• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Park taborowy Simplon-Orient-Express

RS11

Znany użytkownik
#21
Elektryk, zestawy Rivarosssi są pewne dla tego na chwilę obecną nie zaprzątaj sobie głowy. Te wagony są porównywalne do LS, mają ładne wnętrza, uważam że granat na pudle jest bardziej prawidłowy niż u LS. Z LS będą potrzebne dodatkowe wagony od Triestu do Paryża gdyż Rivarossi ich nie ma w ofercie.

zapodaj link do filmu bo chyba ogladałeś pociąg VOSE po 1982r, gdzie James ma chyba aż 6 różnych restauracyjnych.

Andrzej Jaroszewicz zapodał wyjaśnienie do kodów wagonów i pokazał na rzucie różnice w długości i budowie wagonów.

Np sypialny S-type to wagon z 1909r o 10 przedziałach 2-osobowych, kto chciał to kupował cały i nie musiał jechać z nieznajomym.
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#22
Dzięki i czekam na ciąg dalszy od Triestu :kawa::kawa::kawa:. A poza tym chyba kupię sobie komplet wagonów "egipskich". Nie wiem czemu, ale działają na moją wyobraźnię :)
 
B

bobby74

Gość
#23
Te egipskie też mi się bardzo podobają - trzeba do nich jakąś historię wymyślić :) jak to archeolodzy pokonywali drogę z Anglii przez Paryż do Stambułu, a stamtąd już z górki kremowymi egipskimi (?!?)

A wracając do Simplon-O-E - macie pomysł na lokomotywę? Niemiecka nie sięga... Może szwajcarska? Krokodyl?
 

RS11

Znany użytkownik
#25
We Francji ciągnął pacific 231C czyli Chapelon w malowaniu Nord.

Przez Simplon ciągneły 2 elektrowozy BLS.

Moment z tym Kairem bo Taurus Express jechał do Mosulu i Bagdadu/ Basry. Łącznik z Teheranem jechał do Mosulu. Film 2 częsciowy o Taurus Express jest na arte.

W Syrii był wąski tor od Aleppo do Damaszku . Fajne czajniki stały na złomie/stacji w Damaszku-pewnie już nawet ten złom jest uszkodzony.

Z tymi egipskimi wagonami jest inna historia, prom z Grecji do Aleksandrii, tylko jak wybrnie LS z lokomotywą do tych wagonów??? To jest jedna z możliwości.
 
Ostatnio edytowane:

RS11

Znany użytkownik
#28
Film przejrzałem i podtrzymuję że część wagonów nigdy nie była w oryginalnym zestawieniu SOE w latach 1921-1939. Jeździła w innych pociągach jak Train Blue, Fleche d'Or, Cote d'Azur itd.

Zastanawia mnie jedno czy linia z Aleppo do Damaszku była najpierw wąskotorowa a dopiero później normalnotorowa. Z Damaszku w stronę Jordanii na pewno jest wąski tor.

Wagony egipskie nie pojawiły się w Europie. Testowano połączenie promem, ale tylko pasażerowie płyneli a w porcie w Egipcie czekały wagony.
Pomysł jeszcze raz chciano przywrócić po II Wojnie ale wojna domowa w Grecji i powolny odwrót z dawnych kolonii położył kres temu pomysłowi.
 

RS11

Znany użytkownik
#30
Do Triestu to dojechaliśmy wczoraj ale teraz musimy doczepić to i owo i pojechać dalej w kierunku Wenecji i Mediolanu.
Mam już taki na 70-80 procent skład. Nie wiem czy wszystkie doczepiane wagony jeździły przez cały tydzień.
 

