• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
… Takie rozwiązania wymagają jednak zaangażowania dużego zespołu do obsługi (na tych trzech posterunkach było siedem osób obsługi - czterech dyżurnych i trzech manewrowych)...
Zgadzam się z Tobą Piotrze. Zawsze uważałem, że zabawa na imprezach byłaby o wiele ciekawsza, gdyby na stacjach węzłowych lub parowozowni była co najmniej jedna osoba obsługująca lokomotywę manewrową i prowadziła ruch "lokalny" nie związany z planowym.

... PS A tak przy okazji. Jak już skończysz stację, to zo zrobicie z Piotrem @Salsa w kwestii nazwy stacji? Jak się spotkacie na jednej imprezie, to będzie niezłe zamieszanie ;-)…
Nazwa zapewne się nie zmieni - lokalny patriotyzm nie pozwoli … ;) Chyba, że Piotr postanowi inaczej (choć już rozmowa była). Jest "gdańska" parowozownia Ostrów Wlkp i będzie "ostrowska" - i tak wszyscy zainteresowani wiedzą o co "biega" … ;)

Michale, zgadzam się z Twoją wypowiedzią, że tor "4" będzie torem technologicznym i będzie generalnie służył zjeżdżającym do "szopy" parowozom i lokomotywom. Dlatego przedłużenie toru "4" oraz tor magazynowy (choć nie wiem do końca, czy magazyn tam powstanie) - osłonię tarczą zaporową (przy okazji, "anglik" który prowadzi na teren zakładu jest pojedynczy nie podwójny).
Tak jak piszesz, nie przewiduję zmiany lokomotyw w pociągach przejeżdżających przez stację (choć, zakładam podejmowanie i nadawanie wagonów z pociągów zbiorczych z węglem, szlaką i komponentami do fabryki).

No i miło mi, że ktoś w ogóle obserwuje ten wątek … :)

Naszkicowałem propozycję sygnalizacji. Wiem, że układ torowy jest podobno ostateczny, ale sugeruję jeszcze rozważenie likwidacji połączenia torów, zaznaczonego na żółto. Jest ono całkowicie zbędne, za to znacznie skraca użyteczną długość toru 1.
Przepraszam, że dopiero dzisiaj odpisuję, ale przez Twój wpis kilka nocy nie spałem i myślałem co zrobić … ;) Tor zostawię - przeważył argument, że bez tego połączenia nie będę w stanie wykorzystać "jedynki" podczas domowej zabawy (skrajne moduły się nie zmieszczą na powierzchni którą odstąpiła mi żonka). Andrzeju, nie chcę abyś pomyślał, że Twoje uwagi i sugestie "olewam" - wręcz przeciwnie. Zdaję sobie sprawę, że tor diametralnie skrócę, jednak muszę pogodzić zabawę na imprezach jak i w domu (a tej będzie zapewne zdecydowanie więcej - wnuczki rosną i już mają "bzika" na punkcie kolejki … ;) ).
Tarcze zaporowe które ustawiłem przy torach wjazdowych na obrotnicę - zdemontuję (choć z ciężkim sercem). Przydadzą się gdzie indziej, bo ceny semaforów i wskaźników kształtowych dorowadzą mnie do kolejnego zawału … :)

Teraz kilka marnych fotek z postępu prac. Dokleiłem brakujące dwa tory na stanowisku "szlakowania". Większość elementów infrastruktury na tej części mam sklejone, kolejne się kleją i "brudzą". Wykonałem zagłębienie do zbiorników na ropę (dzisiaj obsypałem wysuszoną ziemią z kretowin - zmory mojego trawnika ;) ). Powoli zabieram się za podtorze żurawia, basen węglowy i stanowisko nawęglania. No i oczywiście "szutrowanie" torów. I żeby nie zanudzać - to by było tyle ...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
Michale, zgadzam się z Twoją wypowiedzią, że tor "4" będzie torem technologicznym i będzie generalnie służył zjeżdżającym do "szopy" parowozów i lokomotyw. Dlatego przedłużenie toru "4" oraz tor magazynowy (choć nie wiem do końca, czy magazyn tam powstanie) - osłonię tarczą zaporową (przy okazji, "anglik" który prowadzi na teren zakładu jest pojedynczy nie podwójny).
Mimo wszystko uważam, że na przedłużeniu toru 4. Tz nie jest potrzebna - jeżeli już, to raczej tarcza manewrowa. A już z pewnością błędem jest Tz na torze magazynowym, bo tam jest już tylko ruch wewnętrzny, na terenie lokomotywowni. Wyjazd z tego toru w stację (na tor 4.) jest przecież osłonięty Tz przed rozjazdem (w środku toru 4.). Ustawienie przy torze magazynowym jakiegokolwiek sygnalizatora (Tz lub Tm) będzie wymagało angażowania personelu nastawni przy każdym przejeździe z toru magazynowego na obrotnicę (przy angliku ustawionym na wprost). Tymczasem nastawnia powinna być zaangażowana tylko wtedy, gdy anglik trzeba ustawić na bok, w kierunku rozjazdu w torze 4 (prawa zwrotnica anglika musi być uzależniona w przebiegach pociągowych po torze 4.), a na Tz przed tym rozjazdem należy nastawić sygnał zezwalający.

