• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Obejrzałem swoje zdjęcia z parady na Dworcu Głównym w Warszawie w środę, 14. czerwca 1995 roku. Paradę rozpoczął przejazd drezyny ręcznej, a po niej na swoich zdjęciach zarejestrowałem parowozy w kolejności jak niżej. Nie mogę wykluczyć, że coś pominąłem, ale jest to bardzo mało prawdopodobne. Parowozy jeździły po dwóch torach, naprzemiennie i na moich fotkach ta kolejność jest zachowana. Nie było też na paradzie wagonu WKD EN80-16, ani jako stacjonarnego eksponatu, ani tym bardziej jadącego w paradzie. EN80-16 był w tamtych dniach prezentowany, także w ruchu, na terenie lokomotywowni WKD w Grodzisku Mazowieckim i o ile pamiętam, nie opuszczał Grodziska. Niestety, zdjęcia mam tylko w formie odbitek i negatywów, jak kiedyś je zeskanuję, to się nimi tu pochwalę. Parowozy na paradzie 14 czerwca 1995 roku:
Pm36-2
Ol12-7
Pt47-112
Ok22-31
Ok1-359
OKz32-2
Ol49-3
TKt48-191
Tr5-65
Tr12-25
Ty2-1279
Ty3-2
Ty42-107
Ty45-379
Ty51-223
TKi3-87
23 105 (DB)
475 196 (ČSD)
498 106 (ČSD)
090 802 Ma (Wittfeld)

Po paradzie z Dworca Głównego odjechały dwa pociągi specjalne do Grodziska Mazowieckiego. Pierwszy. ogólnodostępny, prowadzony był Pt47-112 z dwoma zespołami Bhp, w kolorze oliwkowym i żółto-pomarańczowym oraz drugi, dla zaproszonych gości, prowadzony Ok22-31, zestawiony z zabytkowych wagonów 2- i 3-osiowych, a na końcu 4-osiowego polskiego "szczupaka". Ten drugi pociąg z Ok22 jechał torami dalekobieżnymi, a równolegle do niego, torem podmiejskim jechał skład TGV-R o numerze 4522.

Warto dodać, że parada została w następnych dniach powtórzona raz (a może i dwa razy) na Dworcu Gdańskim. Oprócz wymienionych wyżej parowozów, w imprezach w Warszawie uczestniczył też Pt47-65, ale nie był na paradzie.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
No i chyba w ramach tych obchodów w sobotę albo niedzielę (nie pamiętam dokładnie) odjechał pociąg TGV pod napięciem 3kV do Poznania przez Grodzisk, Łódź Fabryczną, Ostrów Wlkp.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
TGV odbył kilka jazd pokazowych, dostępnych dla wszystkich podróżnych (można było kupić bilet z rezerwacją miejsca, bo jazdy te wprowadzono do działającego wówczas systemu rezerwacji "Kurs-90"), ale z punktu widzenia tego wątku najciekawsza była chyba jazda do Krakowa, "równoległa" z pociągiem specjalnym, prowadzonym Pt47-65. Oba pociągi wyprzedzały się nawzajem na kolejnych stacjach, a na kilku pośrednich miały wspólny postój. Po przyjeździe do Krakowa TGV wrócił do Warszawy przez CMK, a skład z Pt47-65, o ile dobrze pamiętam, wrócił do stolicy tą samą trasą, którą przyjechał, przez Kielce i Radom. Ale co do tego ostatniego, to nie dam głowy, być może pociąg z Pt47-65 został w Krakowie, albo pojechał gdzieś indziej.

Trochę odchodzimy od tematu. Był kiedyś wątek o paradzie z okazji 150-lecia kolei na ziemiach polskich.
http://forum.modelarstwo.info/threa...ei-na-ziemiach-polski-1995.29930/#post-520826
Może warto byłoby te wpisy tam przenieść? A o wizycie TGV, w tym o jeździe do Krakowa, była też mowa tu:
http://forum.modelarstwo.info/threads/wizyty-szybkich-pociągów-w-polsce.12428/
Przy okazji sprostuję błąd, jaki wkradł się do tamtego wątku: jazda pociągu z Pt47-65 i TGV do Krakowa miała miejsce 16 czerwca 1995 roku, a nie, jak mylnie podano, 14 czerwca. Błąd ten skorygowałem w odpowiednich miejscach w tamtym wątku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Domyślam się, że kolega Intruz chciał napisać Pm2-34, ale moim zdaniem to nie jest ta maszyna, bardziej mi wygląda na Pm2-32, choć nie mam na to żadnych dowodów, poza paroma zdjęciami. Pm2-34 w roku 1976 był dość zapuszczony (przynajmniej tak wygląda na zdjęciach, jakie widziałem), a w 1977 był odmalowany z wieloma elementami (m.in. wiatrownicami) oliwkowymi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Numer inwentarzowy wygląda na jednocyfrowy. W 1976 r. istniały nieskreślone jednocyfrowe Pm2: 3, 8, 9.
Na zdjęciu z Flickra na pewno nie jest żaden z tych trzech, bo wszystkie one miały małe koła przedniego wózka (850 mm), a parowóz na zdjęciu ma duże koła, 1000 mm.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Najpierw trzeba wiedzieć, że były dwa rodzaje tych kół. To można łatwo wyczytać w literaturze o parowozach BR 03 i Pm2, choćby w internecie (choć do informacji z sieci zawsze należy podchodzić z dużą ostrożnością). A potem trzeba przyjrzeć się wielu zdjęciom tych parowozów, zwracając uwagę na przednie koła, a szczególnie na położenie górnej części koła w stosunku do osłony trzonu tłoka. Parowóz ma koła napędne o średnicy 2000 mm, więc oś tłoka jest na wysokości ok. 1000 mm nad szyną. Nie zawsze jest łatwo stwierdzić jak wysoko sięga koło, ale akurat na tym zdjęciu można z praktycznie 100% pewnością stwierdzić, że koła wózka mają średnicę 1000 mm, a nie 850. Te mniejsze byłyby wyraźnie niższe. Natomiast nie radzę zgadywać na podstawie liczby szprych w kołach tocznych, bo zarówno koła 850 mm, jak i 1000 mm miały po 9 szprych, a koła 850 mm zdarzały się także z 7 szprychami.

