• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pan Samochodzik i Fantomas - da się to ogarnąć?

OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
No dobra. Dwa miesiące knucia za mną. Myślę, że trzeba powiedzieć STOP.

Są bocznice, stacje, rampy. Szlak dwutorowy. Dwie pętle. Szlak jednotorowy z opcją zamknięcia pętli. Jest tunel, most, tunel drogowy, przejazd kolejowy. Chyba w miarę rozsądna droga. Miejsce na zabudowę. Generalnie mnóstwo możliwości do zabawy.

Kwestie nierozwiązane na tę chwilę:
1. Jakie napędy?
2. Jakie sterowanie zwrotnicami?
3. Gdzie stanie lokomotywownia? Propozycje A i B są technicznie możliwe do realizacji. Rozmiary lokomotywowni wziąłem z Internetów.
4. Mimo, że wszystko stanie na stole, chcę zrobić moduły. Osobno bocznice, osobno stacja. Według kolorów. Stół byłby "stały" (w tym tory bez kolorów) a reszta dostępna jako moduł do prac. Ma to sens?

Czekam na wymianę uszkodzonej BWR_R3 (robiła zwarcie), dokupię dwie brakujące zwrotnice i ustawię wszystko na stole likwidując dotychczasową stację :)

Dziękuję wszystkim za pomoc: @4Rings @Marqus @Andrzej Harassek @Tomek K @404W @Wojtek_Kraków @stare tory @Harry Potter @Sklejacz @mikl @Juras XR4Ti @Sello @gemol @nohab @Dabas @Mafo

Załączam projekt i mam nadzieję, że już nic się nie zmieni :)
 

Załączniki

OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Buduj, buduj przyjeżdżam na ferie pojeździć. ;)
Jeżeli zrobisz to tak samo dobrze jak kokpit to macie zabawę na bardzo długo.
Wpadaj, oblatasz Airbusa a potem pojeździmy :)
W sumie nie boję się stolarki, elektryki, elektroniki, komputerów itp... Ale ukształtowanie terenu, domki, drzewka, szutrowanie itp. - to mnie przeraża :)
PS. W przyszłym tygodniu wpadnie do mnie Grzesiek (stacja Podborze) i mamy coś tam uradzić...

 
OP
OP
ToTom

ToTom

Użytkownik
Spotkałem się z Grzegorzem :) Poparł pomysł pozostawienia całości w "dużym" pomieszczeniu. Będzie więc dostęp "od tyłu". Dodatkowo (acz niechętnie) pojawiła się możliwość wydłużenia stołu tu i tam... Wyjaśniło się nieco ze sterowaniem i napędami.

Ponieważ wciąż czekam na tory, więc budowa stoi. Używając torów, które planuję wykorzystać, przygotowałem projekt trzech niezależnych pętli. Wydłużyły się perony, uprościła budowa terenu - mniej kombinowania i będzie łatwiej zbudować.
Czemu zmiana - pojeździłem sporo po układzie "jednopętlowym" i na dłuższą metę jednak chyba się nie sprawdzi. Faktycznie - jeden jeżdżący pociąg zajmuje układ - nawet możliwości manewrów innymi są utrudnione.
Wymiary lokomotywowni są zgodne z modelem, który chcę użyć.
Powstały dwie, całkowicie odmienne opcje.
W obu są 3 niezależne pętle. Tylko zupełnie inna filozofia. Słaby punkt większego rozwiązania - nie ma jak wstawić wiaduktu.
Dodatkowo wersja z dwiema niezależnymi bocznicami.
 

Załączniki

OP
OP
ToTom
Wydaje mi się, że wycisnąłem ile się dało z dostępnego miejsca (pomógł @Andrzej Harassek oraz @poziomek72 - dzięki!)

Mamy trzy niezależne pętle. Dwie z nich tworzą szlak dwutorowy.
Największa pętla to szlak jednotorowy, z założenia dwukierunkowy, choć można się umówić, że bocznica szlakowa do Plantacji Buraków jest obsługiwana pociągiem jadącym tylko w jednym, określonym kierunku, a pociąg jadący w przeciwnym kierunku nie może obsługiwać bocznicy.
Zagospodarowanie terenu:
- z przodu duża stacja,
- z tyłu po prawej - zabudowa mieszkalna (wioska),
- z tyłu po lewej - teren przemysłowy,
- dostawka poziom 0 - skład paliw,
- dostawka poziom 1 - teren "wydobywczy".

