Czy parowóz ten pełnił wcześniej służbę pod egidą PKP na torze 750 lub 600mm? Sylwetką przypomina bardzo parowozy serii Py27 z kolei żnińskiej.
Nie, ten parowóz nigdy nie pełnił służby na PKP.
Był on własnością cukrowni i na jej zamówienie został zbudowany.
Sylwetką przypomina ... już gdzieś tu na forum pisałem o tym, że po wielu charakterystycznych detalach można poznać od razu w której wytwórni dany parowóz powstał. Oczywiście nie da się tego ustalić wizualnie dla parowozów znormalizowanych bądź typowych produkowanych ilościowo w dużych seriach, np. parowozy kolei pruskich (KPEV), czy też parowozy kolei DR (przedwojenne).
Również, niemalże od razu, można po tych detalach i ogólnej sylwetce poznać dla którego zarządu kolejowego dany parowóz powstał. Kiedy obejrzy się wiele zdjęć parowozów, to bez trudu można w odniesieniu np. do dawnych Landów Niemieckich stwierdzić, czy dany parowóz produkowany był dla kolei pruskich , bawarskich, badeńskich, saskich itp.
Patrząc szerzej, łatwo odróżnić parowozy kolei polskich, niemieckich, szwedzkich, francuskich, hiszpańskich itd.
A jeszcze dalej - czy dany parowóz jest kolei japońskich, indyjskich, RPA, amerykańskich itd.
Jakież to są charakterystyczne elementy ?
- ano kształt cylindrów, budki, okien w niej, zaworów bezpieczeństwa, komina, osprzęt kotła, dodatkowe zgarniacze itd.
Dużym ułatwieniem w identyfikacji są też różnego rodzaju dodatki, ozdoby czy chociażby tabliczki firmowe, seryjne, numerowe.
Gdy mnie ktoś pyta - po czym poznałem typ, pochodzenie, wytwórnię danego parowozu, odpowiadam: - po dymie !
[DOUBLEPOST=1482927515,1482926284][/DOUBLEPOST]
Sylwetką przypomina bardzo parowozy serii Py27 z kolei żnińskiej.
Reasumując, to co powyżej napisałem - właśnie dlatego ten parowóz przypomina Ci ten Py27.
Wszystkie parowozy z wytwórni WSABP były do siebie podobne sylwetką, gdyż posiadały takie same lub bardzo podobne elementy.
Mi osobiście bardzo podobają się parowozy z tej wytwórni, bo mają w sobie "to coś" i jest to przypisane tylko tej firmie.
To kształt budki, zbieralnika pary i piasecznicy, wysoko umieszczony kocioł, te zaokrąglenia kantów skrzyń wodnych itd.
Te wąskotorowe, posiadają niezaprzeczalny urok typowo wąskotorowy !
A w ogóle za najładniejszy sylwetką z WSABP, to uważam parowóz Px29.
Jego tender - to istne cudo !