• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pętla nawrotna

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#1
Ponieważ na elektryczności, sterowaniu itd. znam się jak pies sąsiada na astronomii,- mam pytanie do Szanownych Kolegów.
Jak kiedyś w wątku o mojej wąskotorówce pisałem, makieta znajdzie się niebawem w innym pomieszczeniu, a co za tym idzie zmieni się jej konfiguracja. (O tym napiszę w kolejnym wątku wąskotorowym w niedalekiej przyszłości).
Ponieważ, jak wspomniałem, zmianie ulegnie jej konfiguracja, zamierzam ją wyposażyć we dwie pętle nawrotne ze stosowną elektryką. Schematy są w necie, co dokupić wiem, tak więc tu sprawy nie ma. I tu właśnie mam pytanie, czy taki układ będzie funkcjonował w przypadku, gdy rozjazdy nie będą miały napędów a jedynie sprężynki, czyli będą rozpruwane na zasadzie rozjazdów tramwajowych. Czy są jakieś dodatkowe warunki jakie musi spełniać tabor, żeby to działało?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#2
Tu są dwie sprawy. Pierwsza, to taka, że krzyżownica w rozjeździe musi być odizolowana od reszty szyn i nie można jej polaryzować, zgodnie z ustawieniem zwrotnicy. W wypadku zasilania krzyżownicy jednym lub drugim biegunem zależnie od położenia iglic (polaryzacja zasilania), przy jeździe z ostrza z rozpruciem nastąpi zwarcie. Druga sprawa to taka, że tabor trakcyjny musi być w stanie przejechać krótki odcinek (przez niezasilaną krzyżownicę) rozpędem, a poza tym nie wykoleić się przy rozpruwaniu zwrotnicy - tu konieczne jest właściwe dobranie sprężynki, utrzymującej iglicę stale w jednym położeniu: nie może być za słaba, żeby przy jeździe na ostrze iglica nie odchodziła od opornicy i nie spowodowała wykolejenia, a z drugiej strony nie może być za mocna, żeby dała się w miarę lekko odsunąć kołami przy jeździe z ostrza i też nie spowodowała wtedy wykolejenia. Ma to znaczenie zwłaszcza przy lekkich wagonach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#4
Może trochę niepotrzebnie kolega @hamulcowy się wystraszył mojego ostrzeżenia. Napisałem, na co trzeba zwrócić uwagę, ale nie mówię, że to jest niemożliwe. Większość lokomotyw zwykle bez problemu radzi sobie z przejeżdżaniem przez izolowane krzyżownice, takie są w wielu fabrycznych rozjazdach, jak Piko, gdzie krzyżownice są plastikowe. Ja do zabawy na podłodze używam torów i zwrotnic Roco geoLine bez napędów. Rozjazdy mają fabrycznie mechanizm sprężynowy, utrzymujący iglice w jednym lub drugim położeniu i tabor H0 bez problemu przejeżdża te rozjazdy z ostrza rozpruwając iglice, więc myślę, że da się to zrobić także w innych rozjazdach.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#5
Testowane wielokrotnie na podlodze: modul petli samoroba + rozjazd piko bez napedu, oczywiscie w DCC. A jezeli sie trafi lok ktory nielubi plastikowych/niepodlaczonych krzyzownic to zawsze mozna zmajstrowac automat.
 
Reakcje
188 0 0
#8
Testowane wielokrotnie na podlodze: modul petli samoroba + rozjazd piko bez napedu, oczywiscie w DCC. A jezeli sie trafi lok ktory nielubi plastikowych/niepodlaczonych krzyzownic to zawsze mozna zmajstrowac automat.
Witam właśnie szukam modułu pętli a może bym sam coś zrobił czy można liczyć na schemacik?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 4
Elektryka 0
Elektryka 14

Podobne wątki