• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozownia PKP w skali 0 - realizacja

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
K

Konrad 0

Gość
#1
Witam wszystkich Miłośników Kolei, a szczególnie Parowozów.

Po zebraniu wielu materiałów i wiedzy nadszedł czas na realizację jednego z najbardziej ciekawych a zarazem charakterystycznych elementów infrastruktury kolejowej epoki pary, jakim były parowozownie i technologia im towarzysząca.

Na początek przedstawiam projekt, który został okrojony do kształtu przedstawionego poniżej. Zdecydowały o tym względy estetyczne makiety, która ma być bardziej meblem (ozdobą) niż otwartą makietą. Tym bardziej, że jest już wykonana półka na modele o długości również 690 cm, która zawiśnie nad makietą parowozowni, tworząc 7-metrową ścianę o historii kolei. Projekt zakłada początek lat '70, kiedy to wchodziły do użycia polskie diesle i dlatego i na makiecie powstał zakątek dla tych maszyn, z charakterystycznym rtęciowym oświetleniem terenu (produkcji POLAM) rodem z epoki Edwarda Gierka. Budynek parowozowni pochodzić będzie oczywiście z okresu II epoki w stylu pruskiej architektury. Z tych też względów stare oświetlenie będzie oparte na lampach żarowych i masztach z poprzedniej epoki.

pozdrawiam i zapraszam na relację
Konrad
P.S. podziękowania dla Pawła Miśkowca za fachową pomoc przy projektowaniu
Bw 0.jpg
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#2
Witam ponownie Wszystkich Miłośników Kolei, Parowozów i polskich Diesli po krótkiej, ale bardzo potrzebnej przerwie asenizacyjnej :p oraz w nowych barwach jako Konrad 0

Przedstawiony poniżej projekt parowozowni uległ w między czasie lekkiej modyfikacji ( v.5 ) i zawiera obecnie wiele wypracowanych na sąsiednim forum "smacznych" szczegółów. Szczególne podziękowania dla Kolegi Mirka za doskonałe materiały dotyczące stacji paliwowych dla diesli.
Jeszcze raz wrócę do esencji pomysłu, a mianowicie : celem jest na "wysoce skondesowanej" powierzchni makiety ukazać relatywnie dobre odwzorowanie istoty technologii i ducha parowozowni oraz oddanie klimatu PRL z przełomu przejścia pomiędzy erą pary a erą ropy naftowej.
Jednocześnie makieta ma stanowić efektowny mebel gabinetowy, a co za tym idzie, nie powinna mieć charakteru makiety z wiszącymi zasłonkami, a bardziej powinna mieć charakter dioramy w estetycznym opakowaniu.
Wszelkie konstruktywne spostrzeżenia mile widziane... :)
Zaczynamy z Danielem skręcać stoły i wybarwiać pierwsze drewniane podkłady...

Bw (v5).JPG
 

Baldwin

Znany użytkownik
#3
Prezentuje się całkiem nieźle , ale czy ta mnogość elementów nie spowoduje przypadkiem wrażenia zagracenia makiety.
Na makiecie jest sporo budynków czy przewidujesz wyposażenie je we wnętrze ?
Jak na tą skalę miejsca za dużo jednak nie ma szkoda że zrezygnowałeś z układu L wtedy punkt oporządzania diesli mógłby być oddzielony od parowozowej infrastruktury .
No ale cóż to twoja makieta i ty tu rządzisz :)
W każdym razie jestem niemalże pewien że będzie na co popatrzeć .
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#4
Też odnoszę wrażenie zagracenia, ale mnie bardziej ciekawi sprawa zieleni, a konkretniej trawy. Skala 0 daje dwa razy więcej możliwości, więc i trawka, zielska muszą być dwa razy dłuższe. Wiernie kibicuję.(y)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
A mnie zastanawia, czy zdarzały się hale wachlarzowe tak blisko obrotnicy (obiekt 33 na rysunku). Ja nie kojarzę, ale to nie znaczy, że nie było.
 

Baldwin

Znany użytkownik
#6
Jedna taka hala wachlarzowa jest z całą pewnością , w Żninie .:)
Jedyna wąskotorowa w Europie i właśnie po obejrzeniu makiety Konrada zastanawiam się czy nie machnąć ją w jedynce.;)
Jeśli skróty odległościowe w HO to norma to tym bardziej jest to wskazane w skalach gdzie modele są zdecydowanie większe.
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#8
Prezentuje się całkiem nieźle , ale czy ta mnogość elementów nie spowoduje przypadkiem wrażenia zagracenia makiety ?
Jest mnogość na makiecie, ale to tylko kreski, jak spojrzysz na projekt w wersji osiowej to wiele się upraszcza.
Na makiecie (jak i w urbanistyce) istotną rolę w ładzie (zagraceniu) będą odgrywać obiekty kubaturowe i ich wzajemny porządek przestrzenny.
Drobiazgi w gruncie to tylko dobre tło dla kubatury. Najważniejsza dla ładu jest harmonia, a przypadkowość go burzy. Starałem się jak mogłem najlepiej utrzymać ład ...
Ta mnogość to smaczne i ważne detale, a przede wszystkim potrzebne w lokomotywowni. Wersja v.6 jest najbardziej dojrzałą ( póki co ) :)
Na makiecie jest sporo budynków czy przewidujesz wyposażenie je we wnętrze ?
W tej skali to czysta przyjemność budować pełne wyposażenie i pełne oświetlenie wnętrz.
Jak na tą skalę miejsca za dużo jednak nie ma szkoda że zrezygnowałeś z układu L wtedy punkt oporządzania diesli mógłby być oddzielony od parowozowej infrastruktury.
Nie zrezygnowałem, tylko zgrabnie "póki co" odciąłem. Jak zrobimy 1 fazę, kto wie czy nie powstanie i 2 faza...
Wystarczy tylko wymienić zwykły rozjazd na anglika i po temacie... :)
...ale mnie bardziej ciekawi sprawa zieleni, a konkretniej trawy. Skala 0 daje dwa razy więcej możliwości, więc i trawka, zielska muszą być dwa razy dłuższe.
Zapewne Daniel to mistrzowsku urządzi, użyjemy dłużych traw (np. 6 mm) co w naturze oznacza ok.25 cm.

