• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
Ten parowóz początkowo pracował w MD Lublin, następnie w MD Wwa Wsch, a od 1953 r. nieprzerwanie w MD Siedlce.
Z tymi oznaczeniami na budkach parowozów bywało bardzo różnie. W zależności, w której MD parowóz stacjonował. Parowozy z jednej MD były opisane zarówno przydziałem do DOKP jak i poszczególnej MD, na innych był tylko przydział dyrekcyjny naniesiony podczas naprawy okresowej w ZNTK, a były też też takie parowozy, na budkach których nie było napisane ani DOKP, ani MD.
Porządek w tym zakresie był na kolejach niemieckich, gdzie zarówno przydział dyrekcyjny (RBD) jak przydział do poszczególnej lokomotywowni (Bw) były na przykręcanych, aluminiowych tabliczkach.
Polecam ciekawe zdjęcie w "Baureihe 44" gdzie jedna lokomotywownia jest w dwóch dyrekcjach.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Przejrzałem pobieżnie, ale nie znalazłem. :( Która to strona?
Jeżeli tak było to oczywista pomyłka, swego czasu widziałem w Tarnowskich Górach jednego SN61 na którym widniał napis wykonany w ZNTK - Lokom. Tarnowskie Góry, DOKP - Południowa!
 

Romun

Użytkownik
Reakcje
91 0 0
A Tr203-149 wg. Roszaka
2/03/1947 Lublin
Xx/10/1948 Warszawa Wschodnia.
Xx/08/1953 Siedlce
+15/01/1977 Siedlce

Troszkę zamieszania wprowadza notatka z wypadku 29/07/1952 z przydziałem do MD Namysłów, ale to pomocnicza Oleśnicy a w tamtejszych ZNTK były naprawiane i może pożyczono sobie parowóz od zakładów.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
Przejrzałem pobieżnie, ale nie znalazłem. :( Która to strona?
Jeżeli tak było to oczywista pomyłka, swego czasu widziałem w Tarnowskich Górach jednego SN61 na którym widniał napis wykonany w ZNTK - Lokom. Tarnowskie Góry, DOKP - Południowa!
Strony 122/123. Parowoz 042 241 z Bw Rheine/BD Muenster i 043 737 z Bw Rheine/BD Hannover na jednym zdjęciu. No ale na Wielunskiej KD był parowóz Px48/Px49 bodajże 1956 zależy z której strony się na niego spojrzało.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Faktycznie znalazłem to zdjęcie. Mogę tylko przypuszczać, że parowóz 043 737-6 jest świeżo po "transferze" z RBD Hannover do Bw Rheine, podległej RBD Münster. Tabliczka z nazwą Bw Rheine już została przykręcona, a pozostał napis BD Hannover.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Czy na PKP trafiły parowozy serii Ok1 ze stwawidlem wykonanym jak w serii Pk1
Nie, parowozy serii Ok1 bezpośrednio na PKP-A trafiły prosto z fabryki BMAG, dawny Schwartzkopf z Berlina, Hanomag z Hanoweru, i LHW z Breslau.
Wszystkie te parowozy nie miały takiego stawidła.

Natomiast po I WŚ na PKP-A trafiły parowozy pruskiej serii P8 i wśród nich 28 maszyn wyprodukowanych zostało do 1912 roku i w tych parowozach zastosowane było takie rozwiązanie stawidła. Od 1913 roku produkowano te parowozy już tylko z kulisą Kuhna mocowaną w charakterystycznej ramie z dwoma otworami.
Czy po II WŚ trafiły na PKP-B dodatkowao parowozy wcześniejszej wersji, tego w tej chwili nie jestem w stanie "na gorąco" stwierdzić, ale chyba nie w tym rzecz, natomiast ilostan tych starszych się nie zmienił. (pomijam sprawę zamiany kotłów z podwoziami).
Z napotkanych zdjęć mogę podać, że takie stawidła starszego typu posiadały parowozy :
Ok1 o numerach 11, 21, 79, 216, 273, 346, 348 -to tylko te, których zdjęcia napotkałem.
Niewątpliwie maszyny o numerach z pierwszej dwudziestki, takie stawidła powinny też posiadać.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Dziś znalazłem na jednej ze stron FB takie zdjęcie. Zdjęcie jest dobrze znane, przedstawia jeden z parowozów serii Ty23, wyprodukowanych w berlińskiej firmie Schwartzkopff.

