• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
ogarniały je kiedyś dzieci z piątej czy szóstej klasy szkoły podstawowej, jedyny warunek to schować"komórke"do szuflady i uruchomić najwspanialszy komputer świata czyli własne małe szare komórki.
Może boleć.
Przepraszam za OT ale widziałem film nagrany ukradkiem ,gdzie praktykant w zakładzie mechanicznym nie potrafi zamocować wiertła w uchwycie wiertarki, nawet po sugestii opiekuna żeby "k...a sprawdź na YT" niby nic a jednak to świadectwo pewnego upadku naszej cywilizacji.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
Witam po przerwie.
Dość długo się nie odzywałem ale to nie oznacza, że nic przy makiecie nie robię. W wolnych chwilach (bo zawsze jest coś ważniejszego do zrobienia, lub wydarzy się coś nieplanowanego) - staram się "popchnąć coś do przodu". Jak widać na załączonych fotkach, na trzech skrzynkach udało mi się ułożyć tory (zostały jeszcze do wykonania dwa na stanowisku "szlakowania"). Przy okazji pojawił się dylemat, czy planowaną wąskotorówkę do kotłowni wykonać jako "przejezdną" dla lokomotywki wąskotorowej czy też nie - bo planowałem wykonać ją jako tory do ręcznego przepychania "kolebek" z węglem, a zamiast rozjazdów miały być tarcze obrotowe dla wózków.

Obecnie większość czasu pochłania mi sklejanie elementów infrastruktury oraz budynków. Część już powstała, za częścią zaś czekam. W kotłowni muszę wykonać wnętrze oraz sensownie zaplanować rozmieszczenie wyposażenia (kotła, turbiny i maszyny parowej napędzającej sprężarkę).
Powstała też kładka nad torami (fotki w załączeniu) - z zamontowanym oświetleniem.

To na razie tyle. Kolejnym etapem będzie szutrowanie torów i sądzę, że wtedy zacznie to jakoś wyglądać … ;)
Pozdrawiam.

PS. proszę nie zwracać uwagi na panujący bałagan … Żona miałaby "używanie" … ;)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
Ja tu nie widzę dylematów - wzorem poprzednika tor wąski powinien być w pełni przejezdny! :)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
Czy to znaczy, że w parowozowni Ostrów Wlkp. była własna elektrownia (turbina), a sprężarki napędzała maszyna parowa?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
Ja tu nie widzę dylematów - wzorem poprzednika tor wąski powinien być w pełni przejezdny! :)
Przyznam się szczerze, że też skłaniam się do tej opcji. Musiałbym jednak dokupić jeden lub dwa rozjazdy H0e, z jednego lub dwa "flex-y" no i oczywiście małego loka do "kolebek", bo cały tabor który miałem - sprzedałem. Pozostaje też kwestia modułu przejściowego - robić czy "odpuścić" i zdać się na ściski stolarskie … ;)

Czy to znaczy, że w parowozowni Ostrów Wlkp. była własna elektrownia (turbina), a sprężarki napędzała maszyna parowa?
Elektrowni nie było, sprężarkownia zapewne tak.
Niestety, to co buduję - nie jest wierną repliką ostrowskiej "szopy". Powiedziałbym, że raczej składową "lokalnego patriotyzmu", sentymentu do "dymu i pary" oraz wspomnień przedwojennej Fabryki Wagon (stąd ta elektrownia), inaczej mówiąc - to "radosna twórczość" autora … ;)
 
Ostatnio edytowane:

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
Też mam pewne wspomnienia związane z Ostrowem Wielkopolskim. W 1981szym robiłem tam "drugi fakultet" w szkole podchorążych rezerwy, pod kryptonimem JW1956, na Kościuszki.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.374 28 2
W kotłowni muszę wykonać wnętrze oraz sensownie zaplanować rozmieszczenie wyposażenia (kotła, turbiny i maszyny parowej napędzającej sprężarkę).
Kotły w kotłowni postawiłbym nawet parowozowe, bo to typowe działanie na kolei, a ostatnie takie kotły wygaszono grubo po 2000 roku. Jednak turbiny? Nie będzie to przesada? Sprężarki zasilające wewnątrzzakładowe instalacje sprężonego powietrza już na początku poprzedniego stulecia były maszynami elektrycznymi i tu też wydaje mi się, że to byłaby spora przesada. Niemniej kibicuję i śledzę!
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
Też mam pewne wspomnienia związane z Ostrowem Wielkopolskim. W 1981szym robiłem tam "drugi fakultet" w szkole podchorążych rezerwy, pod kryptonimem JW1956, na Kościuszki.
Super ! Miałem przyjemność odsłużyć w tej zacnej jednostce ostatnie pół roku (jako kreślarz w sztabie ;) ). Moje wspomnienia z tego okresu są bardzo monotonne - gra w "MONOPOL" do samego rana i przy okazji konsumpcja … ;)

Kotły w kotłowni postawiłbym nawet parowozowe, bo to typowe działanie na kolei, a ostatnie takie kotły wygaszono grubo po 2000 roku. Jednak turbiny? Nie będzie to przesada? Sprężarki zasilające wewnątrzzakładowe instalacje sprężonego powietrza już na początku poprzedniego stulecia były maszynami elektrycznymi i tu też wydaje mi się, że to byłaby spora przesada. Niemniej kibicuję i śledzę!
Z tymi kotłami - to faktycznie pomysłowe rozwiązanie (odpadnie konieczność wykonania modelu od podstaw). Co do turbiny - mogę ją sobie darować, ale do czego wykorzystać maszynę parową ?
No i dzięki za kibicowanie :)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
Z tymi kotłami - to faktycznie pomysłowe rozwiązanie (odpadnie konieczność wykonania modelu od podstaw). Co do turbiny - mogę ją sobie darować, ale do czego wykorzystać maszynę parową ?
No i dzięki za kibicowanie :)
Jak by to był Śląsk, to można by zrobić z tego maszynę wyciągową, a tak... cienżko pedzieć. Sprzedaj ją. Może komuś "podejdzie".
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
To "produkcja własna" z elementów hali parowozowej Fallera. Ponieważ z kilku zestawów pozostało mi to i owo - postanowiłem je poprzerabiać i wykorzystać. Do kompletu postawię jeszcze komin (wreszcie dojechał) i wiatę z maszyną parową. Trafo z Fallera, budynek administracyjny - to produkt Auhagena (drewutnie z kompletu wykorzystam do czegoś innego).
 

Qcyk

Użytkownik
Reakcje
69 0 0
Z tymi kotłami - to faktycznie pomysłowe rozwiązanie (odpadnie konieczność wykonania modelu od podstaw). Co do turbiny - mogę ją sobie darować, ale do czego wykorzystać maszynę parową ?
No i dzięki za kibicowanie :)
Maszyny parowe na kolei długo wykorzystywano do napędu pomp w pompowniach wody na potrzeby trakcyjne.
Budynek pompowni na terenie szopy zachował się np. na tyłach parowozowni w Skierniewicach.
Przykład maszyny ze skansenu w Kościerzynie (warto zwrócić uwagę do kiedy była używana):
1612542636275.jpg
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
Maszyny parowe na kolei długo wykorzystywano do napędu pomp w pompowniach wody na potrzeby trakcyjne.
Budynek pompowni na terenie szopy zachował się np. na tyłach parowozowni w Skierniewicach.
Przykład maszyny ze skansenu w Kościerzynie (warto zwrócić uwagę do kiedy była używana):
Ale to nie jest maszyna parowa, a silnik Diesla firmy Deutz.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Podobne wątki