• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta domowa - 190cm x 125cm

Reakcje
18 0 0
#1
Witam,
poniżej założenia mojego planu budowy pierwszej w życiu makiety:
- wymiar: 180x125cm (makieta składana z dwóch modułów po około 90cm składowanych pod łóżkiem w sypialni :D - linia cięcia modułów 90cm od krawędzi);
- 2 pętle połączone wzajemnie przy różnych kierunkach jazdy pociągu;
- użyte tory to Roco;
- brak bardzo ciasnych łuków na głównych pętlach (wszystkie to minimum Roco R3 419mm) + zwrotnice również o takich promieniach;
- obiekty na makiecie: lokomotywownia 3 stanowiska + obrotnica, skład węgla, żuraw węglowy, wieża wodna ,budynek stacji + dodatkowy peron, podwójny tunel, pojedynczy wiadukt;
- możliwie prosty łuk do ostawiania dłuższych składów

objaśnienia:
- różowy - lokomotywownia
- czarny - skład węgla
- szary - żuraw węglowy
- brązowy - budynek dworca + peron
- niebieski - wieża wodna

Będę wdzięczny za uwagi i podpowiedzi.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Ogólnie nieźle, ale:
1. Za rozjazdem koło niebieskiej wieży wodnej musi być odcinek toru o długości co najmniej lokomotywy. Inaczej ten rozjazd nie ma sensu. Przy okazji, co Kolega ma na myśli pod tym pojęciem? Wieżę ciśnień, czy żuraw do napełniania wodą parowozów?
2. Rozjazdy w tunelu nie są najlepszym pomysłem. Przy tak małej makiecie zrezygnowałbym w ogóle z tunelu.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#3
Wagony chcesz przepychać pojedyńczo przez obrotnicę? Patrząc na środek makiety i rozmieszczenie budynków plus funkcjonalność mogłoby być lepiej.
 
OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#4
1. Za rozjazdem koło niebieskiej wieży wodnej musi być odcinek toru o długości co najmniej lokomotywy. Inaczej ten rozjazd nie ma sensu. Przy okazji, co Kolega ma na myśli pod tym pojęciem? Wieżę ciśnień, czy żuraw do napełniania wodą parowozów?
Nie pomyślałem o tym odcinku - słuszna uwaga. Tak, żuraw do napełniania parowozów wodą. Nad tunelem w takim razie pomyślę, czy nie lepiej usunąć i wówczas ten prawy górny odcinek unieść nieco dla zyskania wewnątrz okręgu więcej miejsca.
Wagony chcesz przepychać pojedynczo przez obrotnicę? Patrząc na środek makiety i rozmieszczenie budynków plus funkcjonalność mogłoby być lepiej.
A jakieś sugestie? Po wpisie rozumiem, że chodzi o przejazd przez obrotnicę tak?

1609196102645.png

Lepiej w jakim sensie? Proszę pamiętaj, że pomiędzy składem węgla a żurawiem węglowym ma przebiegać linia łączenia modułów, i nie mogę tam wstawić rozjazdów, budynków,torów pod zbyt ostrym katem, które się nie zejdą po połączeniu.
Nad przejazdem przez obrotnicę może jeszcze pomyślę, ale jakoś nie udało mi się tak tego złożyć. Masz jakiś pomysł?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#5
A jakieś sugestie? Po wpisie rozumiem, że chodzi o przejazd przez obrotnicę tak?
Koledze @old_jawa chodzi o to, że powinien być możliwy bezpośredni wjazd na tor koło zasieku węglowego, nie przez obrotnicę, żeby podstawić tam wagon z dostawą węgla. Przyznam, że sam na to nie zwróciłem uwagi, ale z uwagą kolegi old_jawa trudno się nie zgodzić. Rozwiązaniem może być dodatkowe bezpośrednie połączenie tego toru z resztą układu, z pominięciem obrotnicy, albo w ostateczności przejazd przez obrotnicę na wprost, tak, jak kolega @Butcher2150 narysował. Rozumiem, że trudno to tu wykonać, ale może warto jednak spróbować pokombinować.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#6
A coś w tym stylu? Co prawda użyte tory PIKO ale chodzi o ideę. Wagon z węglem byłby spychany na lewy tor pod zasiek z węglem a po "rozładunku" przetaczany w inne miejsce. Przez cały postój wagonu lub parowozu byłby wolny dojazd do obrotnicy. Wadą tego rozwiązania byłaby konieczność cięcia toru po skosie jeżeli makieta ma się składać z dwóch części ale jest to do ogarnięcia.

