• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pętla czyli jak zgodnie z przepisami?

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Witam
Jak powinno wyglądać rozejście szlaku dwu torowego na dwa równorzędne kierunki.
Epoka 3 lub 4 , linie niezelektryfikowane.
Chodzi o układ torowy a nie podłączenia elektryczne. Trapez przed wydaje się oczywisty, powinien być też jakiś budynek nastawni czy posterunku odgałęźnego ale sygnalizacja jest dla mnie czarną magią.
W praktyce będzie to pętla,
Proszę o pomoc i sugestie.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#2
Posterunek odgałęźny na linii dwutorowej, gdzie następuje odgałęzienie również na linię dwutorową można zaprojektować w różny sposób. Najprostszy, jaki pokazałeś na rysunku, powinien być wyposażony w przejście zwrotnicowe 1-2, dla awaryjnego umożliwienia przyjęcia na posterunek pociągów, które mogą przyjechać po torze niewłaściwym i skierować je na tory właściwe przy wyjeździe z posterunku.
Jeśli tory szlaku A, B i C z założenia są torami jednokierunkowymi, wówczas semafory wjazdowe na posterunek będą ustawione, jak na poniższym rysunku.
Dla ułatwienia wjazdów na posterunek z torów niewłaściwych, można dodatkowo ustawić przy torach niewłaściwych (na wysokości semaforów wjazdowych) sygnalizator sygnału zastępczego SzN.
Posterunek odgałęźny posiada nastawnię, która steruje urządzeniami srk na posterunku i bierze udział w prowadzeniu ruchu pociągów na wszystkich przyległych szlakach.
Nastawnia może być wyposażona w mechaniczne scentralizowane urządzenia srk z sygnalizacją kształtową lub świetlną, albo w urządzenia elektryczne przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną, jednak w tym drugim przypadku (przy instalowaniu takich urządzeń w trakcie modernizacji linii) przeprojektowuje się układ torowy tak, by posterunek miał możliwość od siebie kierowania pociągów na tor niewłaściwy, wprowadza się też całkowitą banalizację torów szlakowych (możliwość zorganizowanego na wskazania sygnałowe ruchu pociągów po wszystkich torach we wszystkich kierunkach), oraz ustawia semafory wjazdowe ze wszystkich torów szlakowych.
 

Załączniki

OP
OP
D

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#3
Bardzo dziękuję na tę odpowiedź czekałem.
Pozostanę przy torach jednokierunkowych. Pytanie tylko ile komorowe sygnalizatory?
I czy można gdzieś taki posterunek zobaczyć?
 
OP
OP
D

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
Dziękuję.
Ale nie rozumiem dlaczego C i B mimo że równo cenne mają różne zabezpieczenia.
Następna sprawa to kolejny moduł stacji pozwalającej ma wymijanie. Czy trzeba w wersji minimalnej stosować żeberka zabezpieczające na końcach, końcu jeżeli tory sa jednokierunkowe, czy z dwu stron trzeba nastawnie czy wystarczy jedna.
Czy dalsza rozbudowa stacji o tory bocznicy towarowej 3, 5, 7 może być taka jak na rys.
 

