• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
Dwa pierwsze parowozy Ok55 miały początkowo oznaczenie Ok203-1 i Ok203-2. Potem nadano im oznaczenie Ok55-1, Ok55-2, by na koniec wszystkie trzy (wraz z Ok55-3) włączyć w serię Ok22 (89,90 i 91). Jakoś nigdy nie spotkałem zdjęć "dwójki" ani w oznaczeniu Ok203-2, ani Ok55-2, ani Ok22-90..:( Może ktoś z Was widział?
 

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
180 0 1
Co do Ok55 nr 3, to bardzo ciekawe, gdyż Wikipedia podaje, że były tylko dwa wyprodukowane. Chyba że coś pominąłem....
... No i doczytałem, dwa pierwsze to modyfikacja, hybryda, natomiast trzeci zrobiony od podstaw.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
O&K 1906r, nr fabryczny 1810
1. 7353 Saarbrücken/Trier
2. RBD Hamburg / Bw Hamburg Berliner Tor
I do tego miejsca podane dane przez Kol. ministerek są prawdziwe. Dalej już niestety nie.
Otóż ten parowóz na DR otrzymał numer 91 826 i z tym numerem dotrwał do dnia kasacji na kol. niemieckich, czyli do września 1933 r. Z tego to widać, że nie może być to poszukiwany parowóz TKi3-174 z PKP-B.
W moich zapisach nie jest 1810/06, ale 4602/11, no i jakoby, że wyszedł z innej fabryki, nie O&K.
Tu też dzwonią ... tylko nie wiadomo, w którym kościele. :(
Otóż Kolego Axer - poszukiwany parowóz, czyli TKi3-174 PKP-B został wyprodukowany w 1911 roku właśnie przez fabrykę Orenstein&Koppel z numerem jaki podajesz czyli 4602. Rozpoczął służbę w ówczesnej dyrekcji bydgoskiej z numerem T9.3 Bbg 7270 a następnie w dyr. Osten jako T9.3 7365.
Trafił na PKP i otrzymał serię i numer TKi3-276 (PKP-A), następnie po przejęciu przez DR otrzymał nr 91 826'' - zwracam uwagę - drugie obsadzenie numeru!
Po wyzwoleniu otrzymał serię i numer TKi3-174 PKP-B. Z danych, które posiadam wynika, że ten parowóz zarówno przed jak i po wojnie pracował nieprzerwanie na terenie DOKP Katowice.
To co mnie razi. Wybacz Kol. Axer, ale z tego co się orientuję to nie są Twoje zapisy. To jest historia polskich lokomotyw spisywana skrzętnie przez lata całe przez niestety już nieżyjącego Kolegę - Władysława Chrapka. Jego zeszyty a także listy do kolegów i do mnie były pisane równiutkim, czytelnym pismem. Bez względu na to czy pisał to przy stole, czy też na pracującej lokomotywie.
Tak, że przez szacunek dla Władka proszę o wyraźne podawanie Autora. Zresztą, nie sam Władek zbierał te dane. To była cała ekipa, która jeżdziła po wielu lokomotywowniach i dyrekcjach - od generalnej po okręgowe i skrzętnie spisywała wszelkie dostępne dane. Z tego co pamiętam to zbiorcze dane Władka powstały z danych zbieranych przez ( i tak zapewne wszystkich nie pamiętam): Samego Władysława, Stanisława z Bytomia, Wiesława z Węglińca, Roberta i Miłosza z Pruszkowa, Macieja z Rozwadowa, Andrzeja, Pawła i Tadeusza z Warszawy a także mnie.
Coś mi się zdaję, że tu obecny Jacek też dostarczał dane Władkowi, ale nie jestem pewien.
Zapewne Kogoś pominąłem ... przepraszam, ale jeżeli ktoś się odnajdzie proszę się przypomnieć ....
 
Ostatnio edytowane:

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
Tak, że przez szacunek dla Władka proszę o wyraźne podawanie Autora.
Napisałem "moje", ale zwracam honor - rzeczywiście autorem ich nie jestem ja. Widać źle zrobiłem, że od razu nie podałem autora. Następnym razem podam, więc proszę się na mnie za to już nie gniewać. Mam jednak coś na swą obronę - otóż czasem z innych źródeł dopisuję jakies informacje tego typu. Takich "dopisków" mam nie mało i jeśli co - nie jestem już w stanie podać skąd taką, czy taką informację dopisałem. Czasem one mogą być błędne, cóż - tego nie jestem w stanie sprawdzić.
Dobra, umawiamy się tak: ja się w tej kwestii poprawię! Niemniej - kolego Jarząbku Wspominasz o tych wszystkich źródłach. Wierzę, że są mogą bardziej wiarygodne niż moje te wszystkie zapisy. A wyżej wspomniano o serii Ok203/Ok55. Może podacie numery -z których konkretnie Tr203 i Ok22 zbudowano te parowozy? Przy okazji zobaczę, czy mam dobre dane, bo pewności nie mam. Z góry dzięki. Pozdrawiam.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
W momencie budowy tego parowozu nie było jeszcze MBA, tylko firma Orenstein&Koppel, która w latach późniejszych zmieniła nazwę na MBA.
W tym przypadku Władek się pomylił co do nazwy, ale to ta sama firma.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
co do nazwy, ale to ta sama firma.
Dzięki za informację.

