• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Zdecydowanie nie! To jest parowóz zaliczony zarówno przez Koleje Pruskie (P10) jak i późniejsze niemieckie (BR39) do grupy parowozów osobowych. Seria 19 to parowozy pośpieszne.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
To jest parowóz zaliczony zarówno przez Koleje Pruskie (P10) jak i późniejsze niemieckie (BR39) do grupy parowozów osobowych.
I to jest dopiero ciekawostka. Parowóz tymczasowo nazwany Ot-038, czyli mówiąc krótko późniejszy Pt1-1.
To ja dodam jeszcze kilka ciekawostek związanych z tą serią parowozów.
Zacznę od historii powstania tych maszyn.
Pierwsza ciekawostka:
- parowozy te znane są jako ostatnia konstrukcja pruskich parowozów osobowych seria P10 i jako w ogóle ostatnia konstrukcja dla Kolei Pruskich;
- no dobrze, tylko że konstrukcja tych parowozów powstawała i została ukończona już po I wojnie światowej, co prawda jeszcze dla Państwowych Kolei Pruskich PStB, ale te wkrótce organizacyjnie przestały istnieć i w 1920 roku utworzono nową jednolitą kolej DR,
- dopiero w 1921 roku zamówienie na produkcję pierwszych 10 takich maszyn otrzymała firma Borsig z Berlina, czyli już nie dla PStB,
- pierwszych 10 maszyn wybudowano dopiero w 1922 roku,
Druga ciekawostka:
- tu uzupełnię niejako uwagę Jarząbka, otóż te pierwsze 10 sztuk oznaczone były zgodnie z oznaczeniami Kolei Pruskich jako seria P10 i numerami przydziału do Dyrekcji Elberfeld 2810 do 2819, pomimo wyprodukowania w 1922 roku !,
- kolejnym 12 maszynom nadano nowo powstałe serię i oznaczenie kolei DR 17 011 do 022, dopiero kolejne produkcja wyszła z sześciu fabryk jako seria 39 023 do 260, te inaczej oznaczone przenumerowano na 39 001 do 022,
Trzecia ciekawostka:
- już dotyczy PKP-B, jak nadmienił Jarząbek zarówno Koleje Pruskie jak i niemieckie DR określiły te parowozy jako serię osobową,
- pomimo takiego przydzielenia, decydenci PKP-B zaliczyli jednak te parowozy do grupy pośpiesznych, chociaż średnica kół napędnych wynosiła 1750 mm, czyli tyle samo ile np. przy parowozach serii Ol49.
Czwarta ciekawostka:
- tutaj najpierw dla przypomnienia dodam, co zapewne interesujący się tematem parowozów wiedzą, że z 11 odnalezionych na terenach polskich takich maszyn, 9 zostało wcielonych do służby na PKP,
- parowozy te pracowały u nas w Dyrekcji Szczecin a jeden w Dyrekcji Gdańsk,
- nie pojeździły one jednak długo na naszych torach, gdyż już w 1955 roku podpisano umowę o powojennej wymianie taboru i wkrótce wszystkie 9 zostały przekazane nowym kolejom DR w nowo powstałym państwie NRD.
Piąta ciekawostka:
- po przesłaniu tych maszyn na koleje DR otrzymały one swoje oryginalne dawne serie i numery inwentarzowe,
- kilku maszynom nadano jednak inne numery inwentarzowe a przy jednej takiej zmianie powrócono później do oryginalnej,
- parowozom tej serii na kolejach DR, po gruntownej modernizacji połączonej m.in. z zabudową całkowicie nowych kotłów, nadano znowu inną serię 22,

Dla modelarzy: jest okazja na konwersję, tu są znakomite modele Fleischmanna, produkowane w różnych wersjach historycznych oraz model Rivarossi.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Szósta ciekawostka - ja mam trochę inne dane - tylko dwa pierwsze parowozy otrzymały numery 2810 i 2811 - zmienione później na 39 001 i 39 002, natomiast następna dwudziestka - 17 003 do 17 022 - późniejsze 39 003 do 39 022. Należy dodać, że pierwotny plan przenumerowania z roku 1923 przewidywał dla par. 2810 i 2811 numery 17 001 i 002.
Siódma ciekawostka - zapewne pracownicy ówczesnych zakładów w Pile pamiętali, że te parowozy były w grupie par. osobowych i dlatego oznaczono ten konkretny parowóz serią Ot. Niestety ktoś na górze zdecydował inaczej. Gdyby tak zostało mielibyśmy serię Ot2 lub co bardziej prawdopodobne Tt1.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
tylko dwa pierwsze parowozy otrzymały numery 2810 i 2811
i tak zapewne było, gdyż znam zdjęcie fabryczne parowozu 17 011, zatem tylko na papierze i być może w zamówieniu figurowały oznaczenia P10 i Elberfeld 2812 do 2819.
Dodatkowo jako ciekawostka już zdjęcie fabryczne drugiego parowozu P10 wykonano raz z tabliczką 17 002 i pruskim orłem ale bez tabliczki Elberfeld 2811 i drugi raz tylko z tabliczką Elberfeld 2811 !

