• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Parowozjada 2019

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#2
Nie trzeba mieć konta na Fb żeby obejrzeć te zdjęcia, trzeba za to mieć dużo cierpliwości, żeby przejrzeć tyle prawie identycznych fotek. Większość dobra, niektóre ujęcia bardzo dobre, ale nie dałem rady przejrzeć wszystkiego. Może jednak warto szanować zwyczaje forum i zamieścić bezpośrednio tu wybranych kilka, czy kilkanaście zdjęć, a nie tylko dawać link do obcych stron.
 

puszo

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 3 3
#5
To ja dorzucę coś od siebie. Byliśmy razem z kolegą w sobotę na imprezie w Chabówce i bardzo nam się podobało.

Ty2 911 a w tle piękna zielona SM42 i SM30

20190720-090536.jpg

Pt47 - 65

20190720-102302.jpg

Ol49 - 69

20190720-131416.jpg


Ty42 - 107
20190720-131939.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
#7
Patrzę na zdjęcia i widzę, że bez szaleństw...
Pt47-65 jest nadal zielona, chociaż na zdjęciach z końca planowej eksploatacji była czarna. Ol49-69 ma wciąż jakieś idiotyczne kółeczka na odchylaczach dymu, bo ktoś kiedyś pstryknął jej jedną nieszczęśliwą fotkę... Widzę, że generalnie teraz panuje moda na przemalowywanie wszystkich parowozów na oliwkowo. Dostało się więc i tekatce (tylko czemu razem z kotłem?)... :rolleyes:
Pożyjemy i zobaczymy, jaka moda zapanuje za kilka lat. :D
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
przemek77

przemek77

Znany użytkownik
Reakcje
1.113 7 0
#8
Nie trzeba mieć konta na Fb żeby obejrzeć te zdjęcia, trzeba za to mieć dużo cierpliwości, żeby przejrzeć tyle prawie identycznych fotek. Większość dobra, niektóre ujęcia bardzo dobre, ale nie dałem rady przejrzeć wszystkiego. Może jednak warto szanować zwyczaje forum i zamieścić bezpośrednio tu wybranych kilka, czy kilkanaście zdjęć, a nie tylko dawać link do obcych stron.
Chciałem dobrze ale zawsze znajdzie się ktoś komu się nie podoba. Niestety żeby wrzucić zdjęcia na potrzeby forum trzeba je odpowiednio obrobić (zmniejszyć) a na to brak mi czasu.Jako, że w Chabówce byłem służbowo to ze zdjęć na fb korzystają i inni dla których ważne są te "prawie takie same ujęcia" dla wyboru tego jednego i ewentualnej publikacji w innych mediach. Ja nikogo nie zmuszam do oglądania tych zdjęć
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#11
Patrzę na zdjęcia i widzę, że bez szaleństw...
Pt47-65 jest nadal zielona, chociaż na zdjęciach z końca planowej eksploatacji była czarna. Ol49-69 ma wciąż jakieś idiotyczne kółeczka na odchylaczach dymu, bo ktoś kiedyś pstryknął jej jedną nieszczęśliwą fotkę... Widzę, że generalnie teraz panuje moda na przemalowywanie wszystkich parowozów na oliwkowo. Dostało się więc i tekatce (tylko czemu razem z kotłem?)... :rolleyes:
Pożyjemy i zobaczymy, jaka moda zapanuje za kilka lat. :D
Takie "idiotyczne kółeczka" i wiele innych wzorów było bardzo popularne podczas normalnej eksploatacji. Zapamiętałem nawet jeden przykład czarno/matowego imienia EWA na odchylaczach dymu na Ty2. "Moda" na malowanie parowozów w ruchu osobowym na ciemno zielono, lub oliwkowo panowała prosto z fabryki, jeśli była na to farba. Tekatki (jak i Pt47) z całkowicie oliwkowym/zielonym kotłem oprucz dymnicy były codziennością. Nic za tem w tym dziwnego, wręcz przeciwnie. Mnie tylko brakuje tych cienkich białych pierścieni na lemieszach, tarczach zderzaków i lustrzankach; które nadają polskim maszynom niemalże osobowości.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
#13
Takie "idiotyczne kółeczka" i wiele innych wzorów było bardzo popularne podczas normalnej eksploatacji. Zapamiętałem nawet jeden przykład czarno/matowego imienia EWA na odchylaczach dymu na Ty2.
Pisałem już o tym, ale napiszę jeszcze raz. Obecny materiał zdjęciowy, na który powołują się spece od malatury, jest niewiarygodny. A dlaczego? Wytłumaczę jak krowie na rowie. Jak w szopie było 10 parowozów, z czego 2 były pomalowane w kolorowe wzorki, a reszta była normalna, przepisowa, czarna, to jak przyjeżdżała grupa MiKoli z RFN, to na swoich kliszach uwieczniali te we wzorki (bo takie kolorowe, nietypowe, fajne...), a z tych zwykłych czarnych załapywał się na zdjęcie może jeden (bo klisza droga była, nie to co dziś...).
I teraz z takich zdjęć wyciąga się bardzo zniekształcony obraz historii. Sam jesteś przykładem źródła takiego zniekształcenia - napisałeś, że pamiętasz parowóz wymalowany w napis "EWA" (i tu mały szczegół - takie napisy były zwykle tylko ropowane, a nie malowane farbą!). Dlaczego pamiętasz akurat ten jeden (i to tak szczegółowo), a nie dziesiątki innych? :niepewny:

Ja miałem szczęście załapać się na ponad 10 lat istnienia czynnej trakcji parowej. Oczywiście moje wspomnienia też mogą być nieco wypaczone po latach, ale mimo wszystko statystycznie większość widzianych w tym okresie "petuch" była czarna z czerwonymi dodatkami, przynajmniej u mnie, czyli na Dolnym Śląsku. "Osiołki" były zielone, to fakt, ale tu (uwaga!) dominowała zieleń trawiasta, tak dzisiaj krytykowana przez purystów malowania. Nie wiem, jakie wychodziły z "fabryki", ale w ruchu spora liczba "osiołków" (ok. 50%?) miała cały kocioł czarny, nie tylko dymnicę. Pewnie dlatego, że taki był wygodniejszy w obsłudze - nie wymagał czyszczenia i ropowania.

