• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Parowozy członowe na PKP

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
#1
Witam Forum,

otóż szukam informacji na temat parowozów członowych które jeździły po Polskich wąskotorowcych szlakach i boczniacach w PL. Wiem o parowozach O&K typu Tyy1 systemu Garratta. Szukam informacji też o parowozie typu Fairlie, który podobno przywędrował z Błękitną armią z Francji i podobno nawet była wykorzystywana przy odgruzowaniu Wrocławia lub Warszawy. Czy ktoś może dysponuje jakimiś fotografiami?

Pozdrawiam ciepło.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#2
Do głowy przychodzi mi maszyna O&K Kitson-Meyer na 600mm. Nie wiem czy nie myślimy o tych samych maszynach. Był o tym artykuł w Stalowych Szlakach bodajrze.
Ja wiem jeszcze o maszynie Px14-3901 (Orenstein & Koppel BBn4vt nr 7473 z 1917, oryginalnie tendrzak ze Środy Wielkopolskiej, nr. 11, przebudowany w ZNTK Nowy Sącz. Karierę skończył na Pomorskich KD)
 
OP
OP
Filip7370

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
#3
Do głowy przychodzi mi maszyna O&K Kitson-Meyer na 600mm. Nie wiem czy nie myślimy o tych samych maszynach. Był o tym artykuł w Stalowych Szlakach bodajrze.
Ja wiem jeszcze o maszynie Px14-3901 (Orenstein & Koppel BBn4vt nr 7473 z 1917, oryginalnie tendrzak ze Środy Wielkopolskiej, nr. 11, przebudowany w ZNTK Nowy Sącz. Karierę skończył na Pomorskich KD)
Czy są zdjęcia tego Px14, może nawet po przebudowie? Też tego parowozu Kitson-Meyer?
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#4
Są. Dziś przyszła do mnie książka Dzieje Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej A. Kisiela. Jest zdjęcie , jest rysunek Px14. To samo zdjęcie (ale mniejsze), oraz rysunek (znacznie większy) są w książce Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim R. Burzykowskiego.
Artykułu o parowozach Kitson-Meyer chwilowo nie mogę namierzyć. Tutaj jest o nich wspomnienie: http://forum.modelarstwo.info/threads/ciekawe-parowozy-wąskotorowe.41534/
Za to w kwartalniku Wąskie tory 2/2008, w artykule Pracowite Pechoty B. Pokropiński wspomina o trzech parowozach Pechot-Bourdon pracujących w Zagnańsku. Jeden został skasowany w 1941 lub 1942, natomiast dwa kolejne: "64" Baldwin 41939/1915 oraz "285" Baldwin 43999/1916 pracowały do 1950 roku. Pokropiński wspomina również o innych maszynach, które widział.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#5
Aha. O meyerach pisze też Bogdan Pokropiński w Jędrzejowskich Kolejach Wąskotorowych
 

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#6
Te 3 parowozy Tyy1 które trafiły do Polski miały trafić do Chile. Lokomotywy te były potem eksploatowane jednak przez koleje niemieckie na skutek wybuchu wojny, a w 1944 roku zostały przekazane do Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej w okupowanej Polsce. Z początkiem lat 50-tych podjęto decyzję o zmianie rozstawu szyn na Kolei Jędrzejowskiej z 600 na 750 mm. Parowozy przez swoją skomplikowana konstrukcje układu jezdnego nie zostały poddane jednak tej modyfikacji. 2 trafiły do Mławy tak jak pisali koledzy i służyły tam chyba do 1961r a jedna do Krakowa do zakładów Solvay gdzie ponoć długo się nie nasłużyła i została ze złomowana , jej gabaryty nie radziły sobie w ciasnych łukach fabrycznej kolejki
 

Załączniki

Mikołajek

Nowy użytkownik
Reakcje
12 0 0
#7
Na kolei średzkiej parowozy Malleta wg mojej wiedzy były aż trzy: nr 10, 11 i 12. Wszystkie trafiły na koleje pomorskie, co zresztą potwierdza wspomniany Burzykowski. Te parowozy pojawiają się na zdjęciach zachowanych w zbiorach Średzkiej Kolei Powiatowej, a które też krążą w internecie, m.in. na stronie ŚKP.



Pierwszy "Mallet" przybył do Środy w 1914 r., następne dwa w 1917. Zapewne były chętnie używane, gdyż dominują na fotografiach z okresu międzywojennego. Na PKP otrzymały serię Tx9 i nr 3591, 3592 i 3593 i wszystkie trafiły na Pomorze (za Burzykowskim). Jeden z nich doczekał przenumerowania w 1961 i jak już wspomniano stał się Px14-3901 (ex 3592 exex ŚKP 11).
 

Podobne wątki