• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#63
Tak Andrzej, masz rację. Tylko, że to nie jest coś nie tak! Pierwsze Pt 47 miały tendry wannowe! Jest taka "Kronika filmowa" czytana przez Łapickiego jako lektora gdzie jest materiał o "nowym polskim parowozie Pt 47" i w tym materiale Pt ma tender wannowy. Produkcja tendrów trochę się opóźniła i na początku podpinano wanny.
Oczywiście wiem o pierwszych Pt47 dostarczanych z wannowymi tendrami i tę PKF też widziałem. Tyle, że to zdjęcie (w kolorze) jest stosunkowo młode, zwróć uwagę na reflektory. Czyżby tak długo pety jeździły z wannami? Poza tym jakoś nie mogę się dopatrzyć niczego innego, co można uznać za "coś nie tak". Może oczy już nie te, a może fotka nie najwyższej jakości...
 
Reakcje
0 0 0
#64
...tym razem "Modelarza" nr 2/1982 (w końcu jesteśmy na forum modelarskim) ;)
Foto ś.p. Andrzej Susicki.
A to niemal bliźniacze ujęcie, tym razem bez radosnej ingerencji grafików modelarskiego miesięcznika. No i autor już też inny (zza Odry).
Jeśli autorem drugiego zdjęcia jest niejaki Askanas, to znaczy, że zdjęcie jest to samo, bowiem Askanas był pseudonimem ś.p. Andrzeja S.
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
22 0 0
#65
Jeśli autorem drugiego zdjęcia jest niejaki Askanas, to znaczy, że zdjęcie jest to samo, bowiem Askanas był pseudonimem ś.p. Andrzeja S.
Wstawione przeze mnie kolorowe zdjęcie jest w istocie diapozytywem wykonanym przez niemieckiego uczestnika imprezy a obecnie będącym w moim posiadaniu.
Postscriptum: wiem, kto to był Askanas (i dlaczego konieczny był ten pseudonim)...
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#66
Widziałem zdjęcie Ty2 z tendrem 33D48 zrobione w latach siedemdziesiątych na Dolnym Śląsku. Może i z tego okresu pochodzi zdjęcie Pt47 z tendrem wannowym zamienionym bez odnotowania w dokumentach w owym czasie?
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#68
Chociaż zawsze zaznaczam, że parowozy nie należą do kręgu mych zainteresowań, to ale czytam te wątki jakie tu tworzycie z wielkim podziwem dla Waszej wiedzy, oraz oglądam ciekawe fotografie "kopciuchów". Tak przy okazji, to wielki szacun Panowie dla tego co tutaj na forum robicie - jesteście wielcy.
Ponieważ akurat w starych fotkach jakie mam grzebałem szukając czegoś, to popatrzyłem także co mam z tematu parowozów. Tutaj pragnę wstawić dwie fotki parowozów, o nieco jak dla mnie nietypowym wyglądzie. Szczególnie w odniesieniu do tej pierwszej maszyny.

pojazdy szynowe 164.jpg pojazdy szynowe 198.jpg
Wedle opisu jaki dostałem do fotek, na pierwszej fotografi jest Ol12-4 sfotografowana 06.1959, miejsce nie znane. Na drugiej fotografi jest Ok55-6, jeśli dobrze umiem odczytać to w 1959 roku, miejsce to Warszawa Wschodnia.
W obu przypadkach autorów nie znam.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#74
Aaaaa... już kojarzę to zdjęcie! Ale jest pewność, że to 33D48 a nie 27D51 od stokera?
Pewności nie ma ale .... zdjęcie jest wykonane na terenie DOKP Wrocław a tamtym czasie raczej już nie było Ty51 na tamtym terenie. A ponadto to chyba byłaby rozrzutność "bez rozrzutności" ;) łączyć tender ze stokerem z nieprzystosowanym do tego parowozem.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#77
Kolega Jarząbek oburzy się na stokera, ale one już wtedy wszystkie raczej niesprawne były
Zdjęcie par. 949 zamieszczone u Bufe'go pochodzi z 1968 r. To wtedy chyba stokery jeszcze były czynne .... przynajmniej były czynne na ... "stokerach".
Popatrzyłem jeszcze raz na wspomniane zdjęcie i widzę /albo chcę widzieć / końcówkę serii tendra 48.
Sprawa dziwna bo w tym czasie chyba nie było nadmiaru tendrów do Pt47 skoro kilka jeżdziło z tendrami 26D5 i jeden z beczkowym. / tak przynajmniej jest w papierach/. Chyba, że to jakiś eksperyment, któregoś z ZNTK na tamtym obszarze - Oleśnica lub Wrocław ale czemu to miałoby służyć? Sprawa się wyjaśni jak zobaczymy zdjęcie tego parowozu, z tym samym tendrem ale od strony pomocnika. :)
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#79
No dobra- po krótkiej przerwie, czas coś napisać, bo wątek bardzo ciekawy, a i towarzystwo zacne. Z tymi tendrami do Pt47 i Ty 51, to ciekawa sprawa. W zasadzie, to na pierwszy rzut oka, ciężko jest je odróżnić. Ale o tym, za chwilę. Najpierw spróbuję wyjaśnić, skąd to podobieństwo? Otóż, gdy Pafawag rozpoczął wreszcie dostawę nowych tendrów serii 33D48- produkcja Pt47, była już praktycznie na półmetku. W międzyczasie, na deskach kreślarskich, rozpoczęto projektowanie serii Ty51. Potrzebny był do niej tender o dużej pojemności. Moim zdaniem, skorzystano wtedy z niemieckich doświadczeń, z zakresu unifikacji różnych serii parowozów i zwyczajnie sięgnięto do dokumentacji, już produkowanego tendra. Jest to oczywiście moja interpretacja, bo posiadam oryginalną dokumentację parowozu Ty51 i nie doszukałem się tam wzmianek na ten temat. Podobieństwo jest jednak uderzające. A różnice pomiędzy nimi? Wiadomo, że w 27D51, były fabrycznie montowane stokery, a w 33D48 nie. To jednak nie wszystko. Najbardziej te tendry, różnią się z tyłu. Otóż tendry 33D48, miały trzy drabinki, pomost i wnękę narzędziową z drzwiczkami, wbudowaną w skrzynię węglową. Tendry 27D51, miały natomiast cztery drabinki, brak pomostu i wnękę narzędziową z drzwiczkami, wbudowaną w kadź wodną. Zpewne związane to było, z chęcią powiększenia zapasu węgla. Tak więc można te tendry odróżnić, nawet gdy nie posiadają one tabliczek. A co chodzi o zdjęcie Bufe'go, to ja też widzę końcówkę serii 48, co wskazuje, że dwója ciągnie tender od pety. Hmm... Niby Ty2-953 i 1285 wyposażono w stoker (ale to było znacznie później). A na zdjęciu jest Ty2-949. Może to ona właśnie- jako pierwsza, testowała "na sobie" stoker (który potem zdemontowano), a z powodu braku wolnego tendra beczkowego z tym urządzeniem, zapięto do niej czasowo 27D48? To by potwierdzało tezę Jarząbka o eksperymencie. A propos- na zdjęciu Piaskowego, jest tender 27D48, ze zmodernizowanymi wózkami. Niezły bajzel z tymi oznaczeniami...
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
#80
Czas jaki obejmuje ten wątek to nie moja bajka - ale takie zdjęcie mi się przyplątało i może kogoś zainteresuje:

ty.jpg


a tu jego tabliczki w zbliżeniu:

ty,2.jpg
 

Podobne wątki