Po konsultacjach u "Sąsiadów" wprowadziłem kolejne zmiany :
- wydłużyłem zasiek węglowy i przesunąłem dźwig awaryjny,
- przeniosłem dystrybutory paliwa pod lokomotywownię diesli (dalej od szlaki) i rozdwoiłem na dwa tory i doposażyłem w tablicę ze sprzętem p-poż,
- wprowadziłem noclegownię i zaplecze socjalne budynek nr 34 (jako fragment budynku, tak jak to się często robi na makietach w dużych skalach)
- wprowadziłem tor odstawczy, tor dla zestawów kołowych i odstawczy dla pługa.

Bw (v6) arch.jpg
Bw (v6) full.jpg
 

Baldwin

Znany użytkownik
#9
Zastanawia mnie jedna rzecz ,makieta ma 110 cm szerokości co w przypadku gdy będziesz musiał w przypadku awarii dostać się do lokomotywy stojącej w punkcie 28.
Swoja makietę zaprojektowałem na 80 cm i w zasadzie to jest wszystko gdzie bezpiecznie mogę sięgnąć aby coś poprawić czy naprawić bez potrzeby odsuwania całości.
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#10
Zastanawia mnie jedna rzecz ,makieta ma 110 cm szerokości, co w przypadku awarii, gdy będziesz musiał dostać się do lokomotywy stojącej w punkcie 28. Swoja makietę zaprojektowałem na 80 cm i w zasadzie to jest wszystko gdzie bezpiecznie mogę sięgnąć aby coś poprawić czy naprawić bez potrzeby odsuwania całości.
Zgadzam się z Tobą, ale takiego wachlarza w skali 0 nie zrobiłbym na 80 cm. Więc torowisko musi być wykonane bardzo porządnie, a jeśli już loczek nawali to albo następny popchnie,
albo z podwyższenia z oparciem się jedną ręką o ścianę lub z szelkami podwieszonymi do sufitu, a w ostateczności odsuwanie.
Makietę zaprojektowałem z 3-ch stołów skręcanych 2 x po dwie śruby, więc nawet wysunąć jedną z 3-ch części nie jest aż takie dramatyczne.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
#11
Witam miło :). Mnie się bardzo podoba. Skoro jest brany pod uwagę tor dla pługa, to chciałbym zwrócić uwagę, że tak profesjonalne lokomotywownie powinny mieć również pociąg ratunkowy. Niestety bocznica dla takiego pociągu powinna być bliska torów wyjazdowych, a wyjazd możliwie jak najbardziej niezależny od wyjazdu lokomotyw z depot.
Aha! I jeszcze jedno pytanie. Czy przejazd kolejowy nie powinien być oświetlony zarówkami sodowymi?
 
K

Kpt.Nemo

Gość
#12
A ja tam lubię jak jest "zagracone" ile razy byś nie oglądał, znajdziesz coś nowego.
Wnętrze szopy to będzie miód na stare oczy, jak mniemam.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#16
Podrozjazdnice mają różną grubość, to szczegół nie widoczny po szutrowaniu, ale dlaczego drewno pomalowane jakąś farbą? W tej skali to już można pocudaczyć....jakieś bejce, pudry. Rozjazdy to jakieś 15*?
 
#17
Podkłady się na pewno zmatowi i wycieniuje , a także szyny dostaną odpowiedniej patyny....chociaż na moje oko są już wybarwione - nie jestem tylko pewny czy są matowe czy mają lekki połysk... muszę to niebawem zobaczyć...:)
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#18
Tak, naturalne drewno.
dlaczego podrozjazdnice mają różną grubość?
Dlatego, że wynika to z technologii ich wykonywania, która świetnie opisana jest w pdf'ie na stronie producenta :
http://www.weichen-walter.de/download/anleitungen/anleitung.halbbausatz.0.pdf
dlaczego drewno pomalowane jakąś farbą? W tej skali to już można pocudaczyć....jakieś bejce, pudry.
Można zamówić bez malowania, ale ze stron niemieckich wiem, że warto brać pomalowane i pokłady zanurzyć na chwilę w rozpuszczalniku, co by wydobyć postarzenie i całkowite zmatowienie.
A potem pudry, aerograf z rdzą i smarowanie...
Geometria to nie tramwajowe 15* tylko 1:6 czli 9,46* zgodnie z planami WENZ : http://www.wenz-modellbau.de/0r_dkw100.pdf i taką geometrię zastosowałem na projekcie mojej makiety.
Wydruk tych projektów rozjazdów WENZ' na formacie A3 idealnie będzie w skali H0 : http://wenz-modellbau.eshop.t-onlin...ectPath=/Shops/Shop00671/Categories/downloads

A na marginesie porównanie wielkości makiet w skalach 1, 0, H0, N :
Lokomotywownia 1,0,H0,N.jpg
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki