Mam pytanie dotyczące oznaczenia końca pociągu składającego się z wagonu motorowego lub wagonu motorowego z wagonem doczepnym („przyczepką”) we wczesnej epoce III na kolejach normalnotorowych. E1 z 1946 roku definiuje Pc4 w takim wypadku następująco: „jedno światło czerwone na tylnej ścianie wagonu motorowego lub lokomotywy elektrycznej”.
Ilustracja pokazuje jednak, że stosowane były w tym celu osobne komory światła czerwonego (od Pana Krzysztofa Koja wiem o przypadkach przebudowy w ten sposób wagonów sterowniczych), być może też wieszano czerwone latarnie. W wypadku wagonów motorowych posiadających własną instalacje elektryczną i nie posiadających osobnej komory światła czerwonego (np. Wittfeld lub MsBi090008) wieszanie dodatkowych latarni naftowych wydaje się nieprawdopodobne, przysłaniano najprawdopodobniej jedynie białe światło czerwoną blendą.
I teraz pytanie właściwe: czy ktoś wie, czy w takim wypadku Pc4 było podawane przez świecące na tylnej ścianie wagonu obydwa światła zblendowane na czerwono, czy też jedynie jedno z nich, i jeśli jedno, to prawe czy lewe. Wiem, ze temat nie jest prosty, ale może ktoś z Kolegów już go zgłębił.
Ilustracja pokazuje jednak, że stosowane były w tym celu osobne komory światła czerwonego (od Pana Krzysztofa Koja wiem o przypadkach przebudowy w ten sposób wagonów sterowniczych), być może też wieszano czerwone latarnie. W wypadku wagonów motorowych posiadających własną instalacje elektryczną i nie posiadających osobnej komory światła czerwonego (np. Wittfeld lub MsBi090008) wieszanie dodatkowych latarni naftowych wydaje się nieprawdopodobne, przysłaniano najprawdopodobniej jedynie białe światło czerwoną blendą.
I teraz pytanie właściwe: czy ktoś wie, czy w takim wypadku Pc4 było podawane przez świecące na tylnej ścianie wagonu obydwa światła zblendowane na czerwono, czy też jedynie jedno z nich, i jeśli jedno, to prawe czy lewe. Wiem, ze temat nie jest prosty, ale może ktoś z Kolegów już go zgłębił.