Na makiecie jest Cukrownia, a na dostawce po lewej Plantacja Buraków. Zamiast Buraki i Cukrownia może być Tartak i Fabryka Papieru lub Mebli, albo Kopalnia i Elektrociepłownia albo cokolwiek połączone ze sobą.
Z Cukrowni towar pojedzie na Stację Główną, a potem w świat.

„Plantacja Buraków”.
Sposób obsługi tej bocznicy może być różny, albo pociągiem zbiorowym - wtedy wjazd na bocznicę tyłem, wpychając wagony - albo pociągiem bocznicowym, który cały wjeżdża na bocznicę i tam manewruje, a szlak może być zwolniony - wtedy wjazd może nastąpić przodem.
Na tej bocznicy manewry może prowadzić lokomotywa pociągowa lub manewrowa.
Obsługa wygląda tak, że pociąg zatrzymuje się przed rozjazdem, a potem cofa się na bocznicę, wpychając tam wagony (lub mając do dyspozycji lokomotywę manewrową może wjechać przodem). Ze względu na długość bocznicy manewry nie blokują szlaku.
Wersja b: pociąg zatrzymuje się przed rozjazdem. Wagony do tej bocznicy są zaraz za lokomotywą. Po odczepieniu reszty składu (zostaje on na torze szlakowym) lokomotywa jedzie za rozjazd, a potem cofa się na bocznicę, wpychając tam wagony. Po czym, ewentualnie zabierając inne wagony z drugiego toru, wyjeżdża z powrotem na szlak i po przestawieniu zwrotnicy cofa się do składu. Wtedy szlak jest zablokowany.

„Cukrownia”.
Bocznica cukrowni posiada dodatkowy rozjazd i długi tor wyciągowy (na końcu znajduje się stacja paliw BP, trzeba tam wozić cysterny), co może być przydatne do wewnętrznej pracy manewrowej na terenie zakładu, np. własną lokomotywką, ale także lokomotywą pociągową. Obsługa w zasadzie jak przy Plantacji ale tylko z opcją wjazdu na bocznicę ze szlaku tyłem.

Bocznica stacyjna idąca na dostawkę po lewej będzie Składem Paliwowym. Paliwo jest potrzebne na stację główną i do Buraków oraz Fabryki. Obsługa jak wyżej, z tym że do manewrów mogą służyć tory Stacji Głównej.

Pasażerów można wozić między Stacją Główną, Przystankiem Buraki i Przystankiem przy Cukrowni.

Podsumowując:
Są dwie bocznice szlakowe (Buraki i Cukrownia). Obie są długie i pozwalają na manewry poza szlakiem.
Są bocznice stacyjne – do lokomotywowni, do rampy ładunkowej, dwie równoległe po lewej stronie oraz kolejne do składu paliw – dwa tory...
Jest tunel, są wiadukty. Jest przejazd kolejowo-drogowy.
Staw połączony rzeczką z jeziorkiem. Rzeczka będzie w kanale (bez mostów).

Podjazdy są łagodne, nie ma żadnych problemów z wjazdem.
Lewa głowica stacji to praktycznie kopia prawdziwego układu z Suwałk.

Projekt sygnalizacji jeszcze w dopracowaniu (załączam).

Możliwe „scenariusze”:
- transport buraków z „Plantacyjki Buraków” do „Cukrowni”,
- transport cukru z „Cukrowni” na „Stację Główną”,
- transport paliwa ze „Składu paliwowego” do:
- „Stacji Głównej” (lokomotywownia),
- „Plantacyjki Buraków”,
- „Cukrowni”,
- Stacji Paliw BP,
- ruch pasażerski pomiędzy „Stacją Główną” a „Przystankiem Buraki” i „Przystankiem Cukrownia”.

Co sądzicie o tym wszystkim?

Obecny etap prac. Na razie się uczę i wykorzystuję najtańsze i najprostsze w użyciu materiały:
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Całkiem fajnie, ale Tm3, 4, 16 zmieniłbym z wysokich na karzełki, tarczę ToT ustaw na wysokości ToS i ToR skoro semafory R, S i T są na jednej linii to tarcze też powinny tak być. I jeszcze ToT ustaw po lewej stronie toru tak jak semafor - taka jest zasada, że tarcza ostrzegawcza i ew. sygnalizatory powtarzające powinny być po tej samej stronie co semafor do którego się odnoszą.
 
OP
OP
ToTom
Całkiem fajnie, ale Tm3, 4, 16 zmieniłbym z wysokich na karzełki
Zmienione. A czy jest jakaś zasada (pewnie jest) gdzie używa się tarcze wysokie a gdzie karzełki?

tarczę ToT ustaw na wysokości ToS i ToR skoro semafory R, S i T są na jednej linii to tarcze też powinny tak być.
Trochę nie mam tam miejsca (góra, ściana, wąsko). Ale jak trzeba to się wciśnie. Tam koło mostu super mi pasował :)
Z semaforami ToS, ToR i ToT mam jeszcze dylemat (wyszło w trakcie zabawy). Zasadniczo stacja ma bardzo dużo przestrzeni manewrowej przy lewej głowicy oraz spore bocznice. Nie ma potrzeby wyjeżdżania ze składem po prawej stronie. Ewentualnie tylko lokomotywa do oblotu.
Natomiast najdłuższy pociąg do cukrowni, który może tam wjechać w całości, może mieć około 100 cm. Chciałbym więc przesunąć ToS tak, żeby skład zmieścił się przed semaforem. ToR idzie jako "para", ale ToT? Jeśli przesunę, to co będzie z Tm16? Może być razem z ToR? Po której stronie ma stać?
Przesunąłem na próbę wszystkie...

I jeszcze ToT ustaw po lewej stronie toru tak jak semafor - taka jest zasada, że tarcza ostrzegawcza i ew. sygnalizatory powtarzające powinny być po tej samej stronie co semafor do którego się odnoszą.
Zmienione. Ale co z ToS? Też dać na drugą stronę?
Dzięki za uwagi.
Numerowanie rozjazdów na razie odpuściłem. Robi się nieczytelnie...

Generalnie czy plan całości jest na tyle akceptowalny, że nikt nie ma zastrzeżeń?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Oj widzę, że kłania się elementarz kolejowy..... ToA, ToS itd to nie semafory tylko tarcze ostrzegawcze i są związane z semaforami. Ustawia się je w odległości drogi hamowania przed semaforem do którego się odnoszą i ich zadaniem jest poinformowanie maszynisty jaki jest sygnał na semaforze. W związku z tym nie mają one nic do manewrów. Semafory R, S, T ustaw przed łukiem. Tarcza ToS rzeczywiście powinna stać po prawej stronie toru, ale trudno ją ustawić w peronie więc musi stać po lewej stronie. Jeszcze jedna uwaga - nazwy semaforów i numery tarcz są nadane trochę niezgodnie z zasadami: semafory wjazdowe R, S, T powinny nazywać się w odwrotnej kolejności tzn semafor R powinien mieć nazwę T, a semafor T nazwę R, oczywiście trzeba też odpowiednio zmienić nazwy tarcz ostrzegawczych. Generalnie jest zasada, że jak stoisz przed semaforami twarzą w kierunku jazdy to nazywasz je "od lewej do prawej". Podobnie tarcze manewrowe tylko jeszcze trzeba uwzględnić wzrost kilometraża. Czyli zamień miejscami Tm3 z 4 oraz Tm5 z 6, dalej Tm12 zmień na Tm11 i ustaw przed rozjazdem tuż za peronem, w związku z czym obecną Tm11 zmień na Tm12 dalej Tm 14 z Tm16. Semafory wyjazdowe N, O, P są w prawidłowej kolejności ale trochę "za daleko" w alfabecie. Ja bym je nazwał J, K, L. I jeszcze ja bym zmienił numery torów: 4a na 6, 6 na 8 i 4b na 10.
 
OP
OP
ToTom
Oj widzę, że kłania się elementarz kolejowy.....
Nie przeczę, ale na naukę nigdy nie jest za późno :)
Oczywiście miałem na myśli Semafory R, S, T a nie tarcze do nich. Źle opisałem :(
Numerację poprawię za chwilę, a semafory R, S, T wstawię z powrotem przed łukiem.
ToT musi być w tej samej odległości co ToR i ToS? Nie mógłby zostać w okolicy mostu?
Numeracja torów: 4a, 4b - myślałem, że tak numeruje się "żeberka" od toru 4 - widziałem to na jakimś schemacie. Oczywiście nie ma problemu ze zmianą numeracji na proponowaną przez Ciebie.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Ta tarcza stoi przy innej linii niż pozostałe dwie. Czyli mamy linię dwutorową i linię jednotorową. Linia dwutorowa jest pewnie "ważniejsza" niż jednotorowa co sugeruje, że na linii jednotorowej jest mniejsza, a co najwyżej taka sama jak na linii dwutorowej prędkość. Przekłada się to wprost na odległość tarczy ostrzegawczej do semafora. Mniejsza prędkość to krótsza droga hamowania czyli tarcza stoi bliżej semafora, a u Ciebie jest dalej niż tarcze na linii dwutorowej czyli głównej i dlatego powinna stać albo trochę bliżej semaforów (jeśli zakładasz mniejszą prędkość) albo na "równo" z tarczami przy linii dwutorowej.
 
OP
OP
ToTom
Ta tarcza stoi przy innej linii niż pozostałe dwie. Czyli mamy linię dwutorową i linię jednotorową. Linia dwutorowa jest pewnie "ważniejsza" niż jednotorowa co sugeruje, że na linii jednotorowej jest mniejsza, a co najwyżej taka sama jak na linii dwutorowej prędkość. Przekłada się to wprost na odległość tarczy ostrzegawczej do semafora. Mniejsza prędkość to krótsza droga hamowania czyli tarcza stoi bliżej semafora, a u Ciebie jest dalej niż tarcze na linii dwutorowej czyli głównej i dlatego powinna stać albo trochę bliżej semaforów (jeśli zakładasz mniejszą prędkość) albo na "równo" z tarczami przy linii dwutorowej.
Jako tła użyłem zrzutu z większą ilością obiektów.
Starałem się zastosować do wszystkich uwag, ale nie rozumiem, przed którym rozjazdem powinien stanąć Tm11.
Semafory D, E, F na makiecie przesunę bliżej rozjazdów.
 

Załączniki

OP
OP
ToTom
Po dłuższej zabawie okazało się, że wszystko jest fajnie, ale stacja ma najmniejsze możliwości manewrowe :)
Poprzestawiałem trochę rozjazdy, dodałem jeden krzyżowy. Niewielkim kosztem miejsca w centrum dostałem nowe (chyba fajne) możliwości manewrowe.
Część "towarowa" stacji znalazła siedzibę na dostawce. Koło szopy jest teraz terminal pocztowy.
Jednocześnie trochę zmodyfikowałem przebieg drogi i układ ewentualnych parkingów - chyba teraz ma to większy sens.
Co myślicie?
 

Załączniki

4Rings

Aktywny użytkownik
Ogólnie ok, ale są małe niedokonania detali tu i tam. Parkingi przy cukrowni i stacji powinne być otwarte do ulicy na całą szerokość, bo tam nie ma miejsca na manewrowanie. Rampa pocztowa powinna być dalej aby nie była blokada wjazdu do szopy. Jaki jest dostęp do przystanków cukrowni i buraków? Może powinny być na drugiej stronie torów.
 
OP
OP
ToTom
Parkingi poprawione. Rampa przeniesiona.
Jaki jest dostęp do przystanków cukrowni i buraków? Może powinny być na drugiej stronie torów.
Tego nie rozumiem :(
Jeśli nie ma zastrzeżeń do układu torów, to po niedzieli podjadę po brakujący rozjazd i po testach zabieram się za lutowanie kabelków.
Postanowiłem podzielić tory na dwie odizolowane części (tak mniej więcej po pół). Na razie będą podłączone do jednej centralki, ale z czasem po prostu wepnę booster.
 