Ty23-Schwartzkopff.jpg


Obok zdjęcia, jest mniejsze zdjęcie dwóch parowozów wyprodukowanych też w tej samej firmie dla kolei Lübeck-Buchener Eisenbahn.
Ale pod zdjęciem są opisy, które niestety wprowadzają czytelników w błąd.
Parowozy dla LBE zostały wyprodukowane dopiero w roku 1924, tak że nie mogły być zakupione w roku 1923. O ile dobrze pamiętam to dopiero po ponad dziesięcioletnim postoju w firmie (brak nabywcy) zostały zakupione przez kolej LBE, na której otrzymały nr 99 i 100.
Po przejęciu przez DR otrzymały nr 58 601 i 602, a następnie 58 2301 i 58 2302.
Jeden z tych parowozów znalazł się na terenie RBD Osten a drugi na terenie OBD Warschau, lecz brak jest jakichkolwiek śladów na ich późniejsze stacjonowanie na PKP.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Zdjęcie jest dobrze znane, przedstawia jeden z parowozów serii Ty23, wyprodukowanych w berlińskiej firmie Schwartzkopff.
To jest wg mnie kolejna nieścisłość, którą warto sprostować.
Parowozy ze Schwartzkopff'a były wyposażone pompę wodną Knorr'a. Ten na zdjęciu ma już inżektor Metcalfe'a-Friedmanna na parę odlotową, a więc został już wyprodukowany w Polsce. Schemat malowania (matowa dymnica, błyszczący walczak, białe bandaże oraz jasne (czerwone?) tablice z orłem i numerem serii) wskazują na parowóz zbudowany u Cegielskiego. Natomiast obecność osi Adams'a i zestawu tocznego 1000mm pozwala umiejscowić ten konkretny egzemplarz w zakresie numerów 76-90 wg przedwojennej numeracji Ty23 na PKP.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
To jest wg mnie kolejna nieścisłość, którą warto sprostować.
Jak najbardziej.
Parowozy ze Schwartzkopff'a były wyposażone pompę wodną Knorr'a.
Chyba nie wszystkie, czego dowodem jest powyższe zdjęcie.
Ten na zdjęciu ma już inżektor Metcalfe'a-Friedmanna na parę odlotową, a więc został już wyprodukowany w Polsce.
A ja jestem innego zdania, czego dowodem jest ... poniższe zdjęcie. :)
Ty23-1-15-Schwartzkopff&LBE-100-porównanie.jpg
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Jeśli wolno, to i ja dorzucę swoje "trzy grosze";

Ten na zdjęciu ma już inżektor Metcalfe'a-Friedmanna na parę odlotową,
zgadza się, ten na zdjęciu ma taki inżektor.
Nawet podretuszowane zdjęcie tego parowozu wykorzystano w reklamówce, chwalącej zastosowanie takiego typu inżektora,
wskazanego strzałką:

Ty23-xx.jpg



Przy okazji podwójnie się walnęli w drukarni, podpisując przy tekście francuskim i angielskim, że to PKP-owska seria Tr. 23

Schemat malowania (matowa dymnica, błyszczący walczak, białe bandaże oraz jasne (czerwone?) tablice z orłem i numerem serii)
Widocznie firmie Schwartzkopff spodobały się te sposoby malowania i przy kolejnej ofercie je zastosowano uważając zapewne, że przyciągną wzrok potencjalnych nabywców. Tabliczkę z orłem PKP i serią dodano chyba dla podkreślenia, że już ktoś (tu PKP) takie maszyny zamawiał.
Zbudowano od razu dwa takie same parowozy:
Schw 8442 i 8443 w 1924 roku, na tak zwany skład, tak by od razu można je było nabyć.
Jeden z nich jest na zdjęciu z wystawy w Seddin 1924, zapewne ten pierwszy.
Jakież jednak musiało być zdziwienie producenta, że nikt ich nie chciał nabyć, ani kolejnych zamówić.
Mogli przecież tak po 5-6 latach zaoferować je PKP za powiedzmy pół ceny, woleli czekać.
Dopiero po 11 latach nabyła je kolej LBE.

wskazują na parowóz zbudowany u Cegielskiego
Tabliczki firmowe od Cegielskiego miały kształt prostokątny, a Schwartzkopff otabliczkowywał swe wyroby bardzo często tabliczkami o specyficznym kształcie i dodatkowo posiadały one w środku płaskorzeźbę głowy założyciela firmy:

Ty23, Schw 1924 a.jpg

Tabliczka Schwartzkopf na parowozie ze zdjęcia z wystawy w Seddin w roku 1924.
(napis: VORMALS L.SCHWARTZKOPFF. BERLIN - w dolnej części tabliczki)
Rok produkcji 1924 trochę słabo ale jednak, majaczy na tej tabliczce firmowej.

Parowozy dla PKP wyprodukowane zostały rok wczesniej:

Schw 8239÷53 /1923, i otrzymały oznaczenia Ty23-1 do -15.