Co do tego połączenia toru 1. z 2., to zrobisz, co zechcesz, ja się absolutnie nie obrażę. To połączenie nie jest błędem, jest po prostu niepotrzebne, bo na prawdziwej kolei byłoby raczej rzadko, jeśli w ogóle, używane.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
Dziś kolejna relacja z postępu prac. Ułożyłem tory kolejki wąskotorowej do kotłowni - niestety, nie zdecydowałem się na wykonanie "pod prądem", będzie tylko do "kolebek" pchanych siłą mięśni … ;) Obiecałem sobie, że taką "prawdziwą" wąskotorówkę zrobię na terenie fabryki.
Wykonałem też podtorze pod żuraw do węgla i teraz czekam na sam model. Muszę wszystko przymierzyć i dopasować, bo jak to zwykle bywa - dałem "ciała". Z kilku różnych elementów Fallera "wyrzeźbiłem" trzy zasobniki do piaskowania lokomotyw (te oryginalne - jakoś mi się opatrzyły). Niestety, brudzenie "na szybko" wypadło fatalnie i będę musiał je poprawić.
Posadzka w hali kotłowni zaszpachlowana klejem do styropianu, wymaga jeszcze szlifowania i kolejnej warstwy kleju. Potem malowanie i "produkcja" elementów wyposażenia.

I to byłoby tyle z "dużych" postępów prac. Pozostaje powolne wykańczanie i dopieszczanie skrzynek. Generalnie nastąpiło "przesilenie" i zanik chęci do prac przy makiecie. Był nawet moment, że najchętniej sprzedałbym to wszystko i zaczął od nowa.
Idzie wiosna - może praca w ogródku i dotlenienie "szarych komórek" sprawi, że pojawią się chęci do dalszej "walki" … ;)
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
Witam.
Do kompletu stanowisk piaskowania lokomotyw "wyrzeźbiłem" suszarnię piachu. Powstała z pozostałych elementów "szopy" Fallera, części KIBRI i papieru ściernego … Będzie usytuowana na końcu zasieku węglowego (i część z tego zasieku będzie zasiekiem do piasku) - tak jak w "realu".
 

Załączniki

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
Może pociągnąć z daleka aerografem mgiełkę czegoś w kolorze kurzu? Wejdzie w szyby ale też w ramy. Okna w takich miejscach pewnie nawet na święta nie były myte :D
 

KSK 1982

Kustosz Sali Pamięci
Zespół forum
GGM
Reakcje
168 4 0
Wash AK 093 interior, środek szyb wyczyścić patyczkiem do uszu zaraz po zastosowaniu washa gdy jest jeszcze mokry.
Wyjdzie idealnie jak w realu.
Śledzę, podziwiam i dopinguje (y)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
Może pociągnąć z daleka aerografem mgiełkę czegoś w kolorze kurzu? Wejdzie w szyby ale też w ramy. Okna w takich miejscach pewnie nawet na święta nie były myte :D
Wash AK 093 interior, środek szyb wyczyścić patyczkiem do uszu zaraz po zastosowaniu washa gdy jest jeszcze mokry.
Wyjdzie idealnie jak w realu...
Panowie - dziękuję za cenne rady. Jestem przekonany, że macie o wiele większe umiejętności i doświadczenie niż ja. Popróbuję i nie omieszkam się pochwalić.

Krzyś w razie czego, to zabiorę jakiś płyn dopingujący i przegonimy złe demony.
No Dareczku, ja już jestem na takim etapie, że tego "płynu dopingującego" wiele nie potrzebuję … Stare możliwości już się skończyły … ;)

Dziś fotki z kolejnego "małego kroczku" - wiaty przy kotłowni i maszyny parowej. Na razie to tylko przymiarka "na sucho", ale pewnie oprócz balustrad odgradzających - niewiele się już zmieni. Nie wiem tylko, czy próbować coś kombinować z silniczkiem napędowym, skoro producent modelu (FALLER) tego nie przewiduje.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
Tylko skąd wziąć "gumkę od zaworka dętki rowerowej", zakładając, że ktoś w ogóle wie, o co chodzi... :p

A na poważnie: do czego w realu służyła ta maszyna parowa?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
A ja bym zastosował oryginalny silnik Fallera do napędu tej maszyny. I też mam pytanie po co ona jest, a jeśli już jest potrzebna to powinna być w zamkniętym pomieszczeniu bo to nie jest parowóz tylko maszyna stacjonarna nie przystosowana do pracy "na zewnątrz". Przynajmniej oryginał pracował w pomieszczeniu.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
Tak jak pisałem wcześniej, producent nie przewiduje w tej wersji maszyny parowej napędu (jest jeszcze druga podobna i w tej napęd jest przewidziany/oferowany). Model nie jest wyposażony w metalowe elementy umożliwiające swobodne ruchy tłoka i obrót koła. Niby wszystko się "rusza", ale to nie to ...
Co do przeznaczenia maszyny - w założeniu ma napędzać sprężarki i turbinę (wszystko ma być zamontowane w jednym budynku). Co do usytuowania samej maszyny - nie będę się kłócił, bo nie wiem :) Urządzenie z pewnością do "cichych" nie należało, stąd lokalizacja poza budynkiem (zadaszenie jest swoistym kompromisem). Ponadto - zależało mi na jej wyeksponowaniu ;)

Pisałem już wcześniej - budowana makieta parowozowni nie jest wierną repliką tej prawdziwej. Prawdą jest też to, że nie zwalnia mnie to z konieczności zachowania realizmu i stosowania chociaż podstawowych zasad budowania/wykorzystania urządzeń i infrastruktury.

Pozdrawiam gorąco !!! :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
Prawdą jest też to, że nie zwalnia mnie to z konieczności zachowania realizmu i stosowania chociaż podstawowych zasad budowania/wykorzystania urządzeń i infrastruktury.
Pytanie więc, czy były przykłady usytuowania takiej maszyny na zewnątrz, tylko pod wiatą, a nie w zamkniętym pomieszczeniu?
 

Podobne wątki