• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Reakcje
3.313 16 0
Znane, ale duże. ;)
Wg. różnych stron: Ot1–18, lata 50/60. Fot COBiRTK.
Bądź też "Ot1-18, photographed near Jelenia Góra in 1970s; photo by Frank Engel"
Tak patrzę na to piękne zdjęcie i muszę to napisać... czy ktoś mi powie, dlaczego na aukcjach, w tym na eBayu (ten napis KOPIERSCHUTZ jest bardzo wymowny :LOL:) pojawiają się ZNANE OD LAT zdjęcia, a właściwie ich "skany", "zdjęcia zdjęcia" itp dziwactwa, które mają sugerować, że fotografia jest oryginalna i zapewne ktoś się na to nabiera i licytuje je.....

Te zdjęcie jest bardzo znane, możne je znaleźć (w fantastycznej jakości) na winiecie artykułu "Parowóz serii Ot1" autorstwa Pawła Terczyńskiego, który ukazał się w Świecie Kolei" nr 2/2001. Zdjęcie jest podpisane, cytuję: "Parowóz Ot1-18 z MD Jelenia Góra - wygląd typowy dla przełomu lat 50 i 60; ma już zawory bezpieczeństwa Pop-Coale i zdemontowane hamulce osi tocznych ale jeszcze podgrzewacz Knorra i oryginalne wywietrzniki dachowe. Fot COBiRTK". W artykule jest kilka innych wspaniałych zdjęć Ot1, w tym wykonanych przez tak znanych autorów jak R. Burzyński, J. Winnicki, T. Wach i T. Suchorolski oraz ze zbiorów DOKP Wrocław, z archiwum autora i ze zbiorów St. Brodziaka.

Można tam również przeczytać, m.in. to że wszystkie na PKP Ot1 w liczbie 19 szt., w 1966 stacjonowały w lok. Jelenia Góra (skoncentrowane tam w połowie lat 50-tych, ale wcześniej miały swoje epizody np. także w DOKP Warszawa), jednak już od 1967 (po elektryfikacji linii Wrocław - Jelenia Góra), nastąpiła ich częściowa dyslokacja do DOKP Lublin, gdzie miały wspomagać Pt31. Trafiła tam również Ot1-18, skreślona ze stanu w dniu 3.04.1970 z lok. Lublin - gdzie trafiło w sumie 6 szt Ot1 (7, 10, 11, 15, 16 i 18). Pozostałe Ot1 dyrekcji lubelskiej, w liczbie 9 szt. trafiły do lok. Zamość (1, 2, 3, 9, 12, 13, 14, 17 i 19). Tak więc na przełomie lat 60/70 w lok. Jelenia Góra stacjonowały tylko 4 szt. Ot1 o nr 4, 5, 6, 8.

Opis do omawianego zdjęcia, spotykany w sieci, o którym wspomina Kolega PingwinRico "Ot1-18 w Jeleniej Górze w 1970 r. autor Frank Engel" (?) jest, moim zdaniem wyssanym z palca pomysłem, kogoś, kto uwiarygadnia oryginalność fotografii (tak myślę), bo Ot1-18 (wg w/w artykułu Orenstein 13275/1940, nr DRG 41 316) w 1970 nie stacjonowała w Jeleniej Górze, w dodatku skreślona została w kwietniu tego roku i raczej od kilku miesięcy (przed skreśleniem) stała zimna na terenie lubelskiej szopy, pod przysłowiową "chmurką" - a nie była pod parą, wydaje się w pełni użytkowania, jak jest na omawianym zdjęciu.