Oczywiście pod koniec lat 80-tych działy się cuda. Zdarzały się nawet Ty2 pomalowane na zielono (budka, silniki), ale wciąż - jeśli weźmie się całkowitą liczbę tych maszyn (~1500), to nawet kilkanaście tak wymalowanych egzemplarzy stanowiło zaledwie 1% ilostanu, czyli liczbę całkowicie niereprezentatywną dla serii.
Ale większość współczesnych MiKoli zdaje się o tym nie myśleć. Wszyscy "pamiętają" tylko te pstrokate maszyny... A co najgorsze - te "wspomnienia" przenoszą potem na egzemplarze muzealne. :eek:
 

trol

Aktywny użytkownik
Reakcje
63 6 0
#14
To ja dorzucę coś od siebie. Byliśmy razem z kolegą w sobotę na imprezie w Chabówce i bardzo nam się podobało.
To ja też dorzucę parę swoich zdjęć .Byłem w sobotę i niedzielę.Dobrze że miałem parasol w niedzielę bo zaczęło prawie padać przed zawodami drużyn parowozowych.
 

Załączniki

  • 316,3 KB Wyświetleń: 87
  • 378,8 KB Wyświetleń: 99
  • 662,9 KB Wyświetleń: 94
  • 486,7 KB Wyświetleń: 94
  • 585 KB Wyświetleń: 96
  • 403,3 KB Wyświetleń: 92
  • 576,4 KB Wyświetleń: 94
  • 406,3 KB Wyświetleń: 108
  • 579,2 KB Wyświetleń: 108

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#15
Chwilkę przed przeczytaniem tego wpisu oglądałemte zdjęcia... A tak wyglądały parowozy w 1975 i jedyny TKh z oliwkowymi dodatkami i budka Pt47, reszta jakoś dziwnie czarna.
https://www.flickr.com/photos/72213...17M_8P9_xK-jT6otlXVar0ZXtHLLVLW__SkiM9uWDKo_o
Pt47-1 jest ciemno oliwkowy, trzeba się dobrze popatrzeć. Owszem inne parowozy w ruchu osobowym na tych zdjęciach są czarne-dla tego że niemieckie maszyny były tak malowane.
Sam jesteś przykładem źródła takiego zniekształcenia -. :eek:
Nie, nie jestem, też się załapałem na ponad 10 lat normalnej pracy parowozów. Tak jak Ty jestem z Dolnego Śląska, dokładniej z byłego województwa Jelenio Górskego. Masz racje o tym że wiekszość maszyn było opyziałych, jednak co szopa to obyczaj. Maszyny z Jeleniej Góry zapamiętałem jako raczej ładnie się prezentujące-to tekatki, jak i tamtejsze teigreki. Moja ulubiona szopa-Wałbrzych Główny była jednak całkiem odmienna; tamtejsze teigreki były sadzawo-czarno-zardzewiałe, ich tekatki nie były wiele lepsze. Kłodzkie maszyny były dla mnie także małym zawiedzeniem, chociaż pamiętam jedną całkowicie zieloną czystą maszynę. Ale na zaprezentowanych zdjęciach maszyny są raczej czyste i tylko jedna (Ty42) prezentuje "pstrokatowość", reszta pomalowana całkiem normalnie.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
#18
Pt47-1 jest ciemno oliwkowy, trzeba się dobrze popatrzeć..
Zdjęcie ma jednoznaczny tytuł "Black and red.". Nie trzeba się więc niczemu przypatrywać.

Na wielu zdjęciach wyropowane parowozy mają zielonkawy lub rudawy odcień, bo odbijają się w nich okoliczne budynki i drzewa. Ot, chociażby tu: http://forum.modelarstwo.info/attachments/ty42-24-jpg.664072/ Bazując tylko na tym zdjęciu można też dojść do mylnego wniosku, że ta "42" ma zielone wiatrownice i silniki. ;)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#19
A na wielu innych zdjęciach parowozy wydają się ciemnogranatowe. Poza odblaskiem otoczenia, o czym wspomniał kolega Domagalski, to również efekt przekłamania barw przez stare materiały światłoczułe.

Co do Pt47-1, to zatytułowanie fotki "Black and red" nie musi oznaczać, że cały parowóz był czarny, po prostu autor miał taki pomysł na tytuł, bo to przeważające kolory na zdjęciu. Ja nie mam 100% pewności, że budka nie była jednak oliwkowa. Ale to prawda, że każdy z nas widzi to inaczej, a (auto)sugestia ma też duże znaczenie.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.271 28 2
#20
Dziś nad ranem doszło do wykolejenia tendra parowozu Pt47 w rozjazdach stacji Zbąszyń. Na chwilę obecną ruch pociągów po jednym torze, parowóz rozłączony z tendrem i w trakcie wstawiania.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki