• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pan Samochodzik i Fantomas - da się to ogarnąć?

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
874 1 0
#81
Jeszcze raz odpowiem, plan jest tak blisko możliwości jeżdżenia wszystkimi torami bez przełączania rozjazdów że byłby wstyd tego nie wyzyskać. Tylko potrzeba jeden mały dodatek (pokazałem na niebiesko) i już wszystkie trzy pętle łączą się na jedną długą drogę (na żółto) . Warto pomyśleć jak to wcisnąć bo dodaje wiele nowych możliwości ruchu.
170718_g39.jpg
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#83
Na razie tylko fragment planu.
Zmiana układu torowego wiąże się z użyciem rozjazdu BWL-R3 oraz kilku (trzech) łuków R1.
ToTom-1.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#84
Z jednej strony pada stwierdzenie, że makaronu jest na styk:
IMHO to strzał w dziesiątkę. Dzięki dodaniu tego toru wyciągowego możesz manewrować w obrębie bocznic niezależnie od ruchu na stacji. Do zabudowy i tak pozostanie ci dużo miejsca. Więcej torów nie dodawaj, moim zdaniem osiągnąłeś optimum nasycenia rosołu makaronem.
Z drugiej strony mam, przy niewielkiej zmianie, możliwość powrotu do "pierwotnej" idei bez burzenia szlaku dwutorowego:
Jeszcze raz odpowiem, plan jest tak blisko możliwości jeżdżenia wszystkimi torami bez przełączania rozjazdów że byłby wstyd tego nie wyzyskać. Tylko potrzeba jeden mały dodatek (pokazałem na niebiesko) i już wszystkie trzy pętle łączą się na jedną długą drogę (na żółto) . Warto pomyśleć jak to wcisnąć bo dodaje wiele nowych możliwości ruchu.
Co dzięki pomocy:
Na razie tylko fragment planu.
Zmiana układu torowego wiąże się z użyciem rozjazdu BWL-R3 oraz kilku (trzech) łuków R1.
udało się zmieścić. Stacja jest nieco krótsza, ale spasowało to ładnie:
300718_h3.jpg


Z trzeciej strony @Andrzej Harassek wolałby 3 niezależne pętle, co można uzyskać mniej więcej takim samym kosztem (tory) ale z większym nakładem pracy (estakada). To akurat nie jest problem:
300718_h5.jpg

300718_h5a.jpg


Jak żyć?
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#86
Czuję, że nie da się połączyć ognia i wody. Wszystko we mnie woła: Nie idź w tę stronę... :)
Nawet nie łudzę się, że da się jakieś semafory kiedyś wstawić...

300718_h8.jpg
 

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
874 1 0
#87
W takim przypadku chyba wjazd łuku R4 po prawej stronie będzie za stromy, miałby tylko pół kółka (5 odcinków R4) długości. Chyba że stacja tylna będzie niżej niż stacja przednia?
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#88
W takim przypadku chyba wjazd łuku R4 po prawej stronie będzie za stromy, miałby tylko pół kółka (5 odcinków R4) długości. Chyba że stacja tylna będzie niżej niż stacja przednia?
Mam tam 3 cm luzu w dół. Szlak 3 cm w dół a podjazd 4 cm w górę i będzie w sam raz. Na poziom 0 powróci się w tunelu.
Ale to kupa torów. Wszędzie piszecie, że mniej znaczy więcej :)
 

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
874 1 0
#89
Tak, jest trochę ciasno, ale można zrobić małe optimizacje. Ja bym wyrzucił jedne tory na stacji bo i tak są za krótkie żeby były przydatne, i podłączył zjazd z zewnętrznej pętli wcześniej.

300718_h8.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#90
Tak, jest trochę ciasno, ale można zrobić małe optimizacje. Ja bym wyrzucił jedne tory na stacji bo i tak są za krótkie żeby były przydatne, i podłączył zjazd z zewnętrznej pętli wcześniej.
Czytasz mi w myślach...
Usunąłem tamten tor i dzięki temu odzyskałem zwrotnice... Dodatkowo zwiększyłem odstęp między torami i perony ustawione są inaczej. (Nie skończyłem jeszcze :))
Skrótu spróbuję - zobaczę, jak tam z wysokościami się to poukłada...