Panie Prezesie, szanowny Jarząbku-jesteście niesamowici!
tacy niesamowici ... jak się naczytamy niemieckich książek i czasopism w temacie :(
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Tak się złożyło, że w kilku przypadkach PKP-B zakwalifikowało serie parowozów niemieckich do innych grup niż DR. I tak niemiecka pasażerska seria 39 została zaliczona do grupy par. pośpiesznych PKP - Pt1, a niemiecka seria towarowa 41 do grupy parowozów osobowych Ot1.
I gdyby dla par. serii 39 została utrzymana proponowana przez ZNTK Piła seria Ot, najprawdopodobniej dostałaby wyróżnik cyfrowy Ot1, to dla serii 41 (przy zmienionej kwalifikacji na osobową) byłaby seria Ot2 lub przy utrzymaniu serii 41 w grupie par. towarowych oznaczona zostałaby serią Tt1. :)
Zresztą ... na PKP-A też występowały zaliczenia poszczególnych serii parowozów do innych grup niż zakwalifikowane były na kolejach macierzystych np. Om101.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
Ciekaw jestem, czy w momencie zrobienia tego ciekawego zdjęcia ten parowóz był już przydzielony którejś z parowozowni.
Wg moich notatek - na naprawę oczekiwał gdzieś w DOKP Szczecin, a we wrześniu 1946 roku nadano mu oznaczenie Pt1-1. Od kwietnia tegoż samego roku służył w parowozowni Szczecin. Nie na długo, bo już w lipcu trafił na stan do parowozowni w Słupsku. Tam też nie na długo, bo do maja następnego roku, kiedy przydzielono go do Piły. Okres wakacji letnich 1947 roku był na stanie bydgoskiej parowozowni, skąd we wrześniu trafił do Inowrocławia, gdzie był na stanie do września 1955 roku. Potem służył w państwie Honeckera m.in. w parowozowniach w Karl-Marx-Stadt, Saalfeld, Weimar, Erfurt. Skreślony z inwentarza w sierpniu 1972 w parowozowni w Saalfeld. Co do oznaczeń tego parowozu już na kolejach NRD, to jak się nie mylę to miał takie: 39 038, 22 041,
39 1041-1. Mam też zapis, że jego kocioł trafił (w 1974 roku) na parowóz 03 269. Może ktoś potwierdzi moje informacje?
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
... mielibyśmy serię Ot2 lub co bardziej prawdopodobne Tt1.
Proszę mi powiedzieć coś bliżej, wyjaśnić dlaczego mogła mieć oznaczenia towarowego parowozu.
może ja spróbuję, Kolega Jarząbek tylko tak logicznie stwierdził, że gdyby te parowozy (BR 39, ex pr.P10) otrzymały jednak serię Ot1, to nowsze konstrukcyjnie oznaczone serią Ot1 musiałyby dostać serię Ot2.
Jednak dla parowozów Ot1 z uwagi na średnicę ich kół napędnych 1600 mm, tu się z dalszą częścią przypuszczenia nie zgodzę, raczej nie przypisano by ich do grupy parowozów towarowych. Nawet pomimo tego, że w Niemczech miały one zastosowanie do szybkich pociągów towarowych i posiadały serię towarowych 41. Tym się chyba miano by sugerować przydzielając nasze oznaczenie. Na PKP jednak bardziej zwracano uwagę właśnie na wymiar kół napędnych.
Przykładowo parowozy i Oi2, OKl27 z kołami 1500 mm już były w grupie osobowych, a nawet OKz32 z kołami 1450 mm.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
I w stronę drugą - wspomniany przeze mnie par. pośpieszny wirtemberskiej serii C, z kołami napędnymi o średnicy 1800 mm zaliczony został do osobowych. Także bawarski S3/5 z kołami o średnicy 1870 mm został zaliczony do grupy osobowych. Tak, że na PKP było i jest ... wszystko możliwe. :) Możemy się tak przekomarzać do północy ... mnie się nie znudzi. :)
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Nie będę się przekomarzał, idę spać, czasami mi się przyśniwają niesamowite parowozy :rolleyes:

PS. był na naszym forum zapodany kiedyś odnośnik do kroniki filmowej z 1953 roku ...
Pt1-8 a, PKF 47 z 1953r.jpg

to akurat ta jedna co była w Dyrekcji Gdańskiej - Parowozownia Inowrocław, widać że ma tabliczki
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Ewidencja - wszystkie Pt1 1-9 były w DOKP Gdańsk. :)
;)
Czy mamy przez to rozumieć że BR39 to nieco ulepszona wersja P10? Jak Napisał Kolega @Prezes TS wcześniejsze były oznaczone jako seria 17. Czy tak zostało do końca ich dni na niemieckich kolejach, tzn. seria 39 i 17 pracujące koło siebie? Wygląda jak by Niemcy prowadzili jeszcze bardziej skomplikowane nazewnictwo parowozów niż Polacy.
 

Podobne wątki