• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Znane, ale duże. ;)
Wg. różnych stron: Ot1–18, lata 50/60. Fot COBiRTK.
Bądź też "Ot1-18, photographed near Jelenia Góra in 1970s; photo by Frank Engel"
Tak patrzę na to piękne zdjęcie i muszę to napisać... czy ktoś mi powie, dlaczego na aukcjach, w tym na eBayu (ten napis KOPIERSCHUTZ jest bardzo wymowny :LOL:) pojawiają się ZNANE OD LAT zdjęcia, a właściwie ich "skany", "zdjęcia zdjęcia" itp dziwactwa, które mają sugerować, że fotografia jest oryginalna i zapewne ktoś się na to nabiera i licytuje je.....

Te zdjęcie jest bardzo znane, możne je znaleźć (w fantastycznej jakości) na winiecie artykułu "Parowóz serii Ot1" autorstwa Pawła Terczyńskiego, który ukazał się w Świecie Kolei" nr 2/2001. Zdjęcie jest podpisane, cytuję: "Parowóz Ot1-18 z MD Jelenia Góra - wygląd typowy dla przełomu lat 50 i 60; ma już zawory bezpieczeństwa Pop-Coale i zdemontowane hamulce osi tocznych ale jeszcze podgrzewacz Knorra i oryginalne wywietrzniki dachowe. Fot COBiRTK". W artykule jest kilka innych wspaniałych zdjęć Ot1, w tym wykonanych przez tak znanych autorów jak R. Burzyński, J. Winnicki, T. Wach i T. Suchorolski oraz ze zbiorów DOKP Wrocław, z archiwum autora i ze zbiorów St. Brodziaka.

Można tam również przeczytać, m.in. to że wszystkie na PKP Ot1 w liczbie 19 szt., w 1966 stacjonowały w lok. Jelenia Góra (skoncentrowane tam w połowie lat 50-tych, ale wcześniej miały swoje epizody np. także w DOKP Warszawa), jednak już od 1967 (po elektryfikacji linii Wrocław - Jelenia Góra), nastąpiła ich częściowa dyslokacja do DOKP Lublin, gdzie miały wspomagać Pt31. Trafiła tam również Ot1-18, skreślona ze stanu w dniu 3.04.1970 z lok. Lublin - gdzie trafiło w sumie 6 szt Ot1 (7, 10, 11, 15, 16 i 18). Pozostałe Ot1 dyrekcji lubelskiej, w liczbie 9 szt. trafiły do lok. Zamość (1, 2, 3, 9, 12, 13, 14, 17 i 19). Tak więc na przełomie lat 60/70 w lok. Jelenia Góra stacjonowały tylko 4 szt. Ot1 o nr 4, 5, 6, 8.

Opis do omawianego zdjęcia, spotykany w sieci, o którym wspomina Kolega PingwinRico "Ot1-18 w Jeleniej Górze w 1970 r. autor Frank Engel" (?) jest, moim zdaniem wyssanym z palca pomysłem, kogoś, kto uwiarygadnia oryginalność fotografii (tak myślę), bo Ot1-18 (wg w/w artykułu Orenstein 13275/1940, nr DRG 41 316) w 1970 nie stacjonowała w Jeleniej Górze, w dodatku skreślona została w kwietniu tego roku i raczej od kilku miesięcy (przed skreśleniem) stała zimna na terenie lubelskiej szopy, pod przysłowiową "chmurką" - a nie była pod parą, wydaje się w pełni użytkowania, jak jest na omawianym zdjęciu.