300718_h10.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#91
Nie chcę jakoś na siłę minimalizować kosztów, bo to nie o to chodzi, a raczej nie zwiększać ilości torów na makiecie. Dlatego poprzestawiałem to i owo. Do dokupienia będą tylko 2 zwrotnice i 3 flexy. Zupełnie nie wiem, jak się obchodzić z fleksami, ale się dowiem :)

Na pewno nie powinno być potrójnej zwrotnicy na szlaku :( No ale ona sporo ułatwia...
Troszkę pokombinowałem z wysokością (żeby było jak najłatwiej zrobić) i podjazdy wyszły do przyjęcia.

Moim zdaniem nie ma szans na jakiekolwiek logiczne rozplanowanie sygnalizacji, więc chyba ten temat trzeba odpuścić.
Proszę o krytykę.

PS. W Gliwicach w najbliższą niedzielę jest giełda... Jak nazwa wskazuje można tam coś kupić? Używane rzeczy też?

300718_h12.jpg

300718_h12a.jpg
 

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
874 1 0
#92
Jeżeli wymagania są takie żeby (1) były trzy niezależne pętle i (2) była możliwość połączenia ich w jedną długą trasę to jedno z tych trzech połączeń jest nie potrzebne. Obydwa warunki są spełnione bez niego.

300718_h12.jpg
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#93
Udało się zmontować układ jak powyżej, bez tego przekreślonego odcinka i bez zamknięcia trzeciej pętli.
Siostrzeniec wytrwał 4 godziny zanim zgarnęli go do domu... A wciąż jest tylko sterowanie analogowe i dwa pociągi...
Pomysł z jedną długą pętlą udany na 100%!
Ewidentnie kręci go temat, więc może służyć jako wytłumaczenie mojej działalności na strychu :)
Jeszcze raz dzięki za pomoc wszystkim i chwilowo nie będzie zmieniania koncepcji. Zwłaszcza, że szykuje się spływ kajakowy czyli tydzień off-line...
 
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#94
Po usunięciu zbędnego toru udało się:
- przedłużyć perony,
- wstawić budynek dworca,
- wydłużyć bocznice,
- wstawić "pi razy drzwi" drogę i parking.
Ciągle operuję tym samym zestawem torów i zwrotnic.

Zamknięcie pętli nr 3 jest zaplanowane, ale na razie nie ma go na makiecie. Poza tym tory są rozłożone jak na planie. Bardzo fajnie można zestawiać składy. Mam nadzieję, że to nie jest już całkowicie science fiction.
Jeszcze raz dziękuję @4Rings za propozycję zrobienia jednej dużej pętli. Strzał w dziesiątkę.
Proszę o krytykę :)

300718_h28.jpg
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#95
Taka luźna propozycja.
Dodałem i zmieniłem położenie przejścia zwrotnicowego z prawej strony.
Dzięki tej zmianie, przy zjeździe z linii jednotorowej z dowolnego kierunku, jest możliwość wjazdu na tor zasadniczy linii dwutorowej przed stacją.
W poprzedniej wersji wjazd jest na tor przeciwny do zasadniczego. Trzeba objechać całą linię aby wjechać na tor właściwy.
Niestety zmiana ta spowodowała skrócenie peronów.
ToTom-4.jpg

Ciągle operuję tym samym zestawem torów i zwrotnic.
Nie trzymałem się tej reguły oraz nie zastosowałem ani jednego odcinka flex.
Tak przy okazji flexów. Czy powrót na linię jednotorową zrobioną na flexie nie ma czasem mniejszego promienia niż R1?
300718_h28_1.jpg

Pomyślałbym też o odwróceniu torów bocznicy. W tej chwili wszelkie manewry wymuszają dość daleki wyjazd na tor szlakowy, poza ostatni rozjazd łukowy.
 
Ostatnio edytowane:

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
874 1 0
#96
Taka luźna propozycja.
Dodałem i zmieniłem położenie przejścia zwrotnicowego z prawej strony.
Dzięki tej zmianie, przy zjeździe z linii jednotorowej z dowolnego kierunku, jest możliwość wjazdu na tor zasadniczy linii dwutorowej przed stacją.
W poprzedniej wersji wjazd jest na tor przeciwny do zasadniczego. Trzeba objechać całą linię aby wjechać na tor właściwy.
Niestety zmiana ta spowodowała skrócenie peronów.
Ale niestety taka zmiana także niszczy możliwość przejazdu przez wszystkie trzy pętle bez zmian zwrotnic.