RS11

Znany użytkownik
#32
Część 2

Zanim dotrzemy do Triestu z Belgradu to przejedziemy jeszcze przez Vinkovci i Postumje.
W Vinkoci zabierzemy jeden wagon sypialny Paryż-Bukareszt
w Postumi(j)a zabierzemy wagon bagażowy. Od Belgradu jechaliśmy tylko z jednym bagażowym za lokomotywą, ustaliłem też że wagon bagażowy mógł być dołączany w Belgradzie za ten co wyczepiono do Ostendy - pewnie było to zależne od rozkładu. Więc w pociągu mogło byż nawet 3 bagaże.

Skład docierający do Triestu wygląda tak:

1x bagaż,
3xSypialny
1xSypialny (Bukareszt-Paryż)
1X restaurant
1X bagaż
(dodatkowo może być jeszcze 1xbagaż)

Dołączone wagony możemy dobrać z zestawu Hornby Rivarossi HR4088 w zestawie są kalki z tablicami kierunkowymi na różne pociągi w tym SOE

w Treiście wymienimy restauracyjny , dołączymy jeden wagon sypialny Lx w zależności czy zima/lato relacja jego jest taka Triest-Paryż lub Triest-Calais.
opcjonalnie możemy dołączyć wagon Pullman niebiesko-kremowy w relacji Triest - Lozanna lub Mediolan lub Paryż - wagon Rivarossi HR2011

z Triestu wyjeżdżamy w konfiguracji:

1x bagaż
3xSypialny
1xSypialny (Bukareszt-Paryż)
1xSypialny (Triest-Paryż lub Triest-Claias) kolejny sypialny ze stajni Rivarossi
1XPullman Triest-Lozanna lub Mediolan lub Paryż) Rivarossi HR2011
1X restaurant,
1X bagaż
(dodatkowo może być jeszcze 1xbagaż)

Przez Mediolan do Lozanny nic się nie zmienia. W Lozannie możemy wyczepić Pullman'a.

Do Paryża Gare de Lyon docieramy tak:
1x bagaż
3xSypialny
1xSypialny (Bukareszt-Paryż)
1xSypialny (Triest-Paryż lub Triest-Claias) kolejny sypialny ze stajni Rivarossi
1X restaurant,
1X bagaż
(dodatkowo może być jeszcze 1xbagaż)



Ale to jeszcze nie koniec bo Poirot jedzie do Calais:
wagony sypialne do Calais jadą po paryskim pasku "ceinture" do dworca Gare du Nord a stamąd pojadą z pociągiem do Calais-Maritime. Gdzie pasażerowie do Londynu
przesiądą się na prom (wagony sypialne kursowały od 1936r do września 1939) w Anglii czeka już "Boat train" który zabierze pasażerów do Londynu.


Uwagi:
-pociąg w latach 30tych był różnie trasowany w Szwajcarii i Francji stąd czasami pojawiają się zdjęcia miejscowości przez które rozkładowo pociąg nie jeździł, nie jest to błąd podpisu.
-pociąg SOE w II-epoce jeździł do 3 września 1939r.

co do lokomotyw ,oznaczeń samych wagonów sypialnych i wagonów egipskich to napiszę to w 3 części.
 

Dampflok

Aktywny użytkownik
#34
  • oryginalność: przedmiot stylizowany (replika)
Jednak warto zwracać uwagę na takie przedmioty czy nie pochodzą czasem z wagonów stojących w Małaszewicach.
 

RS11

Znany użytkownik
#35
Poprawka do zestawienia na trasie Mediolan - Paryż:

Nurtowała mnie stacja Brig/ po franc. Brigue. w Szwajcarii. Znajduje się po północnej stronie tunelu Simplon. Odbywała się tutaj kontrola paszportowa w ciągu 12minut,
oraz podczepienie jeszcze jednego wagonu sypialnego relacji Brigue/Brig-Paris.

