej Harassek za dodatkowe komentarze, rozjaśniające bardzo zasady połączeń co z czym (nie zajmuję się na co dzień elektryką).
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Czy zapewnienie tej sprężystości ma związek z odpowiednim dociśnięciem iglicy do szyny, gdyż napęd ten nie ma przekładni ślimakowej?
Sprężystość drucika ma związek z dociśnięciem iglicy do szyny, zwłaszcza w połączeniu z możliwością zmiany skoku suwaka napędu(w MP-1
3 mm, 6 mm, 9 mm a w napędach MP-5;6 i 7 dodatkowo 12 mm). Brak przekładni ślimakowej nie ma tu większego znaczenia, suwak jest
napędzany mimośrodowo co zapewnia"trzymanie"w skrajnych położeniach a dodatkowo umożliwia pracę silnika w jedną stronę.
W napędach mtb wyłączniki krańcowe silnika i styki pomocnicze są zrobione na mikroprzełącznikach a nie na blaszkach jak w innych napędach.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Według wielu modelarzy kolejowych dużo lepsze i....droższe są napędy Tortoise i Fulgurex ale na temat tych napędów się nie wypowiadam bo
ich nie używałem. Napędy mtb według mnie mają dobry stosunek ceny do jakości i niezawodności. Nowe napędy, zwłaszcza ze starszych serii MP-1,
na wszelki wypadek trzeba przetestować przed założeniem bo zdarzały się sztuki z zimnymi lutowaniami, na szczęście łatwo to poprawić.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.642 133 3
Fulgurexy na dłuższą metę się nie sprawdzają. Miałem ich sporo i wszystkie wymieniłem na MP5 - zresztą są/były w podobnej cenie.

Co do MP1 ich wadą jest to że nie kończą obrotu idealnie w skrajnym położeniu i przy zmianie kierunku jeszcze kawałek dociągają napęd. Dlatego też drucik nie może być za sztywny. Jak dobrze pamiętam ja używam drutu stalowego 0,6 mm albo 0,8 mm. Zrób próby. Otwór też niech ma zapasa do minimum wymaganego przy skoku iglic.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Co do MP1 ich wadą jest to że nie kończą obrotu idealnie w skrajnym położeniu i przy zmianie kierunku jeszcze kawałek dociągają napęd.
Przy odrobinie wprawy da się temu zaradzić, trzeba trochę zmienić kształt krzywek sterujących, że się da widać na P.O.Grzegórzki na którym
tak przerobione MP-1 służą do napędzania semaforów kształtowych.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
Sprężystość drucika ma związek z dociśnięciem iglicy do szyny, zwłaszcza w połączeniu z możliwością zmiany skoku suwaka napędu(w MP-1
3 mm, 6 mm, 9 mm a w napędach MP-5;6 i 7 dodatkowo 12 mm). Brak przekładni ślimakowej nie ma tu większego znaczenia, suwak jest
napędzany mimośrodowo co zapewnia"trzymanie"w skrajnych położeniach a dodatkowo umożliwia pracę silnika w jedną stronę.
W napędach mtb wyłączniki krańcowe silnika i styki pomocnicze są zrobione na mikroprzełącznikach a nie na blaszkach jak w innych napędach.
Jeszcze jedno mi umknęło w tym wątku. W rozjeździe Tillig Elite, na ile Kolega @stare tory radzi ustawić ten skok suwaka? 3, a może 6mm? Dzięki.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
Napęd chcesz zamontować pod rozjazdem?
Tak, pod płytą makiety. Napęd byłby zamontowany ok 16mm poniżej miejsca zaczepienia pręta. No tę grubość złoży się 5mm podkładu pod tor, 9mm sklejka i 2mm podkład korkowy od spodu jako dystans i dla wyciszenia pracy napędu. Mogę dołożyć jeszcze kolejne warstwy jeżeli to pomoże.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Ok to w takim układzie i przy użyciu prętów dołączonych do napędu powinien wystarczyć skok 3mm, ale gdyby z jakichś powodów nie było
to wystarczające użyj pręta o średnicy 0,6 mm i zwiększ skok napędu do 6mm.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
Ok to w takim układzie i przy użyciu prętów dołączonych do napędu powinien wystarczyć skok 3mm, ale gdyby z jakichś powodów nie było
to wystarczające użyj pręta o średnicy 0,6 mm i zwiększ skok napędu do 6mm.
Okazało się, że skok 3mm to za mało i zostaje jakieś 2mm do dociągu. Zamierzam zatem zmienić na skok 6mm, ale pewnie mniej sztywny pręt będzie potrzebny, choć liczę na luzy po drodze, które zgubią ewentualny nadmiar. Przetestuję i się zobaczy.

CZY MOŻNA PROSIĆ ADMINA TEJ CZĘŚCI FORUM, ABY PRZENIÓSŁ KONWERSACJĘ NA TEMAT NAPĘDU MTB, ZACZYNAJĄC OD POSTU #94 DO POŚWIĘCONEGO TEMU NAPĘDOWI WĄTKU: http://forum.modelarstwo.info/threads/napęd-mtb-mp1-v-2.51223/#post-928676
 

Podobne wątki