• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Piaseczno - makieta na stacji kolejki wąskotorowej

OP
OP
track-and-train
Reakcje
11 0 0
#24
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

Minirelacja z postępów prac:
na wczorajszym spotkaniu było 5 osób (+ wizyta drezyniarzy).
Wykańczaliśmy torta - szlifowanie, poprawianie śrub, podklejanie brzegów. Trochę prac w pomieszczeniu: dodatkowe lampy, montaż grzejników, sprzątanie i układanie.
Zaczęliśmy też myśleć nad układem torów - skomplikowana sprawa. Na razie klarowny kierunek jeszcze się nie pojawił. Zastanawiamy się nad stacją po przekątnej ale żadna decyzja nie jest podjęta. W przyszłym tygodniu nie będzie już prac 'zastępczych' więc pozostaną tylko 'prace torowe'.
Relacja foto na oficjalnym blogu modelarni: http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog
 

DB HO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#25
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

A tak się zapytam: myśleliście o pulpicie sterującym zwrotnice???

Miłego kładzenia torów,szutrowania i malowania. :p
 
OP
OP
track-and-train

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#26
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

Zainteresowanym zapodaję kolejne wieści z Piaseczna :)

Przez ostatni miesiąc trwały prace nad układem torów. Pogodziliśmy się z faktem, że tort na zawsze tortem pozostanie i trzeba dokonać wyboru: albo na torcie się jeździ, albo się torta ogląda. Jeśli jeździ, to niestety układy torów będą nierealistyczne - ciasne łuki, ostre spadki, lekki natłok wszystkiego. Jeśli torta miałoby się oglądać to właściwie powinien być jeden okrąg torów ze schowanymi łukami i wtedy jest szansa że widok będzie choć po części zbliżony do tego co można osiągnąć na modułach.
Ponieważ tort jest budowany przede wszystkim jako atrakcja dla turystów wybór padł na jeżdżenie. W końcu makieta kolejowa polega w bardzo dużej mierze na tym, że pociągi się po niej poruszają a nie stoją w miejscu jako nieruchome eksponaty. A jak już się jeździ, niech to będzie więcej niż po jednym torze w kółko.

Mając to wszystko na uwadze, przyjęliśmy następujące założenia:
- tory są jednokierunkowe
- max długość pociągów 160 cm wraz z lokomotywą
- łuki minimun 490 mm
- piętrusy piko nie mogą się zdzwaniać na łukach więc robimy szerzej niż standardowe 55 mm tilliga
- wzniesienia max 4% (kolor niebieski)
- spadki na łeb na szyję, rekord to 7,58 % :) (kolor zielony)
- bardzo się postaramy, aby można było przełączać całość w analog (odchodzimy od pomysłu odrębnego toru w analogu)

Wszystkie 'geometryczne' założenia są w zasadzie spełnione na planach zamieszczonych poniżej. Zaznaczam, że są to plany jeszcze kapkę robocze, tzn będziemy lekko zmieniać odległości osi torów w łukach (za dużo, testy z piętrusami pokazują 3 cm zapasu) i dokonywać drobnych korekt tu u tam...

Ogólna wizja tortu polega na jednym szlaku na który wjeżdża się ze stacji rozrządowej za ścianą. Pociąg najpierw na poziome 0 jedzie w jedną stronę, potem zjeżdża na poziom -1, tam 'zawraca' i po ponownym wyjechaniu na poziom 0 sprawia wrażenie, że jedzie w przeciwnym kierunku.
W takiej konfiguracji, automatyzacja ruchu na makiecie polegać będzie jedynie na sprawdzaniu, czy odcinek na który ma wjechać pociąg jest wolny.