Z Mediolanu wyjeżdżamy tak:

1x bagaż
3xSypialny
1xSypialny (Bukareszt-Paryż)
1xSypialny (Triest-Paryż lub Triest-Claias) kolejny sypialny ze stajni Rivarossi
1XPullman Triest-Lozanna lub Mediolan lub Paryż) Rivarossi HR4011
1X restaurant,
1X bagaż
(dodatkowo może być jeszcze 1xbagaż)

W Brig zabieramy jeszcze jeden sypialny.

1x bagaż
3xSypialny
1xSypialny (Bukareszt-Paryż)
1xSypialny (Triest-Paryż lub Triest-Claias) kolejny sypialny ze stajni Rivarossi
1xSypialny (Brig/Brigue-Paris)
1XPullman Triest-Lozanna lub Mediolan lub Paryż) Rivarossi HR4011
1X restaurant,
1X bagaż
(dodatkowo może być jeszcze 1xbagaż)

Lozanna wyczepiamy Pullman'a i w takiej konfiguracji docieramy do Paryża:

1x bagaż
3xSypialny
1xSypialny (Bukareszt-Paryż)
1xSypialny (Triest-Paryż lub Triest-Claias) kolejny sypialny ze stajni Rivarossi
1xSypialny (Brig/Brigue-Paris)
1X restaurant,
1X bagaż
(dodatkowo może być jeszcze 1xbagaż)
 
B

bobby74

Gość
#36
@RS11 Powiedzieć "jestem pod wrażeniem" to za mało! (y)(y)(y)
Jeszcze co do lokomotyw - we Francji poza wspomnianą Pacific 231C prowadziły również Mountain 241A.
W Szwajcarii przede wszystkim SBB Ae 4/7, choć również Ae 3/6 na krótkich odcinkach. Jakie elektrowozy BLS mogły ciągnąć SOE przez tunel Simplon? - w tamtym czasie tylko Be 6/8?
We Włoszech FS E.626. Wszystko to do zdobycia w H0.
Powyższe informacje za niemiecką Wikipedią. Jest również aplikacja na iPada za jedyne 5,99€ :) o historii Orient Express.
 

RS11

Znany użytkownik
#37
Cieszę się że mogłem pomóc.
Co do tych haseł z wikipedii o Oreint-Expressie to nie wszytko tam jest tak napisane jak było. Jeśli chodzi o znajomość tematu, książki itd. To na pierwszym miejscu
są Francuzi, Anglicy a dopiero potem Niemcy. Wiele informacji w internecie jest po francusku i jak szukamy ich u wujka Google to nie zawsze wyskakują. Od czasów studiów nie przeczytałem w 3 dni tyle francuskich książek i artykułów :) .

Zarząd, lokomotywa:

Francja
Nord: 231 serie 3 odcinek od Paryża do Calais lub Boulogne.
PLM: 231C i 141
Est: 241A

Kolej narodowa SNCF powstaje w 1938r. tak dla przypomnienia ;)

Szwajcaria:
CFF
Parowóz A 3/5 przydzielono nr.230 do SOE Do Luzernny
Elektrowozy 2 sztuki Ae 3/5 do około 1929-30
Elektrowóz Ae 4/7 od marca 1930r mógł już pokonać cały tunnel (2 marca 1930r zmieniono zasilanie w tunelu Simplon z 3-faz na prąd zmienny 15kV 16 2/3Hz)
Do 1930r w samym Tunelu Simplon pracowały lokomotywy włoskie RA czyli w kodzie SBB Fb 3/5 .

Jeszcze mam wątpliwości, jakie lokomotyw są na tym zdjęciu:
http://www.trains-worldexpresses.com/200/205-04m.JPG podobno jest z lat 1920-29, wygląda mi to na duet Be 4/6, z opisu lokomotywy też by pasowało.


Wymiana lokomotyw szwajcarskiej czy tunnelowej odbywała się w Domodossola.