Czy powrót na linię jednotorową zrobioną na flexie nie ma czasem mniejszego promienia niż R1?
Tak, ten zjazd prawdopodobnie jest albo R1 albo mniejszy. Sugerowałem położenie zjazdu na zewnątrz i przejazd do środka z przodu makiety, to by pozwalało na wiele szerszy promień.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#97
OP
OP
ToTom

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#99
Taka luźna propozycja.
Dodałem i zmieniłem położenie przejścia zwrotnicowego z prawej strony.
Dzięki tej zmianie, przy zjeździe z linii jednotorowej z dowolnego kierunku, jest możliwość wjazdu na tor zasadniczy linii dwutorowej przed stacją.
W poprzedniej wersji wjazd jest na tor przeciwny do zasadniczego. Trzeba objechać całą linię aby wjechać na tor właściwy.
Niestety zmiana ta spowodowała skrócenie peronów.
Tor, który został skreślony na czerwono w poście #92 (http://forum.modelarstwo.info/threa...as-da-się-to-ogarnąć.42961/page-5#post-736445) służył właśnie do bezpośredniego powrotu na większą pętlę (chciałem zachować właściwy kierunek jazdy dla szlaku dwutorowego).

A co do skrócenia peronów - zjazd z pętli wewnętrznej na zewnętrzną w Twoim przykładzie jest podwojony - najpierw krzyżową w prawo a potem BWR-R3, albo nieco później przy użyciu BWL-BWR. To musi/powinno być w ten sposób?

Nie trzymałem się tej reguły oraz nie zastosowałem ani jednego odcinka flex.
Tak przy okazji flexów. Czy powrót na linię jednotorową zrobioną na flexie nie ma czasem mniejszego promienia niż R1?
Prawdopodobnie ma, ale z tego co widzę przy układaniu torów, to czasem rzeczywistość jest nieco inna niż Scarm. Wstawiłem to na szybko, a docelowo chciałem puścić jak najbliżej łuku, tak, żeby nie zajmować środka pętli (jakaś zabudowa by tam mogła być).

Pomyślałbym też o odwróceniu torów bocznicy. W tej chwili wszelkie manewry wymuszają dość daleki wyjazd na tor szlakowy, poza ostatni rozjazd łukowy.
Ja bardzo chętnie, ale jak? Nie wiem po prostu...

Dołączam plik. Tak jak pisałem wcześniej, brak połączenia przy wiadukcie w rzeczywistości nie wytępuje.

Ale niestety taka zmiana także niszczy możliwość przejazdu przez wszystkie trzy pętle bez zmian zwrotnic.
A przyznam, że jedna pętla nie jest zła w swej idei. Muszę to połączyć :)

Tak, ten zjazd prawdopodobnie jest albo R1 albo mniejszy. Sugerowałem położenie zjazdu na zewnątrz i przejazd do środka z przodu makiety, to by pozwalało na wiele szerszy promień.
Łuk mniejszy niż R1 - jak wyżej.
Pętla zewnętrzna byłaby super, łuki R4. Ale estakada od frontu i dość duże skomplikowanie podjazdów ostatecznie zdecydowało o porzuceniu pomysłu. Jednakże miejsce na to jest jakby się uparł.
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
A co do skrócenia peronów - zjazd z pętli wewnętrznej na zewnętrzną w Twoim przykładzie jest podwojony - najpierw krzyżową w prawo a potem BWR-R3, albo nieco później przy użyciu BWL-BWR. To musi/powinno być w ten sposób?
Może rysunki wyjaśnią problem
300718_h28_2.jpg
ToTom-4_1.jpg

z tego co widzę przy układaniu torów, to czasem rzeczywistość jest nieco inna niż Scarm.
Jak chyba w każdym programie. Przykładowo WinRail ma jeszcze większy błąd. ;)
Ja bardzo chętnie, ale jak? Nie wiem po prostu...
Wjazd z lewej strony.
Proponuję jpg. Nie zawsze ma się taką samą wersję. ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 7
Buduję makietę 107

Podobne wątki