m.png
 
OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#7
- usunąłem tunel oraz most aby maksymalnie wypłaszczyć makietę;
- najmniejsza pętla posiada teraz przejazd na wprost przez obrotnicę. Sama obrotnica umożliwia ustawienie lokomotywy w dowolnym kierunku jazdy i dalej zjazd na dowolną pętlę;
- dojazd do zasieku węglowego (czarny prostokąt) jest możliwy z głównego odcinka;
- dojazd do bunkra węglowego (szary prostokąt) poprzez obrotnicę;
- najmniejsza pętla to łuki R = 358, jednak planujemy tu głównie manewry lokomotywami oraz ewentualnie pociągiem z kopalni z wagonami bez KKS; długie pociągi (z Y-kami, wagonami bhp i innymi takimi wyskakiwaczami z torów to głównie planowane na największą pętlę);
 

Załączniki

OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#8
A coś w tym stylu? Co prawda użyte tory PIKO ale chodzi o ideę. Wagon z węglem byłby spychany na lewy tor pod zasiek z węglem a po "rozładunku" przetaczany w inne miejsce. Przez cały postój wagonu lub parowozu byłby wolny dojazd do obrotnicy. Wadą tego rozwiązania byłaby konieczność cięcia toru po skosie jeżeli makieta ma się składać z dwóch części ale jest to do ogarnięcia.

Zobacz załącznik 780167
miałem otwarte forum i tak pisałem i pisałem...żona wołała, kawy brakło...i nie widziałem :) fajny pomysł, zobaczę jak by jeszcze wyszło z taki położeniem bocznicy i obrotnicy .
 
OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#9
Zatem ściągnąłem z Twojego projektu całkiem sporo :)
- fajnie wyglądają takie długie bocznice - po prawej zasiek węglowy (czarne) , poniżej bunkier węglowy z dźwigiem (szare), niebieskie- żuraw do napełniania parowozów wodą. Taki układ umożliwia zarówno rozładunek węgla, jak i w tym samym czasie obsługę parowozu. Dodatkowo dodałem za lokomotywownią połączenie z głównym pętlami (można wyprowadzić w obie strony lokomotywę bez konieczności jazdy tendrem do przodu, oraz w przypadku zablokowania bocznicy przez pociąg towarowy z węglem nadal można wjechać/ wyjechać z lokomotywowni i bocznicy pod żurawiem) . Te dwa czarne prostokąty na torach to możliwe dodanie czegoś w przyszłości - warsztat, osobna lokomotywownia dla diesli, tor odstawczy lub jakieś elementy do obsługi parowozów np. kanał do czyszczenia itp. Ale to dalsza wizja i teraz nie będzie to zabudowywane. Na samym dole długi tor na odstawianie/ ustawianie składów osobowych - na granicy makiety, ale z racji tego, że będzie ona skąłdowana pod łóżkiem w tym miejscu i tak będzie front z szerokiej kantówki/ deski stanowiący zabezpieczenie taboru oraz front "szuflady" pod łóżkiem.
 