Włochy
Fs 130 typ 640 do Mediolanu
131 typ 685 lub 681 do Venecji
230 typ 653 do Triestu
131 typ 688 ex kkStb seria 429 z Triestu do Postojnej

i chyba kolejno
SHS 230 typ 03 ex Sudbahn seria 109
BDZ 230 typ 08 lub 231p 3/5 typ 09
ostatniej tureckiej lokomotywy mi brakuje...
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#38
Serdeczne podziękowania dla kolegi @RS11 za ogrom pracy jaki wykonał dla nas celem przybliżenia zagadnienia, jakim jest skład SOE w II epoce.(y)(y)(y)(y)(y)

Dzisiaj troszkę poszperałem w pracy w necie ("psim swędem", bo francuskiego ni w ząb) i potwierdzam, że najwięcej informacji o pociągach z pod szyldu "OE" jest po francusku. Jutro wkleję fajną rzecz którą znalazłem. Jednocześnie proszę o podsyłanie niemieckich źródeł. Z nimi sobie w 100% poradzę i może coś wniosę do dyskusji.

Natomiast dalej będę męczył w zakresie wagonów ze stajni LS Models, które by pasowały do SOE. Wiem, że cały skład praktycznie można złożyć z wypustów Rivarossi, ale nie lubię kupować z drugiej ręki a do tego lubię firmę LSM. Z tego co mi wychodzi to co najwyżej restauracyjny, ale pewności nie mam. Poza tym być może wagony które LS zapowiedziało : Typ Z, WL Yb Ganz, WL ZT ?

A tak przy okazji można przyjąć, że wszystkie 3 pociągi OE (OE, SOE, AOE) bazowały na tym samym taborze, czy różnice były znaczne ?
 
Ostatnio edytowane:

RS11

Znany użytkownik
#39
Można przyjąć że nie tylko te 3 pociągi bazowały na wspólnym taborze (oczywiście nie wszystkie wagony), ale inne Wielkie Pociągi też. Ustaliłem że dwa bagaże jeżdżące w SOE były przechodnie do Le Train Bleu.

Co do LS to nie mają wagonu bagażowego w ofercie i tu jest problem.

CIWL w Egipcie:

Star of Egypt powstał w 1929r (tak samo jak Taurus Express) kursował na trasie Kair - Shellal.

1x Bagaż
1x Restaurant
1-3X Sypialny set 49 139 Ls Model nowość 2016

wszystkie wagony w zestawieniu są w kolorze kremowym. Barkujący bagaż i restaurant należało by poszukać u Rivarossi, ewentualnie je przerobić.

Tu jest więcej o innych pociągach, ale są też błędy jak np. powstanie pociągu Star of Egypt jest 1928 a powinno 1929...

http://www.trains-worldexpresses.com/700/703.htm






 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#40
Tylko jaka lokomotywa do egipskich pociągów ?
Niby ma być jako nowość LS pod tym numerem 49230 właśnie bagażowy.
Jak byś przejrzał na szybko to zestawienie, co by pasowało do SOE i ewentualnie OE
Zamówiłem sobie na allegro pewną książkę na temat "OE". Po włosku ale może coś odszyfruje. Tymczasem wklejam zestawienie opracowane na podstawie informacji ze strony LS Models http://www.lsmodels.com/Pages/General_F/Cadres_General_F/production.php?lang=F&compagnie=CIWL dotyczące tylko epoki II.

Co na dzień dzisiejszy można z całą pewnością zakupić do naszego "Simplona", co na pewno nie, a co ewentualnie przy lekkim nagięciu faktów ?

49121(set) – WL F
49126 – WL F
49131(set) – WL S2
49133(set) – WL S1
49139(set) – WL S1
49144 – WL S2
49156 – WL Yb Ganz
49157 – WL YTb Ganz
49170(set) – WP,WPc
49171(set) – WP,WPc
49172 – WP
49190 – WR 56 places
49191 – WR 56 places
49211 – WL Z
49212 – WL Z
49213 – WL ZT
49230 – Fourgon 4 portes
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 14

Podobne wątki