• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta/moduł - plan

ChiniTEC

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Dzień dobry,
Ponieważ to mój pierwszy post na tym forum chciałbym przede wszystkim przywitać wszystkich forumowiczów. W planach mam stworzyć swoją pierwszą makietę, a dokładnie pierwszy moduł szlakowy z przepustem w skali H0, poniżej miniaturka z rysunkiem, skala obrazka z wymiarami realnymi nie zachowana:
Szlak przepust.jpg
[Edit 1:]oraz rysunek już bardziej oddający skalę stworzony w SCARM z wymiarami pasującymi do skrzynek FREMO:
przepust scarm rysunek.jpg


Szlak nie oddaje żadnego realnego miejsca, wyposażony według stanu ery III/IV, chciałbym jednak by trasa wydawała się realna, jeżeli chodzi o ułożenie torów, rozjazdów, semaforów i innych urządzeń. Prosiłbym o opinię, czy takie ułożenie ma sens oraz odnośnie całego osprzętu do tego modułu, na ten moment planuję ułożyć go na torach Tillig Elite:
  1. Rozjazdy 2x Rozjazd EW2 15° lewy (Tillig 85324);
  2. 2x Viessmann 4560 Uniwersalny napęd podmakietowy;
  3. 2x Viessmann 4565 miękka latarnia z adapterem napędu;
  4. 1x Viessmann 4702 - H0 Semafor 2-ramienny kształtowy z ramionami niesprzężonymi, cyfrowy DCC z dekoderem;
  5. 1x Tarcza ostrzegawcza Vr0 Vr1 Vr2 (Viessmann 4511).
Nie ukrywam, że względem moich możliwości to trochę porywanie się z motyką na słońce... ale czas mnie nie goni więc może to trwać nawet latami. Kompletnie nie mam pomysłu odnośnie podłączenia elektryki i sterownia w/w elementów, przejrzałem instrukcje w pdf na stronie producenta z tego co rozumiem chcąc je podłączyć do makiety DCC wystarczy podłączyć urządzenia do torów według schematu? To stamtąd dekodery urządzeń będą otrzymywały zasilanie oraz sygnał od centrali sterującej np. Roco z21?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#2
Jeżeli rysunek jest bez skali, to można przyjąć, że jest dobrze, ale semafor wyjazdowy z górnego toru (narysowany na segmencie 2.) powinien być 2-ramienny z ramionami sprzężonymi, bo zawsze będzie podawać sygnał Sr 3 (dwa ramiona w górę). A jak tam ma być rzeka, to widziałbym raczej most, nie przepust. A co to jest?
miękka latarnia z adapterem napędu
PS. Prosiłbym o większą uwagę przy redagowaniu wpisów ("ja planuję", nie "ja planuje", używanie przecinków, wielkich liter, np. H0 nie h0)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.940 386 20
#3
A jak tam ma być rzeka, to widziałbym raczej most, nie przepust. A co to jest?
Przepust jest to rodzaj budowli stanowiąca element korpusu drogowego (korpus drogowy obejmuje koronę drogi wraz ze skarpą nasypu i wewnętrzną skarpą wykopu) lub nasypu budowlanego o zamkniętym kształcie przekroju poprzecznego. To definicja. Mówiąc słowami prostymi, przepust jest to rodzaj budowli drogowej pozwalającej przepłynąć wodzie pod drogą i jednocześnie nie jest to most.
 
OP
OP
C

ChiniTEC

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Może źle się wyraziłem, wielkość modułu nie pozwoli mi na stworzenie tam odpowiedniej wielkości rzeki, myślę raczej o czymś na kształt strumienia, potoku.

PS. Prosiłbym o większą uwagę przy redagowaniu wpisów ("ja planuję", nie "ja planuje", używanie przecinków, wielkich liter, np. H0 nie h0)
Oj przepraszam, faktycznie już po opublikowaniu postu zauważyłem sporo błędów wynikających z wielokrotnej edycji tekstu. Dziękuję za zwrócenie uwagi.

