• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pantografy i sieć trakcyjna

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#61
Żeby sieć trakcyjna chciała pracować tak jak prawdziwa, to należałoby wykonać ją tak jak ta prawdziwa. Drut jezdny o odpowiedniej średnicy, naprężacze, linka nośna, łączniki, wysięgniki, etc.
jestem na "nie" ;-) . Fremo pokazało, że można. Ja w to wierzę i każdą wolną chwilę poświęcam na tworzenie "plątkow". :)
 

Konrad Lewandowski

Znany użytkownik
Reakcje
292 0 0
#62
Raczej naprawy awaryjnej jak już, nigdzie się nie robi naprawy głównej tylko ze względu na wymianę uszkodzonych pantografów. :kawa:
Raczej chodziło mi o naprawę po długim czasie użytkowania i wymianę wszystkich podzespołów wymagających stosownych zabiegów... w tym pantografów zużytych od tarcia. Stąd takie określenie. No nadal przyjmują założenie, że do nieszczęścia nie dojdzie i Ci modelarze, którzy postanowią jeździć z pantografami podniesionymi w styku z siecią to tę sieć odpowiednio przygotują żeby zminimalizować ryzyko zaczepienia, wygięcia, złamania, itp.;)
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#63
Kol. Bstok ,a przyglądałeś się lokom na filmach z Fremo ,może np. powymieniali pantografy na bardziej toporne .... Podziwiam twoje druty od dawna i jestem pełen podziwu twojego zapału w tworzeniu trakcji ,należy ci się medal budowniczy trakcji w III RP - złoty !
Życzę powodzenia w ulepszaniu technik i mam nadzieje ,że znajdziesz właściwe rozwiązanie. Czuwaj!
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#65
W wątku o sieci trakcyjnej wrzuciłem linki do dwóch filmów, gdzie na drutach klejonych archaiczną (od czasu, kiedy Kolega @hugwa mnie oświecił jak można lutować w niższych temperaturach) już u mnie metodą jeździ "kontaktowo" EP07. Widać też przy okazji wspominaną wcześniej "rotację" ślizgacza podczas ruszania lokomotywy. Reszta, żeby tu nie zaśmiecać we wspomnianym wątku.
Poniżej film z jazdy kontaktowej z podniesionymi pantografami. Moim zdaniem PIKO sprawdza się doskonale. Czekam teraz na Schlesienmodelle.


Aha, Jeden pantograf słabiej się podnosi. Okazuje się różnicę robi to, która z trzech spręzynek pozostanie.
No i co ważne V=70km/h i nic się nie zrywa, ani nie łamie :p
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#66
Nie mam żadnych doświadczeń z siecią trakcyjną, ale ciekaw jestem, o co chodzi z zasilaniem z sieci przy sterowaniu cyfrowym? I drugie pytanie: jaki jest w ogóle sens zasilania z sieci trakcyjnej przy DCC? Przy tradycyjnym zasilaniu analogowym wykorzystanie drutu jezdnego jako trzeciego przewodu zasilającego pozwalało na niezależne sterowanie dwiema lokomotywami: jedna zasilana z dwóch szyn i druga z jednej z szyn (wspólnej) i z sieci górnej. Ale po co się w to bawić w DCC? Chyba tylko dla zasady...
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
520 41 1
#67
Nie mam żadnych doświadczeń z siecią trakcyjną, ale ciekaw jestem, o co chodzi z zasilaniem z sieci przy sterowaniu cyfrowym? I drugie pytanie: jaki jest w ogóle sens zasilania z sieci trakcyjnej przy DCC? Przy tradycyjnym zasilaniu analogowym wykorzystanie drutu jezdnego jako trzeciego przewodu zasilającego pozwalało na niezależne sterowanie dwiema lokomotywami: jedna zasilana z dwóch szyn i druga z jednej z szyn (wspólnej) i z sieci górnej. Ale po co się w to bawić w DCC? Chyba tylko dla zasady...

