• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Park taborowy Simplon-Orient-Express

elektryk33

Aktywny użytkownik
#1
Zamierzam zgromadzić (a na razie ustalić jakie to były) wszelkie wagony które kursowały w pociągu Simplon-Orient-Express w okresie epoki IIb tj. w latach (zależy od danej normy NEM) 1925-1937.

Zaznaczam, iż priorytetem jest ustalenie dokładnych typów wagonów występujących w danym pociągu w danym okresie czasu oraz na podstawie tego wyszukanie odpowiednich modeli.

Nie jest priorytetem ustalenie dokładnych składów tego pociągu w danym dniu ani na całej trasie ani na jej poszczególnych odcinkach. Jednak jeśli ktoś posiada i takie informacje to również proszę o ich zamieszczenie.

Reasumując : szukamy parku taborowego pociągu (również lokomotyw) Simplon-Orient-Express z lat 1925-1939. Na miejsca, gotowi, start!!!.

Na początek cytat (z książki o małym belgijskim detektywie) : "Monsieur Bouc był Belgiem, dyrektorem Compaigne Internationale des Wagon Lits, zaś jego znajomy to niegdysiejsza, sprzed wielu, wielu lat znakomitość belgijskiej policji.
— Zawędrowałeś daleko od domu, mon cher — zauważył monsieur Bouc.
— Miałem małą robótkę w Syrii.
— Ach! A teraz wracasz do domu. Kiedy?
— Dziś wieczór.
— Cudownie! Ja także. To znaczy, ja jadę tylko do Lozanny, gdzie mam coś niecoś do załatwienia. Jak sądzę, wybrałeś Simplon Orient?

oraz, jakże by inaczej pewien trop na początek ;) cyt."Cóż to się wyprawia? — dopytywał się zirytowany monsieur Bouc. — Czy gdzieś jest jakaś konferencja? Zjazd?
— Nie, monsieur. Czysty przypadek. Traf chciał, że dzisiejszą noc wiele osób wybrało sobie na podróż.
Monsieur Bouc cmoknął zmartwiony.
W Belgradzie — powiedział — zostanie dołączony wagon sypialny z Aten. Również pociąg Bukareszt–Paryż. Tylko że my do Belgradu dojedziemy dopiero jutro rano. Problemem więc jest dzisiejsza noc. Czy i w drugiej klasie nie ma żadnego wolnego łóżka?

Życzę wszystkim niezapomnianych wrażeń podczas rozwiązywania zagadki...:):kawa::kawa::kawa:
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#2
Na początek post ze starego tematu, który jak najbardziej pasuje do nowego. Pytanie tylko do kolegi na jakiej podstawie ustalił ten skład ?

Pojawiła się prośba o jakieś zestawienie O-E z II epoki:

dosyć prosty przykład i zarazem kompletny w modelach- ustawienie wagonów też jest realne furgon na początku i na końcu, należy zmienić numer w jednym z nich gdyż
Rivarossi robił tylko z jeden. Skład będzie dosyć ciekawy, bo po pierwsze cały niebieski, dodatkowo będą w nim tzw. "ferry wagons" przystosowane do transportu promem z Calais do Dover. W tym akurat pociągu używano właśnie tych wagonów.

Simplon-Orent-Express

Pw fourgon CIWL Rivarossi 2578
WL Sleeping Car CIWL S LS Models set 79132
WL Sleeping Car CIWL S LS Models set 49131
WL Sleeping Car CIWL S LS Models set 49131
WL Sleeping Car CIWL S LS Models set 49131
WL Sleeping Car CIWL S LS Models set 79132
WR Dining Car CIWL LS Models 49190
Pw fourgon CIWL Rivarossi 2578
[DOUBLEPOST=1454621837,1454620590][/DOUBLEPOST]Drugi cytat, ostatni który by nas interesował z poprzedniego tematu.