Poprawiłem swój oczywisty błąd: koła napędne miały oczywiście średnicę 2000 mm, a nie 1000, jak wcześniej napisałem. Mam nadzieję, że nikt się nie złapał w tę pułapkę. ;) Usprawiedliwia mnie tylko późna pora...
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Najpierw trzeba wiedzieć, że były dwa rodzaje tych kół. To można łatwo wyczytać w literaturze o parowozach BR 03 i Pm2, choćby w internecie (choć do informacji z sieci zawsze należy podchodzić z dużą ostrożnością). A potem trzeba przyjrzeć się wielu zdjęciom tych parowozów, zwracając uwagę na przednie koła, a szczególnie na położenie górnej części koła w stosunku do osłony trzonu tłoka. Parowóz ma koła napędne o średnicy 2000 mm, więc oś tłoka jest na wysokości ok. 1000 mm nad szyną. Nie zawsze jest łatwo stwierdzić jak wysoko sięga koło, ale akurat na tym zdjęciu można z praktycznie 100% pewnością stwierdzić, że koła wózka mają średnicę 1000 mm, a nie 850. Te mniejsze byłyby wyraźnie niższe. Natomiast nie radzę zgadywać na podstawie liczby szprych w kołach tocznych, bo zarówno koła 850 mm, jak i 1000 mm miały po 9 szprych, a koła 850 mm zdarzały się także z 7 szprychami.

Poprawiłem swój oczywisty błąd: koła napędne miały oczywiście średnicę 2000 mm, a nie 1000, jak wcześniej napisałem. Mam nadzieję, że nikt się nie złapał w tę pułapkę. ;) Usprawiedliwia mnie tylko późna pora...
Dziękuje bardzo za wyczerpującą odpowiedz :eek: Tyle fachowej wiedzy - Jeszcze raz dziękuje ...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Czy ta kolorowa fotografia może przedstawiać Pm2-29 ukazaną na tych dwóch fotografiach ?
Nie, bo Pm2-29 nie ma na kotle pierwszego kołpaka (między kominem, a piasecznicą. To była charakterystyczna cecha tej konkretnej lokomotywy w ostatnich latach eksploatacji. Na tych czarno-białych fotkach widać wyraźnie, że są tylko dwa kołpaki: piasecznica (ten niższy, płaski na środku kotła) i wyższy za nim, ale brakuje podobnego wyższego z przodu, zaraz za kominem. Parowóz na zdjęciu kolorowym ma wszystkie trzy kołpaki. Trzeba się dokładnie przyglądać zdjęciom, zwracając uwagę na szczegóły, zwłaszcza te, którymi różnią między sobą poszczególne lokomotywy.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Zupełnie przypadkowo natknąłem się na ciekawy dokument niemieckiej telewizji z przełomu lat 70/ 80 tych ubiegłego wieku poświęcony ruchowi granicznemu w byłej NRD. Na zrzucie ekranu widać parowóz Pt47 ze składem radzieckich wagonów pasażerskich, który przekracza most kolejowy na Odrze i kieruje się na polską stronę. Most znajduje się w okolicy przejścia granicznego w Świecku. Znajdujący się po lewej stronie most drogowy widać w ułamku sekundy na początku filmu.
Mam pytanie do obeznanych w temacie kolegów. Jak mogły wyglądać obiegi polskich parowozów w tamtym okresie na tej linii? Czy polskie parowozy w kierunku zachodnim docierały tylko do Frankfurtu nad Odrą? Przedstawiona na zrzucie ekranu maszyna mogła stacjonować w Poznaniu?

Pt47.JPG

Link do filmu:
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Nie, bo Pm2-29 nie ma na kotle pierwszego kołpaka (między kominem, a piasecznicą. To była charakterystyczna cecha tej konkretnej lokomotywy w ostatnich latach eksploatacji. Na tych czarno-białych fotkach widać wyraźnie, że są tylko dwa kołpaki: piasecznica (ten niższy, płaski na środku kotła) i wyższy za nim, ale brakuje podobnego wyższego z przodu, zaraz za kominem. Parowóz na zdjęciu kolorowym ma wszystkie trzy kołpaki. Trzeba się dokładnie przyglądać zdjęciom, zwracając uwagę na szczegóły, zwłaszcza te, którymi różnią między sobą poszczególne lokomotywy.
WOW :cool: Rzeczywiście ... teraz to już nic nie wiem :niepewny: Jaki to mógł mieć numer ?
Ten parowóz na kolorowej fotografii bardzo mnie intryguje - Oj szukam parowozu
na którym bym się jako tako wzorował jeśli chodzi o przebudowę BR 03 na Pm2.
A ta kolorowa fotografia bardzo mi się podoba :love: Jedna fotografia a tyle pytań bez odpowiedzi ..
 

Podobne wątki