• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pantografy i sieć trakcyjna

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#41
Ano... mechanicznie próbuje się go spozycjonować względem trakcji.
A tu nic nie próbuje nawet tego zrobić bo nie ma jak...
 

Walter Rusin

Jasnowidz roku
Reakcje
45 1 5
#42
Ja to bym się tak czy siak bał szorować pantografem po drucie. 5-6 przejazdów i widoczne wytarcie... Nie wspominając o obawach że każde większe zagłębienie lub nierówność w sieci grozi wyrwaniem.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#43
Tylko nikt nie zwraca uwagi na to JAK ślizg pantografu "idzie" na tym filmie po drucie...
Film jaki oglądałeś przedstawia jeden z pierwszych prototypów naszego modelu. Zauważyliśmy problem ze ślizgiem widoczny na filmie. Wprowadziliśmy pewną zmianę, która powinna poprawić by ślizg nie odginał się. Ale przyznaję się bez bicia, że nie wiem jak ostatecznie w modelu seryjnym ta sprawa wygląda, więc fajnie jakby ktoś z Was to sprawdził. Ale fakt - trudno jest tak zaprojektować ślizg i odbierak, by ślizg nie odginał się podczas jazdy.
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#44
Jacek trzy posty nad Twoim opisał jak to jest realizowane w realu.
Ale konia z rzędem temu kto to zrobi w 1:87 zachowując filigranowość pantografu...
A przede wszystkim zapewni sprawność tego mechanizmu w modelu.

Mam starą, sentymentalną, PIKOwską E69.
Tam jest pancerny, wierny rzeczywistemu jedynie przeznaczeniem pantolek, w którym ślizg twardo zachowuje "poziom".
Ale jakbyście taki machneli w Waszej zerosiudemce lub zrobiło by taki PIKO to by była jazda na Forum ;)

EDIT:
Taką (która jest nie tylko pantografem średnio wierna szczegółami oryginałowi ;) ):
e69-05-piko-ddr-produktion--48571.jpg
Zdjęcie ze strony: http://www.bahnbilder.de/bild/Modellbahn~Spur H0~Triebfahrzeuge/48571/e69-05-piko-ddr-produktion.html
A tak wyglądał oryginał... :
permamedia.jpg
169, zdjęcie ze strony: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,5930985
 
Ostatnio edytowane:

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#45
Akurat zdjęcie oryginału przedstawia w tym przypadku inną lokomotywę (tej samej niemieckiej serii E69), ale zgadzam się, że nie zmienia to istoty problemu...

Ponieważ wsponiane zdjęcie oryginału lokomotywy E69, zmieniło się (w cudowny sposób) na właściwe w chwili wysyłania mojego postu :), proszę potraktować za niebyłe to, co powyżej napisałem.
 
Ostatnio edytowane:

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#46
Wyszperałem 169'ę i podmieniłem.
Wiem, że to co PIKO robiło tylko przypominało "starą" E69.
E69 w takim kształcie nazywali już 169.
offtop...

EDIT.
Nie w "cudowny" ;)
Szukałem właściwej do PIKO'wskiej...
LAG 5 - ostatniej z tej rodziny ;)
Przepraszam za zamieszanie.
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#47
Problem, o którym Koledzy piszecie, czyli "JAK" współpracuje ślizgacz z siecią dotyczy obu lokomotyw. W porównaniu z prototypem SM, EP07 Piko radzi sobie lepiej - rotacja jest mniej nasilona, jednak i w EP ślizgacz szoruje brzegiem o przewód. Coś mam źle ustawione w mojej przeglądarce i YT nie chce mi wgrać tego filmu ale będę próbował. Co do kwestii bezpieczeństwa, to łagodny nacisk ślizgaczy EP zmniejsza ryzyko zaczepienia - mój elektrowóz w ogóle "nie zwracał uwagi" na miejsca mocowania sieci do wysięgników. Niestety jeszcze nie mam Siódemki od SM więc nie mogę porównać przy sieci 0.3mm. Mnie się wydaje, że zaproponowane przez Martinezo 2mm pod siecią nie jest fajne. Miło jest widzieć jak odbieraki reagują na wysokość przewodu jezdnego. Może innym wyjściem byłby taki kompromis jak niezgodne z oryginałem lekkie wyoblenie ślizgacza?
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#49
... Mnie się wydaje, że zaproponowane przez Martinezo 2mm pod siecią nie jest fajne. Miło jest widzieć jak odbieraki reagują na wysokość przewodu jezdnego. Może innym wyjściem byłby taki kompromis jak niezgodne z oryginałem lekkie wyoblenie ślizgacza?
Wiem Kolego, że nie fajne :(
Ale bezpieczne.
Naprawdę trudno będzie PIKO i SM zrobić to dobrze bez utraty filigranowości.
W tym przykładzie który podałem (stare E69 PIKO), ślizgacz jest sztywny jak... słup ;)
Krawędzie ślizgacza są zaokrąglone.
Jego konstrukcja jest taka, że można podnieść za niego loczkę bez obawy uszkodzenia.
Aby ślizgacz wygiąć od poziomu... możliwe jedynie uszkadzając pantograf.
Niżej, nie najlepsza, fotka:
IMG_0459_E69PIKO.jpg
 