Z pierwszego lepszego:
-> http://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm
Podpis pod pierwszym zdjęciem, że to lokomotywa S3/6, 1928 rok.
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
#3
SOE 1921 - wagony należące do CIWL
Paryż-Istanbuł (wtedy Konstantynopol) poczta/bagaż
Paryż-Konstantynopol restauracyjny
Boulogne-Konstantynopol sypialny
Paryż-Konstantynopol sypialny
Paryż-Ateny sypialny (3 razy w tygodniu)
Paryż-Triest sypialny
Paryż-Belgrad sypialny (3 razy w tygodniu)
Lyon-Triest sypialny
Mediolan-Triest salonowy (w rozumieniu salon-bar)
Ostenda-Konstantynopol sypialny
Paryż-Konstantynopol bagażowy
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#4
No to na koniec to, co LS Models wydaje jako nowe lub wznawia. Może już ktoś wie co się nada do naszego pociągu ? Szczerze, to bardzo podobają mi się te niebiesko-kremowe (WP)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
#5
Jeżeli, to te z II epoki (oczywiście poza egipskimi). Te kremowo-granatowe ładne, ale nie wiem, czy jeździły w tym składzie - L.S. Models podaje, że to do innego pociągu.

PS. Proponuję przenieść ten wątek do działu "Koleje innych krajów".
 

RS11

Znany użytkownik
#6
Jeździły biało-granatowe z jajowatymi oknami w drzwiach w epoce II, tak jak z parku Pullman'a biało oliwkowe. Podobnie jak w kolorze tekowym.
Jeśli by wykonać zmianę malowania,przebudowę 2-3 wagonów i kalki, to istnieje szansa na pociąg OE aż w 4 kolorach .
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#7
Otóż to, chciałbym aby skład (oczywiście odzwierciedlający stan faktyczny) był nie tylko granatowy. Czyli 49170 nadaje się do "Simplona" tak ? O jakich jeszcze schematach mówisz @RS11 ? A te 49139 (Egipskie) całkowicie odpadają z uwagi na malowanie ?
[DOUBLEPOST=1454625890][/DOUBLEPOST]
Jeśli by wykonać zmianę malowania,przebudowę 2-3 wagonów i kalki, to istnieje szansa na pociąg OE aż w 4 kolorach .
Przypominam tylko, że na tym etapie wyłuskujemy tylko modele które mogły by pasować do "Simplona". Na razie nie zwracamy uwagi na oznaczenia. Liczy się typ wagonu i jego malowanie. :)
 

RS11

Znany użytkownik
#8
Wagów biało-granatowych potrzeba co najmniej 2:
1.
oznaczenia patrząc na bok wagonu - lewa strona napis Pullman 1st class - logo CIWL - prawa strona 1st class Pullman
drzwi mają jajowate okna, okien powinno być 8 pomiędzy drzwiami i koniecznie różowe lampy na stolikach przy oknie.
2.wszystko tj powyżej ale na wagonie nie ma oznaczenia 1st class.

Na tych wizualizacjach wagony mają po 7 okien.
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#9
Przepraszam, ale godzina powoduje że nie do końca rozumiem. Egipskie odpadają bo mają złe oznaczenia i za mało okien ( i zapewne malowanie) tak? Granatowo-kremowe odpadają bo mają błędne oznaczenia i za mało okien tak więc też odpadają tak ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
#10
Na razie nie zwracamy uwagi na oznaczenia. Liczy się typ wagonu i jego malowanie.
Przyznam, że teraz to ja nie rozumiem. Malowanie musi być OK, ale oznakowanie można zmienić? Te egipskie odpadają ze względu na malowanie (oczywiście oznaczenia też są złe), co do ich typu się nie wypowiem, ale nie sądzę, żeby się specjalnie różniły od wersji europejskiej (zwłaszcza w modelu).
 

RS11

Znany użytkownik
#11
Egipskie już wczoraj odpadły w inny wątku. Cote d'Azur na razie też odpada.
Co do całych niebieskich z epoki II - to muszę przepatrzeć.
Moje spostrzeżenie jest takie- wagonów CIWL sypialnych jest dużo w modelach i to ułatwiło mi wczorajsze zestawienie.

Nie martw się co do biało-niebieskich wagonów- robił Hornby/Rivarossi np.
CIWL VSOE Dining car HR4135 - wagon z 1931r budowy francuskiej - istnieje do dziś.
http://www.railfaneurope.net/pix/CIWL/bar/CIWL_3674__61_87_09-70_674-0__20-05-2006_Brig-01.jpg

Poszukam jutro notatek o wagonach Rivarossi i może posuniemy się naprzód.