Ja to Was podziwiam, i chyba nie powinienem się tutaj z Wami bawić..:))) Bo Wy - jak odczuwam z Waszych postów - wszystko wiecie, wszystko niemal widzieliście... Na temat parowozów i kolei znacie każdy detal, każdą nazwę.... Wiecie gdzie, w którym miejscu i do czego jest każda śrubka w parowozie, itp. Pewnie pracowaliście/pracujecie na kolei.. A ja tylko lubiłem jeździć, stąd moje zamiłowanie do żelaznej drogi, z którą nawet zawodowo związany nie jestem. I tak dobrze, że wiem co to budka parowozu i umiem odróżnić jego tender... (wiem napewno, że tender nie jest tym, o czym śpiewał Presley w swej piosence "Love Me Tender" (śmiech)).. Napisałem żartobliwie, ale powdziwiam Waszą wiedzę szczerze i nie na żarty! Czasem chciałbym zabrać głos, czy o coś tam spytać. Powiedzą pewnie: "tyle lat w hobby tym siedzi, tyle narysował lokomotyw, nazbierał zdjęć i nie wie???" Swoje wiem, ale na pewno nie na tyle, co Wy! Tak, że szacun i raz jeszcze dzięki za odpowiedzi, poprawki, informacje, czasem jakąś pomoc w skolekcjonowaniu jakiegoś zdjęcia...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
Nie, nie, nie i jeszcze raz nie! Nie wiem wszystkiego, moi Koledzy też nie wiedzą wszystkiego i jeszcze raz powtórzę Tobie, gdyż już kilkakrotnie to pisałem: Nie ma ludzi wszystko wiedzących, a jeżeli na swej drodze spotkasz takiego co tak twierdzi o sobie ... nie traktuj go poważnie.
A to, że coś wiemy więcej ... po prostu dłużej żyjemy, ale za Ty jesteś młodszy.
A to, że nie wiem wszystkiego nie wiem ... masz prosty przykład - nie wiem, które Ok22 były dawcami podwozi dla Ok55. :(
Nie tak dawno rozmawialiśmy na ten temat z moim Przyjacielem i ... w dalszym ciągu nie wiemy.
Natomiast wiadomo jest, które kotły zabudowano na Ok55.
Ok55-1 Lima 8452 z par. Tr203-167
Ok55-2 ALCO 70964 z par. Tr203-290.
Ok55-3 - nowy kocioł zbudowany w ZNTK Wrocław w roku 1958 nr 186.

o czym śpiewał Presley w swej piosence "Love Me Tender"
Właśnie tak - "Love me tender" to ... pieśń początkującego pomocnika maszynisty, a "Mój pierwszy bal" to pieśń początkującego ... drwala.;)
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
Nie tak dawno rozmawialiśmy na ten temat z moim Przyjacielem i ... w dalszym ciągu nie wiemy.
Prawdopodobnie: Ok203-1 zbudowano na podwoziu Ok22-35, a Ok203-2 na podwoziu Ok22-45 (wg Władkowych zapisów). Co do podwozia Ok55-3 to nie wiem z jakiej Ok22 byłoby.
Miał ktoś z Was okazję kiedyś spotkać którąś z tych maszyn pod parą (chociaż w późniejszych oznaczeniach już jako Ok22)?? W 70-latach jeszcze były na stanie PKP, nawet w tym czasie, kiedy już rozrózniałem serie parowozów, ale nie było ich w rejonie, gdzie bywałem.

"Mój pierwszy bal" to pieśń początkującego ... drwala
:) :) :) Dobre!:)
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 10 2
Ciekawostka. wg mojej książki ten drugi TKi3-174 nie został wyprodukowany w 1911 roku w O&K
Aczkolwiek jest podejrzenie, że pewne numerki pasują (pruski/nr fabryczny). Załączam skan z książki o T9. Chyba że pominięto egzemplarze, które po I Wojnie nie znalazły się w zasobach DRG.
001.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
Historia tego konkretnego parowozu jest bardzo słabo udokumentowana.
Powiem więcej - historia znakomitej większości polskich parowozów jest bardzo słabo udokumentowana.
Czy kolega ma jakieś żródło tego przypuszczenia czy tylko na podstawie próby odczytania ze zdjęcia?
Oczywiście, ze zdjęcia, tylko troszeczkę większego i w innym ujęciu, ale też autorstwa H.Griebla.
OKl2-27-Katowice (1).jpg
 
Ostatnio edytowane:

SAXON0518

Aktywny użytkownik
Reakcje
294 6 3
czy któryś z kolegów mógłby przybliżyć mi historię lokomotywy Pt31-4 , czy są jakieś stare zdjęcia lub większy opis tej lokomotywy ..

mam jedynie informacje ,że lokomotywa ta miała nr fabryczny 593 z roku 1934 pierwszy przydział Piotrków
po agresji -przejęta przez Niemców w 1939r
/ oznaczona w DRB jako 19 102 /
w latach 1940-45 przydziały w Warszawie , Gdańsku i Wiedniu .. później totalna przepaść i kasacja w 1977 roku ..

pozdrawiam
Andrzej
 

Podobne wątki