• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa parowozu Ol49 PKP

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#1
Przyszedł czas na Ol49. Ustaliłem z Adamem, że budowa zakłada wykonanie budy i tendra od podstaw, a rama z napędem i kołami będzie od BR 23 firmy Kiss. Rama musi przejść dostosowanie do konstrukcji Ol49. Parowóz wyposażony będzie podobnie jak "Uszatka" w dynamiczny generator dymu i dekoder dźwiękowy oraz mocne białe diody LED ( 8000 mcd ) w lampach. Całość prac nad konstrukcją prowadzi Adam.
BR23.jpg
 
Ostatnio edytowane:

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.943 15 2
#2
Będę bacznie obserwował ten temat. Ol49 Zawsze gościła w moim sercu na najwyższym szczeblu. Czy główna ostoja będzie konstruowana od podstaw? Oraz pytanie może ciut dziwne, ale czy w naszej skali zdarzają się napędy w tendrach?
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#3
W modelach z lat '70 bywały napędy w tendrach jak np. BR36 z firmy Karl Sauer czy Tp4 firmy Hehl. Sam tender (głównie odlewany) waży wtedy ok. 3 kg.
Współcześnie nikt z producentów (Kiss, Lenz, Dingler, Wunder) nie robi już takich napędów.
 

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#4
Posiedziałem trochę w nocy i już rama gotowa ;) oczywiście, że to jest skala 1, ale ta w O będzie wyglądać prawie tak samo.
Obraz 030.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#5
Budowany będzie niemalże od podstaw, ale z wykorzystaniem ramy, kół i napędu oraz wózków tendra z BR23 firmy Kiss. Rama musiała ulec obcięciu z obu stron i poddana obróbce frezarskiej, oczywiście ręcznej w wykonaniu samego mistrza Adama.
koła Ol49.jpg 11 (1).JPG 11 (2).JPG 11 (3).JPG 11 (4).JPG 11 (5).JPG 11 (6).JPG 11 (7).JPG 11 (8).JPG 11 (9).JPG 11 (10).JPG 11.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#6
Wózki już są gotowe. Osie w pełni łożyskowane...
DSC00131.JPG DSC00125.JPG DSC00130.JPG DSC00128.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.943 15 2
#7
Widać pracujecie pełną parą :) Jakie zadanie ma spełniać sprężyna pod śrubą mocującą tylni wózek?
 

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#8
Mateuszu jesteś fanem Ol-ki a pomyliłeś wózek przedni z tylnym ;) a sprężyna jest po nie było za sztywne ,no i wózek przechodzi nad cylindrami ,w oryginale wózek jest powiązany z przednia osią wiązaną ,tu się nie sprawdzi bo musiał by ją Konrad poszczać po łukach 4000mm
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#12
Ol49 i inne loczki będę pu-szczał :) generalnie po łukach 2500 mm, ale są projektowane na minimalny promień R10 Lenza, czyli 1600 mm.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#13
Sto przymiarek ,sto poprawek i udało się znaleźć optymalne rozwiązanie ,tak że kocioł i popielnik będzie w całości.
Napęd został przeniesiony w kierunku ołtarza. Udało się zmieścić silnik tuż za nim. Rama skrócona i przedłużona zgodnie z konstrukcją Ol'ki.
DSC00135.JPG DSC00136.JPG DSC00141.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#15
To "konwersja" modelu BR23 Kissa. Tzn została z Kissa tylko rama, koła, wiązary, panewki i napęd, a z tendra wózki. No i oczywiście zderzaki.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#16
Ol'ka powoli nabiera swoich kształtów. Pierwsze próby zespolenia ostoi z kotłem, w tym ukrycie silnika i napędu paskami zębatymi, zdały egzamin. Wózek pod budką maszynisty dostał ożebrowania, a po otwarciu klapy piasecznicy będzie widać wsypany piasek.
DSC00207.JPG DSC00209.JPG DSC00199.JPG DSC00200.JPG DSC00201.JPG DSC00202.JPG DSC00205.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#17
Do Ol'ki zrobione jest już całe zawieszenie i wsporniki pomostu ze zbiornikami. Niebawem montaż do modelu...
o5.jpg o3.jpg o2.jpg o1.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#18
Zawieszenie już zamontowane. Zaraz będą zbiorniki i przymiarka z kotłem. Mozolnie ale starannie powstaje nieomalże od podstaw polska lokomotywa Ol49.
DSC00252.JPG DSC00246.JPG DSC00247.JPG DSC00248.JPG DSC00249.JPG DSC00250.JPG DSC00251.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 0 0
#19
Robisz dosłownie według planów ? Bo jest w nich błąd, zresztą później skorygowany - kolanka od tylnego zawieszenia nie moga być na jednym poziomie, bo wtedy tylne kolidują z powrotnikiem wózka. Na planach jest kilka wersji, niby opisanych od któregoś numeru, ale podejrzewam, że już na pierwszym to zmodyfikowano tylko nie wpadło to jeszcze do planów.
 

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#20
Wiem ale to niema żadnego znaczenia ,bo powrotnika tak nie ma ,bo by się w łuki nie wpisał , a na dodatek rama jest o 4mm węższa żeby uzyskać przesuwność środkowej osi wiązanej .Na zdjęciach masz jak się ustawia tylny wózek w łuku R=1600 mm.
DSC00265.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Parowozy 0
Parowozy 15

Podobne wątki