W latach 1969 - 71 w ZNTK Bydgoszcz sporządzono wnioski kasacyjne dla 15 szt Ot1. Dyrekcja lubelska próbowała "ratować" swoje Ot1, poprzez pozyskiwanie kolejnych Ot1 z Jeleniej Góry, ale okazało się, że nieunikniona jest kasacja całej serii. Ostatnie jeleniogórskie Ot1 to Ot1-4 sprowadzona z Bydgoszczy w kwietniu 1971 do Kłodzka i tam złomowana oraz Ot1-8 pocięta na złom w marcu 1972 w Jeleniej Górze. Spośród lubelskich Ot1 tylko "7" została sprzedana (bez tendra) do Huty Stalowa Wola, pozostałe egzemplarze zezłomowano, przy czym większość tendrów wykorzystano, w Pt31 i po przebudowie i przystosowaniu do zamkniętej budki, w Ty2. Ostatnia lubelska Ot1-17 (stacjonująca w lok Zamość) została pocięta w marcu 1973 - warto dodać, że w Warszawie funkcjonowało już wówczas Muzeum Kolejnictwa, ale zrządzeniem losu nie zachowano żadnej Ot1, a wielka szkoda..... :(
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Ha, pytanie kto jest autorem zdjęcia i kto ma negatywy.
Np obecnie Pan Helmut Griebl sprzedaje dużo fotografii Pana Fröhlicha. I są to odbitki fotograficzne. Ja mam ze stempelkiem nawet jaki to jest (w sensie numer negatywu) i gdzie zrobione wraz z datą, a te nie mają nic na odwrocie. Podobnie jest ze zdjęciami Bellingroda. Niby Foto Bellingrodt a zdjęcia są innego autorstwa - proszę spojrzeć do książki o kolejach na Dolnym Ślasku z Eurosprintera. Tam nie ma żadne fotki Bellingorda a na e-Bau kupi się ze stempelkiem albo Archiv albo Foto Bellingrodt.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Sam miałem takie problemy. Bo wielu ludzi sprzedaje swoje zdjęcia na giełdach, a jak się wykorzysta to później są problemy. Bo się okazuje że zdjęcie było kogoś innego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
pytanie kto jest autorem zdjęcia i kto ma negatywy
Stawiam na pana Szeligę lub pana Kostoczko, ale to żadne odkrycie, bo są to autorzy przeważającej większości zdjęć wykonanych dla ówczesnego COBiRTK (później CNTK, obecnie IK). A negatywy były w archiwum IK, ale czy wciąż tam są, nie potrafię powiedzieć.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
W latach 80.XX wieku na bocznicy kopalni Czatkowice koło krakowa pracował Parowóz Tendrzak, prawdopobnie TKp Śląsk.
Proszę coś napisać, jak ktoś cokolwiek o tym parowozie wie ....?
Wiem, że powtarzam temat parowozów Krzeszowickich z epoki przed pseudo-skansenu ...
 
Ostatnio edytowane:

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.271 28 2
Pociąg kolei piaskowej na czele z parowozem Ty45. Zdjęcie wykonane pomiędzy Jaworzno Szczakową a Mysłowicami, okolice Długoszyn ( 1978 rok).
Zdjęcie bodaj Krzysztofa Soidy publikowane już w wielu opracowaniach. Szlak, o którym piszesz, to PKP i jest po prawej od widocznego torowiska (nieco wyżej widoczny słup sieci trakcyjnej). Parowóz jedzie szlakiem piaskowym Szczakowa Północ - Jęzor Centralny.
 

Ferrumka

Nowy użytkownik
Reakcje
34 0 0
Zdjęcie bodaj Krzysztofa Soidy publikowane już w wielu opracowaniach. Szlak, o którym piszesz, to PKP i jest po prawej od widocznego torowiska (nieco wyżej widoczny słup sieci trakcyjnej). Parowóz jedzie szlakiem piaskowym Szczakowa Północ - Jęzor Centralny.
A to tego nie wiedziałem, dziadek przyniósł dawno temu z pracy z piaskowni. Napisałem tak jak mi powiedział. Dziękuję za doinformowanie
 

krzysieksn61

Aktywny użytkownik
Reakcje
100 6 3
Tak patrzę na to piękne zdjęcie i muszę to napisać... czy ktoś mi powie, dlaczego na aukcjach, w tym na eBayu (ten napis KOPIERSCHUTZ jest bardzo wymowny :LOL:) pojawiają się ZNANE OD LAT zdjęcia, a właściwie ich "skany", "zdjęcia zdjęcia" itp dziwactwa, które mają sugerować, że fotografia jest oryginalna i zapewne ktoś się na to nabiera i licytuje je.....