Andrzeju (za pozwoleniem) nie ma sensu tych egipskich przemalowywać bo już mamy duży wybór niebieskich.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
#12
nie ma sensu tych egipskich przemalowywać bo już mamy duży wybór niebieskich
Też mi się tak wydaje i wcale tego nie sugerowałem. Zastanawiałem się tylko, dlaczego kolega dopuszcza złe oznaczenia, ale samo malowanie ma być prawidłowe. Ale w sumie to nieważne...

Coś mi się wydaje, że zacznę i ja bardziej się interesować Orient Ekspresem. Parowóz na niemiecki odcinek trasy by się znalazł...
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#13
Zamówiłem sobie na allegro pewną książkę na temat "OE". Po włosku ale może coś odszyfruje. Tymczasem wklejam zestawienie opracowane na podstawie informacji ze strony LS Models http://www.lsmodels.com/Pages/General_F/Cadres_General_F/production.php?lang=F&compagnie=CIWL dotyczące tylko epoki II.

Co na dzień dzisiejszy można z całą pewnością zakupić do naszego "Simplona", co na pewno nie, a co ewentualnie przy lekkim nagięciu faktów ?

49121(set) – WL F
49126 – WL F
49131(set) – WL S2
49133(set) – WL S1
49139(set) – WL S1
49144 – WL S2
49156 – WL Yb Ganz
49157 – WL YTb Ganz
49170(set) – WP,WPc
49171(set) – WP,WPc
49172 – WP
49190 – WR 56 places
49191 – WR 56 places
49211 – WL Z
49212 – WL Z
49213 – WL ZT
49230 – Fourgon 4 portes
 

RS11

Znany użytkownik
#14
Dzisiejsza noc była stanowczo za krótka, ale efekty są:

Wyruszamy w podróż z Simplon Orient Express lata 30te (pojedziemy ze Stambułu co ułatwi nam zestawienie wagonów w modelach HO)

Pakujemy bagaże i wyruszamy taksówką z hotelu Pera Palas (współpracował z CIWL od 1894r) to tu głównie zatrzymywali się goście VSOE,
kończący podróż w Stambule jak i Ci którzy się przesiedli z pociągu Taurus Express.

Taksówka podjeżdża pod Dworzec Sirkeci, bagażowi wyładowują kufry i sprawdzają czy hotel dał nam prowiant na drogę (do Kapikule na granicy turecko-bułgarskiej nie będzie wagonu restauracyjnego)

Jest już po 21, kierujemy się na peron gdzie stoją już niebiesko-złote wagony. Skład wygląda tak:

Bagaż
1 sypialny VSOE do Paris Gard de Lyon
2 sypialny VSOE przez Paris Gard de Lyon aż do Calais
3 sypialny który pojedzie z Oostenda-Wiedeń Orient Express przez Niemcy aż do Paris Gare de l'Est lub Ostendy (zależnie od dnia kursowania) ten wyczepimy w Belgradzie
4 sypialny Istambuł- Berlin lub Istambuł Praga (zależnie od dnia kursowania) ten wyczepimy w Belgradzie
Bagaż

W modelach HO najlepszym wyjściem są wagony Hornby Rivarossi
zestaw HR4010 zawiera bagaż i 2 sypialne
zesatw HR4020 zawiera bagaż, sypialny i restauracyjny (tego wczepimy dopiero w Kapikule)
potrzebny będzie jeszcze jeden wagon sypialny jeśli chcemy mieć 4 wagony sypialne w składzie.

na dwóch wagonach trzeba będzie nakleić tablicę kierunkowe do Ostendy/Paris Gare de l'Est i Berlina/Pragi.

Już 22 ruszamy w kierunku Bułgarii.

...................

Noc już za nami, dojeżdżamy do Belgradu:

wyczepiamy z VSOE wagon sypialny do Berlina i wagon sypialny do Paris Gare de l'Est oraz jeden bagaż - one pojadą w kierunku Budapesztu

doczepiamy do VSOE wagon sypialny z Aten do Calais.