To tak gwoli wyjaśnienia,
przepraszam w razie czego za me wtrącenie.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
A ja jestem innego zdania, czego dowodem jest ... poniższe zdjęcie.
Parowóz na prawym zdjęciu jest po prostu tą maszyną z numerem 100, wyprodukowaną w 1924r., sprzedaną później LBE dokładnie w 1935 roku. Widoczny inżektor Metcalfe'a-Friedmanna był wprowadzoną przez BMAG modernizacją. Jeśli się dobrze przyjrzysz, to zobaczysz, że maszyna 99 na tym zdjęciu z wiatrownicami też ma taki inżektor.
Ale zgodnie z planami oraz zdjęciem fabrycznym BMAG 15 sztuk wyprodukowanych dla PKP w 1923r. posiadało osprzęt niemiecki - pompę Knorr'a i podgrzewacz wody zlokalizowany pod kotłem, zamiast pierwotnie planowanego lewego inżektora Friedmanna na parę świeżą.

Prezes TS napisał(a):
Tabliczka Schwartzkopf na parowozie ze zdjęcia z wystawy w Seddin w roku 1924.
(napis: VORMALS L.SCHWARTZKOPFF. BERLIN - w dolnej części tabliczki)
Rok produkcji 1924 trochę słabo ale jednak, majaczy na tej tabliczce firmowej.
Na kołpak, przyznaję, nie zwróciłem zbyt dobrze uwagi. Ale dzięki za rozjaśnienie sprawy.:)
Podsumowując - jest to parowóz produkcji Schwartzkopff, ale nie jest to parowóz Ty23 w sensie tych 15 sztuk wyprodukowanych dla PKP, co automatycznie przychodzi na myśl czytając "...jeden z parowozów serii Ty23, wyprodukowanych w berlińskiej firmie Schwartzkopff".
Swoją drogą - niezły manewr z tym pomalowaniem lokomotywy w barwy PKP i nawet nadaniem jej pseudo-PKP oznaczeń. ;)

P.S. Admin proszę o wykreślenie nieprawdziwego wniosku z mojego poprzedniego postu, żeby kogoś za jakiś czas nie mylił.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Podsumowując - jest to parowóz produkcji Schwartzkopff, ale nie jest to parowóz Ty23 w sensie tych 15 sztuk wyprodukowanych dla PKP, co automatycznie przychodzi na myśl czytając "...jeden z parowozów serii Ty23, wyprodukowanych w berlińskiej firmie Schwartzkopff".
I ja do dnia wczorajszego też tak myślałem. Ale gdy wczoraj zobaczyłem zdjęcie na FB i przypomniałem sobie to co kilka dni temu zauważył Janusz to doszedłem do innego wniosku. Chodzi mi o różnicę w budowie tendra.
Można zauważyć, że parowozy nr 99 i 100 mają tender ze skróconą skrzynią węglową, natomiast parowóz tak go nazwijmy "z wystawy" posiada tender typowy dla par. Ty23, czyli 22D23.
LBE-tendry.jpg

Swoją drogą - niezły manewr
Faktycznie niezły.
I aby to nie była tylko jedna moja wątpliwość to dołożę jeszcze drugą. :)
Na zdjęciu parowozu z wystawy widać wyraźnie tablicę Schwartzkopff, na późniejszych zdjęciach zarówno parowozu 99 jak i 100, czyli już w służbie LBE tych tablic nie ma! Co się z nimi stało? Może parowóz ze zdjęcia z wystawy miał założoną prowizorycznie, jakąś tymczasową?

W trakcie tej mojej pisaniny znalazłem jeszcze jeden szczegół, który mi chyba częściowo wyjaśnia jedną sprawę. Znalazłem tablicę firmową Schwarzkopff na parowozie nr 100. :)Nigdy wcześniej nie widziałem tablicy umieszczonej w tym miejscu. Zresztą spójrzcie sami:
LBE-100 Tablica.jpg


I teraz tak na szybko, po tej lokalizacji tablic można przypuszczać, że na wystawie jest par. 99 ( tabl. na kołpaku). Oczywiście, to tylko przypuszczenie.
I tak na szybko zastanawiając się, czy to aby tylko te wątpliwości się przychodzą do głowy? Tylko ...?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Przed chwileczką po długich i chyba wreszcie owocnych poszukiwaniach znalazłem zdjęcie z takim oto podpisem, stwierdzającym, że jest to parowóz LBE 99. :) I wydaje się, że teraz pasuje ... przynajmniej parowóz, ... a tender ???

58 2301~58 601~LBE-99.jpg


Pozdrawiam Kolegów Eksploatatorów, :)choć to przecież tylko ... bałwanienie. :)Ale o tym to może ... innym razem ...
 

Podobne wątki