http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_01.gif

Na tej trasie znajduje się stacja osobowa (5 torów po lewej na dole) i stacja towarowa (4 tory po prawej u góry)

http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_02.gif

Aby wszystko trochę urozmaicić, ten ogólny przebieg został rozbudowany o 2 łącznice które pozwalają podzielić cały szlak na dwie części po których można jeździć niezależnie. Przy takiej konfiguracji przebiegów, można puścić 2 pociągi i niczym się nie przejmować - oba będą jeździły bezkolizyjnie, każdy w przeciwną stronę, żaden nie opuści torta i nie pojedzie na stację rozrządową.

http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_03.gif

http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_04.gif
(uwaga, na tym obrazku źle widać warstwy torów, szlak po lewej u góry jest mostem nad wszystkim a nie pod, prawidłowe warstwy torów widać na obrazku przedstawiającym całość torta)

Aby dopełnić całość, zaprojektowaliśmy również łącznice która pozwala na jeżdżenie po całym szlaku bez opuszczania torta (jazdy na stację rozrządową).
http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_05.gif

jak już to wszystko powstało, zupełnie naturalne okazało się domknięcie łącznic tak aby powstały pełne kółka. Na nich pociągi mogą jeździć w koło i bezkolizyjnie jeśli po torze głównym pociągi jadą przez stację rozrządową (tzn tak jak na obrazku nr 1).
http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_06.gif

http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_07.gif

zostało dorysować parowozownię i oto tort w całej okazałości
http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_08.gif
http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_09.gif
http://www.track-and-train.com/img/modelarnia/tort_10.gif

Oczywiście wiele jest tu jeszcze do powiedzenia. Na razie suche fakty wyglądają tak, że tych torów jest około 90 metrów w ogóle nie licząc stacji rozrządowej i dojazdu na desce u góry.
Wszystkie rozjazdy i napędy mamy. Brakuje nam flexów (posiadamy ich 54 metry) ale mamy nadzieję na możliwość odsprzedaży/wymiany flexów tilliga 82134 na podkładach betonowych (szyna 2,5) o długości 470 mm na zwykłe Piko o długości 940 mm. Jeśli uda się załatwić sprawy formalne (sprzedaż majątku stowarzyszenia) to będziemy sprzedawać 5 paczek nowiutkich tilligów. Chętnych zapraszam na pw.

Plany jak widać ambitne, ale zaczynamy od zbudowania najprostszego zewnętrznego okręgu z obrazka nr 6.
Plan jak na razie został sprawdzony w realu poprzez wydruk 195 kartek A4 i ich ułożeniu na torcie. To wtedy wyszły poprawki o których mowa powyżej.
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2009/11/IGP6206.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2009/11/IGP6230.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2009/11/IGP6235.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2009/11/IGP6244.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2009/11/IGP6245.jpg

teraz będziemy musieli wydrukować poprawiony plan ponownie. Będzie nam służył do dokładnego kładzenia torów. Szukamy możliwości wydruku z metra w formacie A0+ (1189 mm szerokości) lub choćby A0 zwykłe. Wtedy wyszłyby 3 pasy po 3 metry. Jeśli ktoś z Warszawy lub okolic może nam pomóc to bardzo prosimy. Najtańsza drukarnia kosztuje 8 PLN / metr a chcielibyśmy ten pieniądz przeznaczyć na klej i korek które zostaną na zawsze a nie na papier który jest tylko tymczasowy :)
Zwracam uwagę, że tuszu pójdzie niewiele, będziemy drukować tylko oś toru cieniutką kreseczką (a nie pełen obrys jak na zdjęciach).

Zainteresowanych większą ilością fotek zapraszam na bloga, tam informacje są mniej techniczne niż tu, za to można sobie pooglądać: http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/

No i oczywiście wszystkie konstruktywne uwagi mile widziane :)
 
OP
OP
track-and-train

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#30
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