A co do latarni (zwrotnicowej) to podejrzewam, że to też błąd tłumaczenia skopiowany 1:1 ze sklepu Conrad (jedno M usunąłem z nazwy) https://www.conrad.pl/p/viessmann-4565-mmiekka-latarnia-z-adapterem-napedu-1586788
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#5
wielkość modułu nie pozwoli mi na stworzenie tam odpowiedniej wielkości rzeki, myślę raczej o czymś na kształt strumienia, potoku.
Mały mostek, o rozpiętości przęsła nawet tylko 5-10 cm, będzie ciekawszy niż przepust (czyli rura w nasypie).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#9
OK, coś takiego, jak pokazał kolega @ChiniTEC (tylko dlaczego pokazał w taki dziwny sposób?) czy kolega @Zdrada69, byłoby bardzo fajne. Mnie określenie "przepust" kojarzy się z rurą (stalową lub betonową) "przepchniętą" przez podstawę nasypu, tak, że na górze praktycznie niczego nie widać.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
316 13 0
#10
Proponuję zrezygnować z torów w gotowych rozmiarach (G1, G2, G6) na rzecz G4 (lub fleksów) do docinania na właściwy wymiar. Będzie ładniej i pewniej elektrycznie. Przy okazji odległość pomiędzy torami mogła by być taka jak potrzeba (zgodnie z pomysłem na stację lub normą) a nie taka jak wychodzi z długości toru G2. Druga rzecz to rozjazdy. 15-to stopniowe na modułach wyglądają nieszczególnie. Lepsze byłyby z mniejszym kątem zwrotu. Miejsca jest mało, więc 10tek nie proponuję, ale może chociaż 12-ki.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.940 386 20
#11
Mnie określenie "przepust" kojarzy się z rurą (stalową lub betonową) "przepchniętą" przez podstawę nasypu, tak, że na górze praktycznie niczego nie widać.
Widać Andrzeju, bo przepusty dla małych rzek robi się dziś z rur karbowanych plastikowych o dużej średnicy, a brzeg jezdni lub chodnika zabezpiecza się barierką taką jak na moście. Popatrz sobie na takie zrzuty z ekranu z map google. To jest w Kutnie i przepust na ulicy Barei dla rzeki Ochni.


zrzut-ekranu-2021-02-10-o-15-2_1.png
https://www.google.com/maps/@52.234...4!1sBzkynii9q-sF5vJxyLuSrg!2e0!7i13312!8i6656


zrzut-ekranu-2021-02-10-o-15-2.png
https://www.google.com/maps/@52.233...4!1sfWMfdeN-iVfLE7zFhDWCXQ!2e0!7i13312!8i6656
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#12
W takich rzeczywiście widać, ja miałem na myśli takie klasyczne przepusty, z rury o średnicy metra czy półtora. Teraz zatraca się powoli granica między tym, co jest jeszcze przepustem, a co już mostem.
 
OP
OP
C

ChiniTEC

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
(tylko dlaczego pokazał w taki dziwny sposób?)
"Spoiler" to akurat nawyk z dawniejszych czasów, gdy nie każdy chciał marnować transfer internetu na zdjęcia podczas przeglądania forum. Druga sprawa to nie do końca wiem jak na forum podchodzi się do wrzucania w takich tematach linków do konkretnych ofert/sklepów, a nie chciałbym być posądzony o promowanie kogo/czegokolwiek.

PS W moim wyobrażeniu słowo przepust to też zwykła rura karbowana, jednak trzymam się nazewnictwa twórcy tego modelu.

Miejsca jest mało, więc 10tek nie proponuję, ale może chociaż 12-ki.
Hmm, nie ukrywam, że 15 to tak trochę na czuja dobierałem, 12 może faktycznie się okazać lepsza.
Co do Flexy trochę się obawiam moich zdolności manualnych przy obróbce szyny, ale rozważę też ten pomysł.
Myślę też o zrezygnowaniu z "działających" latarni zwrotnicowych na rzecz atrap, niestety zastosowanie działających modułów znacząco zwiększa koszt makiety. Specjalne sterowanie od veissmana 200zł + moduł latarni kolejne 70zł w porównaniu do sterowania podmakietowego od Tillig za 90zł i groszy za atrapę latarni. Dodatkowo ten napęd od Tilliga jest już chyba od razu przygotowany do zabawy w polaryzację przy rozjazdach tej firmy, a jak już wspominałem to niestety elektryka nie jest moją mocną stroną.
 
OP
OP
C

ChiniTEC

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Po sprawdzeniu "na sucho" w SCARM użycia rozjazdu EW3 (12 stopni) zamiast 15 wydaje mi się, że tory są dość blisko siebie. Jeżeli kolejny moduł (2) miałby być dalszą częścią szlaku to wydaje mi się spoko rozwiązanie, jednak wstępnie zakładałem, że kolejny moduł będzie stacyjnym wtedy, chyba lepiej od razu zrobić większą przerwę między torami by mieć tam przestrzeń na peron? Chociaż tym dłużej patrzę na rysunek z rozjazdem 12 tym bardziej wydaje mi się on wyglądać bardziej realnie niż 15...
Kolejna sprawa to w przy rozjeździe 12 miejsca jest na tyle mało, że rozjazd łączy się bezpośrednio z torem nad przepustem, może to tylko moje odczucie, ale wydaje mi się to jakoś mniej realne niż zostawienie chociaż krótkiego toru między przepustem a rozjazdem.
przepust 2.jpg


Pytanie forumowe, czy można jakoś łączyć posty/edytować po dłuższym czasie? Bo znaczek edycji przy poście 13 zniknął mi po kilku minutach i musiałem dodać kolejny post.
 

Podobne wątki