• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pewne szczegóły działania lokomotyw spalinowych BR232

CoCu

Znany użytkownik
#1
Słuchajcie, w związku z faktem zamówienia u Jan-Kola modelu lokomotywy spalinowej BR232 w malowaniu PCC Rail Szczakowa S.A., chciałbym dowiedzieć się pewnych szczegółów, które mogą później się przydać przy budowie miniatury.

Pierwsza sprawa dotyczy białego oświetlenia czołowego. Czy w lokomotywach tych, tak jak i w innych lokomotywach PKP jakie znam, oświetlenie może być i jest załączane albo pełną mocą, albo przygaszone? Bo pamiętam, że kiedyś będąc w kabinie którejś z loków PKP po załączeniu reflektorów dało się je przygasić stosownym przełącznikiem pulpitowym. Stąd moje pytanie, czy i w BR232 tak jest? Bo możnaby spróbować to odwzorować w modelu.

Druga sprawa dotyczy wentylatorów na dachu. Stojący właśnie przede mną model tej lokomotywy firmy Roco, posiada od jednego końca pojazdu trzy duże wentylatory znajdujące się ponad żaluzjami na bokach pudła, więc wnoskuję że to wentylatory główne chłodnic. Na drugim zaś końcu znajdują się dwa mniejsze wentylatory. Nie wiem od czego one są. Jednak głównie rozchodzi mi się tu o to, kiedy te wszystkie wentylatory działają i w jakich sytuacjach? To znaczy, kiedy się załączają, kiedy wyłączają i czy zmienia się ich prędkość obrotowa? To również informacje potrzebne do ewentualnego odwzorowania realistycznie tego w modelu.

Trzecia sprawa dotyczy kabin maszynisty. Wedle modelu Roco, ścianka tylna za fotelami znajduje się jeszcze przed drzwiami wyjściowymi. Czyli aby wyjść z kabiny, trzeba najpierw wyjść do przedsionka a potem dopiero na zewnątrz z lewej lub prawej strony pojazdu. Czy tak? Może ktoś by przedstawił jakieś zdjęcie ukazujące tę tylną ściankę, bo na zdjęciach zazwyczaj widać przednią część kabiny.

Będę wdzięczny za waszą pomoc w ustaleniu tych faktów.
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
#2
Wentylatory chłodnic silnika spalinowego obracają się:
-zależnie od prędkości obrotowej silnika,
lub
-zależnie od temperatury płynu chłodzącego.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#3
CoCu napisał(a):
oświetlenie może być i jest załączane albo pełną mocą, albo przygaszone?
Tak. Wszystkie lokomotywy (jednostki trakcyjne) posiadają taki sposób załączania reflektorów elektrycznych, światło na tzw. pół gwizdka i światło pełnej mocy; służą do tego przełączniki (różnej konstrukcji, w zależności od lokomotywy), przy pomocy których steruje się oświetleniem lokomotywy - również dotyczy to sygnału końca pociągu (światła czerwone w reflektorach głównych lub w osobnej oprawie).
Pozdrawiam
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#4
Co do kabin, to już znalazłem odpowiedź.
Poszukałem trochę i znalazłem coś takiego:
http://www.cargo-ludmilla.de/html/technik.htm
Na tym schemacie widać rozmieszczeni ścianek działowych.

Dodać jeszcze tylko mogę w związku z powyższym, że pomimo iż lokomotywa jest naprawdę wielkich gabarytów, to kabinki są naprawdę ciaśniutkie. Widać rosyjscy projektanci nie znali słowa "ergonomia" i "komfort" pracy.
 

Podobne wątki