Te zdjęcie jest bardzo znane, możne je znaleźć (w fantastycznej jakości) na winiecie artykułu "Parowóz serii Ot1" autorstwa Pawła Terczyńskiego, który ukazał się w Świecie Kolei" nr 2/2001. Zdjęcie jest podpisane, cytuję: "Parowóz Ot1-18 z MD Jelenia Góra - wygląd typowy dla przełomu lat 50 i 60; ma już zawory bezpieczeństwa Pop-Coale i zdemontowane hamulce osi tocznych ale jeszcze podgrzewacz Knorra i oryginalne wywietrzniki dachowe. Fot COBiRTK". W artykule jest kilka innych wspaniałych zdjęć Ot1, w tym wykonanych przez tak znanych autorów jak R. Burzyński, J. Winnicki, T. Wach i T. Suchorolski oraz ze zbiorów DOKP Wrocław, z archiwum autora i ze zbiorów St. Brodziaka.

Można tam również przeczytać, m.in. to że wszystkie na PKP Ot1 w liczbie 19 szt., w 1966 stacjonowały w lok. Jelenia Góra (skoncentrowane tam w połowie lat 50-tych, ale wcześniej miały swoje epizody np. także w DOKP Warszawa), jednak już od 1967 (po elektryfikacji linii Wrocław - Jelenia Góra), nastąpiła ich częściowa dyslokacja do DOKP Lublin, gdzie miały wspomagać Pt31. Trafiła tam również Ot1-18, skreślona ze stanu w dniu 3.04.1970 z lok. Lublin - gdzie trafiło w sumie 6 szt Ot1 (7, 10, 11, 15, 16 i 18). Pozostałe Ot1 dyrekcji lubelskiej, w liczbie 9 szt. trafiły do lok. Zamość (1, 2, 3, 9, 12, 13, 14, 17 i 19). Tak więc na przełomie lat 60/70 w lok. Jelenia Góra stacjonowały tylko 4 szt. Ot1 o nr 4, 5, 6, 8.

Opis do omawianego zdjęcia, spotykany w sieci, o którym wspomina Kolega PingwinRico "Ot1-18 w Jeleniej Górze w 1970 r. autor Frank Engel" (?) jest, moim zdaniem wyssanym z palca pomysłem, kogoś, kto uwiarygadnia oryginalność fotografii (tak myślę), bo Ot1-18 (wg w/w artykułu Orenstein 13275/1940, nr DRG 41 316) w 1970 nie stacjonowała w Jeleniej Górze, w dodatku skreślona została w kwietniu tego roku i raczej od kilku miesięcy (przed skreśleniem) stała zimna na terenie lubelskiej szopy, pod przysłowiową "chmurką" - a nie była pod parą, wydaje się w pełni użytkowania, jak jest na omawianym zdjęciu.

W latach 1969 - 71 w ZNTK Bydgoszcz sporządzono wnioski kasacyjne dla 15 szt Ot1. Dyrekcja lubelska próbowała "ratować" swoje Ot1, poprzez pozyskiwanie kolejnych Ot1 z Jeleniej Góry, ale okazało się, że nieunikniona jest kasacja całej serii. Ostatnie jeleniogórskie Ot1 to Ot1-4 sprowadzona z Bydgoszczy w kwietniu 1971 do Kłodzka i tam złomowana oraz Ot1-8 pocięta na złom w marcu 1972 w Jeleniej Górze. Spośród lubelskich Ot1 tylko "7" została sprzedana (bez tendra) do Huty Stalowa Wola, pozostałe egzemplarze zezłomowano, przy czym większość tendrów wykorzystano, w Pt31 i po przebudowie i przystosowaniu do zamkniętej budki, w Ty2. Ostatnia lubelska Ot1-17 (stacjonująca w lok Zamość) została pocięta w marcu 1973 - warto dodać, że w Warszawie funkcjonowało już wówczas Muzeum Kolejnictwa, ale zrządzeniem losu nie zachowano żadnej Ot1, a wielka szkoda..... :(
Ot1 było 19 i żadnej nie zachowano a Ty4 było 132 i też niestety nie ma żadnej...:ostrozny::ostrozny::ostrozny::ostrozny:
 

Podobne wątki