Załączniki

OP
OP
D

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#11
Sterowanie to umiem, natomiast nie znam się na zasadach ruchu kolejowego. Stąd pytania. W realu na większości stacji jest zbyt dużo rozjazdów jak na moje możliwości finansowe. Budowa posterunku już ruszyła i będzie na roco 2,5 bo mam stary tabor. Chciał bym jednocześnie zbudować tą stację do wyprzedzania z możliwością rozbudowy o tory ekspozycyjne dla taboru czyli teoretycznie bocznice towarowe.
Czekam na sugestie szczególnie od apostoła kolejnictwa Pawła Piotra.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Żeberka ochronne stosuje się dla zabezpieczenia torów przebiegowych przed możliwym najechaniem na nie luzem odstawionego taboru na torach bocznych oraz dla wyeliminowania sprzecznych przebiegów w sytuacji, gdy droga ochronna za semaforem obejmuje rozjazd, używany w innym przebiegu.
Taka sprzeczność przebiegów wystąpi na Twoim projekcie wówczas, gdy nie będzie żeberka ochronnego za rozjazdem 12 (de facto nie będzie rozjazdu 12) i równocześnie semafor wyjazdowy będzie stał w odległości mniejszej niż 50 m od ukresu rozjazdu 14: przebieg wjazdowy z kierunku A na tor 3 będzie sprzeczny z przebiegiem wyjazdowym z toru 1 w kierunku B, bowiem droga ochronna dla przebiegu wjazdowego z kierunku A na tor 3 zawiera rozjazd 14. Sprzeczność tą można wyeliminować, stosując zabudowanie rozjazdu 12 wraz żeberkiem ochronnym. To samo dotyczy odległości semafora wyjazdowego z toru nr 1 w kierunku B, tzn. jeśli jest mniejsza od 100 m - wówczas przebieg wyjazdowy z toru nr 3 w kierunku B będzie sprzeczny z przebiegiem wjazdowym z kierunku A na tor nr 1.
Tak samo wygląda sytuacja w przypadku wjazdu z kierunku B na tor 4 z równoczesnym wyjazdem z toru 2 w kierunku A.
Jeśli semafory wyjazdowe będą ustawione w odpowiednich odległościach od tzw. miejsca niebezpiecznego tak, że droga ochronna za tymi semaforami nie będzie zawierać rozjazdów, używanych w innych przebiegach, wówczas żeberka ochronne nie są wymagane.
W kwestii numeracji torów – plany rysuje się w taki sposób, że kilometraż linii biegnie z lewej do prawej strony rysunku, tory na prawo od toru głównego zasadniczego nr 1 (patrząc w kierunku rosnącego kilometrowania) otrzymują kolejne numery nieparzyste, tory na lewo od toru głównego zasadniczego nr 2 (patrząc w kierunku rosnącego kilometrowania) otrzymują kolejne numery parzyste. Na Twoim projekcie (tak jak go narysowałeś) numeracja będzie wyglądać, jak na poniższym rysunku.
Również zwrotnice rozjazdów otrzymują kolejne numery od lewej do prawej strony, zgodnie z biegnącym kilometrażem.
Ilość nastawni (w tym ich architektura) jest uzależniona od rodzaju urządzeń srk, zastosowanych na stacji. Również pochodną typu urządzeń srk jest sposób rozstawienia sygnalizatorów.
Wszystkie opisane sytuacje ilustruje załączony obrazek.
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
D

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#13
Jak dluga musi być droga ochronna czyli jak daleko musi stać semafor wyjazdowy od ukresu rozjazdu 14 aby nie istniała konieczność zastosowania żeberka ochronnego i w ogóle rozjazdu 12. Czy to musi być zaznaczone min 100m?
Czy istnienie bocznic towarowych ma wpływ na istnienie rozjazdu 7 czy tylko odpowiednia droga ochronna?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#14
Żeby uniknąć stosowania żeberka ochronnego (tym samym zlikwidować rozjazdy 7 i 14, należy ustawić semafor wyjazdowy z toru 4 (na kierunek A) w odległości min. 50 m od ukresu rozjazdu 5, a semafor wyjazdowy z toru 3 (na kierunek B) w odległości min. 50 m od ukresu rozjazdu 14. (w H0 5 m to około 57,5 cm).
Tory boczne są wyprowadzone z rozjazdu 11 w kierunku rozjazdu 15. Rozjazd 7 nie ma nic wspólnego z wyprowadzeniem torów bocznych (tak wynika z Twojego rysunku, do którego dodałem tylko numerację).
 
OP
OP
D

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#15
I tak musi to zajmować jeden moduł metrowy więc ta odległość nie ma znaczenia. W środku chcę dać dwa metry peronu i moduł z drugą głowicą. Nie wiem tylko czy 2 m wystarczy chyba lepiej zrobić 3 m.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#17
dany napisał(a):
Gaj jest inny. Czy mój uklad może być czy wzorować się na gaju. Zasadnicza różnica to krzyżówka.
W poprzednich Twoich postach była mowa o stacji, zamieściłeś nawet jej schemat. Teraz piszesz o Gaju, który jest posterunkiem odgałęźnym. Twój układ (zaprezentowany wcześniej na rysunku) jest stacją, jak z tego rysunku wynika, więc nie może być wzorowany na posterunku odgałęźnym, który jest zupełnie czymś innym, niż stacja kolejowa.
 

Podobne wątki