W latach 1969 - 71 w ZNTK Bydgoszcz sporządzono wnioski kasacyjne dla 15 szt Ot1. Dyrekcja lubelska próbowała "ratować" swoje Ot1, poprzez pozyskiwanie kolejnych Ot1 z Jeleniej Góry, ale okazało się, że nieunikniona jest kasacja całej serii. Ostatnie jeleniogórskie Ot1 to Ot1-4 sprowadzona z Bydgoszczy w kwietniu 1971 do Kłodzka i tam złomowana oraz Ot1-8 pocięta na złom w marcu 1972 w Jeleniej Górze. Spośród lubelskich Ot1 tylko "7" została sprzedana (bez tendra) do Huty Stalowa Wola, pozostałe egzemplarze zezłomowano, przy czym większość tendrów wykorzystano, w Pt31 i po przebudowie i przystosowaniu do zamkniętej budki, w Ty2. Ostatnia lubelska Ot1-17 (stacjonująca w lok Zamość) została pocięta w marcu 1973 - warto dodać, że w Warszawie funkcjonowało już wówczas Muzeum Kolejnictwa, ale zrządzeniem losu nie zachowano żadnej Ot1, a wielka szkoda..... :(
 
Ostatnio edytowane:
Ha, pytanie kto jest autorem zdjęcia i kto ma negatywy.
Np obecnie Pan Helmut Griebl sprzedaje dużo fotografii Pana Fröhlicha. I są to odbitki fotograficzne. Ja mam ze stempelkiem nawet jaki to jest (w sensie numer negatywu) i gdzie zrobione wraz z datą, a te nie mają nic na odwrocie. Podobnie jest ze zdjęciami Bellingroda. Niby Foto Bellingrodt a zdjęcia są innego autorstwa - proszę spojrzeć do książki o kolejach na Dolnym Ślasku z Eurosprintera. Tam nie ma żadne fotki Bellingorda a na e-Bau kupi się ze stempelkiem albo Archiv albo Foto Bellingrodt.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
pytanie kto jest autorem zdjęcia i kto ma negatywy
Stawiam na pana Szeligę lub pana Kostoczko, ale to żadne odkrycie, bo są to autorzy przeważającej większości zdjęć wykonanych dla ówczesnego COBiRTK (później CNTK, obecnie IK). A negatywy były w archiwum IK, ale czy wciąż tam są, nie potrafię powiedzieć.
 
W latach 80.XX wieku na bocznicy kopalni Czatkowice koło krakowa pracował Parowóz Tendrzak, prawdopobnie TKp Śląsk.
Proszę coś napisać, jak ktoś cokolwiek o tym parowozie wie ....?
Wiem, że powtarzam temat parowozów Krzeszowickich z epoki przed pseudo-skansenu ...
 
Ostatnio edytowane:

BoGneR

Aktywny użytkownik
Pociąg kolei piaskowej na czele z parowozem Ty45. Zdjęcie wykonane pomiędzy Jaworzno Szczakową a Mysłowicami, okolice Długoszyn ( 1978 rok).
Zdjęcie bodaj Krzysztofa Soidy publikowane już w wielu opracowaniach. Szlak, o którym piszesz, to PKP i jest po prawej od widocznego torowiska (nieco wyżej widoczny słup sieci trakcyjnej). Parowóz jedzie szlakiem piaskowym Szczakowa Północ - Jęzor Centralny.
 

Ferrumka

Nowy użytkownik
Zdjęcie bodaj Krzysztofa Soidy publikowane już w wielu opracowaniach. Szlak, o którym piszesz, to PKP i jest po prawej od widocznego torowiska (nieco wyżej widoczny słup sieci trakcyjnej). Parowóz jedzie szlakiem piaskowym Szczakowa Północ - Jęzor Centralny.
A to tego nie wiedziałem, dziadek przyniósł dawno temu z pracy z piaskowni. Napisałem tak jak mi powiedział. Dziękuję za doinformowanie
 

krzysieksn61

Aktywny użytkownik
Tak patrzę na to piękne zdjęcie i muszę to napisać... czy ktoś mi powie, dlaczego na aukcjach, w tym na eBayu (ten napis KOPIERSCHUTZ jest bardzo wymowny :LOL:) pojawiają się ZNANE OD LAT zdjęcia, a właściwie ich "skany", "zdjęcia zdjęcia" itp dziwactwa, które mają sugerować, że fotografia jest oryginalna i zapewne ktoś się na to nabiera i licytuje je.....