Załączniki

4Rings

Aktywny użytkownik
Parkingi poprawione. Rampa przeniesiona.

Tego nie rozumiem :(
Jeśli nie ma zastrzeżeń do układu torów, to po niedzieli podjadę po brakujący rozjazd i po testach zabieram się za lutowanie kabelków.
Postanowiłem podzielić tory na dwie odizolowane części (tak mniej więcej po pół). Na razie będą podłączone do jednej centralki, ale z czasem po prostu wepnę booster.
No przecież nie ma drogi ani dojścia do budynków i peronów tych przystanków. Jakby postawić te perony na zewnątrz pętli to chociaż będzie wyglądać jakby dojście/dojazd do nich jest poza granicami makiety.

Na temat izolowania, chyba najlepiej mieć przynajmniej każdą pętle na osobnym połączeniu, ale ja bym też dodał osobne połączenia do każdej bocznicy albo grupy bocznic.
 
OP
OP
ToTom
No przecież nie ma drogi ani dojścia do budynków i peronów tych przystanków. Jakby postawić te perony na zewnątrz pętli to chociaż będzie wyglądać jakby dojście/dojazd do nich jest poza granicami makiety.

Na temat izolowania, chyba najlepiej mieć przynajmniej każdą pętle na osobnym połączeniu, ale ja bym też dodał osobne połączenia do każdej bocznicy albo grupy bocznic.
Ach, teraz rozumiem... Ścieżkę się zrobi (odpowiednio z Cukrowni albo z Buraków)... Albo coś innego :) Tego już nie planowałem w Scarm...
Do Magazynu/Składu Paliw też będzie bez drogi - trudno, jakieś uproszczenie musi być.
A co do izolowania, to trochę uprościłem opis. Planuję zrobić jak napisałeś. Tylko od razu przewidziałem, że wszystko docelowo będzie zasilane z dwóch źródeł. Część pętli i bocznic z boostera, cześć z centralki.
 
OP
OP
ToTom
ZMIANY, ZMIANY, ZMIANY :)
Niestety, ciągle w rozjazdach, ale coś tam ruszyło.
1. Przygotowałem ogrzewaną kanciapę. Trzeba było trochę przestawić symulator, wynieść meble... Jednak po przymiarce wydaje mi się, że o ile gotowa makieta do zabawy może się tam zmieścić, to jednak ciężko będzie z robotą bez dostępu "od tyłu". A zatem przygotowałem sobie w kanciapie miejsce na warsztat i tutaj w ciepełku będą powstawać elementy na makietę. Dodatkowy plus - nie trzeba będzie sprzątać ze stołów wszystkiego po zakończonej robocie a zapach kleju i farb nikomu nie będzie przeszkadzał.
2. Do tej pory makieta stała tak, że zabierała ponad połowę pozostałej części strychu. Pomierzyłem to i owo i ostatecznie wylądowała z drugiej strony. Jest do niej dostęp (z małym wyjątkiem) dookoła. Pojawiła się też możliwość dodania drugiej stacji (w przyszłości i na pewno na modułach) wzdłuż ściany - 8 metrów bieżących do dyspozycji :)
3. W razie decyzji o wstawieniu makiety do kanciapy wystarczy wynieść stoły a wstawić makietę.
4. Na samej makiecie mała zmiana. Przejrzałem dostępne w sklepach budynki i pomierzyłem to i owo w realu a nie w SCARM. Wyszło mi, że na dole nie zmieści się nic dużego "przemysłowego". A zatem przemysł wraca na dostawkę i będzie to kopalnia. Na dół wędrują buraki albo inne rolnictwo - będzie pasować do wsi. Stacja paliw idzie w okolice mostów a zamiast stacji będzie ciepłownia z dużym kominem. To w ramach walki ze smogiem.
5. Nadszedł czas na wstawienie brakującej zwrotnicy i okablowanie bo układ torów to już chyba jest optymalny.

Zapowiada się ciekawa i pracowita jesień i zima :)
 

Załączniki

Podobne wątki