Konrad Lewandowski

Znany użytkownik
Reakcje
292 0 0
#50
Hmmm... widzę, że sprawa jest poważna. Chcemy mieć eleganckie, modelowe pantografy zgodnie z pierwowzorem a jednocześnie mają wytrzymać tarcie o sieć na makiecie. Ja widzę dwie możliwości ale te podniosą znacząco koszty tych elementów.
1) Sam element stykający się z "drutem" powlec odpowiednio grubą warstwą teflonu.
2) Wykonać całą konstrukcję z tytanu. Eee... no wcale nie robię sobie jaj. Jak Ruscy robili czekany (miałem takowy kupiony na Stadionie X-ciolecia) to i pantograf modelu można. Owszem, należałoby rozwiązać jeszcze odpowiednio wytrzymałe mocowanie z konstrukcją dachy lokomotywy, żeby się nie wyrwało.
Oba rozwiązania będą drogie.
A tak poza tym... to się nie znam.:)
 

Konrad Lewandowski

Znany użytkownik
Reakcje
292 0 0
#52
Dla kogoś jest to temat do żartów a dla innych poważny problem modelarsko/techniczny...
Ale ja całkiem poważnie. Boicie się, że pantograf nie wytrzyma tarcia o sieć..., bo jest zbyt delikatny. Jednocześnie chcecie aby był zgodny w skali z pierwowzorem.

Moim zdaniem nie da się z normalnie stosowanego materiału w modelach. Jak ma być wykonany z tego z czego jest musi być masywniejszy.
A jedynego rozwiązania trzeba szukać a materiałach, czyli znaleźć taki, który spełni wymagania: będzie wystarczająco wytrzymały a jednocześnie pozwoli na filigranową konstrukcję.
Teflon - pokrycie powierzchni stykowej zapewni zwiększoną wytrzymałość na tarcie i lepszy poślizg.
Tytanowa konstrukcja - no cóż, wyrwiesz całą sieć trakcyjną z makiety a jemu (modelowi) nic się nie stanie.

No ewentualnie trzeba godzić się na to, że co jakiś czas (przebieg) trzeba będzie dokonać naprawy głównej i wymienić pantografy.

Nie robię sobie jaj ale ni widzę innej możliwości spełnienia Waszych oczekiwań jak materiały stosowane do produkcji. Albo wóz albo przewóz. Cieszycie się, że model jest w skali a za chwilę narzekacie, że za delikatny. No cóż może tak jak kobieta... ma pachnieć i ładnie wyglądać ale nie musi nic robić.

No i nie robię nic innego niż inni, którzy zabrali głos, czyli prowadzę swobodną dywagację, bo przecież sami sobie nie wykonamy pantografów ze wspomnianych materiałów i musiałoby to być zrobione przez fabrykę w trakcie tworzenia modelu.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
#53
Ale ja całkiem poważnie. Boicie się, że pantograf nie wytrzyma tarcia o sieć..., bo jest zbyt delikatny. Jednocześnie chcecie aby był zgodny w skali z pierwowzorem.