Miło mi poinformować, że odbyły się pierwsze jazdy na naszym torcie :)
Zamknęliśmy pierwszą pętlę (zewnętrzny tor na poziomie -1), zrobiliśmy prowizoryczne połączenie elektryczne i dalej jazda. Pierwszy skład odpalił Witkoim: 4 wagony TLK + Taurus Intercity. Jeździ dobrze przy pełnej prędkości jednak na jednym z rozjazdów czasem wyskakuje. Wynika to z faktu, że rozjazdy nie są jeszcze przyklejone i lekko się unoszą. Mamy nadzieję, że po ich umocowaniu problem nie będzie się pojawiał.
Potem wstawiliśmy V36 Lenza ze składem Eszelonów Roco. Też wszystko bardzo ładnie.
Na a dalej to już kolejne prace, tzn kładzenie korka. Udało nam się go położyć w całości tam gdzie mają być tory na poziomie -1 więc następnym razem kładziemy tory a potem bierzemy się za pochylnie prowadzące na poziom 0.
W odpowiedzi na pytanie powyżej, doraźnie 'makietę' można zobaczyć w każdą środę wieczorem podczas naszych spotkań. Jakby co, kontakt na prv. Kiedy będzie skończona? No trudne pytanie. Na otwarcie sezonu kolejkowego 1 maja chcemy żeby wszystko jeździło. Ale to wcale nie będzie koniec prac bo chyba będą tylko tory i nic więcej...

http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6851.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6856.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6862.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6875.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6891.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6893.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6894.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6901.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6903.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/uploads/2010/01/IGP6905.jpg
 

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.347 10 0
#33
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

mam pytanie co to jest za szuter na wszej makiecie prosił bym o numer katalogowy i nazwę firmy :D
 
OP
OP
track-and-train

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#34
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

masz na myśli ten co widać na fotkach poniżej? (Więcej fotek na blogu :) )
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100120/_IGP7261.jpg

http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100120/_IGP7272.jpg

http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100120/_IGP7285.jpg

http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100120/_IGP7301.jpg
 
OP
OP
track-and-train

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#36
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

szuter o którym pytałeś jest sprzedawany na allegro przez użytkownika "walecaw". Daniel używał też innego ale prawie niewidocznego na fotkach, chyba Noch do skali N.
Długo trwało ustalenie który to szuter, bo nie ja kupowałem...

@masion83
no robię, robię... :p
 
OP
OP
track-and-train

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#39
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

Garść informacji:
kończymy właśnie prace nad poziomem -1. Wszystkie tory są już na miejscu, prąd podłączony (no, prawie, jeszcze tylko anglik) i można jeździć. Zaczynamy budowę poziomu 0. Powstała pierwsza pochylnia ale jest do poprawy - ma zły profil pionowy i niektóre loki wyłażą...
Teraz zaczną się prace bardziej techniczne więc pewnie częściej będzie też aktualizowany wątek.
fotki i informacje 'dla publiki' na blogu (adres w stopce posta, tuż poniżej :) )
 
OP
OP
track-and-train

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#40
Re: [Makieta] Piaseczno - makieta na stacji

Kupiliśmy sklejkę na budowę poziomu 0, Są to trzy arkusze o wielkości 125cm x 250 cm. Powinny wystarczyć do zbudowania wszystkiego. Jak już zostały dostarczone do modelarni, to natychmiast zaczęliśmy testować czy nasze wyliczenia wysokości się zgadzają. Chyba wszystko ok :)
Rozpoczęły się także intensywne prace nad elektroniką, a konkretnie sterowaniem cyfrowym. Makieta będzie sterowana z Gbb Kolejki więc jesteśmy na etapie budowania interfejsu genli s88 i dekoderów do akcesoriów (jeden dekoder na 4 rozjazdy). Konstrukcje są oparte na propozycjach Paco (http://www.tinet.cat/~fmco/home_en.htm). Informacja zwrotna z makiety będzie polegała na detekcji poboru prądu przez lokomotywę albo odpowiednio zmodyfikowany wagon.
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100217/_IGP7651.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100217/_IGP7658.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100220/_IGP7662.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100220/_IGP7666.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/blog/wp-content/gallery/20100220/_IGP7683.jpg
 

Podobne wątki