Załączniki

OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#12
No i ruszyło... nie powiem że "z kopyta", jednak po miesiącu biegania po mieszkaniu z miarką i kilku(nastu) wizjach wyklarował się pomysł na:
- tort w skali H0 o wymiarach 190cm x 125cm złożony z dwóch modułów po 95 cm x 125cm;
- z powodu braku miejsca i niezbyt przychylnym nastawieniu żony do wieszania X kilogramów na ścianie/suficie została opcja składanego stołu chowanego pod łóżkiem (jedyne chyba jeszcze niezagracone miejsce mieszkania :)). Owszem, był pomysł wyrzucenia kilku mebli z pokoju - jednak został stłumiony w zarodku :)
- stół nie mając prawie zupełnie pojęcia o budowie czegoś takiego przechodził kilka "usprawnień" w cyklu składania - jednak ogólny zamysł to móc go rozłączyć i podzielić, złożyć nogi, schować pod łóżkiem - no i żeby nie zajmowało to pół dnia i dało się wykonać samemu;
- oczywiście wpadka w pewnym markecie budowlanym - pan rozmawiał z kolegą, ze mną i jeszcze jeden klient się w to wkomponował i zamiast płyt sklejki o rozmiarze 125cm x 93cm (chciałem mieć zapas pod łóżkiem dla łatwiejszego wsuwania skrzynek) dostałem ...95cm. Oczywiście nie czekając na sklejkę postanowiłem budować "już" ramę ...no i co nagle to po diable, trzeba było sztukować;
Po tygodniu walki z drewnem wyszło takie o to cudo - i tak dumny z siebie jestem że się nie połamało od razu :) Dzisiaj po wizycie w paczkomacie pierwsze składanie i jazdy - na obecną chwilę na gumisiach Roco z zestawu startowego + powoli zbieranym taborem.

2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 1.jpg
 
OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#14
http://forum.modelarstwo.info/threads/domowy-tort-180x125-cm.51863/
Tak, chłopaki kilka bardzo fajnych sugestii mi dali :) Ostatnio w wolnych chwilach walczyłem ze stołem żeby mieć gdzie te gumisie rozłożyć i coś pojeździć. Mam w domu dwa zwierzaki i mnóstwo futra na podłodze, a to modele średnio lubią. Dokończę stoły, doszlifuję plan torowiska, jak będzie ok to podeślę fotki wyglądu docelowego (wydruk - bo tory ze SCARM są za darmo i można łatwo wymienić, a kupić to jak na 101% będę pewien układu).
PS. ze wspomnianego planu chyba usunę obrotnicę- karykaturalnie wygląda na tak małej makiecie, lepiej może jakiś tor boczny - również dlatego stół zrobiłem żeby też na żywo zobaczyć jak to wygląda.
 
OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#15
wersja 1:
do wyboru 1.jpg

wersja 2:
do wyboru 2.jpg

Która bardziej? Teraz tylko pomysły na zastosowanie Waszych rad w głównych pętlach - środkową bocznicę dosztukuję do wybranej pętli. Przy okazji - wymagana odległość między osiami toru przy budowie pomiędzy nimi peronu ziemnego to ile minimum zalecacie?
 
OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#17
do wyboru 1b.jpg


Brązowe na dole to stacja z peronem, a nad nią pasek przy bocznicy to peron towarowy. Usunąłem lokomotywownie i obrotnicę- za mała ta makieta i strasznie wydawało się nawrzucane wszystkiego. Obszar pusty zagospodaruję wiejskim klimatem- jakieś pole, zwierzaki, 1-2 budynki, droga do tej bocznicy i tam jakiś magazyn, może skład zboża. Muszę pooglądać katalogi budynków i jakiś pomysł wybrać.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#18
Po zdjęciach widzę, że lubisz wagony Y. Dlaczego zaplanowałeś tak krótki peron? Można go spokojnie wydłużyć i w miejscu gdzie jest budynek dworca dodać drugi a nawet "zaoblić" wzdłuż łuków tak żeby w peronie mieściły się trzy wagony Y.
 
OP
OP
B
Reakcje
18 0 0
#19
Po zdjęciach widzę, że lubisz wagony Y. Dlaczego zaplanowałeś tak krótki peron? Można go spokojnie wydłużyć i w miejscu gdzie jest budynek dworca dodać drugi a nawet "zaoblić" wzdłuż łuków tak żeby w peronie mieściły się trzy wagony Y.
Nie wiem jak by wyszło łączenie peronu na granicy dwóch płyt stołu - dlatego tak ciągle go obcinam w tym miejscu. Może masz rację żeby spróbować, jak przyjdzie do budowy peronu pomyślę - zgadzam się że "igreki" stojące przy peronie lepiej będą wyglądały niż stojące w polu przed stacją:)
 

Podobne wątki