Te zdjęcie jest bardzo znane, możne je znaleźć (w fantastycznej jakości) na winiecie artykułu "Parowóz serii Ot1" autorstwa Pawła Terczyńskiego, który ukazał się w Świecie Kolei" nr 2/2001. Zdjęcie jest podpisane, cytuję: "Parowóz Ot1-18 z MD Jelenia Góra - wygląd typowy dla przełomu lat 50 i 60; ma już zawory bezpieczeństwa Pop-Coale i zdemontowane hamulce osi tocznych ale jeszcze podgrzewacz Knorra i oryginalne wywietrzniki dachowe. Fot COBiRTK". W artykule jest kilka innych wspaniałych zdjęć Ot1, w tym wykonanych przez tak znanych autorów jak R. Burzyński, J. Winnicki, T. Wach i T. Suchorolski oraz ze zbiorów DOKP Wrocław, z archiwum autora i ze zbiorów St. Brodziaka.

Można tam również przeczytać, m.in. to że wszystkie na PKP Ot1 w liczbie 19 szt., w 1966 stacjonowały w lok. Jelenia Góra (skoncentrowane tam w połowie lat 50-tych, ale wcześniej miały swoje epizody np. także w DOKP Warszawa), jednak już od 1967 (po elektryfikacji linii Wrocław - Jelenia Góra), nastąpiła ich częściowa dyslokacja do DOKP Lublin, gdzie miały wspomagać Pt31. Trafiła tam również Ot1-18, skreślona ze stanu w dniu 3.04.1970 z lok. Lublin - gdzie trafiło w sumie 6 szt Ot1 (7, 10, 11, 15, 16 i 18). Pozostałe Ot1 dyrekcji lubelskiej, w liczbie 9 szt. trafiły do lok. Zamość (1, 2, 3, 9, 12, 13, 14, 17 i 19). Tak więc na przełomie lat 60/70 w lok. Jelenia Góra stacjonowały tylko 4 szt. Ot1 o nr 4, 5, 6, 8.

Opis do omawianego zdjęcia, spotykany w sieci, o którym wspomina Kolega PingwinRico "Ot1-18 w Jeleniej Górze w 1970 r. autor Frank Engel" (?) jest, moim zdaniem wyssanym z palca pomysłem, kogoś, kto uwiarygadnia oryginalność fotografii (tak myślę), bo Ot1-18 (wg w/w artykułu Orenstein 13275/1940, nr DRG 41 316) w 1970 nie stacjonowała w Jeleniej Górze, w dodatku skreślona została w kwietniu tego roku i raczej od kilku miesięcy (przed skreśleniem) stała zimna na terenie lubelskiej szopy, pod przysłowiową "chmurką" - a nie była pod parą, wydaje się w pełni użytkowania, jak jest na omawianym zdjęciu.

W latach 1969 - 71 w ZNTK Bydgoszcz sporządzono wnioski kasacyjne dla 15 szt Ot1. Dyrekcja lubelska próbowała "ratować" swoje Ot1, poprzez pozyskiwanie kolejnych Ot1 z Jeleniej Góry, ale okazało się, że nieunikniona jest kasacja całej serii. Ostatnie jeleniogórskie Ot1 to Ot1-4 sprowadzona z Bydgoszczy w kwietniu 1971 do Kłodzka i tam złomowana oraz Ot1-8 pocięta na złom w marcu 1972 w Jeleniej Górze. Spośród lubelskich Ot1 tylko "7" została sprzedana (bez tendra) do Huty Stalowa Wola, pozostałe egzemplarze zezłomowano, przy czym większość tendrów wykorzystano, w Pt31 i po przebudowie i przystosowaniu do zamkniętej budki, w Ty2. Ostatnia lubelska Ot1-17 (stacjonująca w lok Zamość) została pocięta w marcu 1973 - warto dodać, że w Warszawie funkcjonowało już wówczas Muzeum Kolejnictwa, ale zrządzeniem losu nie zachowano żadnej Ot1, a wielka szkoda..... :(
Ot1 było 19 i żadnej nie zachowano a Ty4 było 132 i też niestety nie ma żadnej...:ostrozny::ostrozny::ostrozny::ostrozny:
 

Podobne wątki