• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
Budowanie składów PKP w IIIc i w IV ep w większej ilości, bez wagonów OPW jest... nie realistyczne. Oczywiście były składy z samymi polskimi wagonami, ale tego OPW było bardzo dużo.
 
K

KNG

Gość

OKz32

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
Tabelka z artykułu prof. Zembrzuskiego pt. "Wytyczne do budowy parowozów znormalizowanych PKP".
Autor sugeruje zaprojektowanie 13 serii parowozów, jak przekonuje autor niezbędnych do zaspokojenia wszelkich potrzeb przewozowych ówczesnego PKP.
Zobacz załącznik 874810
Z powyższego bez żadnych ingerencji została skonstruowana Ol49
Zobacz załącznik 874811
Maszyna TKv została pozbawiona jednej osi i powstała TKt48.
Zobacz załącznik 874812
Maszyna Tz też została skrócona o jedną oś i powstał Ty51.
Zobacz załącznik 874813
Reszta projektów utknęła w szufladach biur projektowych.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
Ty-51 to kopia Ty-246 a nie skrót Tz.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
Parowoz serii Ty51 raczej nie jest kopią parowozu serii Ty246. Z amerykańskiej maszyny zaczerpnięto tylko wiele rozwiązań. Podobnie w parowozie serii Ol49 zastosowano kilka rozwiązań stosowanych w parowozach amerykańskich.
Na miano kopii zasługuje lokomotywa spalinowa serii TE1 (pierwowzorem była amerykańska lokomotywa ALCO RSD-1) i np. pierwszy sowiecki bombowiec strategiczny Tu4 (dokładna kopia bombowca B-29).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.371 463 29
Ty-51 to kopia Ty-246 a nie skrót Tz.
Ale właściwie o co chodzi? Co do Ty51, to kolega @michal.guminiak już wyjaśnił, choć ja powiedziałbym, że jest to trochę więcej, niż tylko zaczerpnięcie wielu rozwiązań - ale kopią bym tego nie nazwał. A co do "skrótu" (bo to nie jest "skrót", tylko oznaczenie układu osi) Tz, to autor cytowanego artykułu sugerował budowę parowozów o takim układzie osi (1-5-1), podczas gdy zrealizowano projekt bez tylnej osi tocznej, czyli właśnie parowóz Ty51 - nie rozumiem, co kolega @OKz32 chciał tu prostować?
 

TomaszMK

Użytkownik
Reakcje
51 0 0
Nie wiem czy było, jak tak to usunę. Znalezione na szukajwarchiwach.gov.pl
zdjecie 1. OKl27-78(?) + niezidentyfikowany parowóz (wygląda na Tp10*) z pociągiem pasazerskim na linii Gdynia - Hel. 1934 rok.
1644502068611.png
zdjecie 2. Ol12 z krótkim pociągiem przemierzaja most na Olzie w Cieszynie, po drugiej stronie składu jest Tp15. Lata 1926 - 1938. 1644502505558.png
zdjecie 3. Os24-41 z DOKP Wilno prowadzi pociąg z wycieczką dzieci. Rok 1938.
1644503017688.png
zdjecie 4. opis brzmi ,,Udekorowany parowóz Tr 12. Na pokrywie dymnicy widoczny napis "III Rajd kol. narciarski Worochta-Wisła"."
1644503294883.png
zdjecie 5 i 6. Katastrofa kolejowa na dworcu w Gdyni. Uszkodzone OKi1 (chociaz może być to OKi2) i OKl27. rok 1934
1644503638660.png 1644503676503.png
 

Wlkp_Kolejorz

Nowy użytkownik
Reakcje
6 0 0
Nie wiem czy było, jak tak to usunę. Znalezione na szukajwarchiwach.gov.pl
zdjecie 1. OKl27-78(?) + niezidentyfikowany parowóz (wygląda na Tp10*) z pociągiem pasazerskim na linii Gdynia - Hel. 1934 rok.
Zobacz załącznik 875256
zdjecie 2. Ol12 z krótkim pociągiem przemierzaja most na Olzie w Cieszynie, po drugiej stronie składu jest Tp15. Lata 1926 - 1938. Zobacz załącznik 875257
zdjecie 3. Os24-41 z DOKP Wilno prowadzi pociąg z wycieczką dzieci. Rok 1938.
Zobacz załącznik 875258
zdjecie 4. opis brzmi ,,Udekorowany parowóz Tr 12. Na pokrywie dymnicy widoczny napis "III Rajd kol. narciarski Worochta-Wisła"."
Zobacz załącznik 875259
zdjecie 5 i 6. Katastrofa kolejowa na dworcu w Gdyni. Uszkodzone OKi1 (chociaz może być to OKi2) i OKl27. rok 1934
Zobacz załącznik 875260 Zobacz załącznik 875261

W składzie z Okl27, według mnie znajduje się parowóz Serii Ti3. Parowóz widoczny na zdjęciu posiada charakterystyczną budkę maszynisty oraz cylindry na kotle. Jedynie tender tego parowozu lekko mi na pasuje, ale moim skromnym zdaniem jest to parowóz serii Ti3, ale mogę się mylić. Najlepiej by jakiś lepszy "Parowoziarz" wypowiedział się na ten temat.

A co do numeracji Okl27, to mi się wydaje że może być to 73, 75, 78 lub 79; ale z tym też mogę się mylić
 

LechZ

Użytkownik
Reakcje
16 0 0
Z tego co czytałem to przed wojną na Hel kursowały parowozy Tp3 opalane olejem. Zbiornik oleju jest widoczny na tendrze drugiego parowozu i ten parowóż wizualnie pasuje do Tp3. Natomiast na kotle to raczej nie jest cylinder tylko osłona rur doprowadzających parę do cylindra, który jest słabo widoczny poniżej.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Miałem już nic nie pisać nt. wagonów, ale złamałem się.... ;)
Na zdjęciu http://forum.modelarstwo.info/attachments/ty5-21-gniezno-1974-jpg.876861/ został uwieczniony za lokomotywą kolejny bardzo ciekawy wagon - "świniarka" z tropikiem na dachu (szczegóły wskazują, że najprawdopodobniej jest to 201S/1).
Zaś tutaj: http://forum.modelarstwo.info/attachments/tr203-373-włocławek-1975-jpg.877200/ pod magazynem znowu widać przedstawiciela NRD-owskich wagonów serii Gbs [1500]. Jak widać, były wcale nierzadkim gościem na PKP. ;)
 

Podobne wątki