Czyli od Belgradu do Triestu jedziemy tak:
1x bagaż, 3xSypialny 1X restaurant.

Herkules Poirot nie dostał się do wagonu Stambuł-Calais ale do wagonu Stambuł Paryż, w Belgradzie przesadzono go do dołączonego
wagonu sypialnego z Aten do Calais. Stąd te słowa że dzisiejszej nocy cały świat podróżuje OE.

Po drugie Agata dobrze znała zestawienie pociągu i wiedziała że nie będzie do Triestu żadnego wagonu 1 czy 2 klasy oprócz sypialnych, w powieści dodała dla większej dramaturgi wagon Pullman salon.

Od Triestu pojedziemy w następnej wiadomości.







 
Ostatnio edytowane:
#15
Dla tych co preferują tekst w języku niemieckim małe co nieco wygrzebane kiedyś na jakimś forum (nie pamiętam :(, pewnie to było forum LR PRESSE), dotyczące epoki i typów wagonów włączanych do składów. Może się przyda

WL S0001.jpg WL S0002.jpg WL S0005.jpg
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#16
Cytat z wikipedii "W 1982 milioner James Sherwood założył prywatną spółkę Venice-Simplon Orient Express, która odkupiła od przewoźników państwowych oryginalne wagony Wagon-Lits z lat 20. i 30. XX wieku, skompletowała wszystkie 35 wagonów i podjęła się ich renowacji i restauracji, aby przywrócić im dawną świetność. "

Co oznacza, że skompletowała wszystkie 35 wagonów? Czy te 35 stanowi jakiś kompletny park taborowy? Jeśli tak to czego ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
#18
Chyba mała, o ile wiem, to Pn11 i 12 były głównie na południu i obsługiwały południową magistralę Kraków i Lwów. Ja bym raczej stawiał na Pt31, a wcześniej jakieś poniemieckie, np. Pk. Ale to tylko moje zgadywanki, nigdy głębiej tego nie badałem.
 

RS11

Znany użytkownik
#19
Cytat z wikipedii "W 1982 milioner James Sherwood założył prywatną spółkę Venice-Simplon Orient Express, która odkupiła od przewoźników państwowych oryginalne wagony Wagon-Lits z lat 20. i 30. XX wieku, skompletowała wszystkie 35 wagonów i podjęła się ich renowacji i restauracji, aby przywrócić im dawną świetność. "

Co oznacza, że skompletowała wszystkie 35 wagonów? Czy te 35 stanowi jakiś kompletny park taborowy? Jeśli tak to czego ?
Te wagony nie stanowią razem żadnego kompletnego pociągu, pochodzą z różnych luksusowych pociągów z lat 1920-1960.
Przykładem niech będzie wagon o numerze 4095 "Voiture Chinoise" pullman kitchen car z 1927r zbudowany do pociagu 'Etoile du Nord' na zamówienie Lord'a Dalziel.
Nigdy nie był to wagon VSOE, ale James reaktywował markę OE w 1982 i ten wagon jeździł w jego pociągu stąd czasami na zdjęciach jest opisany jako wagon VSOE.
 
OP
OP
elektryk33

elektryk33

Aktywny użytkownik
#20
Cały dzisiejszy dzień przeznaczyłem na żmudne poszukiwanie informacji na temat SOE. Doznałem szoku, ponieważ uświadomiłem sobie jak jest to karkołomne zadanie. Uznałem tak na podstawie filmu na YT z przejazdu VSOE. Do tej pory myślałem, że poszczególne typy wagonów nie różnią się od siebie. Okazało się, że jestem w straszliwym błędzie. W rzeczonym filmie są 4 wagony typu (?) Dinning Car (za wiki). Wszystkie 4 są jednak inne !!!!. Ja już nie wiem. Chyba pozostaje tylko kompletowanie składu na podstawie konkretnych numerów wagonów (bo po samych typach nie ma sensu) w realu i w modelu. Tylko skąd tak szczegółowe informacje uzyskać ?

Napaliłem się na jakiś wagon od LS Models, ale chyba żaden na chwilę obecną nie będzie pasował.

A tak przy okazji co oznaczają litery w typach wagonów ?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 14

Podobne wątki