Moim zdaniem nie da się z normalnie stosowanego materiału w modelach. Jak ma być wykonany z tego z czego jest musi być masywniejszy.
A jedynego rozwiązania trzeba szukać a materiałach, czyli znaleźć taki, który spełni wymagania: będzie wystarczająco wytrzymały a jednocześnie pozwoli na filigranową konstrukcję.
Teflon - pokrycie powierzchni stykowej zapewni zwiększoną wytrzymałość na tarcie i lepszy poślizg.
Tytanowa konstrukcja - no cóż, wyrwiesz całą sieć trakcyjną z makiety a jemu (modelowi) nic się nie stanie.

No ewentualnie trzeba godzić się na to, że co jakiś czas (przebieg) trzeba będzie dokonać naprawy głównej i wymienić pantografy.

Nie robię sobie jaj ale ni widzę innej możliwości spełnienia Waszych oczekiwań jak materiały stosowane do produkcji. Albo wóz albo przewóz. Cieszycie się, że model jest w skali a za chwilę narzekacie, że za delikatny. No cóż może tak jak kobieta... ma pachnieć i ładnie wyglądać ale nie musi nic robić.

No i nie robię nic innego niż inni, którzy zabrali głos, czyli prowadzę swobodną dywagację, bo przecież sami sobie nie wykonamy pantografów ze wspomnianych materiałów i musiałoby to być zrobione przez fabrykę w trakcie tworzenia modelu.
Ja bym się specjalnie tarcia nie bał, jeśli trakcja ma odwzorowywać oryginał to powinna zygzakować. Co do zużycia pantografów, no cóż, wszystko się zużywa, być może przy intensywnej pracy po prostu co jakiś czas trzeba będzie wymienić ślizg odbieraka, być może będzie można zrobić cienką nakładkę, by zużywała się ona a nie wspomniany element. Natomiast odnośnie filigranowości odbieraków, no cóż, trzeba się z tym liczyć niestety, ale też trzeba mieć na uwadze że sieć trakcyjna nie może być zrobiona byle jak, więc w zasadzie dochodzimy do wniosków, że owszem wszystko pięknie i fajnie, ale też nie można się bawić elektrowozami byle gdzie...
 

pptasinski

Aktywny użytkownik
Reakcje
77 0 0
#54
Można spróbować zabezpieczyć ślizg jakimś środkiem z dodatkiem teflonu, są takie woski do lakierów samochodowych.
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#56
Panowie, nie trakcja, lecz sieć trakcyjna a konkretnie jej element - przewód jezdny. To jest forum tematyczne a nie onet czy TVN24. ;)
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
519 41 1
#57
A propos sieci trakcyjnej, skoro temat już został poruszony, widziałem kiedyś reportaż w TV z jakichś targów, gdzie przedstawiciel firmy (no właśnie jakiej, może ktoś z kolegów pamięta, może wie?), podkreślał jej filigranowość i precyzyjne wykonanie, m.in. podnosił ją delikatnie palcem, a cała pajęczyna idealnie pracowała i delikatnie "sprężynowała" pod naciskiem jego palca i swojego ciężaru wraz z naprężeniem i mocowaniem do wysięgników na bramkach i słupach. Sieć idealna. Pamięta może ktoś co to mogła być za firma, a może ma ktoś link do tego filmu np. na YT?
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
519 41 1
#59
To było niestety w skali 0
Tak, to jest ten film. (y)
Trzeba przyznać, że pamięć do szczegółów mamy dobrą, aczkolwiek...
Rzeczywiście, teraz to widzę, niestety całe, okrągłe "zero".:(
Swoją drogą Sommerfeld, posiada całą gamę akcesoriów do sieci trakcyjnej do "naszej" "zero-połówki", więc... ;)

Dziękuję Kolego zuk.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#60
Żeby sieć trakcyjna chciała pracować tak jak prawdziwa, to należałoby wykonać ją tak jak ta prawdziwa. Drut jezdny o odpowiedniej średnicy, naprężacze, linka nośna, łączniki, wysięgniki, etc.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
1
Tabor 5
Tabor 19
Tabor 14
Tabor 26

Podobne wątki