Ja podobnie, nie "siedzę" zbyt głęboko w temacie DCC, ale wykorzystanie "trzeciego przewodu", może "pomagać" w sterowaniu ruchem i ostatecznie samego ruchu lokomotyw "bez przerw czy szarpnięć" np. przy zabrudzonych szynach, również w analogu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#68
Jakoś to do mnie nie dociera, zwłaszcza, że przy zasilaniu górnym jedna szyna nie jest wykorzystywana: albo dwie szyny, albo jedna szyna i przewód górny.
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
520 41 1
#69
Ale przewód górny jest zawsze czysty. Z tym, że także w tym przypadku nie ma stu procentowej pewności, ale szanse na zatrzymanie o połowę mniejsze, bo jedna zabrudzona szyna mniej ;)
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#70
Żeby sieć trakcyjna chciała pracować tak jak prawdziwa, to należałoby wykonać ją tak jak ta prawdziwa. Drut jezdny o odpowiedniej średnicy (...)
"Drut" jezdny nie ma (o ile mi wiadomo) "średnicy", ponieważ ma przekrój "teowy" :).
Ale, to był oczywiście taki żart (chociaż przekrój przewodu jezdnego, rzeczywiście nie jest kołem).
A tak poważnie, rozumiem doskonale, o co w powyższej wypowiedzi chodziło i zgadzam się z tym.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#71
Nie mam żadnych doświadczeń z siecią trakcyjną, ale ciekaw jestem, o co chodzi z zasilaniem z sieci przy sterowaniu cyfrowym? I drugie pytanie: jaki jest w ogóle sens zasilania z sieci trakcyjnej przy DCC? Przy tradycyjnym zasilaniu analogowym wykorzystanie drutu jezdnego jako trzeciego przewodu zasilającego pozwalało na niezależne sterowanie dwiema lokomotywami: jedna zasilana z dwóch szyn i druga z jednej z szyn (wspólnej) i z sieci górnej. Ale po co się w to bawić w DCC? Chyba tylko dla zasady...
Dokładnie, przy sterowaniu analogowym można sterować niezależnie dwoma lokomotywami. Głównie chodziło mi o to, jak można uszkodzić dekoder zasilając go z sieci trakcyjnej.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
#73
Dokładnie, przy sterowaniu analogowym można sterować niezależnie dwoma lokomotywami. Głównie chodziło mi o to, jak można uszkodzić dekoder zasilając go z sieci trakcyjnej.
Myślę że przy prawidłowej polaryzacji nie powinno być z tym problemów, chyba że mówimy o niewłaściwym podłączeniu zasilania z patyka, to wtedy fakt że bym się nie zdziwił, w sumie to do tego wystarczy chyba tylko odwrócić lokomotywę nie w tym kierunku co trzeba...
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#74
1 - purystom teflon na ślizgu raczej nie podpasuje - jest totalnym dielektrykiem ;) (dla mnie zasilanie z panto jest bzdurą)
2 - dekoder - otóż... jeżeli za często występują problemy z "kontaktem z bazą" (zakłócenia) dekoder może stwierdzić, że coś jest nie tak... A pantograf nie zapewnia takiego kontaktu ja dwa, trzy, cztery itd kół na szynie.
3 - smarowanie trakcji w tej skali (nacisk, "ciężar") spowoduje brak kontaktu elektrycznego, raczej szybciej niż później, z drutem, a po np. tygodniowej przerwie w jazdach cała trakcja powinna zostać umyta izopropanolem przed kolejnym użyciem.
 
Ostatnio edytowane:

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.322 16 0
#75
Tak czytam wątek i jako użytkownik modułów, z może nie ładną siecią zbudowaną z elementów Viessmanna wiem jedno.
Zasilanie z "druta" jest niepotrzebną komplikacją, tak jak napisał już jeden z kolegów przy 4 kołach lokomotywy mamy 8 punktów odbioru zasilania przy wykorzystaniu sieci 5. Rachunek więc jest prosty.
Co do prac Michała "bstok70" oczywiście czapka z głowy ale ja w tym kierunku nie pójdę. Montowanie modułów na imprezach wiąże się z nie jednokrotną ingerencja w łączenie sieci, jeżdżą pod nią różne elektrowozy, nie zawsze przygotowane do delikatnej sieci.
Pomimo iż moja sieć jest toporna to jednak bez problemowo jeżdżą pod nią wszystkie elektrowozy, bez względu na odbierak, czy też prędkość przemieszczania się.
Tu przykład dość szybkiego przejazdu

przejazdu z pantografem z elementów trawionych

Można też przystosować modele do imitacji iskrzenia odbieraków
od 2.20 minuty
 

Cobrix

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
93 1 0
#76
Można też przystosować modele do imitacji iskrzenia odbieraków
Mozesz napisac cos wiecej o tym rozwiazaniu prosze? Domyslam sie to dioda i jakis uklad, ktory taki efekt daje. Moze jakies zdjecie makro, jak to wyglada zamontowane ? Jakiej wielkosci jest ta dioda? Jakie poprowadzic przewody zeby to jakos zamaskowac?
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.322 16 0
#77
Pod odbierakami wklejona jest dioda SMD, która podłączona jest do układu elektronicznego. Został on zrobiony przez jednego z elektroników, pracujących przy makiecie w Robudzie, speców od Car-systemu. Układ podłączony jest do dekodera i włączany przez jedna z F-ek. Częstotliwość odpalania błysku można w układzie zaprogramować.
Druciki łączące układ z diodą przyklejone są do elementów pantografu i pomalowane tak jak i on. Zdjęcia nie mam, jak będę w Pabianicach zrobię i wstawię.
 

jedrzej

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#78
Od wielu lat moje lokomotywy jeżdżą z podniesionymi pantografami i jak na razie wymieniłem tylko dwa z nich na własną prośbę , bo uległy uszkodzeniu w trakcie jazd testowych. Cała tajemnica sieci trakcyjnej leży w jej starannym wykonaniu ,szczególnie na rozjazdach. Namawiam kolegów do jej budowania ,bo dodaje realizmu na makiecie.
P1060777.JPG P1060788.JPG
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#79
Nisko zawieszony przewód jezdny to u Ciebie efekt zamierzony? Bardzo fajnie to wygląda w połączeniu z delikatnie rozłożonym pantografem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
1
Tabor 5
Tabor 19
Tabor 14
Tabor 26

Podobne wątki